Gold eller inte, vad tråkigt Kjell!

HazelCR
#1 - 14 januari 2005 18:21
Jag har läst flera trådar på sistone och jag frapperas över att det påpekas vid flera tillfällen från "ägarna" och zoopetare att de ogillar respektive gillar icke betalande zoopetare respektive betalande. Det skrivs förståss inte så tydligt , men innebörden kan skönjas tydligt. Jag förstår den inställningen, men jag uppfattar den som att jag inte är välkommen längre. Hur är det egentligen med det? ( Jag som precis hittat till zoopet p.g.a. ett nyvaknat akvarieintresse. )
Svar önskas från både "ägare" och de vanliga användarna, gold liksom icke gold.
Jag är alltså en icke betalande zoopetare. Ska sådana som jag fara och flyga.........
#2 - 14 januari 2005 18:26
Svar: NEJ.... klart att ni inte ska försvinna... det förlorar vi alla på....
#3 - 14 januari 2005 18:28
[QUOTE=HazelCR]Svar önskas från både "ägare" och de vanliga användarna, gold liksom icke gold.
Jag är alltså en icke betalande zoopetare. Ska sådana som jag fara och flyga.........[/QUOTE]

Nej, sedan finns det alltid kontroverser men är man inte involverad själv behöver man inte ta illa vid sig.
Du och många andra har mycket att ge och kanske lite att lära, själv har jag mest att lära ;)
Mv Sollan
#4 - 14 januari 2005 18:34
Välkommen till majoriteten på forumet... :D
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 januari 2005 18:37
[QUOTE=HazelCR]Jag har läst flera trådar på sistone och jag frapperas över att det påpekas vid flera tillfällen från "ägarna" och zoopetare att de ogillar respektive gillar icke betalande zoopetare respektive betalande. Det skrivs förståss inte så tydligt , men innebörden kan skönjas tydligt. Jag förstår den inställningen, men jag uppfattar den som att jag inte är välkommen längre. Hur är det egentligen med det? ( Jag som precis hittat till zoopet p.g.a. ett nyvaknat akvarieintresse. )
Jag är alltså en icke betalande zoopetare. Ska sådana som jag fara och flyga.........[/QUOTE]
Jag tror du har missförstått det hela - det finns en viss person som ibland inte uppskattas så mycket i forumet pga sitt sätt att skriva och denne är inte Gold-medlem. När sedan någon sedan kritiserar denne så drar denne person upp att han/hon behandlas illa pga att han/hon inte är Gold-medlem.
Hur man behandlas här i forumet är till 99,9% beroende på hur man själv beter sig mot andra i forumet och inte huruvuda man är Gold-medlem eller inte.

Vore tacksam om du rent konkret tog upp ett exempel där du anser dig ha blivit dåligt behandlad pga att du inte är Gold-medlem.

Så kontentan är
- visst Zoopet har betydligt mer att ge för den som inte är Gold-medlem, men så skall det ju också vara eftersom de behövs för att Zoopet skall kunna fortsätta att existera och utvecklas.
- detta skall dock självklart inte innebära att man skall behandlas dåligt i forumet.
- som man behandlar andra får man räkna med att själv blir behandlad och detta gäller både för Gold som icke-goldmedlemmar.
#6 - 14 januari 2005 18:44
Och sånt skit måste man läsa här...
Överväger allvarligt att ge skita i dent här forumet...
Men det får väl Fan-cluben att jubla...
#7 - 14 januari 2005 19:18
[QUOTE=erikthur]Och sånt skit måste man läsa här...
Men det får väl Fan-cluben att jubla...[/QUOTE]

Men stämmer inte det som Kjell skriver, om du nu kände dig träffad vill säga.... ;)

Ickebetalande eller betalande användare e väl skit samma, bara man sköter sig på forumet så e man välkommen....... i alla fall min åsikt
#8 - 14 januari 2005 19:24
Klart du/ni ska va kvar! Debatten Gold/icke gold kommer ju dessutom att svalna/försvinna när det inte längre är nåt nytt.
#9 - 14 januari 2005 19:31
Tycker att du börjar bli patetisk nu!
OBS! Detta hade jag skrivit även om du varit "Goldmedlem"
Jag undrar om du överhuvudtaget förstått syftet med "Gold"-grejen.
I en perfekt värld hade det funnits entusiaster som gjort detta hästarbete med Zoopet gratis, så är det inte nu och jag tycker att jag har råd att betala en slant för Zoopet, därför gör jag det. De som inte tycker sig vilja betala denna slant behöver inte göra det och jag kommer inte att behandla dem annorlunda.
Om man tittar på dina tidigare inlägg i relaterade ämnen verkar det som om du är avundsjuk för att du inte fått en gyllene L046 vid ditt namn. Skärp dig!
#10 - 14 januari 2005 19:32
[QUOTE=HazelCR]Jag har läst flera trådar på sistone och jag frapperas över att det påpekas vid flera tillfällen från "ägarna" och zoopetare att de ogillar respektive gillar icke betalande zoopetare respektive betalande. Det skrivs förståss inte så tydligt , men innebörden kan skönjas tydligt. Jag förstår den inställningen, men jag uppfattar den som att jag inte är välkommen längre. Hur är det egentligen med det? ( Jag som precis hittat till zoopet p.g.a. ett nyvaknat akvarieintresse. )
Jag tycker att det är tråkigt om du har fått den uppfattningen om den majoritet av Zoopetare som diskuterar här i forumet. Personligen, och garanterat många med mig, skiter jag fullständigt i om den frågande/svarande i en tråd har en guldlogga eller inte under sitt namn. Forumet är till för alla, guldmedlem eller inte. Det är klart att du ska var kvar här, ge dig in i diskussioner, ge råd eller tips. Varmt välkommen är du!
#11 - 14 januari 2005 20:00
- visst Zoopet har betydligt mer att ge för den som inte är Gold-medlem, men så skall det ju också vara eftersom de behövs för att Zoopet skall kunna fortsätta att existera och utvecklas.

