Gödningsregim med CO2?

#1 - 29 juli 2005 17:44
Nu när det (förhoppningsvis) fungerar kommer funderingarna som ett brev på posten...

Karet är alltså på 180 liter, 4 st 30-wattare och co2 nu ca 1 bubbla/sekund. Hur ofta behöver jag skicka i gödning? När växterna slutar bubbla (om de överhuvudtaget börjar ;))? 2 ggr/vecka i början? Varannan dag? Är det bättre att mäta näringsnivåerna 1 gång/dag? Vad bör man i så fall ligga på för nivåer för att det ska hålla sig stabilt?
Vill ju inte att näringsnivåerna ska åka berg och dalbana så det blir algsoppa av alltihop!
Kanske är basicfrågor, men jag har sökt i forumet utan särskilt lyckat resultat, och fram till nu har jag liksom hoppat över de trådar som handlat om co2...:o
#2 - 29 juli 2005 17:49
[QUOTE=aqua J]Nu när det (förhoppningsvis) fungerar kommer funderingarna som ett brev på posten...

Karet är alltså på 180 liter, 4 st 30-wattare och co2 nu ca 1 bubbla/sekund. Hur ofta behöver jag skicka i gödning? När växterna slutar bubbla (om de överhuvudtaget börjar ;))? 2 ggr/vecka i början? Varannan dag? Är det bättre att mäta näringsnivåerna 1 gång/dag? Vad bör man i så fall ligga på för nivåer för att det ska hålla sig stabilt?
Vill ju inte att näringsnivåerna ska åka berg och dalbana så det blir algsoppa av alltihop!
Kanske är basicfrågor, men jag har sökt i forumet utan särskilt lyckat resultat, och fram till nu har jag liksom hoppat över de trådar som handlat om co2...:o[/QUOTE]

Omöjligt att svara på men jag gissar att du kommer att behöva skicka i 2 fulldoser i veckan. Under förutsättning att du har hyggligt många växter och schyssta lysrör.

Skaffa JBL's NO3 och PO4 tester så kan du lära känna baljan.
#3 - 29 juli 2005 18:59
Jag har Seras grejor, duger det tro? Men hur många ppm bör man ligga på då?
#4 - 30 juli 2005 13:46
[QUOTE=aqua J]
Karet är alltså på 180 liter, 4 st 30-wattare
[/quote]
Du har alltså ca 0,7 w/liter belysning, vilket är rätt mycket (inget ont i det), men detta leder till att det här:
[QUOTE=aqua J]
[...] och co2 nu ca 1 bubbla/sekund.
[/quote]
förmodligen inte kommer att räcka till. Jag hade nog ökat bubbeltakten något (typ 2 bbs/sec). När du väl gjort det, kommer din nästa fråga:

[QUOTE=aqua J]
Hur ofta behöver jag skicka i gödning? När växterna slutar bubbla (om de överhuvudtaget börjar ;))? 2 ggr/vecka i början? Varannan dag? Vad bör man i så fall ligga på för nivåer för att det ska hålla sig stabilt?
[/quote]
Jag skulle nog rekommendera dig att köra med torrdosering av PMDD, för mängder kolla gärna Fertilator på Aquatic Plant Central (www.aquaticplantcentral.com) och jämför även med beräkningar på www.pmdd.se (välj Expertläge). Jag brukar ligga på det dubbla/tredubbla av de rekommenderade maxvärden, och göder 2 ggr/veckan, men det är jag det.

[QUOTE=aqua J]
Är det bättre att mäta näringsnivåerna 1 gång/dag? Vill ju inte att näringsnivåerna ska åka berg och dalbana så det blir algsoppa av alltihop!
[/QUOTE]
Du behöver inte mäta någonting. Min åsikt är att du inte behöver bry dig ett dugg om "berg och dalbanan", utan kan lugnt hälla i de dubbla gödningsnivåerna när du vill, till och med 3-4 dagar i veckan, det spelar ingen roll. Min uppfattning om stabiliteten är att du kan ha skyhöga näringsnivåer, och dessa kan variera mycket kraftigt, det viktigaste är att inte hamna på för liiite. Du får alltså algsoppa först när du göder för lite av något ämne och begränsar växterna. Som en liten jämförelse brukar jag hamna ibland på typ 100 ppm nitrat, men så länge allting finns skall det inte vara några problem.

