Gödning för att ha fina plantor.

#1 - 16 maj 2005 22:07
Hejsan!

Jag har tänkt att jag skulle ha lite växter i ett av akvarierna fast inte så mycket. Det kommer att bli 4-5st Svärdsplantor.

Hur gör jag bäst/smidigast för att dessa ska må bra? Helst utan att behöva Co2 utrustning.

Tackar i förhand.
#2 - 17 maj 2005 01:55
själv kör jag gödning från www.granholmarna.se
köpte en av varje påse totalt 5st kosta 153kr
kör ingen co2 men måste ändå rensa karet minst varannan vecka.

vattenspikbladen jag har växer nåt enormt men mina vattenpest växer inte så mycket.
#3 - 17 maj 2005 02:55
just svärdsplantor vill ha lite näringstillskott vid rötterna, så nån jbl kula eller 2 tycker dom om... och när bladen ser risiga ut, ryck av dessa, då får plantan oftast ny fart....
#4 - 17 maj 2005 20:35
[QUOTE=Raven]mina vattenpest växer inte så mycket.[/QUOTE]

Vattenpesten vill ha neutralt till basiskt vatten, svärdplantan vill väl ha lätt surt. Kanske kan ha med saken att göra. Vad har du för PH värden.
#5 - 17 maj 2005 21:05
Skulle kombinationen PMDD samt TMG vara bra?
Ni får ursäkta men växter är långt ifrån något jag förstår mig på :)
#6 - 17 maj 2005 21:19
[QUOTE=Gimbo]Skulle kombinationen PMDD samt TMG vara bra?
Ni får ursäkta men växter är långt ifrån något jag förstår mig på :)[/QUOTE]

tror inte de.
den pmdd jag kör har allt som tmg har om jag fattat det hela rätt.
kör med dom där 5 påsarna som granholmarna säljer.

tja pannecke med tanke på att vattnet som kommer ur kranen håller runt ph8 och vid vissa tillfällen har varit uppe i 9 så bör det ju va basiskt.
har inget i karet som gör det surt vad jag vet.
javamossan växer ordentligt.
#7 - 17 maj 2005 21:46
[QUOTE=Raven][QUOTE=Gimbo]Skulle kombinationen PMDD samt TMG vara bra?
Ni får ursäkta men växter är långt ifrån något jag förstår mig på :)[/QUOTE]

tror inte de.
den pmdd jag kör har allt som tmg har om jag fattat det hela rätt.
kör med dom där 5 påsarna som granholmarna säljer.

tja pannecke med tanke på att vattnet som kommer ur kranen håller runt ph8 och vid vissa tillfällen har varit uppe i 9 så bör det ju va basiskt.
har inget i karet som gör det surt vad jag vet.
javamossan växer ordentligt.[/QUOTE]

Aja.. Får låta bli min TMG när jag kör i PMDD. Typiskt när man har 5dl ståendes :)
#8 - 17 maj 2005 21:47
kör slut på de så har du en bra flaska att köra pmddd från.
annars finns det alltid nån som vill köpa de.
ska ju va rätt dyrt efter vad jag hört.
#9 - 17 maj 2005 22:05
Fast jag tvivlar på att det räcker enbart med TMG. Körde förut med Co2-mäskblandning tillsammans med TMG. Då var de växterna jag hade kanonfina. Men, sedan tröttnade jag på Mäsken och provade med enbart TMG. Då la det av helt och topparna på de flesta bladen blev bleka och genomskinliga.

