[QUOTE=aqua J]
Karet är alltså på 180 liter, 4 st 30-wattare
[/quote]
Du har alltså ca 0,7 w/liter belysning, vilket är rätt mycket (inget ont i det), men detta leder till att det här:
[QUOTE=aqua J]
[...] och co2 nu ca 1 bubbla/sekund.
[/quote]
förmodligen inte kommer att räcka till. Jag hade nog ökat bubbeltakten något (typ 2 bbs/sec). När du väl gjort det, kommer din nästa fråga:
[QUOTE=aqua J]
Hur ofta behöver jag skicka i gödning? När växterna slutar bubbla (om de överhuvudtaget börjar ;))? 2 ggr/vecka i början? Varannan dag? Vad bör man i så fall ligga på för nivåer för att det ska hålla sig stabilt?
[/quote]
Jag skulle nog rekommendera dig att köra med torrdosering av PMDD, för mängder kolla gärna Fertilator på Aquatic Plant Central (
www.aquaticplantcentral.com) och jämför även med beräkningar på
www.pmdd.se (välj Expertläge). Jag brukar ligga på det dubbla/tredubbla av de rekommenderade maxvärden, och göder 2 ggr/veckan, men det är jag det.
[QUOTE=aqua J]
Är det bättre att mäta näringsnivåerna 1 gång/dag? Vill ju inte att näringsnivåerna ska åka berg och dalbana så det blir algsoppa av alltihop!
[/QUOTE]
Du behöver inte mäta någonting. Min åsikt är att du inte behöver bry dig ett dugg om "berg och dalbanan", utan kan lugnt hälla i de dubbla gödningsnivåerna när du vill, till och med 3-4 dagar i veckan, det spelar ingen roll. Min uppfattning om stabiliteten är att du kan ha skyhöga näringsnivåer, och dessa kan variera mycket kraftigt, det viktigaste är att inte hamna på för liiite. Du får alltså algsoppa först när du göder för lite av något ämne och begränsar växterna. Som en liten jämförelse brukar jag hamna ibland på typ 100 ppm nitrat, men så länge allting finns skall det inte vara några problem.
Slutligen, och återigen: håll ett öga på CO2-bubbel ganska ofta, många nålventiler är inte att lita på. För att lyckas behöver du ymningt med CO2.