Gödning från Granholmarna!

#1 - 22 mars 2005 14:06
Nu har jag fått mina grejer från granholmarna, KNO3 och KH2PO4 och nutrisi. Än så länge har jag kvar TMG och kommer använda det. Men är det någon som kan hjälpa mig med doseringarna.

Vad jag har förstått så blandar man iallafall 7 tsk KNO3 med en halv liter vatten och 5 Krm KH2PO4 i en halv liter vatten.

Men hur ska jag dosera det i akvariet, jag har ett 160 liters akvarium och byter ca 40 till 50 liter vatten i veckan.

Jag ska göra ett vatten byte antingen i kväll eller i morgon så jag skulle vara jätte tacksam om jag kunde få hjälp innan det.
#2 - 22 mars 2005 14:32
Jag brukar byta 50 % vatten vid varje byte.

Det receptet du har skrivit är uträknat av defdac. KNO3 och KH2PO4 skall doseras 10 ml per 100 liter i ditt fall 16 ml från varje flaska. Vid varje doseringstillfälle.
#3 - 22 mars 2005 14:59
NutriSi är detsamma som TMG=Tropica Master Grow. Andra namn på kan vara Mikro+.
#4 - 22 mars 2005 15:04
Jo, jag vet att Nutrisi och Tmg är samma sak, skillnaden är väl priset :)
#5 - 22 mars 2005 15:05
Hehe, råkade läsa ditt inlägg lite för snabbt nikki, därför jag raderade det precis :P
#6 - 22 mars 2005 15:54
Det förklarar varför jag tyckte att nikki gav mig ett ganska konstigt svar :)
#7 - 22 mars 2005 17:54
Hi,hi, ja se så galet det kan bli ibland ;o)

Doseringen är alltså 10 ml/100 liter, nu använder jag ju inte något co2 alls, ska jag minska lite på gödningen då eller har det ingen betydelse?

Jag har ju ingen större lust att råka ut för någon jätte alginvasion
#8 - 22 mars 2005 20:24
De flesta anser att pmdd är ett fulldossystem och skall endast tillsättas i fulla doser. Så då bör du inte minska utan köra med fulla doser. Du får helt enkelt dosera mer sällan än vad en person med Co2 gör. Tillsätt en fulldos i samband med vattenbytet.
#9 - 22 mars 2005 21:02
OK, då ska jag alltså dosera fulldos och jag ska dosera för hela vatten volymen. Jag trodde nämligen att man bara doserade för den mängd vatten man byter.

Ni får ursäkta om jag låter tjatig och korkad, men eftersom jag är helt grön på allt det här så vill jag inte göra några missar så jag får en massa alger istället för fina växter :)
#10 - 23 mars 2005 07:32
En sak till, kan jag hälla i både TMG och KNO3 och KH2PO4 samtidigt?
#11 - 23 mars 2005 07:45
Jag gör så häller i alla tre vid ett och samma tillfälle ner i karet (inte blanda i samma flaska dock). Läst om folk som tillsätter tmg eller nutri dag ett och KH2PO4 och KNO3 dag 2 och sedan dag tre tmg el nutri och sedan KH2PO4 och KNO3 dag fyra osv.

Men jag tycker nog att du kan hälla i allt samma dag. Återstår att se om andra delar min åsikt.
#12 - 23 mars 2005 09:36
Japp jag gör som dig peppito och det fungerar fint.

Men man behöver ju inte sikta på mikromolnet när man doserar fosfatet om man säger så (det jag menar är att man kan gärna låta det gå en liten stund mellan att man doserat mikrogödningen och fosfatet - t ex den tid det tar att dosera nitratet)
#13 - 23 mars 2005 09:40
precis :)
#14 - 23 mars 2005 11:28
OK, tack så hemskt mycket för era svar. En sak till bara, TMG ska jag ju späda ut i vatten innan jag häller ner det i karet, men det behöver jag väl inte göra med KNO3 och KH2PO4 eftersom det redan är utblandat med vatten?

Hoppas att ni ursäktar mina korkade frågor :)
#15 - 23 mars 2005 11:34
TMG skall du inte späda ut men KNO3 och KH2PO4 skall du späda ut eftersom dessa kommer i pulver form. Däremot skall du späda ut nutrisi när du börjar använda det.

Alltså tvärtom
#16 - 23 mars 2005 11:49
Jo, alltså , KNO3 och KH2PO4 har jag blandat ut i vatten som jag skrev i början av tråden så dom har jag nu i två olika flaskor.

Det jag menar är om jag ska göra som man gör med TMG, på TMG flaskan så står det att man inte ska hälla det direkt i karet utan att man ska späda ut det med vatten innan. Så tex om jag ska göda med 10 ml TMG så häller jag det i en hink med vatten innan jag häller ner det i karet, min fråga var alltså om jag ska göra samma sak med KNO3 och KH2PO4. Jag antar att jag inte behöver det eftersom dom redan är utspädda med vatten .

Nutrisin har jag ingen aning om varken dosering eller hur man ska späda ut det, men jag vore tacksam för om någon kunde tala om det för mig, det är ju visserligen inte aktuellt så länge jag har TMG men det tar nog slut snart.
#17 - 23 mars 2005 12:06
Sorry miss av mig.

För dosering av Nutrisi är det bara att söka efter ordet miriam så kommer du att hitta någon tråd som ger rätt mängd.

Jag har inte blandat ut min TMG. Men jag förstår inte varför man inte skulle kunna hälla det direkt ner i karet. Kanske någon annan kan förklara det.
#18 - 23 mars 2005 12:09
Tror det står att man ska blanda ut den i instruktionerna på flaskan, men det står inte varför. Jag är också nyfiken på vad som kan hända.
#19 - 23 mars 2005 12:21
När jag fortfarande använde TMG hällde jag det direkt ner i karet. Märkte inte några oönskade effekter. (eller i vilket fall inte som kan bero på detta:))
#20 - 23 mars 2005 12:31
tmg borde väl vara ganska giftigt i höga koncentrationer, så om nån fisk simmar förbi precis när man häller i tmg'n så är det nog inte jättebra.
#21 - 23 mars 2005 12:41
Ja, jag kommer då även fortsättningsvis att späda ut den :)
#22 - 23 mars 2005 12:42
Tror inte att det är så stor fara. Mina fiskar simmar ofta igen både mikro och tmg. De har även mumsat i sig pmdd gödning när jag tillsatte det rakt ner i karet i torr form. Ingen har dött skall jag tillägga. Men jag gör mitt bästa för att undvika det i alla fall.
#23 - 23 mars 2005 12:43
[QUOTE=nikki]Ja, jag kommer då även fortsättningsvis att späda ut den :)[/QUOTE]

Det skadar ju inte om du gör det. Så gör vilket som känns bäst.

Annons