Men Kjell då....Tullat i barskåpet :) , är det inte tvärtom egentligen.

Föresten spännande didkussion [xx(]
MVH
Magnus
som inte är goldmedlem
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 14 januari 2005 20:05
[QUOTE=Tropfrog]Men Kjell då....Tullat i barskåpet :) , är det inte tvärtom egentligen.

Föresten spännande didkussion [xx(]
MVH
Magnus
som inte är goldmedlem[/QUOTE]
Ja jäklar - och jag som just kom hem (efter att ha skrivit artbeskrivningar hela dan) och tog mig en liten (nåja inte så liten:o ) en, men problemet är bara att jag skrev ovanstående inlägg innan jag åkte hem så jag har tyvärr inget att skylla på:eek:
#13 - 14 januari 2005 20:10
OT:
Föresten spännande didkussion
Vem är det som har tullat igentligen--- :D Botten upp broder!
#14 - 14 januari 2005 20:22

Nu får ni väl ge er. Gå på Hockey, fotboll eller koncert Man får ju biljett efter vad man betalar för. Vad är skillnaden här, vissa är beredda att lägga någon hundralapp för att få lite extra so what. Valet är väl upp till dig.

Sen måste jag hålla med att erikthur är patetisk. Du kan väl skriva/läsa lika mycket inlägg som innan, så vad är problemet.
Sedan erikthur måste jag fråga. Vadå kastforum? Jag ser i din profil att du är läkare o enligt mig är du då en del av en organisation (landstinget) som är den mest hierakistiska som finns efter försvaret. Lägger du frustrationen här eller???
Mvh kaj.p
#15 - 14 januari 2005 20:28

Måste bara säga att om man hänger kvar på ett forum mot sin vilja bara för att man är rädd att somliga ska jubla... jaaaa... vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det, men jag kan ju säga som så.... det är precis det beteende jag ser hos mina tonåringar här hemma!!!
#16 - 14 januari 2005 20:39
Kan bara komma in med en snabb kommentar. Är icke Gold medlem och har behandlats mycket trevligt från alla här. Det tackar jag för. (Ni har givit mig mycket nytta och nöje här. Blir Gold när löningen poppar in på kontot *yay*)...

/Daniel Gimbert.
#17 - 14 januari 2005 20:40
Men det får väl Fan-cluben att jubla..

Förstår fortfarande inte varför du skall envisas med att kalla alla Goldmedlemmar för Kjells Fan Club.
Jag tror att de flesta som har betalt 225:- inte gör det för att de gillar Kjell så mycket utan för att hålla forumet igång och till slut få en bättre akvariesite .
Vi kommer att få så mycket mer än en "Guldmal" och en avatar vid namnet.

Jag tycker att du med ditt kunnande om akvariefiskar behövs på forumet. Som betalande eller icke betalande medlem är helt och hållet upp till dig själv.

Guy
#18 - 14 januari 2005 22:02
[QUOTE=Guy Palm]
Jag tror att de flesta som har betalt 225:- inte gör det för att de gillar Kjell så mycket utan för att hålla forumet igång och till slut få en bättre akvariesite .
Vi kommer att få så mycket mer än en "Guldmal" och en avatar vid namnet.
Guy[/QUOTE]

Schysst analys, jag hade inte förstått varför jag betalade så välvilligt men nu förstod jag vad jag redan borde vetat :)

Hur jäsicken skulle jag klara mina burkar utan zoopet !!

(OBS Guy, jag svor inte heller !! Jag jobbar på att låta bli :)
#19 - 14 januari 2005 22:21
Vad har hänt med zoopet?! :(
#20 - 14 januari 2005 22:49
Heja Kjell, med statistik kommer man långt. Hur många av guldfisktrådarna är om slöjstjärtar i alltför små kar? Det är tyvärr så att det är sådan statistik som förstör för de seriöst interesserade.
MVH
Magnus
#21 - 15 januari 2005 00:22
ALLA är varmt välkomna att delta i forumet, både Gold och icke Gold medlemmar.
Båda typerna behövs både nu och senare.

Majoriteten av de som är på forumet kommer troligtvis alltid att vara icke Gold medlemmar p.g.a. många inte är beredda att betala någon avgift. Ofta kanske för att man mest utnyttjar forumet och inte övriga delen på zoopet, i detta fall så ser man kanske inte att man får så mycket mer om man skulle betala och bli Gold medlem. Jag hoppas dock fortfarande att vi Gold medlemmar och administratörer kan får dessa personer att känna sig varmt välkomna för utan dem kommer sannolikt både forumet och på sikt zoopet att dö ut.

