Gold stripe Panaque?

#1 - 4 juni 2007 20:44
Sambon såg en skönhet på PlanetCatfish - http://www.planetcatfish.com/cotm/cotm.php

Vi såg inte så mycket info, eller ja, vi skummade igenom texten lite..

Men finns dom i sverige överhuvudtaget? Isåfall, finns det nån som har en?
Vacker var den ju iaf.. :)

Han undrar som sagt om dom finns i sverige, om dom är lagliga i sverige, om dom funkar bra i akvarium osv..
#2 - 4 juni 2007 20:47
Åh! Ge mig, en Gunvald (L104) fast coolare :D
#3 - 4 juni 2007 20:51
Här såg vi lite info om den..
http://www.goc.se/jo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=29

Men dom måste finnas i sverige då antar jag? verkar ju inte så svåra kanske?
#4 - 4 juni 2007 20:54
Åh! Ge mig, en Gunvald (L104) fast coolare :D

Hehe, ja, L104:an var lite tuff också :)
#5 - 7 juli 2007 19:25
Nu håller sambon på att bli galen för han vill hitta info om denne Panaque SP L169 finns i sverige.

I Norge finns den tydligen - http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13675&tab=1

Men ja, den bör väl finnas i sverige också.. lite svårt att åka till Norge och hämta en fisk kanske om möjligheten fanns..
#6 - 7 juli 2007 19:39
#7 - 7 juli 2007 19:59
Ja, om jag inte minns fel så har Akvarielagret i Bromma (sthlm) dom i lager (iaf för en vecka sen). Annars vet jag att jag att Djurmagazinet i Tyresö hade dom för ett tag sen. Inte helt omöjliga att få tag på dock. Fast jag tycker att L270 är coolare då :)

//C
Guest
#8 - 7 juli 2007 20:02
L260 hör till de allra vanligaste Hypancistrusarna i handeln och Ja LDA-01/L169 (Gold stripe panaque) finns i sverige har själv 3st
#9 - 7 juli 2007 21:26
Lutt skrev:
L260 hör till de allra vanligaste Hypancistrusarna i handeln och Ja LDA-01/L169 (Gold stripe panaque) finns i sverige har själv 3st

Kul, vad låg L169:an på typ i pris?

Är den som typ zebra plecon som kostar 900-1500 eller nåt sånt.. eller är den billigare? :)

Tänkte om den var ovanlig. Men kul att L260:an är vanlig iaf.. :)
Guest
#10 - 7 juli 2007 21:49
Zirconia skrev:
Kul, vad låg L169:an på typ i pris?

Är den som typ zebra plecon som kostar 900-1500 eller nåt sånt.. eller är den billigare? :)

Tänkte om den var ovanlig. Men kul att L260:an är vanlig iaf.. :)

nej nej vet inte vad de kostar men jag tippar på ca 300kr....

Jag köpte först 3st(2st LDA-01 och en L104) som gick utan nån prislapp och jag fick dom för 75kr styck:D sen köpte jag en mindre LDA-01 för 295kr fast den gick under fel L-nummer.

Men jag gick plus på den affären iaf

Här en bild på en av mina
http://i93.photobucket.com/albums/l64/luttwich/LDA01.jpg
#11 - 7 juli 2007 21:53
Lutt skrev:
nej nej vet inte vad de kostar men jag tippar på ca 300kr....

Jag köpte först 3st(2st LDA-01 och en L104) som gick utan nån prislapp och jag fick dom för 75kr styck:D sen köpte jag en mindre LDA-01 för 295kr fast den gick under fel L-nummer.

Men jag gick plus på den affären iaf

Här en bild på en av mina

http://i93.photobucket.com/albums/l64/luttwich/LDA01.jpg

Ja, jag har redan varit in och kollat på dina på Zoonen :)

Ja, sambon blev överförtjust, men ja, det är lite klurigt när dom kan säljas under andra nummer och namn då.. Här på Arken visste dom ingenting, det enda dom fick fram på L169 var Tiger pleco.. men dom kanske kallar den för det? fast tiger pleco är väl en annan sort?
Guest
#12 - 7 juli 2007 21:58
Zirconia skrev:
Ja, jag har redan varit in och kollat på dina på Zoonen :)

Ja, sambon blev överförtjust, men ja, det är lite klurigt när dom kan säljas under andra nummer och namn då.. Här på Arken visste dom ingenting, det enda dom fick fram på L169 var Tiger pleco.. men dom kanske kallar den för det? fast tiger pleco är väl en annan sort?

