Gold och icke Gold

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 6 januari 2005 11:45
Jag och Christian har funderat lite över vad som skall vara öppet och vad som inte skall vara öppet för gold- resp. icke goldmedlemmar.
Det handlar om en avvägning - vi vill vi ju att så många som möjligt skall bli Gold-medlemmar och då får ju inte alltför mycket vara öppet, men å andra sidan får inte heller allt för mycket vara stängt för då blir det sura miner och det är aldrig positivt

[font=Times New Roman]Helt låst för andra än Gold-medlemmar att titta på och att utnyttja[/font]
[font=Times New Roman][font=Times New Roman]Foton för T-shirts, muggar, musmatta etc[/font]
[font=Times New Roman]Kändisfrågan[/font]
[font=Times New Roman]Månadens bakgrundsbild (almanacka)[/font]
[font=Times New Roman]Zoopets stora fotoarkiv[/font]
[font=Times New Roman]Gold-artiklar[/font]
[font=Times New Roman]Nya artbeskrivningar[/font]

[font=Times New Roman]Öppet för alla att titta på och ev. kommentera men enbart Gold kan utnyttja funktionen [/font]
[/font][font=Times New Roman][font=Times New Roman]Annonsbörs[/font]
[font=Times New Roman][font=Times New Roman]Dagbok[/font]
[font=Times New Roman]Gästbok[/font]
[font=Times New Roman][font=Times New Roman]Avatar[/font]
[font=Times New Roman]Lägga in foton i forumet[/font]

[/font]
[font=Times New Roman]Öppet för alla att titta på men enbart Gold kan betygsätta[/font][/font][/font]
[font=Times New Roman][font=Times New Roman]Produktrecensioner[/font]
[font=Times New Roman]Affärsrecensioner[/font]

[font=Times New Roman][font=Times New Roman]Öppet för alla att titta på men enbart Gold kan kommentera/delta och utnyttja funktionen[/font][/font]
[/font][font=Times New Roman]medlemmarnas fotoarkiv[/font]
[font=Times New Roman]medlemmarnas videoarkiv[/font]
[font=Times New Roman]medlemmarnas artiklar[/font]
[color=black][font=Times New Roman]Fototävling[/font][/color]
[color=black][font=Times New Roman]Artikeltävling[/font][/color]
[color=black][font=Times New Roman]Gissa Fisken tävling[/font][/color]
[font=Times New Roman]Lägga in foton i forum[/font]
[font=Times New Roman][/font]

[color=black][font=Times New Roman]Allt övrigt är öppet för alla[/font][/color]

[color=black][/color]
[color=black][font=Times New Roman]Som ni kan se är det fler saker som nu är öppna för alla att titta på (men inte ta aktiv del i) än i det ursprungliiga förslaget - men vi tror att det ändå finns tillräckligt med plus-fördelar för att folk skall bli Gold-medlemmar eller vad tror ni? [/font][/color]
[color=black][/color]
[color=black][font=Times New Roman]Synpunkter efterlyses på ovanstående.[/font][/color]
#2 - 6 januari 2005 11:57
Jag tycker det låter väldigt bra!

Förutom på en punkt... Annonsbörsen borde alla ha tillgång till men hkanske att det som inte är goldisar få betala en slant för att föra in en annons. Kanske det är för administrativt besvärligt men jag tycker det är bra med en annonsbörs som alla kan köpa/sälja/skänka fisk mm på.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 januari 2005 12:04
[QUOTE=Marie J]Jag tycker det låter väldigt bra!

Förutom på en punkt... Annonsbörsen borde alla ha tillgång till men hkanske att det som inte är goldisar få betala en slant för att föra in en annons. Kanske det är för administrativt besvärligt men jag tycker det är bra med en annonsbörs som alla kan köpa/sälja/skänka fisk mm på.[/QUOTE]
Tanken var ju att alla skulle kunna annonsera i Annonsbörsen och att icke Goldmedlemmar skulle betala t.ex. 20 spänn för en annons som på Blocket.
Det är bara det att alla de bra betalsystem som finns IDAG tar ut en högre avgift för "indrivning" av pengar än vad vi skulle få in - därför funkar inte detta.
Tror säkert att konkurrensen mellan "betalsystemen" inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att kunna ge ett betalsystem som inte kostar skjortan.