Sen måste alla icke Gold medlemmar också inse att det måste finnas Gold medlemmar. Anledningen till att det måste finnas är att Kjell och Christian lägger ned otroligt mycket tid, kraft och i slutändan också pengar på att hålla både forumet och zoopet vid liv, förmodligen lägger de ned betydligt mer än någon av oss ens kan ana. Det är givetvis av naturliga skäll inte hållbart att kräva att de skall fortsätta på detta sätt utan någon typ av ersättning, jag tycker de har hållit ut fantastiskt länge redan som det är. Gold medlemskapet är ett sätt för oss användare av forumet och zoopet att visa att vi verkligen uppskattar allt de gör. Förmodligen är det i praktiken en väldigt låg ersättning de drar in genom Gold medlemskapen i förhållande till alla tid och kraft de lägger ned, men jag tror och hoppas att de ändå skall känna att deras möda uppskattas genom att vi visar att vi tycker att deras ansträngning är värt något genom att vi betalar Gold medlemskapet.

Anledningen att jag personligen valde att att betala in mitt Gold medlemskape har egentligen väldigt lite att göra med de extra Gold funktionerna, utan huvudanledningen var helt enkelt att jag såg framför mig att zoopet sakta skulle dö ut om vi inte visade våran uppskattning till Kjell's och Christian's ansträngningar. Jag använder egentligen mest forumet som ju faktiskt är gratis, men så här i efterhand så kan jag säga att både zoopets stora fotoarkiv och medlemmarnas fotoarkiv som helt eller delvis är Gold funktioner har överträffat alla min förväntningar.

Slutligen så måste jag nog tyvärr ändå hålla med både HazelCR och erikthur att det faktiskt har funnits trådar som har innehållit undermedvetna antydningar om att både vi Gold medlemmar och även ni administratörer ser ned lite grann på de som inte betalar. Vi bör nog tänka efter vad vi skriver i dessa situationer, för även om jag tror att vi inte alls på något sett ser ned på de som inte betalar så kan det kanske tolkas på det sättet om vi formulerar oss otydligt i "stridens hetta".
#22 - 15 januari 2005 03:07
[QUOTE=erikthur]På olika forum har man olika sorts kast-system med t ex loggor (som här) och eller pråliga titlar.
Det finns forum där man kallas för olika klassens medlemmar t ex hur länge man vart med eller hur mycket man bidragit.
Jag tycker allt sådant här ofta är lite löjligt så på det sättet gillar jag nog mer det gamla forumets mer stilrenhet.
Men om man det bara är dom som betalar som skall få tycka så är det väl bara och stänga av alla icke-betalande då och se hur det går då.[/QUOTE]

Gud vad du är för mycket Erik! Om du nu känner dig som en andra klassen zoopetmedlem och vantrivs med det så låt bli att vara här då. Ingen har tvingat dig...eller?

Eller är du för snål för att sponsra för Kjells och Christians jobb. Jag förmodar att du ändå är den mest aktiva på nya zoopet. Så någon behållning måste du ha för att vara här.

Zoopet är till för alla oavsett om man är betalande eller inte. Många har säkert funderingar på att gå med men avvaktar tills det är klart. Det finns ingen bättre eller sämre medlem mer än i erikthurs huvud.

[size=1]Dags att trycka på kränkandeknappen igen eller?[/size]
HazelCR
#23 - 15 januari 2005 05:55
Vore tacksam om du rent konkret tog upp ett exempel där du anser dig ha blivit dåligt behandlad pga att du inte är Gold-medlem.

Svar till Kjell: Nej, jag har inte blivit dåligt behandlad i någon tråd här på zoopet, absolut inte. Min start av tråden och formulering har växt fram från de trådar jag läst på sistone. Debattonen har inte alltid varit trevligt, vilket i sin tur gjort mig fundersam om välkomnadet eller inte.

Det kom många inlägg, mycket snabbt i dena tråd. Tack allesammans! Jag har lärt mig känna igen en del nick-name, som flitiga skribenter, men också andra har skrivit. Det är säkert läsvärt för många, som funderar över vad som håller på att hända med detta forum.

Min förhoppning är att det blir ett snällare forum, där alla är varmt välkomna, när inkörningsperioden är över. Å det får den gärna vara nu.

För övrigt så hoppas jag att fler tar till sig Erlands rader speciellt sista stycket.
#24 - 15 januari 2005 06:41
[QUOTE=simosaurus]Vad har hänt med zoopet?! :([/QUOTE]
För oss som varit med ett tag så är det här inget ovanligt, ibland blir någon/några missnöjda med någonting och då blir det lite tjafs ett tag, sedan blir allt bra igen :)
#25 - 15 januari 2005 08:20
Anledningen att jag personligen valde att att betala in mitt Gold medlemskape har egentligen väldigt lite att göra med de extra Gold funktionerna, utan huvudanledningen var helt enkelt att jag såg framför mig att zoopet sakta skulle dö ut om vi inte visade våran uppskattning till Kjell's och Christian's ansträngningar. Jag använder egentligen mest forumet som ju faktiskt är gratis,
Samma sak för mig. Jag använder nästan inga andra funktioner (hjälpte dock till lite här och där under testningen) förutom forumet. Jag såg min inbetalning som ett "stödbidrag" för att hålla igång en trevlig träffpunkt på nätet. Det är ett glatt och kunnigt gäng som träffas regelbundet på denna plats.
#26 - 15 januari 2005 08:35
Min största anledning till att bli Gold-medlem var att bidra till att försöka säkra Zoopets framtid. De extra funktioner man får är inte huvudsaken för mig och är inte det jag betalar för. Ser inte heller Gold-avgiften som ett medlemskap i "Kjells fanclub" eller liknande, förstår inte det resonemanget alls, det handlar ju inte om personlig sponsring överhuvudtaget utan om att säkra och utveckla en gemensam mötesplats som bidrar till akvariehobbyns utveckling och att man vinner nya vänner både i forumet och i en del fall i verkligheten.