Slutligen, och återigen: håll ett öga på CO2-bubbel ganska ofta, många nålventiler är inte att lita på. För att lyckas behöver du ymningt med CO2.
#5 - 30 juli 2005 14:15
Glöm inte att se till att du har bra upplösning på co2:n så du inte "eldar för kråkorna"

Jag kör c:a 2-3 bps och använder ytterfiltret som reaktor, mitt ph landar på 6,4 och vid KH 4 som jag har ger det c:a 48 ppm i co2
#6 - 30 juli 2005 15:49
Mätte ph:t nu, 6,5. Tycker det är ok, och med ett Kh på 3 ger det väl rätt mängd c02? Eller ska jag mäta gh och ph för att kunna använda tabellen? Z Lawer; häller du i dubbeldos varje gång, alltså, motsvarar dubbel dos fulldospuls för dig + att du häller i det flera ggr/vecka?
Se´n tycker jag fortfarande inte gasen löser upp sig, utan det smiter små (och större) bubblor från reaktorn hela tiden. Har prövat både fullt ös på pumpen och lite mindre, men det hjälper inte...Ska jag vrida på lite mer gas och öka motståndet på pumpen tror ni? Tänkte öka till 2 bps i morgon, kan ph:t rasa ännu mer av det?
#7 - 30 juli 2005 19:01
[QUOTE=aqua J]
Mätte ph:t nu, 6,5. Tycker det är ok, och med ett Kh på 3 ger det väl rätt mängd c02? Eller ska jag mäta gh och ph för att kunna använda tabellen?
[/quote]
Använd tabellen och sikta helst på lite mer, typ 40-50 ppm, så vet du helt säkert att du alltid har bra med CO2. Jag mäter bara PH och KH.

[QUOTE=aqua J]
Z Lawer; häller du i dubbeldos varje gång, alltså, motsvarar dubbel dos fulldospuls för dig + att du häller i det flera ggr/vecka?
[/quote]
Just nu kör jag rätt mkt gödning:

120 liter kar

1 gg/vecka – direkt vid/efter vattenbyte
3 tsk CaCl2 (Ca - 40 ppm)
3 tsk MgSO4 (Mg - 12 ppm)

Två dagar i veckan:
2,5 tsk KNO3 (NO3 – 66,44 ppm)
1 krm torr KH2PO4 (PO4 – 6 ppm)
1 tsk K2SO4 (K – 68 ppm)
1 tsk torr NutriSi (Fe – 1.41 ppm)

Vad gäller den enorma mängden NutriSi så beror det lite på att jag har väldigt hårt vatten (varierar mellan 12 och 20) vilket tydligen gör att jag måste dosera lite mer järn än för folk med mjukt vatten. Prova dig fram: om det växer fort och bra men de nya skotten är helvita, så öka mängden NutriSi rejält.

[QUOTE=aqua J]
Se´n tycker jag fortfarande inte gasen löser upp sig, utan det smiter små (och större) bubblor från reaktorn hela tiden. Har prövat både fullt ös på pumpen och lite mindre, men det hjälper inte...Ska jag vrida på lite mer gas och öka motståndet på pumpen tror ni? Tänkte öka till 2 bps i morgon, kan ph:t rasa ännu mer av det?[/QUOTE]
Vad har du för reaktorn? Det bästa är nog att släppa in bubblorna i insuget på ett ytterfilter, och därinne får gasen lösa upp sig då. Men även om man har ett stort ytterfilter som få agera som reaktorn, så kommer bubblorna att smita ut ändå när vattnet blir syre/kolsyremättat, så det är ingen fara - även om man tycker att det ser ut som rena slöseriet med "dyrbar" kolsyra. :)

Vad gäller PH så brukar den inte *rasa* utan anledning, utan den sjunker till följd av något som man oftast själv bär orsaken till, till exempel genom att man ökar bubbeltakten på CO2. Du kanske kan prova att buffra upp hårdheten med CaCl2 (torrboll refill på Clasohlson) och MgSO4 (där du köper din pmdd) för att motverka att PH:t sjunker för snabbt. Skall du tillsätta dessa ämnen gör det precis efter ett vattenbyte.