Dock är ju annonsbörsen nu intressantare på så sätt att man kan kommentera och lägga in foton.
#4 - 6 januari 2005 12:07
[QUOTE=Marie J]Jag tycker det låter väldigt bra!

Förutom på en punkt... Annonsbörsen borde alla ha tillgång till men hkanske att det som inte är goldisar få betala en slant för att föra in en annons. Kanske det är för administrativt besvärligt men jag tycker det är bra med en annonsbörs som alla kan köpa/sälja/skänka fisk mm på.[/QUOTE][font=Comic Sans MS][color=red]Så var det väl tänkt! Alla måste ju ha tillgång till annonsbörsen annars vill ju inte Guldisar annonsera där heller![/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=#ff0000]I övrigt tycker jag att det låter bra. Det måste ju finnas lockbete, vilket t.ex medlemmarnas fotoarkiv är när alla kan titta men bara guldisar kan lägga in egna bilder.:) [/color][/font]
#5 - 6 januari 2005 12:11
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Dock är ju annonsbörsen nu intressantare på så sätt att man kan kommentera och lägga in foton.[/QUOTE]
Då kanske man kan lösa det som så att bara goldisar kan lägga in foto och kommentarer. Och då låta bli att ta betalt alls tills det finns ett vettigt betalsystem.
#6 - 6 januari 2005 12:15
[QUOTE=Marie J][QUOTE=Kjell Fohrman]
Dock är ju annonsbörsen nu intressantare på så sätt att man kan kommentera och lägga in foton.[/QUOTE]Då kanske man kan lösa det som så att bara goldisar kan lägga in foto och kommentarer. Och då låta bli att ta betalt alls tills det finns ett vettigt betalsystem.[/QUOTE][font=Comic Sans MS][color=red]Bra idé! För i en annonsbörs som bara (just nu) lite drygt 200 personer kommer åt, kan det vara svårt att hitta köpare/säljare till just det jag vill sälja/köpa.[/color][/font]
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 januari 2005 12:20
[QUOTE=Marie J][QUOTE=Kjell Fohrman]
Dock är ju annonsbörsen nu intressantare på så sätt att man kan kommentera och lägga in foton.[/QUOTE]Då kanske man kan lösa det som så att bara goldisar kan lägga in foto och kommentarer. Och då låta bli att ta betalt alls tills det finns ett vettigt betalsystem.[/QUOTE]Att sköta Annonsbörsen innebär nästan lika mycket jobb som Forumet - plocka bort sådana som uppdaterar sina annonser hela tiden för att hamna överst.
Plocka bort tramsannonser och rena luredrejeriannonser. Hålla koll på företagsannonser.

En gigantisk fördel med att bara betalande kan annonsera är att det blir betydligt färre oseriösa (vem vill slänga bort pengar) och om det ändå dyker upp någon oseriös så är lätt att spåra vem som lagt in annonsen - idag kräver det mycket jobb.
Dessutom så blir ju nu en annons ett lite säkrare köp eftersom man vet att den som annonserar har betalt för annonsen och är lätt spårbar.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 6 januari 2005 12:23
[QUOTE=Maria Hagberg Partille][QUOTE=Marie J][QUOTE=Kjell Fohrman]
Dock är ju annonsbörsen nu intressantare på så sätt att man kan kommentera och lägga in foton.[/QUOTE]Då kanske man kan lösa det som så att bara goldisar kan lägga in foto och kommentarer. Och då låta bli att ta betalt alls tills det finns ett vettigt betalsystem.[/QUOTE][font=Comic Sans MS][color=red]Bra idé! För i en annonsbörs som bara (just nu) lite drygt 200 personer kommer åt, kan det vara svårt att hitta köpare/säljare till just det jag vill sälja/köpa.[/color][/font][/QUOTE]
Förstår inte vad du menar - ALLA oavsett om man är Gold-medlem eller inte kan ju se och även kommentara (fråga) i annonserna.
#9 - 6 januari 2005 12:38
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Maria Hagberg Partille][QUOTE=Marie J][QUOTE=Kjell Fohrman]
Dock är ju annonsbörsen nu intressantare på så sätt att man kan kommentera och lägga in foton.[/QUOTE]Då kanske man kan lösa det som så att bara goldisar kan lägga in foto och kommentarer. Och då låta bli att ta betalt alls tills det finns ett vettigt betalsystem.[/QUOTE][font=Comic Sans MS][color=red]Bra idé! För i en annonsbörs som bara (just nu) lite drygt 200 personer kommer åt, kan det vara svårt att hitta köpare/säljare till just det jag vill sälja/köpa.[/color][/font][/QUOTE]Förstår inte vad du menar - ALLA oavsett om man är Gold-medlem eller inte kan ju se och även kommentara (fråga) i annonserna.[/QUOTE][font=Comic Sans MS][color=red]Då så! Uppfattade det som att annonsbörsen bara skulle vara öppen för goldisar över huvud taget!![/color][/font]
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 6 januari 2005 12:46
[font=Comic Sans MS][color=#ff0000]Då så! Uppfattade det som att annonsbörsen bara skulle vara öppen för goldisar över huvud taget!![/color][/font]