Alla är lika värda oavsett vilken typ av medlem man är och kommer självklart inte bemötas annorlunda pga det. Det handlar bara om ens egna uppträdande hur man kommer bli bemött.

Det var mina funderingar i ämnet, ha en bra dag i solen allihopa! :)
#27 - 15 januari 2005 14:47
Kjells fanclub :confused: Medlemsskapet har väl inget med det att göra.Jag betalar av samma skäl som många andra,vill helt enkelt inte att zoopet skall försvinna.Tycker det är suveränt arbete som Kjell och Christian lägger ner på att göra denna sida mycket bättre för oss alla,ytterligare en orsak till att jag är villig att pröjsa en slant.Så även om Kjell vore en riktig sopa(vilket han inte är)och jag inte gillade honom(vilket jag gör)så skulle jag betala i alla fall. :D
HazelCR.Det har ingen som helst betydelse om du är guld eller inte guld medlem,jag gör ingen skillnad alls,du är lika välkommen för det.Alla är lika viktiga för att det skall fungera,så är det med det.
HazelCR
#28 - 15 januari 2005 16:40
Det är mycket möjligt att jag kommer att bli en betalande zoopetare, men jag har varit med för kort tid för att kunna instämma, med egen erfarenhet, i att Kjell och Christian gör ett fanatstiskt jobb och att det vore för bedrövligt att zoppet försvann som träffpunkt på nätet. Det är mycket möjligt att jag kommer att inse det, men just nu avvaktar jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 15 januari 2005 17:16
[QUOTE=HazelCR]Det är mycket möjligt att jag kommer att bli en betalande zoopetare, men jag har varit med för kort tid för att kunna instämma, med egen erfarenhet, i att Kjell och Christian gör ett fanatstiskt jobb och att det vore för bedrövligt att zoppet försvann som träffpunkt på nätet. Det är mycket möjligt att jag kommer att inse det, men just nu avvaktar jag.[/QUOTE]
Tycker du gör helt rätt i att vänta tills det känns rätt och du känner dig säkrare på vad ett Gold-medlemskap kan ge dig extra.
Varken du eller någon annan skall känna sig tvingad att bli Gold-medlem för att rädda Zoopet eller något sådant - Gold-medlem blir man främst för sin egen skull för att man på så sätt få ut mera av akvariehobbyn.

Sedan är det ju en helt annan sak att vi gärna vill att så många som möjligt blir Gold-medlemmar eftersom det behövs för att vi skall kunna utveckla Zoopet ytterligare och göra sidan ännu bättre. Innan vi körde igång utvecklingen så gjorde vi faktiskt en gallup för att undersöka om det fanns intresse för att utveckla Zoopet och betala en slant för denna utveckling.
Om inte så hade varit fallet hade vi helt enkelt låtit allt vara som det var då, förutom att annonsbörsen (missbrukades rejält och tog tid att sköta) och tävlingarna (priserna kostar och tar tid att sköta) hade plockats bort helt. Vi hade också låtit Zoopet ligga kvar på det billiga men dåliga webbhotell (dålig service och trög sida) vi tidigare har använt.
Nu fanns det ett intresse för att utveckla Zoopet vilket faktiskt alla (dvs även icke-goldmedlmmar) har glädje av eftersom det även för dom tillkommer nya avdelningar att titta på som "Gör det själv-artiklar", "Offentliga akvarier", "Medlemmarnas fotoarkiv", "Produktrecensioner", "Affärsrecensioner" och sist men inte minst har ju också alla glädje av att vi byter webbhotell och ökar kapaciteten (kostar oss 5 ggr mer än idag) vilket gör att Zoopet blir snabbare och inte har så många stopp som tidigare (speciellt vanligt vid storhelger).
#30 - 15 januari 2005 18:23
instämmar med övriga jag tyckar att framför allt att zoopet är ett väldigt trevligt forum om jag sedan sponsrar christian&kjell för att dom gör ett kanon jobb för denna sida så må det vara hänt
#31 - 15 januari 2005 23:48
Uh, jag är bara gold för att vara med i Kjells fanclub! ;)

/J
#32 - 16 januari 2005 02:21
[QUOTE=Marie J]Gud vad du är för mycket Erik! Om du nu känner dig som en andra klassen zoopetmedlem och vantrivs med det så låt bli att vara här då. Ingen har tvingat dig...eller?
[/QUOTE]

Okej att erik kanske tar lite hårt på guld-loggorna, men att rekomendera någon att lämna forumet, skapar en viss tråkig stämning. Iom att du är guldmedlemm, så kan jag förstå att många uppfattar det som att du är imot gratis-medlemmar (även med tanke på mitt nästa citat).

