Värden: pH cirka 6,8 efter tillsats av co2 (cirka 7,8 ur kranen), GH 7, KH 4, Fe cirka 0,1, NO3 cirka 5. Vattenbyte cirka 10% varannan dag (små och täta byten med tanke på skillnaden i pH)
Ser jäkligt bra ut. Kanske att du vågar gå ner några snäpp till i pH för att på så sätt få mer CO2.
Min fråga är: vågar jag öka på doseringen av TMG och/eller Ferrogan? Eller tar växterna lite "paus" och jag bör avvakta lite?
Absolut inte. 0.1 ppm Fe är perfekt.
Jag vet att jag har i en annan fråga fått ett svar om att mina värden ser bra ut men eftersom jag inte mäter exvis efter de saker som TMG innehåller (förutom järn) och inte gärna vill köpa fler tester skulle jag vara tacksam för lite vidareutveckling i ämnet. [:I]
Man utgår ifrån att alla mikroämnen inklusive järn går åt i exakt samma takt. Det innebär att man bara behöver mäta järnhalten för att veta att de flesta mikroämnen är right on target.
I ditt fall kan dock ferroganet göra att järnhalten blir missvisande eftersom det renderar dig betydligt högre järnhalt än den perfekta komposition av järn och mikroämnen som TMG har.
Jag skulle därför rekommendera att du kör enbart en perfekt blandad mikrogödning såsom TMG eller Mikro+ (Hjortgatanszoo) och skippa att köra Ferrogan eftersom du då kommer vara helt säker på att 0.1 ppm järn = i övrigt perfekta mikroämnesnivåer.
Anledningen att dina växter stannat av lite tror jag kan bero på att du nu börjar få en ansenlig växtmängd som snabbt förbrukar CO2 - speciellt om du mäter pH:t på kvällen när den största CO2-förbrukningen börjar stanna av. Mät istället pH mitt på dagen när förbrukningen är som störst.
Om du har pH-kontroller och det bubblar friskt från alla växter ligger dock problemet någon annanstans.
Det vore *extremt* intressant om du även kunde mäta PO4-halten. Om du har väldigt liten fisklast och mycket växter finns en mikroskopisk chans att du faktiskt lyckats fosfat/fosfor-begränsa din burk. Att du har 5 ppm NO3 och lite alger tycker jag dock tyder på att du har en rimlig fisklast vilket brukar betyda att PO4-halten alltid är fullt tillräcklig. Jag har under flera veckor kört totalt PO4-begränsat (inget utslag alls på PO4-testet) men pulsat PO4-halten dagen innan mina 50% vattenbyten. Dvs jag har boostat PO4 från 0.0 ppm till 0.5 ppm dagen innan vattenbytet vilket både växter och alger slår glädjevolter av. Jag har märkt (och bekräftat från källor på APD) att växterna blir betydligt mer benägna att slänga ut nya skott och enligt experterna så börjar algerna producera sporer som man tar bort dagen efter med vattenbytet vilket lämnar dom sårbara och utmattade 8-).