O nej,
Som du kan se i listan ovan så är det bara dessa saker som endast Gold-medlemmar kan TITTA PÅ

[font=Times New Roman]Helt låst för andra än Gold-medlemmar att titta på och att utnyttja
Foton för T-shirts, muggar, musmatta etc
Kändisfrågan
Månadens bakgrundsbild (almanacka)
Zoopets stora fotoarkiv
Gold-artiklar (sådana som admin eller proffs har skrivit)
Nya artbeskrivningar[/font]
#11 - 6 januari 2005 12:49
Om alla betalar (medlemsavg el annonsavg) så slipper man väl problemet med folk som uppdaterar sina annonser också. I alla fall minskar. Jag hoppas att man nu kommer att kunna lägga in fler annonser än en då det är lättare om man har olika saker att sälja.

Jag tycker det är bra att jag som "sponsor" får lite mer zoopet för pengarna än den som inte betalar.

Då har jag inget mer att tillföra för tillfället då ni ska ta betalt av de som annonserar from nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 6 januari 2005 12:55
[QUOTE=Marie J]Om alla betalar (medlemsavg el annonsavg) så slipper man väl problemet med folk som uppdaterar sina annonser också. I alla fall minskar. Jag hoppas att man nu kommer att kunna lägga in fler annonser än en då det är lättare om man har olika saker att sälja.[/QUOTE]
Nej nu försvinner begränsningen på antalet annonser och de ligger också inne så länge man vill ha dom med.
Tror också att uppdateringen kommer att minska och om det ändå skulle hända så blir det ju lättare att hitta de som gör det. Tidigare hjälpte det inte ens om man stängde av dom eftersom de då snabbt skapade en ny hotmailadress..

Men nu är det ju långt fler saker som är med på listan i mitt fösrta inlägg än annonsbörsen så ha gärna synpunkter på annat också.
#13 - 6 januari 2005 14:03
I stort tycker jag förslaget låter bra. I "medlemmarnas fotoarkiv" tycker jag att det borde begränsas till "goldmedlemmar" att kunna se bilderna i full upplösning.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 6 januari 2005 15:09
[QUOTE=Micke]I stort tycker jag förslaget låter bra. I "medlemmarnas fotoarkiv" tycker jag att det borde begränsas till "goldmedlemmar" att kunna se bilderna i full upplösning.[/QUOTE]
Vet inte om detta är genomförbart - men om det är så - vad tycker ni andra om det förslaget?
#15 - 6 januari 2005 15:40
[QUOTE=Kjell Fohrman]Som du kan se i listan ovan så är det bara dessa saker som endast Gold-medlemmar kan TITTA PÅ