[QUOTE=Marie J]
Eller är du för snål för att sponsra för Kjells och Christians jobb. Jag förmodar att du ändå är den mest aktiva på nya zoopet. Så någon behållning måste du ha för att vara här.
[/QUOTE]

Hur kom snålhet in i bilden? Forumet är som sagt gratis, precis som alla andra forum jag känner till på nätet.
Det är som att man ska betala göran persson extra, bara för att man står på gatan och diskuterar mest aktivt!

Att du hackar på erik att han är snål, kanske bara e ett personligt påhopp, men jag får uppfattningen av att det gäller alla som inte har guld-medlemmskap.

[QUOTE=Marie J]
Zoopet är till för alla oavsett om man är betalande eller inte.
[/QUOTE]

Det ända jag kan hålla med om, av det du har sagt. Och visst är det för alla!
oavsätt vem som grundade forumet, så är det en mötesplats där folk delar kunskap, och just denna del av zoopet, måste förbli gratis och jag hoppas att ingen tycker man e snål för att man pratar med folk över internet (utan att betala för extra funktioner man inte vill ha)
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 16 januari 2005 09:13
Angående det sista inlägget:
Det finns ett ordspråk som säger - som man ropar i skogen får man svar.
Om en person konsekvent gång på gång i sina inlägg klankar ner på Zoopet och och på Gold-medlemmar, t.ex. genom att hela tiden kalla dom för Kjells fanclub (som om det skulle handla om en skock får utan egen vilja), så får man faktiskt finna sig i att folk då och då tappar humöret och ger tillbaka på samma föraktfulla sätt.
Visst för forumets bästa så skall man alltid vända andra kinden till, men det är inte så lätt ibland.
#34 - 16 januari 2005 11:02
Detta var tydligen ett giftigt ämne.

Själv har jag inte märkt något problem mellan gold och inte gold. Blir behandlad som vanligt med andra ord.

Själv skall jag betala in pengarna i månadsskiftet. Varför? För att jag spenderar mycket tid på detta forum och har lärt mig otroligt mycket här. Klart kan jag göra det gratis också. (nu är jag lite osäker på om art beskrivningar mm kommer att vara gratis i fortsättningen men det spelar ingen roll för inlägget). Anledningen varför jag betalar är att 1) belöna dem som gör att detta forum existerar och även förbättrar det. 2) för att jag får tillgång till lite mera tjänster.

Tycker att, detta trots att vissa andra inte håller med mig, administratörerna lägger ner mycket arbete på sidan och arbete skall belönas på något sätt.

Då alla vi regelbundet använder sidan så gynnar det oss samtliga. Forumet är öppet för alla och om man sedan tycker att sidan är bra så kan man ju alltid betala en lite slant per år om man tycker det är ok.
#35 - 16 januari 2005 11:09
[QUOTE=peppito]Anledningen varför jag betalar är att 1) belöna dem som gör att detta forum existerar och även förbättrar det. 2) för att jag får tillgång till lite mera tjänster.

Tycker att, detta trots att vissa andra inte håller med mig, administratörerna lägger ner mycket arbete på sidan och arbete skall belönas på något sätt.[/QUOTE]

Håller med, klart att ett sådant bra arbete som görs här ska premieras...:)
Mv.Sollan
#36 - 16 januari 2005 11:52
Just forum"arbetet" är en del som såväl betalande som ickebetalande "arbetar" med, genom att ge av sina kunskaper, åsikter och frågor- frågor som leder till att man tänker till, testar, kommer med resultat och på så vis går akvaristiken framåt i utvecklingen vilket är ovärderligt.

Om man då som icke betalande känner att; behöver jag verkligen de andra funktionerna?
Är jag så mycket på denna sida och är jag intresserad av de andra funktionerna?

Då kommer man så småningom att bli betalande, när man finner att de frågorna fått sitt svar.
Om man då under tiden blivit "bortskrämd" så är det ju verkligen synd och slöseri med mycket kunskap som går förlorad.

Jag kommer att fortsätta att avvakta, hittade denna sida rätt sent och hade inte riktigt ork att följa med i debatten om det "nya" zoopet, vilket var synd.
Jag hade nog kommit med förslaget att ha något slags "halvt" medlemskap för sådana som inte kände sig tvugna till att ha "allt".
Vi hade ju kunnat få en liten "Guldbarb" vid "nicken" ;)
#37 - 16 januari 2005 11:57
Goldmedalj

Tack Kjell och alla goldare som har lärt mig mycket på den här korta tiden med Zoopets.Är en nygammal akvarieist har ett 540 liters kar som jag har nystartat.Plus ett nytt 180 liters Juwel Rio. Hoppas att glöden flammar upp till låga.Verkar lovande tack vare alla goldisar med sina erfarenheter.
#38 - 16 januari 2005 13:46
[color=red]Jag får väl svara på dina funderingar[/color]

[QUOTE=Turbo]Okej att erik kanske tar lite hårt på guld-loggorna, men att rekomendera någon att lämna forumet, skapar en viss tråkig stämning. Iom att du är guldmedlemm, så kan jag förstå att många uppfattar det som att du är imot gratis-medlemmar (även med tanke på mitt nästa citat).

[color=red]Då han hela tiden klankar ner på zoopet och de som är goldmedlemmar så tycker jag att det är min rättighet att få försvara mig/oss. Titta igenom de trådar han har skrivit så förstår du säkert.[/color]

Hur kom snålhet in i bilden? Forumet är som sagt gratis, precis som alla andra forum jag känner till på nätet.
Det är som att man ska betala göran persson extra, bara för att man står på gatan och diskuterar mest aktivt!

