Gödning och lysrör....

#1 - 28 maj 2004 14:34
Hej!

Defdac eller nån....: Ska nog i helgen skaffa TMG på akvarielagret..... som jag förstått finns inte alla ämnen dära ( KNO3 och KH2PO4). Ska man tillsätta dom (vad gör dom)... finns dom 2 på akvarielagret(elelr säljs dom i afärer (tänkte beställa från hjortgatans).... jaghar aldrig hittat Acuarelle i nån affär men jag hittade 2 som hette Sylvana Aquastar och Sylvana Grolux ( är det bra växt-rör)...

/Niklas
#2 - 28 maj 2004 15:30

Defdac eller nån....:

Det får bli nån [;)]

Ska nog i helgen skaffa TMG på akvarielagret..... som jag förstått finns inte alla ämnen dära ( KNO3 och KH2PO4). Ska man tillsätta dom

Man skall tillsätta kno3 och k2po4 om du har för låga nitrat resp fosfatvärden, det vet du endast genom att mäta.

(vad gör dom)...

Får växterna att växa [:-79]

finns dom 2 på akvarielagret(elelr säljs dom i afärer (tänkte beställa från hjortgatans)....

Det är klart bättre att fråga akvarielagret den första frågan. Hjortgatans har jag beställningstopp så där lär du inte få något ifrån just nu. Det mesta säljs i affärer, så även dessa ämnena [:-68].

jaghar aldrig hittat Acuarelle i nån affär men jag hittade 2 som hette Sylvana Aquastar och Sylvana Grolux ( är det bra växt-rör)...

Jag tror att aquastar har samma egenskaper som aqarelle, förutom att det inte är ett trifosfor rör, vilket innebär att det måste bytas vart/varannat år. Grolux tror jag man har kommit fram till inte är bra för växtakvarium, varför minns jag inte. Jag brukar rekomendera det ljus man tycker är snyggt och använda det så länge det rör sig om fullspektrarör, skillnaden är inte så stor. Viktigare när det gäller ljus är att ha ordentliga reflektorer.

MVH
Magnus
#3 - 28 maj 2004 15:52
Defdac eller nån menar jag också *host*TROPFROG*host*. Jag har inte märr nitret, eller jag har inhet test än, men förut fick jag mäta mina värden på AL och jag bla inge nitrit men lite nitrat ( inte så att det var skadligt för fiskarna, jag tror säkert jag har lika mkt nu me). Kan man se någon brist om man har för lite nitrat???

I mitt lilla kar så växter det på ganska mkt... spec min lilla dvärg-svärdplanta- den skuter ut massor av utlöpare mot botten hela tiden. de som har sträckts sig längst bort e ganska ljusa- där finns ingen botten-gödning(järnbrist- måste dom ta upp järn med rötterna eller med bladen???

/Niklas
#4 - 28 maj 2004 16:02
Om det växer bra och dom gamla bladen/plantorna inte tynar bort så har du inte makrobrist. Jag slutade med bottengödning för att jag inte hade kontroll på nivåerna med det. De flesta vattenväxterväxter "äter" med hälp av bladen. Undantaget är bla svärdsplantor och crypto. Men det innebär inte att man måste ha bottengödning för att lyckas med dom.
MVH
Magnus
#5 - 28 maj 2004 20:50
I det lilla karet har svärdplnatorna inte tynat bort.... dom har bara blivit ljusare på de ställen där det inte finns botten-gödning... men är det då att det är pga av det inte finnsbotten-gödning???

/Niklas
#6 - 29 maj 2004 14:42
?
#7 - 29 maj 2004 15:08

men är det då att det är pga av det inte finnsbotten-gödning???

Ja det kan det säkert vara. Svärdsplantor är jäkligt glupska vad gäller bottengödning.
#8 - 29 maj 2004 15:11
ok... så då vore det ju bra o skaffa lite extra bottengödnibg! [:-68]

/Niklas
#9 - 29 maj 2004 16:34
Ja gör det [:-116]
#10 - 29 maj 2004 20:00
Vad ska man ha för bottengödning då och hur påverkar det vattenvärdena??

Annons