Golden ciklider rädda?

#1 - 9 mars 2006 09:42
Har införskaffat 6 st Golden ciklider till mitt 250l, har haft dom i 3 dagar nu, men nu så har dom börjat bli så himla rädda för allt som rör sig utanför, kommer man fram till akvariet så flyr dom i vild panik till sina gömmor, inga andra fiskar har betett sig så, kan dom vara så i början eller är dom alltid så skygga? Skulle ju vara kul att kunna komma fram till akvariet och kolla på dom utan att dom ska försvinna i panik.
#2 - 9 mars 2006 10:45
Har du fler fiskar i karet eller är de själva?

Sen tar det ju lite tid innan de känner sig som hemma och blir trygga, tålamod!

Mvh Erik
#3 - 9 mars 2006 10:45
[quote=bempa10]Har införskaffat 6 st Golden ciklider till mitt 250l, har haft dom i 3 dagar nu, men nu så har dom börjat bli så himla rädda för allt som rör sig utanför, kommer man fram till akvariet så flyr dom i vild panik till sina gömmor, inga andra fiskar har betett sig så, kan dom vara så i början eller är dom alltid så skygga? Skulle ju vara kul att kunna komma fram till akvariet och kolla på dom utan att dom ska försvinna i panik.[/quote]

Vanligt problem dessvärre, inte så lätt att snabbt åtgärda problemet heller.
Problemet tycks vara att det blir skuggur mot akvariet när ljus kommer in från fönster eller taklampor och kroppen står mellan ljuskällan och akvariet.
När du har helt släckt och bara akvariet är upplyst på kvällen så blir väl inte fiskarna rädda för dig?
Jag har samma problem. Det räcker med att jag reser mig upp 3-4 meter från akvariet (om det är fint o soligt väder ute), för att de ska fly i panik och akvariet blir till synes tomt på fisk. Man är ju mån om sina fiskar så detta har lett till att jag på dagtid ibland kryper på golvet förbi akvariet, jag vill ju inte skrämma ihjäl fiskarna med mina skuggor, man har ju hört att stressade fiskar lättare får sjukdommar och annat.
Jag har försökt med att mata i samband med att skuggorna kommer för att lära dom att skuggor är något positivit, men det har inte gett mig något lyckat resultat, kanske har jag inte gjort det tillräckligt ofta, eftersom jag inte tycker om skrämma stackarna...
Detta gäller mina golden och rödzebra, paletterna verkar faktiskt inte bry sig om skuggorna
#4 - 9 mars 2006 10:58
[QUOTE=androxe]Man är ju mån om sina fiskar så detta har lett till att jag på dagtid ibland kryper på golvet förbi akvariet, jag vill ju inte skrämma ihjäl fiskarna med mina skuggor, man har ju hört att stressade fiskar lättare får sjukdommar och annat.[/QUOTE]
Hihi, vad roligt det lät, fast helt förståeligt, undrar vad grannarna tänker när deras "galna" akvariegranne kryper omkring på golvet på dagarna, de kanske tror att du är vampyr eller nåt =)
#5 - 9 mars 2006 12:13
[QUOTE=join4t]Hihi, vad roligt det lät, fast helt förståeligt, undrar vad grannarna tänker när deras "galna" akvariegranne kryper omkring på golvet på dagarna, de kanske tror att du är vampyr eller nåt =)[/QUOTE]

*ASG* ja fy faan vilken syn!
#6 - 9 mars 2006 15:33
hehe *rodna*
jag överdrev kanske en smula, jag brukar väl inte direkt göra så, men jag kan väl erkänna att det har hänt någon gång :)
#7 - 10 mars 2006 09:54
Provade att släcka ned hela rummet igår kväll, så bara akvariet var tänt, då kom dom fram och började simma runt som bara den, men idag är det samma visa igen, extremt skygga för rörelser i rummet, hoppas det går över med tiden. För man vill ju se dom mer än nån timme på kvällen :)
#8 - 10 mars 2006 10:05
Fiskar är smarta, dom kommer snart på att det är du som fixar käket! :p
#9 - 10 mars 2006 23:15
[quote=bempa10]Provade att släcka ned hela rummet igår kväll, så bara akvariet var tänt, då kom dom fram och började simma runt som bara den, men idag är det samma visa igen, extremt skygga för rörelser i rummet, hoppas det går över med tiden. För man vill ju se dom mer än nån timme på kvällen :)[/quote]

ok precis som jag misstänkte då :)
#10 - 11 mars 2006 09:54
[quote=androxe]ok precis som jag misstänkte då :)[/quote]

Hur länge har dina varit så då? För dom är ju väldigt spända och stressade dagtid, när det är ljust i rummet. Hoppas ju att dom ska komma på att det inte är nån fara.
#11 - 11 mars 2006 13:56
Du har för få fiskar i karet...
#12 - 12 mars 2006 20:03
[quote=bempa10]Hur länge har dina varit så då? För dom är ju väldigt spända och stressade dagtid, när det är ljust i rummet. Hoppas ju att dom ska komma på att det inte är nån fara.[/quote]

så har det varit sen jag köpte fiskarna i augusti och september förra året

Annons