Om han är sjuk så har han redan smittat de andra fiskarna i affären, så det är bara att avvakta. Men en flytt från en affär tar hårt på vissa fiskar. Har man fått tag i en lite svagare individ så kan det hända att flytten blir "den sista droppen" som får fisken att börja må sämre. Om fisken blir stressad kan immunförsvaret bli sämre, och då kan de ju få infektioner av olika slag.
Men i ett nystartat (yngre än 2-3 månader) akvarium är det enligt mig dumt att börja medicinera. Det bästa är att avvakta och fortsätta med regelbundna små vattenbyten (typ 30% en gång i veckan, alltid samma dag), och låta bli att städa... Dvs: Bara låta allt stabilisera sig så snabbt det går! Det är vad jag tycker iallafall, kanske tycker andra annorlunda.
Kanske är han svag, kanske har han en sjukdom sedan tidigare, eller kanske är det något i ditt vatten han inte mår bra av. Men du kan inte veta säkert, så det är bättre att avvakta.
Men jag vet att personal i många zooaffärer säger att det inte är något fel på fiskarna. Man ska noga observera dem i affären innan man köper och inte bara låta dem ta vilken fisk som helst i akvariet. Kanske har personalen där du köpte fisken inte kunskap nog, för att se om en fisk mår dåligt.
Lycka till och skriv gärna hur det går!