Kort sagt, vad gäller CO2: kolla CO2-tabellen, försök att lägga dig lite över 30 ppm utifrån *din* vattenhårdhet. Var bara lite observant att när du väl får igång dina växter så kan du behöva justera bubbeltakten under veckan: efter gallring och vattenbyte så kan det kanske räcka med 1 bbs/sec, medan du mot slutet av veckan, när du har bra med växtmassan, kommer att behöva öka bubblor succesivt.
#8 - 30 juli 2005 20:31
Tack för hjälpen! Jag har MgSO4 som jag har tillsatt i Nutrisin, är det bättre att torrdosera det för att öka hårdheten? Hur mycket kan vara lämpligt för att höja kh till 7-8 iaf? Är värdelös på hur många ppm olika vikt av ett ämne motsvarar, finns det någon fusklapp nånstans? ;)
Reaktorn är av märket Sera, antar att den hör till co2-kittet. Då karet är ett Juwel så sitter ju fitret redan i... Däremot funderar jag lite på att köra med mäsk i mitt 300-liters och låta det bubbla ut precis vid insuget till ytterfiltret, men det får bli ett senare projekt. Kanske är som du säger att jag får räkna med lite bubbelspill... Såg att växterna bubblade ganska bra nu på em när lyset varit igång ett tag, så all gas är nog inte till spillo. Hon jag köpte det av sa att hon låter det bubbla dag som natt, och det har tydligen funkat för henne. Ska pröva nu över natten och se hur det ser ut i morgon.
#9 - 30 juli 2005 23:13
[QUOTE=aqua J]Tack för hjälpen! Jag har MgSO4 som jag har tillsatt i Nutrisin, är det bättre att torrdosera det för att öka hårdheten? Hur mycket kan vara lämpligt för att höja kh till 7-8 iaf? Är värdelös på hur många ppm olika vikt av ett ämne motsvarar, finns det någon fusklapp nånstans? ;)
[/QUOTE]
Visst finns det en fusklapp för doseringar överhuvudtaget, läs gärna mitt tidigare inlägg:

[quote=Z_Lawer]
Jag skulle nog rekommendera dig att köra med torrdosering av PMDD, för mängder kolla gärna Fertilator på Aquatic Plant Central (www.aquaticplantcentral.com) och jämför även med beräkningar på www.pmdd.se (välj Expertläge).
[/quote]
Där kan du räkna både på gram och på tesked (teaspoon). Riktigt smidigt faktiskt. Däremot vet jag ej hur man kan räkna ut hur mycket MgSO4 och CaCl2 så behövs för att höja KH ett antal grader. Det är väl bara att prova sig fram, typ: pytsa i 2 tsk av varje, mät, pytsa i - mät osv... Jobbigt värre ;)
#10 - 1 augusti 2005 22:44
En liten fråga bara.... Vad jag förstått så påverkar inte CaCl2 KH i stor omfattning?
Har jag fel?
Isåfall är jag rädd att jag lurat min ph controller lite på sistone, eller fått felaktig mängd Co2 i vattnet....
Har ett vatten med KH 0-1, det är nästintill omätbart. Göder med Co2. Idag låg jag på ph 5,8 med fint bubbel. Men det bubblar även bra med ett lite högre ph, brukar ligga på 6,3, men ville kräma på lite extra idag.
Daniel, Defdac är min mentor inom området och han säger att CaCl2 inte ska påverka KH något märkbart. (haha, nu låter jag snuskigt barnslig, men vill man veta så får man fråga)
Men jag litar på honom.
Det lättaste är nog bara att göra ett test och se hur CaCl2 påverkar KH, så jag slipper undra om jag ligger på fel Co2 nivå, men det skulle vara kul att höra Z_lawers åsikt också.