Att du hackar på erik att han är snål, kanske bara e ett personligt påhopp, men jag får uppfattningen av att det gäller alla som inte har guld-medlemmskap.

[color=red]När det gäller snålhet så menar jag enbart honom, ingen annan.[/color]

Det ända jag kan hålla med om, av det du har sagt. Och visst är det för alla!
oavsätt vem som grundade forumet, så är det en mötesplats där folk delar kunskap, och just denna del av zoopet, måste förbli gratis och jag hoppas att ingen tycker man e snål för att man pratar med folk över internet (utan att betala för extra funktioner man inte vill ha)

[color=red]Klart att alla ska kunna samlas här gratis och dela med sig av sina kunskaper. All kunskap är bra att ha och jag vet flera som bara haft akvarium ett kortare tag men ändå har bättre kunskap inom vissa områden än vad jag har.[/color]
[/QUOTE]
#39 - 16 januari 2005 16:04
ok!

antar att du helt enkelt bara "dampade" på erik..
men trevligast är nog om man tar kritik med en nypa salt, för det suger med forum med massa folk som bara klagar på varann!
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 16 januari 2005 16:16
[QUOTE=Turbo]men trevligast är nog om man tar kritik med en nypa salt, för det suger med forum med massa folk som bara klagar på varann![/QUOTE]

Det är det inte alltid så lät att hela tiden vända andra kinden till när någon gång på gång spottar på en.
Men självklart har du rätt - man borde strunta i det och vända andra kinden till.
#41 - 16 januari 2005 17:15
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det är det inte alltid så lät att hela tiden vända andra kinden till när någon gång på gång spottar på en.[/QUOTE]
Jag har sökt att ta timeout men jag har aldrig sett dess like till de beskyllningar som hopat sej under denna tiden - Jag har inte spottat på Kjell...
Men med sådana kommentarer spottar han faktiskt på mej...
#42 - 16 januari 2005 17:29
Leia: du har rätt det var inte riktigt forumet jag avsåg utan hemsidan i sin helhet. Forumet står samtliga skribenter för det fina arbetet och administratörerna står för servicen att det finns ett forum.

Men art beskrivningar och växtbeskrivningar och fina bilder m.m. är ju trevligt att det finns.
#43 - 16 januari 2005 19:52
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det är det inte alltid så lät att hela tiden vända andra kinden till när någon gång på gång spottar på en.
Men självklart har du rätt - man borde strunta i det och vända andra kinden till.[/QUOTE]

absolut, där är vi helt överens. Men det är lite svårt för mig att veta exakt om erik "spottat" på någon, om man inte läst alla hans inlägg (tänker inte göra det).

för övrigt vet jag inte om det är någon bra idé med att göra en utredning, dvs; ta upp alla fall erik betätt sig illa eller inte betätt sig illa.
Lättast är nog att helt enkelt lämna det bakom oss, och ignorera eventuella "spott" i framtiden. Vad det gäller erik, så får han självfallet fortsätta med konkret kritik, och förhoppningsvis så ändrar han sin framtoning av kritiken.
Vad det gäller "Kjells fanclub", så kanske vissa kan tycka att det är kränkande, men så här på internet, är det oerhört svårt att upfatta ironi och skämt. Frågan är hur stort allvaret var med detta smeknamn.
Jag ska i varje fall, som sagt, inte utreda någe mer av det där, men slutligen vill jag att alla ska tänka på det när de skriver något;att känslomässigt lagd kritik stör forumet lika mycket oavsätt vem som börjat gnälla.
#44 - 16 januari 2005 21:17
Jag kan inte annat än hålla med Turbo. Jag tror att många av oss är medvetna om att erikthur inte alltid uttrycker sig på det mest diplomatiska sätt, men det gäller även för många andra här på zoopet. Att använda tillmälen som "snål", "gnällig", "sur gubbe", "grön av avund" och jag vet inte vad, visar knappast något annat än att man spelar i samma liga. Visst är det svårt att vända andra kinden till, men det är inte ens nödvändigt om man har konkreta och relevanta argument att komma med.

Annars kan man som sagt låta bli att svara.
Inom psykologin kallar man detta beteende för speglingar eller projicering. På vanlig hederlig svenska skulle det bli "lika goda kolsupare"... ;)

Jag tycker att Kjell och Christian gör ett bra jobb och jag är som synes betalande medlem, och hoppas på att få vara så även nästa år. Jag tillbringar mycket tid på Zoopet av flera anledningar, en av dom är att jag tycker att det finns många trevliga och intressanta människor här med stor fisk- och växt-kunskap. Det är vad jag betalar för - att få tillgång till alla Zoopet-medlemmar, Gold eller inte spelar ingen roll. Jag hoppas dock på love, peace and understanding här....
#45 - 17 januari 2005 08:43
yapp
#46 - 17 januari 2005 11:45
jösses vilket tjafs om ingenting?!?!?!?

FAttar inte riktigt varför sådana trådar som denna ALLTID dyker upp?
Att det finns en "avdelning" på Zoopet som är avgiftslagd, är väl inget konstigt alls???