[font=Times New Roman]Helt låst för andra än Gold-medlemmar att titta på och att utnyttja
Kändisfrågan
Zoopets stora fotoarkiv
Nya artbeskrivningar[/font][/QUOTE][font=Comic Sans MS][color=red]Om det betyder att bara Goldisar kan lägga in annonser kommer det nog inte bli så stort utbud på annonser. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]I så fall tycker jag att Marie J:s förslag om att det bara är guldisar som kan lägga in bilder och övriga kan lägga in annonser utan bilder är bättre.[/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Vad gäller medlemmarnas fotoarkiv kan det säkert vara ett guld-lockbete om inte alla kan se bilderna i "stor-format".[/color][/font]
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 6 januari 2005 15:44
[QUOTE=Maria Hagberg Partille][QUOTE=Kjell Fohrman]Som du kan se i listan ovan så är det bara dessa saker som endast Gold-medlemmar kan TITTA PÅ

Kändisfrågan
Zoopets stora fotoarkiv
Nya artbeskrivningar[/font][/QUOTE][font=Comic Sans MS][color=red]Om det betyder att bara Goldisar kan lägga in annonser kommer det nog inte bli så stort utbud på annonser. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]I så fall tycker jag att Marie J:s förslag om att det bara är guldisar som kan lägga in bilder och övriga kan lägga in annonser utan bilder är bättre.[/color][/font]
[/QUOTE]
Så här skrev jag ovan och mina synpunkter kvarstår

"Att sköta Annonsbörsen innebär nästan lika mycket jobb som Forumet - plocka bort sådana som uppdaterar sina annonser hela tiden för att hamna överst.
Plocka bort tramsannonser och rena luredrejeriannonser. Hålla koll på företagsannonser.

En gigantisk fördel med att bara betalande kan annonsera är att det blir betydligt färre oseriösa (vem vill slänga bort pengar) och om det ändå dyker upp någon oseriös så är lätt att spåra vem som lagt in annonsen - idag kräver det mycket jobb.
Dessutom så blir ju nu en annons ett lite säkrare köp eftersom man vet att den som annonserar har betalt för annonsen och är lätt spårbar."
#17 - 6 januari 2005 16:53
Fotoarkivet

[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Micke]I stort tycker jag förslaget låter bra. I "medlemmarnas fotoarkiv" tycker jag att det borde begränsas till "goldmedlemmar" att kunna se bilderna i full upplösning.[/QUOTE]
Vet inte om detta är genomförbart - men om det är så - vad tycker ni andra om det förslaget?[/QUOTE]

Halloj

Jag tycker Mickes förslag i medlemsalbumen är lysande. Hoppas att det går att ordna på ett sätt som inte kräver för mycket arbete av er kämpar...;)
#18 - 6 januari 2005 18:11
Jag tycker i stort det verkar som ett bra upplägg och tycker också att Mickes förslag är bra, kanske med ett tillägg att icke-Gold medlemmar dessutom skulle se bilden i reducerad kvalitet, alltså inte bara en mindre bild.Har dock en liten fundering på avatarer, tror knappast någon kommer bli Gold-medlem pga att få det. Många kommer dock fråga om varför de inte kan använda avatarer utan att behöva betala för det, det tror jag iaf.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 6 januari 2005 19:49
[QUOTE=Solen][QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Micke]I stort tycker jag förslaget låter bra. I "medlemmarnas fotoarkiv" tycker jag att det borde begränsas till "goldmedlemmar" att kunna se bilderna i full upplösning.[/QUOTE]Vet inte om detta är genomförbart - men om det är så - vad tycker ni andra om det förslaget?[/QUOTE]
Halloj

Jag tycker Mickes förslag i medlemsalbumen är lysande. Hoppas att det går att ordna på ett sätt som inte kräver för mycket arbete av er kämpar...;)[/QUOTE]
Träffade Christian ikväll och han sa att det går ganska lätt att fixa. Jag kör igång en gallup om detta imorgon.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 6 januari 2005 19:53
[QUOTE=hasse_h]Jag tycker i stort det verkar som ett bra upplägg och tycker också att Mickes förslag är bra, kanske med ett tillägg att icke-Gold medlemmar dessutom skulle se bilden i reducerad kvalitet, alltså inte bara en mindre bild.Har dock en liten fundering på avatarer, tror knappast någon kommer bli Gold-medlem pga att få det. Många kommer dock fråga om varför de inte kan använda avatarer utan att behöva betala för det, det tror jag iaf.[/QUOTE]
Reducerad kvalitet håller inte jag med om eftersom man ju gärna vill att ens foto skall se bra ut - det är ju poängen med foton att de dessutom skall var bra reklam för akvariehobbyn.