MVH/Rebecka
#11 - 2 augusti 2005 06:16
[QUOTE=Rebecka]
Daniel, Defdac är min mentor inom området och han säger att CaCl2 inte ska påverka KH något märkbart. (haha, nu låter jag snuskigt barnslig, men vill man veta så får man fråga)
MVH/Rebecka[/QUOTE]
Jag kan mycket lite om vattenkemi, tydligen påverkar CaCl2 och MgSO4 den totala hårdheten (dH), men än så länge slapp jag bry mig om vattenparametrar. Det enda jag tittar på när jag går igenom vattenverkets tabell är mängden löst Ca och Mg, samt den totala hårdheten. Det visade sig nämligen att man kan behöva tillsätta mera mikrogödning ju högre dH-värdet är. Min åsikt är att lita på defdac istället. :) Mitt enda råd är att dosera PMDD:n torrt, då jag själv hade mycket dålig erfarenhet av stamlösningar.
#12 - 2 augusti 2005 09:36
Jo, dH påverkas helt klart av CaCl2 och MgSo4, det är därför jag som har otroligt Ca/mg-fattigt vatten göder med så pass mycket av ovannämnda ämnen.
dH värdet påverkar ju dock inte co2mängden i vattnet vid ett visst ph, men jag får helt klart göra ett test och se om KH påverkas av CaCl2.
#13 - 2 augusti 2005 13:50
Hmmm, varför är det bättre att torrdosera än använda stamlösningar? Det bubblar överallt i karet kan jag säga! *lycklig* Helt fantastiskt...
Det börjar ca 2-2 1/2 timme efter lyset gått på, är det OK? Se´n så stänger jag inte av helt på natten, utan minskar ner bubblandet bara, och det verkar gå fint för fiskarnas skull iaf. Skulle de helt sonika kunna dö av syrebrist på natten om co2 är igång dygnet runt? Och vad händer med ph-värdet på natten när lampan är släckt (Viola lillaaaaa... ;)) Ingenting kanske?
Mycket frågor blir det!
#14 - 2 augusti 2005 14:38
[QUOTE=aqua J]Hmmm, varför är det bättre att torrdosera än använda stamlösningar? Det bubblar överallt i karet kan jag säga! *lycklig* Helt fantastiskt...
Det börjar ca 2-2 1/2 timme efter lyset gått på, är det OK? Se´n så stänger jag inte av helt på natten, utan minskar ner bubblandet bara, och det verkar gå fint för fiskarnas skull iaf. Skulle de helt sonika kunna dö av syrebrist på natten om co2 är igång dygnet runt? Och vad händer med ph-värdet på natten när lampan är släckt (Viola lillaaaaa... ;)) Ingenting kanske?
Mycket frågor blir det![/QUOTE]

Torrt eller lösningar är ju en smaksak helt och hållet.

Dom dör inte av syrebrist utan av koldioxidförgiftning. Dessa gaser konkurrerar inte med varandra utan det kan finnas massor av båda. Det festliga med ett bubblande växtkar är att det knappt syns att firrana andas. Flåsar dom så minska på co2'n.
#15 - 2 augusti 2005 17:03
[QUOTE=aqua J]Hmmm, varför är det bättre att torrdosera än använda stamlösningar?[/QUOTE]
Jag tycker bara att den vanligaste receptet på stamlösningen kan vara ganska svag. Dessutom så är det något konstigt med NutriSi när man förvarar det färdigblandat i flaska: det "fäller ut" i snorliknande flingor, i a f hos mig, riktigt weird...
#16 - 2 augusti 2005 17:24
Ok oveb, I see! Har ju Koppartetror däri och tycker nog att de "tuggar" och snappar med käkarna mest hela tiden, men det kanske tetror gör i största allmänhet??! Ang utfällning i Nutrisin; det fick jag oxå i botten, men då hade jag haft flaskan några månader. Nu lär det gå åt i snabbare takt, får se om det klarar sig bättre. Fast man undrar ju varför det blir så ?! :confused:

Annons