Alltså de är ju alltid en chansing när man beställer L-malar L169 är rätt men tiger pleco har jag inte hört talas om men jag har för mig att det finns en som kallas "Tiger panaque" L002 och de påminner om LDA01/L169
#13 - 8 juli 2007 15:19
Lutt skrev:
Alltså de är ju alltid en chansing när man beställer L-malar L169 är rätt men tiger pleco har jag inte hört talas om men jag har för mig att det finns en som kallas "Tiger panaque" L002 och de påminner om LDA01/L169

okej, ja, det verkar klurigt..

Hur som helst, vad äter dom för rötter? dom äter ju trä, men är det Mangrove eller andra rötter eller nåt speciellt? :)
Guest
#14 - 9 juli 2007 16:01
Zirconia skrev:
okej, ja, det verkar klurigt..

Hur som helst, vad äter dom för rötter? dom äter ju trä, men är det Mangrove eller andra rötter eller nåt speciellt? :)

bara det är rötter i så blir de glada även om de inte tillhör de extrema gnagarna som finns i släktet.

Jag använder mangrove
#15 - 9 juli 2007 17:32
Lutt skrev:
bara det är rötter i så blir de glada även om de inte tillhör de extrema gnagarna som finns i släktet.

Jag använder mangrove

Okej, vi läste att dom bara åt trä..

Så du menar att dom äter som andra malar? alger, grönsaker och sånt?

För vad vi läst här och där var dom träätare och bara åt trä.. :confused:
Vi fick den uppfattningen iaf..

Är dom känsliga för övrigt? Lätt att dö eller så?
(fast det kan ju alla göra om det är fel på vatten eller andra fel)
Guest
#16 - 9 juli 2007 18:23
Zirconia skrev:
Okej, vi läste att dom bara åt trä..

Så du menar att dom äter som andra malar? alger, grönsaker och sånt?

För vad vi läst här och där var dom träätare och bara åt trä.. :confused:

Vi fick den uppfattningen iaf..

Är dom känsliga för övrigt? Lätt att dö eller så?

(fast det kan ju alla göra om det är fel på vatten eller andra fel)

Nej ingen äter enbart trä och trä behöver dom för magen och tarmarna ska funka som dom ska.

De äter det mesta tycker jag artemia, granulat, spirulinaflingor mm

De är inge vidare på alger men visst äter dom det med.
#17 - 12 juli 2007 17:42
Hej
Om du kollar under annonser så har du på sida två en kille som säljer L168 som påminner mycket om 169, har själv två st och tycker dom är ursnygga!
Han har även spotted royal pleco till salu. Köpte en sån av honom och är jätte nöjd, även det en skit snygg fisk.
Vet som sagt inte var du bor, men det kanske är värt en semester tripp?
Lycka till
#18 - 13 juli 2007 19:19
Lutt skrev:
Nej ingen äter enbart trä och trä behöver dom för magen och tarmarna ska funka som dom ska.

De äter det mesta tycker jag artemia, granulat, spirulinaflingor mm

De är inge vidare på alger men visst äter dom det med.

okej, jo, jag förstår..

Dom i djuraffären sa att dom kunde gå åt rätt hårt åt bakgrunder osv, hon hade haft en, nån sorts Panaque iaf och den gnagde ett hål i BTN bakgrunden :)
Så tugga rejält gjorde dom sa hon :)
#19 - 13 juli 2007 19:20
Blossom7 skrev:
Hej

Om du kollar under annonser så har du på sida två en kille som säljer L168 som påminner mycket om 169, har själv två st och tycker dom är ursnygga!

Han har även spotted royal pleco till salu. Köpte en sån av honom och är jätte nöjd, även det en skit snygg fisk.