Men, räcker det enbart med PMDD?
#10 - 17 maj 2005 23:51
[QUOTE=Gimbo]Aja.. Får låta bli min TMG när jag kör i PMDD. Typiskt när man har 5dl ståendes :)[/QUOTE]
PMDD är tre olika blandningar. Kväve (KNO3) Fosfor mm (KH2PO4) och så en blandning av micronäringsämnen och lite annat krafs (Nutrisi eller Micro+, K2SO4, MGSO4). Den där sista blandningen motsvarar ungefär TMG. Så kör de första två plus TMG tills det tar slut sen kör du på billigare lösning med nutrisi eller micro+! Jodå allt har jag lärt mig i detta forum :)
#11 - 18 maj 2005 05:24
Två saker värt att påpeka:
1: Växter bryr sig inte om vattnets ph värde. Alla växter kan växa i alla ph som naturliga vatten kan ha.
2: Bottenkulor behövs inte till någon växt, det finns inga vattenväxter som föredrar näring vid rötterna.
MVH
Magnus
#12 - 18 maj 2005 06:03
För att verkligen trycka på det Tropfrog just sa: Det finna inga växter som vill surare eller mer basiskt vatten.

Ang. PMDD kontra TMG så är det många som kör PMDD med TMG som mikrodel och tillsätter KNO3+KH2PO4 för att få upp makronivåerna.
#13 - 18 maj 2005 16:53
[QUOTE=Tropfrog]2: Bottenkulor behövs inte till någon växt, det finns inga vattenväxter som föredrar näring vid rötterna.
MVH
Magnus[/QUOTE]

föredrar sa jag inget om , tycker om, uppskattar t.o.m. och min bleheri har ca 12 avantiplantor och jag har bottengödning i karet... (plantan är över 50 cm hög (sticker upp ur karet)
#14 - 18 maj 2005 17:54
[QUOTE=me_trixie][QUOTE=Gimbo]Aja.. Får låta bli min TMG när jag kör i PMDD. Typiskt när man har 5dl ståendes :)[/QUOTE]
PMDD är tre olika blandningar. Kväve (KNO3) Fosfor mm (KH2PO4) och så en blandning av micronäringsämnen och lite annat krafs (Nutrisi eller Micro+, K2SO4, MGSO4). Den där sista blandningen motsvarar ungefär TMG. Så kör de första två plus TMG tills det tar slut sen kör du på billigare lösning med nutrisi eller micro+! Jodå allt har jag lärt mig i detta forum :)[/QUOTE]

Låter som en bra idé eftersom jag har en del TMG kvar. Får slänga in en liten beställning på KNO3+KH2PO4.

Man tackar så mycket!
#15 - 18 maj 2005 17:56
[QUOTE=defdac]För att verkligen trycka på det Tropfrog just sa: Det finna inga växter som vill surare eller mer basiskt vatten.

Ang. PMDD kontra TMG så är det många som kör PMDD med TMG som mikrodel och tillsätter KNO3+KH2PO4 för att få upp makronivåerna.[/QUOTE]

Med andra ord så blir mina blad bleka och genomskinliga pga att de inte får någon makronäring i sig.
#16 - 18 maj 2005 18:36
Ett tips, beställ alla 5 ämnena när du ändå är på gång !

Frakten kostar typ mer än ämnena....
#17 - 18 maj 2005 19:10
[QUOTE=kentk]Ett tips, beställ alla 5 ämnena när du ändå är på gång !

Frakten kostar typ mer än ämnena....[/QUOTE]

:) Du har så rätt :)
#18 - 18 maj 2005 19:34
[QUOTE=Tropfrog]Två saker värt att påpeka:
1: Växter bryr sig inte om vattnets ph värde. Alla växter kan växa i alla ph som naturliga vatten kan ha.
2: Bottenkulor behövs inte till någon växt, det finns inga vattenväxter som föredrar näring vid rötterna.
MVH
Magnus[/QUOTE]
Er det virkelig slik at plantene ikke bryr seg om pH? Jeg er sikker på at jeg har lest at plantene tar opp næring lettere ved lavere pH, men da er altså det feil?
#19 - 18 maj 2005 19:42
[QUOTE=Sindre.b][QUOTE=Tropfrog]Två saker värt att påpeka:
MVH
Magnus[/QUOTE]
Er det virkelig slik at plantene ikke bryr seg om pH? Jeg er sikker på at jeg har lest at plantene tar opp næring lettere ved lavere pH, men da er altså det feil?[/QUOTE]Jag trodde också det hade betydelse efter att ha läst om detta. T.ex. i Ronny Stolts Guide:
http://hem.passagen.se/gaf1/plant_manual.pdf
Hämtad från Göteborgs Akvarieförening:
http://hem.passagen.se/gaf1/

