Hej, jag skulle vilja att defdac tipsade mig om var jag hittar denna infon. Jag undrar lite varför pH-värde inte spelar någon roll när olika växter av någon anledning växer i olika vatten
Tusentals akvarister som lyckas gro alla typer av växter i alla typer av vatten (vad gäller hårdhet/ph) *förutsatt* att CO2-nivån och övriga näringsnivåer är bra. Inte direkt vetenskapligt, men ändå.
Anledningen att det står pH-värden i äldre litteratur/Tropica tror jag har att göra med att de vattendrag där man hittar vissa lite kinkigare växter har lägre pH pga CO2-berikat vatten från sedimenten. Men deras trivsel beror således inte på ph:t i sig. pH:t är bara ombudsman för CO2-halten.
[QUOTE=MagicFingers]
föredrar = låter en viss källa av näring gå före en annan.
uppskattar = behöver inte nödvändigtvis nyttja en källa, men KAN göra det vid behov.
[/quote]
Exakt. Det är stor skillnad på om växten *kan* ta upp näring med rötterna eller om den *föredrar* det.
Inga växter under vatten *föredrar* att ta upp näring med rötterna eftersom det är en mer energikrävande process att transportera näring, än att inte transportera den alls - dvs ta upp näringen där den behövs direkt.
om vi tattar lite på Cryptos, rätta mig av fel, men större delen av deras intag av näringsämnen sker väl via rötterna?,
Nej. Jag har odlat den på akvarieväggen där jag klippte av rötterna då och då. Den växte bättre än någon annan jag sett.
tillbaka te bleherin, om jag tar mig mödan att kika under karet kan jag klart se växtens rötter och hur dessa är slingrade runt dom grå punkterna i substratet (lera, kulor, liknande), makros, tillför jag vid vattenbyten, Co2 har jag införskaffat, men det var ett år då jag inte hadde detta och det växte minst lika bra då som nu, skillnaden är nu om jag fläskar på riktigt ordentligt i min reaktor så kan jag få lite bubbel på svärdsplantan., ej på några andra växter utan endast svärdsplantan.
När näringen är urlakad ur en del av substratet så blir Svärdsplantan tvungen att skicka ut rötterna ännu längre. Gillar du att få växterna att bilda rötter istället för blad kör du på helt rätt strategi om du använder bottengödning. Problemet är bara när bottnen är en enda supergegga av lera och det börjar bildas sumpgas, då måste växterna dessutom skicka ner syre i bottnen vilket är ännu en energikrävande process.
Stort rotsystem = Resursslöseri
Dvs tvärtemot vad äldre/dagens litteratur säger.
Välkommen till framtiden.