Tror inte heller riktigt på att släppa lös avatararena till alla eftersom jag befarar att vi då kommer att drukna i löjliga avatater.
#21 - 6 januari 2005 20:08
Det där med annonsbörsen. Kan man inte köra lite ciklid style och ha ett antal moderatrorer som sköter om annonsbörsen?

På så sätt får man ju bor alla oseriösa annonser + att du och christian slipper massa arbete. Jag tror nämligen attt det är bättre om alla kan annonsera oavsätt om man är "guldis" (löjligt uttryck :P) eller inte...

//Simon
#22 - 6 januari 2005 20:15
Det finns alltid olika sätt att se på saker. Jag gav mina synpunkter eftersom det var vad som efterfrågades.

Har inte noterat tidigare att det inte skulle vara tillåtet med löjliga avatarer. Eller var det tvärtom? Jag tyckte däremot att det i en annan diskussion nyligen framkom att det inte fanns några regler för vad man ville ha som avatar. Men det är klart, betalar man för sig så kanske det är ok att vara löjlig :rolleyes: ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 6 januari 2005 20:26
[QUOTE=hasse_h]Det finns alltid olika sätt att se på saker. Jag gav mina synpunkter eftersom det var vad som efterfrågades.

Har inte noterat tidigare att det inte skulle vara tillåtet med löjliga avatarer. Eller var det tvärtom? Jag tyckte däremot att det i en annan diskussion nyligen framkom att det inte fanns några regler för vad man ville ha som avatar. Men det är klart, betalar man för sig så kanske det är ok att vara löjlig :rolleyes: ;)[/QUOTE]
Har inget emot synpunkter även om jag inte alltid instämmer i dom;)
Tror nog att de som är beredda att betala för sig är mindre benägna att vara löjliga än de som reggar sig på en för tillfället skapad adress.
Dessutom finns ju den upphovsrättsliga frågan - tror också att de som betalat för sig är mindre benägna att använda "snodda" kort än de som är "hemliga"
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 6 januari 2005 20:37
[QUOTE=simosaurus]Det där med annonsbörsen. Kan man inte köra lite ciklid style och ha ett antal moderatrorer som sköter om annonsbörsen?

På så sätt får man ju bor alla oseriösa annonser + att du och christian slipper massa arbete. Jag tror nämligen attt det är bättre om alla kan annonsera oavsätt om man är "guldis" (löjligt uttryck :P) eller inte...

//Simon[/QUOTE]En annan synpunkt på annonsbörsen är krasst ekonomiska

Jag tror att det finns tre saker många anser vara viktigast
1/ forumet
2/ artbeskrivningarna
3/ annonsbörsen

Forumet är fortfarande öppen för alla och skall så förbli
Artbeskrivningarna på alla vanliga fiskar är fortfarande öppna för alla och skall så förbli eftersom de är viktig info för fisksköteln
Återstår alltså annonserna eftersom de knappast inte är nödvändiga ur kunskapssynpunkt och att det dessutom är ganska vanligt med avgifter på annonser.

Summa summarum - för att i förlängningen kunna förbättra zoopet så krävs det pengar dvs fler gold-medlemmar och då ville vi inskränka på något viktigt och då är egentligen annonserna enda alternativt.

Jag är dock övertygad om att det snart existerar ett ekonomiskt betalsystem som gör det möjligt att också ta ut små avgifter vilket gör att vi återigen kan öppna annonsbörsen för alla.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 7 januari 2005 10:26
Börjar bli lite tomt på synpunkter

Två förslag har inkommit

1/ Annonsbörsen
- skall öppnas för alla. Av de skäl som jag angivit ovan i flera olika inlägg så kommer det inte att bli så.
Däremot kan jag lova att jag och Christian att så snart vi fått nya Zoopet på plats kommer att gå igenom vilka betalmöjligheter som idag finns för småsummor så att vi så snart möjligheten finns på detta sätt öppna för alla att annonsera.
Vi gjorde en sådan genomgång för ett halvår sen men då var de betalsystem som fanns för dyra - men kanske finns det bättre betalsystem idag.

