Gökmal i T-kar

#1 - 11 september 2007 16:42
På fredag tänkte jag köpa fiskar till mitt nystartade T-kar. Det blir nog till en början jullar eller (om jag hittar snäckor) snäcklekare. Nu är det så att jag har två st gökmalar som går i ett sällskapskar. Nu undrar jag om det är någon mening att släppa ner dom i det nya karet eller om dom bara kommer att förstöra för mina andra fiskar senare med tanke på lek och yngel? Har läst i artbeskrivningen att dom inte tackar nej till lite yngel. Kommer kanske snäcklekarna och jullarna kunna försvara sig mot dom när dom har smått?
#2 - 12 september 2007 18:44
Inte någon som har råd till mig?
#3 - 12 september 2007 18:56
dom e ju lite kända för att förstöra lekar och har även sett en liten kort "dokumentär" om hur gökmalar funkar i naturen. Dom stör cikliders lekar och lägger ägg i ciklidernas gropar, sen tar ciklid honan upp alla äggen (även gökmalarnas), sen när äggen kläcks käkar gökmals ynglen upp ciklid äggen. Sen uppfostrar ciklid honan gökmalarna, då hon inte känner/ser skillnad.
Vet inte vad den faktan har med saken å göra men tänkte berätta ändå hehe:P.

Jag har iaf 2 gökmalar i mitt 240malawi kar, dom håller sig bland stenarna och man ser dom sällan. Men slänger man i foder i form av tablett så blir det en väldans fart på dem.
Tanganyika ciklider kan ju vara lite tuffare med att hålla sin revir, så jag vet inte riktigt hur dom hade funkat i ett tanganyika kar.
Sen beror det ju på vilka jullar och vilka snäcklekare du ska ha, vissa e ju snällare och vissa tuffare.
Snurrigt inlägg, men testa och se hur det funkar.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 september 2007 19:03
Oavsett vilken Synodontis du väljer (dvs oavsett om det är en gökmal eller inte) så lär nog en del yngel försvinna
#5 - 13 september 2007 19:24
Nja då får dom nog gå kvar i sällskapskaret.Ett tag iallafall. Dom ser inte ut att lida där.
Tack för svaren.
#6 - 13 september 2007 20:44
om inte gökmalarna norpar yngel kmr ju dina jullar göra det:p

Annons