Golden eller rödzebra?

#1 - 17 juni 2004 19:31
Hej!
Ni som har/har haft golden eller rödzebra, hur anser ni dessa fiskar vara? Hur många skulle man behöva ha i ett 375 liters akvarium? Är Metriaclima sp msobo för mycket lik rödzebra, eller skulle de funka bra tillsammans? Kan man ha golden eller rödzebra tillsammans med cyrtocara moorii? Hur skulle i sådana fall könsfördelningen vara?
Tack på förhand!
#2 - 18 juni 2004 11:46
Snälla, jag ska bestämma mig för en ny sorts fisk och behöver lite hjälp!
Tack på förhand
#3 - 18 juni 2004 12:02
Golden är en neutral art som inte har några revir. Den är inte heller speciellt aggressiv...snarare tvärtom.

Röd Zebra kan vara aningen aggressiv, men då mest inom sin egna art.

Golden och Röd Zebra passar väldigt fint ihop med Cyrtocara Moori. Jag har själv dessa...men man skall veta att Cyrtocara Moori blir stora.

Könsfördelning på arterna kan vara såhär:

Golden - en hane på två-tre honor. Bäst är en grupp på 6-8 fiskar. Relativt lättlekt.

Röd Zebra - en hane på tre-fyra honor. Bäst är en grupp på 4-5 fiskar. De förökar sig ganska snabbt och enkelt så du har ganska snabbt en större grupp...

Cyrtocara Moori - dessa kan du ha en hane på en hona eller en hane på tre honor. Honorna kan sinsemellan bli ganska grymma mot varandra så därför är det inte lämpligt att ha två honor. Bäst tror jag att Cyrtocara Moori fungerar parvis. Lek tar lite tid att få, men när de väl startat brukar det gå undan värre.[:D]

Det enda negativa som jag kan säga är att Golden och Röd Zebra ibland kan få deras färger att inte gå ihop. Golden med "Röd" Röd Zebra är snyggt...men om man endast får tag i orangegula Röd Zebra så tycker iallafall inte jag att deras färger fungerar ihop.
#4 - 18 juni 2004 12:07
Tackar Tricella!
Kan vi ha rödzebra tillsammans med msobo, eller är de för lika varandra?
#5 - 18 juni 2004 12:17
jag funderar också på att skaffa en del Mbunas bla. Golden och zebra.
hur funkar de ihop med tex. Hongi och Demasoni.
hur bör könsfördelningen på de vara?
finns de risk att olika fiskar innom Mbunas-arten korsas?
#6 - 18 juni 2004 13:21
Golden fungerar bra ihop med Demasoni.

Jag skulle däremot, av egna erfarenheter, avråda att föra samman Hongi med Golden...jag fick nämligen korsade yngel av dessa arter nyligen.

Metriaclima Msobo vet jag inte så mycket om. Men de tillhör samma släkte om Röd Zebra och honorna kan ibland påminna om varandra. En del hanar (om man har blå Röd Zebra hanar) kan också likna vissa Msobo-varianter väldigt mycket. Mitt råd är att se dig om efter annan art än Msobo...eller Röd Zebra.

Annons