Vi hade detta uppe här på forumet för ett tag sedan och jag tror det var defdac som redogjorde varför det inte hade någon betydelse. Minns tyvärr inte vad tråden hette.
#20 - 18 maj 2005 20:12
föredrar sa jag inget om , tycker om, uppskattar t.o.m. och min bleheri har ca 12 avantiplantor och jag har bottengödning i karet... (plantan är över 50 cm hög (sticker upp ur karet)

Hårklyverier på hög nivå. Vad är skillnaden på föredrar och uppskattar?

Nej svärdsplantan uppskattar inte bottengödning, den tar det om näring saknas i vattnet. Har du perfekta gödningsnivåer i karet spelar bottenkulorna ingen som helst roll för växternas välstånd.

Hur kan du vara så säker på att din svärdsplanta växer och mår så bra som du beskriver pga bottennäringen? Borde inte makrobalansen vara avsevärt mycket bättre för dess välstånd?
MVH
Magnus
#21 - 18 maj 2005 21:09
[QUOTE=BluesBoy][QUOTE=Sindre.b][QUOTE=Tropfrog]Två saker värt att påpeka:

Vi hade detta uppe här på forumet för ett tag sedan och jag tror det var defdac som redogjorde varför det inte hade någon betydelse. Minns tyvärr inte vad tråden hette.[/QUOTE]
Hej, jag skulle vilja att defdac tipsade mig om var jag hittar denna infon. Jag undrar lite varför pH-värde inte spelar någon roll när olika växter av någon anledning växer i olika vatten, ungefär som att hitta blåbärsris på allvaret eller hur jag nu ska uttrycka mig:)
MVH
Annelie
#22 - 18 maj 2005 21:23
Jag själv har helt enkelt konstaterat det genom att kraftigt höja ph värdet i min växtburk och observera resultatet. Ingen skillnad i tillväxt vid i övrigt samma förutsättningar.

Om du vill ha strikt vetenskapliga underlag kan jag nog våga påstå att sådanna inte finns. Det är oerhört svårt att inom vetenskapen få fram resultat som innefattar orden inte, inga, aldrig, alltid osv. Att säga att ph värdet aldrig har någon betydelse för att akvarieväxter trivs är som att säga att rosa elefanter inte finns. Båda är lätta att ha meningar om men båda är omöjliga att bevisa vetenskapligt.
MVH
Magnus
#23 - 18 maj 2005 21:48
[QUOTE=Tropfrog]

Om du vill ha strikt vetenskapliga underlag kan jag nog våga påstå att sådanna inte finns. Det är oerhört svårt att inom vetenskapen få fram resultat som innefattar orden inte, inga, aldrig, alltid osv. Att säga att ph värdet aldrig har någon betydelse för att akvarieväxter trivs är som att säga att rosa elefanter inte finns. Båda är lätta att ha meningar om men båda är omöjliga att bevisa vetenskapligt.
MVH
Magnus[/QUOTE]

OK inga fler frågor;) jag får väl skapa mig en egen uppfattning genom mina misstag så länge jag har råd att göra nya:)
MVH
Aliback
#24 - 19 maj 2005 03:16
[QUOTE=Tropfrog]

Hårklyverier på hög nivå. Vad är skillnaden på föredrar och uppskattar?

Nej svärdsplantan uppskattar inte bottengödning, den tar det om näring saknas i vattnet. Har du perfekta gödningsnivåer i karet spelar bottenkulorna ingen som helst roll för växternas välstånd.