Lycka till

Okej, nja, sambon sa nu att han är petig och kräsen, bara 169:an är han intresserad av :D

Jaja, men jag kan tänka mig att dom andra är snygga med :)

Jag tackar för tipset om inte annat! :)
Guest
#20 - 13 juli 2007 21:05
Blossom7 skrev:
Hej

Lycka till

du får ha rätt bra fantasi om du tycker en [COLOR=black]Dekeyseria ser ut som en Panaque, Panaquen har högre kroppsform och Dekeyseria är dessutom svart/gul och de har inte samma ränder heller men med lite fantasi så;)[/COLOR]
Bilagor:
Guest
#21 - 13 juli 2007 21:09
Zirconia skrev:
okej, jo, jag förstår..

Dom i djuraffären sa att dom kunde gå åt rätt hårt åt bakgrunder osv, hon hade haft en, nån sorts Panaque iaf och den gnagde ett hål i BTN bakgrunden :)

Så tugga rejält gjorde dom sa hon :)

Mjo de stora panaquorna kan gå på BTN men dessa tror jag inte gör sådana skador de är ju nästan 4x mindre än de verkliga tuggarna.

Men som sagt de stora Panaquorna är mer kända i amazonas som kanot-tuggare....de gnager hål på deras kanoter:D
#22 - 14 juli 2007 03:00
Lutt skrev:
Mjo de stora panaquorna kan gå på BTN men dessa tror jag inte gör sådana skador de är ju nästan 4x mindre än de verkliga tuggarna.

Men som sagt de stora Panaquorna är mer kända i amazonas som kanot-tuggare....de gnager hål på deras kanoter:D

Oj oj, :) okej, ja, det finns väl olika storlekar.. dessa blev väl 15 eller nåt va?

Ja, iaf skulle väl djuraffären höra sig för om dom till hösten när leveranserna är igång igen, det låg ju lite lågt nu under sommaren..

Men det lär bli svårt att få precis det sambon vill ha kanske.. (L169:an) Drygt om dom köper in fel fisk liksom, då det finns en del snarlika iaf..
Guest
#23 - 14 juli 2007 11:04
Zirconia skrev:
Oj oj, :) okej, ja, det finns väl olika storlekar.. dessa blev väl 15 eller nåt va?

Ja, iaf skulle väl djuraffären höra sig för om dom till hösten när leveranserna är igång igen, det låg ju lite lågt nu under sommaren..

Men det lär bli svårt att få precis det sambon vill ha kanske.. (L169:an) Drygt om dom köper in fel fisk liksom, då det finns en del snarlika iaf..

mjo jag tror faktiskt tillslut att de delar upp panaquorna i två släkten det är inte godkänt än.

Men L169 och L002 är snarlika skulle han börja lipa om fick hem L002....

Såg att Imazo hade LDA01/L169 på sin lista om nu din affär tar hem från imazo.
#24 - 14 juli 2007 19:20
Lutt skrev:
mjo jag tror faktiskt tillslut att de delar upp panaquorna i två släkten det är inte godkänt än.

Men L169 och L002 är snarlika skulle han börja lipa om fick hem L002....

Såg att Imazo hade LDA01/L169 på sin lista om nu din affär tar hem från imazo.

Aha, Imazo är en leverantör då alltså.. hmm, ja, vi kan ju höra med butikerna :)

Nja, jag vet inte om han skulle bli så ledsen över en L002, men ja, vill man ha en speciell sort och ska betala för den, vill man ju ha det man vill ha.. så skulle jag själv förmodligen resonera..

Men vi får väl se hur det går :)
Guest
#25 - 14 juli 2007 21:08
Zirconia skrev:
Aha, Imazo är en leverantör då alltså.. hmm, ja, vi kan ju höra med butikerna :)

Nja, jag vet inte om han skulle bli så ledsen över en L002, men ja, vill man ha en speciell sort och ska betala för den, vill man ju ha det man vill ha.. så skulle jag själv förmodligen resonera..

Men vi får väl se hur det går :)

jo det är klart att man vill ha det man betalat för.

Mycket är exportörernas fel, får de inte ihop ett visst antal av en art så tar de en snarlik för att få ihop antalet fiskar i ordern.
#26 - 15 juli 2007 05:11
Lutt skrev:
jo det är klart att man vill ha det man betalat för.

Mycket är exportörernas fel, får de inte ihop ett visst antal av en art så tar de en snarlik för att få ihop antalet fiskar i ordern.

Aha, ja, vi får se hur det går :) Hoppas sambon får sin lilla favorit en dag :)

Annons