2/ Medlemmarnas fotoarkiv
Enbart Goldmedlemmar skall kunna klicka på fotona i fullformat.
Vi kommer inom kort att genomföra en gallup för att utröna vad Gold-medlemmarna tycker om detta - flera har dock varit positiva i denna tråd.

3/ Medlemmarnas fotoarkiv
Icke Goldmedlemmar skall enbart kunna se fotona i reducerad kvalité.
Skrev ovan en motivering till varför jag inte ville ha det så. Efter att ha pratat med Christian så tillkom ytterligare ett argument - nämligen att det praktiskt är mycket svårgenomförbart med olika kvalite för olika kategorier .
Därför kommer vi inte att genomföra detta förslag.

4/ Avatarer
Alla skall kunna ha avtarer.
Också detta ställer vi oss negativa till av de skäl som jag angivit ovan (främst copyright-problemen).

Om någon har några andra ideer eller synpunkter så tar vi gärna emot dom och diskuterar dom.
#26 - 7 januari 2005 11:13
Jag skulle uppskatta om det fanns möjlighet att göra medlemmarnas bildarkiv så att om en icke Gold medlem tittade på en bild så visades den med någon typ av copyrightlogga, liknande som det fungerar med zoopet loggan i det stora zoopet fotoarkivet.
Medan om en Gold medlem tittade på en bild så skulle den visas utan logga.

Men detta kanske inte är praktiskt genomförbart ?
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 7 januari 2005 11:19
[QUOTE=erland]Jag skulle uppskatta om det fanns möjlighet att göra medlemmarnas bildarkiv så att om en icke Gold medlem tittade på en bild så visades den med någon typ av copyrightlogga, liknande som det fungerar med zoopet loggan i det stora zoopet fotoarkivet.
Medan om en Gold medlem tittade på en bild så skulle den visas utan logga.

Men detta kanske inte är praktiskt genomförbart ?[/QUOTE]
Samma problem här som med punkt 3 ovan - man kan lägga in en copyrightlogga men då kommer den med på alla kort, och den visas lika för alla.
#28 - 7 januari 2005 11:30
Jag tycker att det hela verkar vara lagom dimensionerat!

/Martin
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 8 januari 2005 11:37
Ny gallup inlagd

Jag har nu startat en ny tråd med en gallup om alla eller enbart Goldmedelmmar skall kunna se fotona i fullformat i medlemmarnas fotogalleri.

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=69326
#30 - 11 januari 2005 08:50
Jag tycker att era tankar på vad som ska va exklusivt för guldisar verkar sunda.

Om avatar snacket så desto mer som är exklusivt desto fler kommer nog välja att betala, och att man får ha avatar kanske inte låter så mycket men det kan va det som avgör.

Om annons börsen så kanske det kunde va bra med fler som annonserar och om det kommit något nytt system för att ta betalt skulle det va det bästa, finns ju många som tar betalt via sms och då oftast 10 - 50 kr så det borde ju finnas något bra system.

Om att bara guldisar ska kunna se stora foton, detta är värt mycket för mig och skulle kunna betala bara för den funktionen, hatar att titta på små kort där man ändå inte ser något som på Zoonen.