Det är helt valfritt att välja hur man ska göra och vad det är man vill ha. Om du är ny, så har du tillgång till massor av information och hjälp från experter och folk med erfarenhet. Ingen sätter press på dig att du ska betala MEN om man vill vara med och föra utvecklingen frammåt, se till att nya tjänster läggs till, sånt som gynnar och alla, så går väl inte värden under för att man betalar en "liten" avgift för att hjälpa till med utvecklingskostnader mm??

Det kan säkert finns de som faktiskt inte har råd, och det accepteras till 100% av ALLA här på forumet, men jag skulle vilja se de som klagar, fortsätta och klaga när dom ser vilken enorm tid som läggs ner och vilka kostnader som faktisk finns kopplade till denna tjänst!!!

Sätt upp en server (maskinkostnader, anslutning, programvaror, support, bevakning, skaffa fram intressant material...m.m...m.m), lägg till att du förmodligen har ett vanligt jobb oxå...familj....osv osv ....och gnäll sedan över att det kan vara bra med bidrag till att leda utvecklingen frammåt!!!??

Nepp....valet är HELT fritt, men allteftersom KRAVEN ökar från medlemmar och folk som besöker siten......- hänger ni med???

Mina enkla synpunkter - ingen lag eller rätt bara för att jag säger detta (även om jag anser att jag har rätt *asg*), MEN snälla...lägg ENERGIN på något konstruktivt istället....

Deathdealer - mår grymmt bra!
#47 - 20 januari 2005 22:25
Men HallÅ Va!

[left]Ska vi ta och vakna upp nu. Förstår inte riktigt detta tjafs. Är det den Svenska avensjukan som är framme och spökar? [color=black]Varför stå och pukla på varandra när man spelar i samma lag???? Vi har ett gemensamt intresse [/color][color=red]FISKAR[color=black]. Ska vi inte ta och[/color] [/color][color=black]ägna oss åt det? Förstår inte riktigt bråket om att vara eller inte var [/color][color=red]GULD[/color][color=black]? En del av oss är villig att betala en summa för att få lite tillägstjänster och samtidigt stöda [/color][color=red]ZOOPETS[/color][color=black] utvekling Som ALLA har nytta av. En del är nöjda med att vara "vanliga" Zoopare. Man är inte mindre/mer värd för det. Tycker att Kjell och Christian gör ett utmärkt jobb. Undrar faktist hurmånga timmar dom lägger ner här på Zoopet? Om man nu tycker att det är så orättvist att några får en guld färgad fisk vid sitt namn och några extra tjänster ja då är det väl bara att betala och se glad ut. Så får man ju det också. Eller har jag missat vad det här handlar om? Ska vi inte ta och spota i nävarna och ta varandra i händerna och lägga ner den här tåten? För visst är det så att av [/color][color=red]FISK[/color][color=black] blir man vis.[/color][/left]
#48 - 20 januari 2005 23:19
Vilket underbart inlägg Rödlöga =)
HazelCR
#49 - 21 januari 2005 04:40
[QUOTE=RÖDLÖGA][left] Eller har jag missat vad det här handlar om? [/color][color=red]FISK[/color][color=black] blir man vis.[/color][/left][/QUOTE]

Jag borde kanske svara eftersom jag startade den här tråden. Om du läser mitt första inlägg och Kjells första, så visar det vad det handlar om.

Sedan tar ju tråden sin egen ringlande väg. Jag själv slutade skriva ganska snabbt i tråden, eftersom jag var nöjd med de svar som kom i ett tidigt skede.
Det betyder i sin tur att jag håller med dina ord: "vi kan spota i nävarna och ta varandra i händerna och lägga ner tåten."
#50 - 21 januari 2005 08:02
"Jag förstår den inställningen, men jag uppfattar den som att jag inte är välkommen längre."

[color=red]Jag förstår INTE den instälningen. Men jag håller med att det finns motsätningar mellan "grupperna" men jag förstår inte varför. Dom "riktiga" GULD Zoppetarna måste ändå vara dom som bryr sig om sin [/color][color=black]FISK-HOBBY. [color=red]Och det gör ju båda "sidorna".[/color] [/color][color=red]Jag tycker på dom inlägg jag läst, (inte alla men många) så är det Guldisarna man är "ute" efter. Och det verkar vara specielt en som jagar Guldisarna och Kjell. Den Zooparen verkar vara en riktig supper Akvarist (kan väldigt mycket om fiskar mm.).[/color]

[color=red]Jag är inte heller betalande Zoopare. Jag tycker inte att någon ska försvinna. Alla fyller sin plats. Betalande eller ej.[/color]

[color=red]"Ska vi inte ta och spota i nävarna och ta varandra i händerna och lägga ner den här tåten? För visst är det så att av FISK blir man vis."[/color]
#51 - 21 januari 2005 08:08
[QUOTE=erland]Majoriteten av de som är på forumet kommer troligtvis alltid att vara icke Gold medlemmar p.g.a. många inte är beredda att betala någon avgift. [/QUOTE] Det handlar nog inte om det. För många av oss, med mej inräknad...anser det vara helt onödigt att betala för nåt man redan kan eller kan få tag på gratis på nätet. Jag/Vi besitter redan en hel del kunskaper som ett akvaristiskintresse på livstid har medfört...Ta vara på oss !!!
#52 - 21 januari 2005 13:30
Poseidon> Det står dig fritt att betala eller inte betala och ytterst få skulle se ner på dig om du valde det sista alternativet. Däremot så förstår jag inte riktigt det sista i ditt inlägg. På vilket sätt vill du att vi skall ta vara på er?

