Golden (Labidochromis caeruleus)

#1 - 11 augusti 2005 16:01
Har nyss införskaffat två st "golden" och ser nu att den ena simmar endast med ena simfenan. Den kan ju ta sig fram och så, men det syns ju att den inte simmar alls så bra som den andra firren. Är det nån typ av förlamning i fenan? Fenan finns ju kvar men den rör sig inte. Kan det vara tillfälligt så att den fenan börjar röra på sig igen? eller är det enda raka att åka tillbaka med den o be att få en ny?
Tacksam för svar!
/Andreas
#2 - 12 augusti 2005 21:02
Har haft en fisk som gjort så men den repade sig igen efter ett tag. Den kanske blivit lite skakad vid hemtransporten.
Men sa inte de i affären att du borde ha fler än bara 2 golden. Den affären jag går i rekomenderar att man har 2 hanar och 3 honor.
Hoppas att den snart repar sig!
#3 - 12 augusti 2005 23:24
[QUOTE=Linnzan]Har haft en fisk som gjort så men den repade sig igen efter ett tag. Den kanske blivit lite skakad vid hemtransporten.
Men sa inte de i affären att du borde ha fler än bara 2 golden. Den affären jag går i rekomenderar att man har 2 hanar och 3 honor.
Hoppas att den snart repar sig![/QUOTE]

oj ett svar - roligt :)
Den har börjat använda den andra fenan lite nödfall när den andra jagar iväg den.
Jag kan förstå att man hellst bör ha fler än två golden. Nu blir det väldigt jobbigt för den stackaren som är i underläge o tillåts endast gömma sig under stenarna...
Jag planerar att skaffa några till. Ville inte köpa för många då akvariet är precis nystartat.
Just 2 hanar och 3 honor? det kanske är så att man hellst ska ha fler honor än hanar generellt sett eller?
#4 - 14 augusti 2005 23:45
Kan lugna dig med att jag nu har just 3 honor och 2 hanar :) Firren med den taskiga simfenan har repat sig ganska bra nu
#5 - 16 augusti 2005 16:18
akvariets storlek har stor betydelse i könsfördelningen. jag har ett 380l kar med 9golden, 6honor och 3hanar. destostörre grupp du bildar med golden destomer revirhävdande blir hanarna
#6 - 18 augusti 2005 20:55
Tror det kan ha varit så att hanen var på honan hela tiden och att hon därför blev skabbig i fenorna. Så var det för mina innan jag flyttade honan pga yngel.
Jag hade just en hona och en hane som jag fått av en bekant och de andra honorna hade dött...

Annons