Allt för denna gång

MVH / Jimmie
#31 - 13 januari 2005 07:41
Har kollat lite efter betal system som kanske skulle passa annonsbörsen, Payson kanske skulle funka, kolla www.payson.se

Om jag förståt det rätt så tar dom ut en avgift på 3:- plus 3% och om en annons kostar 20:- för en icke guldis så blir det ju inte farligt.
Inte heller några månadsavgifter för sidan.
Kan ju även användas till köparen för att betala eventuellt köp utav något i annonsbörsen.
#32 - 13 januari 2005 08:55
nu vet jag inte hur det är med föreningar och payson... men jag använder payson både när jag köper och säljer på tradera.... tycker att det är helt Kanon!!!!
Plus det här att det inte kostar en förmögenhet... Tror att payson kan vara ett bra alternativ... allt som behövs är juh en e-postadress.
#33 - 13 januari 2005 09:31
Ny synpunkt

recensionerna...är det smartast att bara goldmedlemmar får recensera?
....alltså det som är bra med recensioner är i mitt tycke att man kan ta råd av dem inte att man får skriva dem.....
Recensioner blir väl faktiskt bättre av att det är många som recenserar?
I synnerhet tycker jag detta gäller butiker.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 13 januari 2005 09:53
[QUOTE=jimel]Har kollat lite efter betal system som kanske skulle passa annonsbörsen, Payson kanske skulle funka, kolla www.payson.se

Om jag förståt det rätt så tar dom ut en avgift på 3:- plus 3% och om en annons kostar 20:- för en icke guldis så blir det ju inte farligt.
Inte heller några månadsavgifter för sidan.
Kan ju även användas till köparen för att betala eventuellt köp utav något i annonsbörsen.[/QUOTE]

Låter bra - tack för tipset.
Vi skall kolla upp hur det funkar. Just detta system tror jag inte att vi kollat men i alla andra system så har det alltid dykt upp några ytterligare kostnader på slutet även om det låter väldigt billigt från början - som att omsättningen måste uppgå till en viss summa i månaden annars blir avgiften högre etc.
Sedan handlar det ju också om hur lång tid det tar innan vi får (eller åtminstone får reda på att pengarna har betalts) - om det tar flera dagar så funkar det ju inte eftersom man vill ha in en annons snabbt.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 13 januari 2005 09:57
[QUOTE=Gardener]recensionerna...är det smartast att bara goldmedlemmar får recensera?
....alltså det som är bra med recensioner är i mitt tycke att man kan ta råd av dem inte att man får skriva dem.....
Recensioner blir väl faktiskt bättre av att det är många som recenserar?
I synnerhet tycker jag detta gäller butiker.[/QUOTE]
Både håller med och inte håller med - hur man än vrider och vänder på det så blir det ganska få som kommer att recensera och därför kommer fusk att belönas mycket rikligt (t.ex. att en affärsinnehavare ber tre släktingar att skicka in recensioner). Därför föredrar jag att ytterligare färre recenserar eftersom vi då ändå vet vilka recensenterna är - istället för att låta anonyma recensera.
#36 - 13 januari 2005 10:09
de avgifter som finns enligt vad jag har läst mig till är som Jimel skrev ovan 3% och 3kr sedan så kommer det en avgift när/om NI (kjell & christian) vill ta ut pengar från ert ev. paysonkonto på 2 kr oavser hur stort eller litet uttaget är.

Eftersom Payson är en E-mailbetalningsfunktion så går allt per mail... pengar betalas per mail och pengar mottages per mail... när någon betalat in pengarna får ni ett mail om detta, inget mail = inga pengar. jag har aldrig fått vänta på mailet utan det har kommit direkt när någon betalat....
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 13 januari 2005 10:22
[QUOTE=Maya]de avgifter som finns enligt vad jag har läst mig till är som Jimel skrev ovan 3% och 3kr sedan så kommer det en avgift när/om NI (kjell & christian) vill ta ut pengar från ert ev. paysonkonto på 2 kr oavser hur stort eller litet uttaget är.

Eftersom Payson är en E-mailbetalningsfunktion så går allt per mail... pengar betalas per mail och pengar mottages per mail... när någon betalat in pengarna får ni ett mail om detta, inget mail = inga pengar. jag har aldrig fått vänta på mailet utan det har kommit direkt när någon betalat....[/QUOTE]

Det låter mycket bra och återigen tack för tipset - vi kommer att kolla upp det så snart vi kan - den kan dock dröja lite eftersom det just nu finns alldeles för mycket att göra (mycket av det som lagts in funkar inte - vilket ni nog märkt, och massor av saker som inte ännu lagts in är svåra att få att fungera).

Annons