/J
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 21 januari 2005 13:51
[QUOTE=Poseidon]Ta vara på oss !!![/QUOTE]

Förstår inte heller i likhet med Joacim vad du menar - självklart är även i fortsättningen ALLA oavsett kunskapnivå och oavsett vilken sorts medlem man är - välkommen att skriva i Zoopet forum.

Om man skall ta vara på någon särskild så är det väl i så fall Gold-medlemmarna eftersom de möjliggör att vi framöver kommer att ha råd att köpa in större kapacitet för Zoopet vilket i längden kommer att göra sidan säkrare, snabbare och innehålla ännu mer.
Dock skall sägas att varken "admin" eller några Gold-medlemmar har begärt att dessa skall särbehandlas (förutom de extra funktioner de har) så även för dessa är en sådan vädjan onödig.
#54 - 21 januari 2005 13:56
Jag tar vara på mig själv!

Och nu i månadsskiftet ska jag ta vara på utvecklandet av en redan fantastisk bra sida genom att betala in medlemsavgift :)

ps. Kjell> om jag betalar in lite extra.. finns det då någon chans att du öppnar din "lilla" butik här i Kalmar igen? ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 21 januari 2005 14:26
[QUOTE=Jeza]ps. Kjell> om jag betalar in lite extra.. finns det då någon chans att du öppnar din "lilla" butik här i Kalmar igen? ;)[/QUOTE]
Knappast - men det var en rätt kul period att driva europas då största zooaffär (bl.a. med mer än 100.000 liter vatten).
Det är dock några år sen så du var väl inte gammal nog för att minnas den, eller?
Ser för övrigt på din gold-anmälan att du bor på "Två bröders väg" - under 78-81 så bodde jag faktiskt på Smålands Lejons väg (nästgårds) och hade då mer än 5.000 liter (kommer inte ihåg hur mycket det var) vatten i en lägenhet på andra våningen.
#56 - 21 januari 2005 14:30
Jo fasen.. jag kommer ihåg den! Hur man gick bland alla dessa rader av akvarier och beundrade :)
Där ser man... dryga 5 kubik i de här lägenheterna.. hua! Golvet här höll inte ens för mitt 400l kar :/
#57 - 21 januari 2005 15:27
[QUOTE=Joacim]Poseidon> Det står dig fritt att betala eller inte betala och ytterst få skulle se ner på dig om du valde det sista alternativet. Däremot så förstår jag inte riktigt det sista i ditt inlägg. På vilket sätt vill du att vi skall ta vara på er?

/J[/QUOTE]Ta vara på oss..."Krancka inte på oss som inte Guld-M är" som trådens ursprungstema var där HazelCR tillkänna ger att i vissa av oss som blivit GM kranckar på icke GM och får dessa att känna sej icke välkomna pga inte vara GM.
Själv har jag inte upplevt det. Men tycker ändå att det är nåt att se över.
Var det verkligen så svårt att förstå????
#58 - 21 januari 2005 15:47
Ta vara på oss..."Krancka inte på oss som inte Guld-M är" som trådens ursprungstema

Posseidon, Kjell med fler GoldMedlemmar har svarat på detta , det finns ingen som gör någon skillnad men om du har några bra exempel på motsatsen så är jag idel öra.

Guy
#59 - 21 januari 2005 15:57
[QUOTE=Guy Palm]Posseidon, Kjell med fler GoldMedlemmar har svarat på detta , det finns ingen som gör någon skillnad men om du har några bra exempel på motsatsen så är jag idel öra.

Guy[/QUOTE]Om du läser noga så har jag själv inte upplevt det...Jag reffar till HazelCR uttalandet...

Det kommer alltid å finnas dom som gör en höna av en fjäder...*L*
#60 - 21 januari 2005 16:29
[QUOTE=Poseidon]Ta vara på oss..."Krancka inte på oss som inte Guld-M är" som trådens ursprungstema var där HazelCR tillkänna ger att i vissa av oss som blivit GM kranckar på icke GM och får dessa att känna sej icke välkomna pga inte vara GM.
Själv har jag inte upplevt det. Men tycker ändå att det är nåt att se över.
Var det verkligen så svårt att förstå????[/QUOTE]

Uhm, ja. Därav min fråga. I nuläget så verkar det iallfall mest finnas i de "drabbades" egna fantasi eftersom det fortfarande inte producerats länkar till inlägg där det funnits tydliga tecken på att någon, i egenskap av att vara GM, slagit på någon som inte var GM.

Om du själv inte heller har märkt något så blir jag än mer konfunderad över den sista meningen i ditt förra inlägg eftersom det då inte finns någon att "ta vara på". (mer än att, som vanligt, försöka vara normalt hövlig mot en medmänniska, tacka för hjälp etc)

/J
#61 - 21 januari 2005 16:44
[QUOTE=Joacim]finns någon att "ta vara på". (mer än att, som vanligt, försöka vara normalt hövlig mot en medmänniska, tacka för hjälp etc)
/J[/QUOTE] Just det ta vara på det...;-)
#62 - 21 januari 2005 17:06
Nääää.

För min del så är du exakt lika välkommen här som jag hoppas att jag är.
#63 - 22 januari 2005 02:38
Alla är välkomna här avsett om man är betalande eller inte!

Annons