Hur kan du vara så säker på att din svärdsplanta växer och mår så bra som du beskriver pga bottennäringen? Borde inte makrobalansen vara avsevärt mycket bättre för dess välstånd?
MVH
Magnus[/QUOTE]

föredrar = låter en viss källa av näring gå före en annan.
uppskattar = behöver inte nödvändigtvis nyttja en källa, men KAN göra det vid behov.

om vi tattar lite på Cryptos, rätta mig av fel, men större delen av deras intag av näringsämnen sker väl via rötterna?, därtill så sparas all energi i deras rötter...har jag fel?

tillbaka te bleherin, om jag tar mig mödan att kika under karet kan jag klart se växtens rötter och hur dessa är slingrade runt dom grå punkterna i substratet (lera, kulor, liknande), makros, tillför jag vid vattenbyten, Co2 har jag införskaffat, men det var ett år då jag inte hadde detta och det växte minst lika bra då som nu, skillnaden är nu om jag fläskar på riktigt ordentligt i min reaktor så kan jag få lite bubbel på svärdsplantan., ej på några andra växter utan endast svärdsplantan.
#25 - 19 maj 2005 05:08
[QUOTE=aliback]
Hej, jag skulle vilja att defdac tipsade mig om var jag hittar denna infon. Jag undrar lite varför pH-värde inte spelar någon roll när olika växter av någon anledning växer i olika vatten, ungefär som att hitta blåbärsris på allvaret eller hur jag nu ska uttrycka mig:)
MVH
Annelie[/QUOTE]Jag hittade tråden jag menade. Tyvärr verkar det som att det aldrig blev riktigt utrett: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=60458
#26 - 19 maj 2005 05:44
Hej, jag skulle vilja att defdac tipsade mig om var jag hittar denna infon. Jag undrar lite varför pH-värde inte spelar någon roll när olika växter av någon anledning växer i olika vatten

Tusentals akvarister som lyckas gro alla typer av växter i alla typer av vatten (vad gäller hårdhet/ph) *förutsatt* att CO2-nivån och övriga näringsnivåer är bra. Inte direkt vetenskapligt, men ändå.
Anledningen att det står pH-värden i äldre litteratur/Tropica tror jag har att göra med att de vattendrag där man hittar vissa lite kinkigare växter har lägre pH pga CO2-berikat vatten från sedimenten. Men deras trivsel beror således inte på ph:t i sig. pH:t är bara ombudsman för CO2-halten.

[QUOTE=MagicFingers]
föredrar = låter en viss källa av näring gå före en annan.
uppskattar = behöver inte nödvändigtvis nyttja en källa, men KAN göra det vid behov.
[/quote]
Exakt. Det är stor skillnad på om växten *kan* ta upp näring med rötterna eller om den *föredrar* det.

Inga växter under vatten *föredrar* att ta upp näring med rötterna eftersom det är en mer energikrävande process att transportera näring, än att inte transportera den alls - dvs ta upp näringen där den behövs direkt.

om vi tattar lite på Cryptos, rätta mig av fel, men större delen av deras intag av näringsämnen sker väl via rötterna?,

Nej. Jag har odlat den på akvarieväggen där jag klippte av rötterna då och då. Den växte bättre än någon annan jag sett.

tillbaka te bleherin, om jag tar mig mödan att kika under karet kan jag klart se växtens rötter och hur dessa är slingrade runt dom grå punkterna i substratet (lera, kulor, liknande), makros, tillför jag vid vattenbyten, Co2 har jag införskaffat, men det var ett år då jag inte hadde detta och det växte minst lika bra då som nu, skillnaden är nu om jag fläskar på riktigt ordentligt i min reaktor så kan jag få lite bubbel på svärdsplantan., ej på några andra växter utan endast svärdsplantan.

När näringen är urlakad ur en del av substratet så blir Svärdsplantan tvungen att skicka ut rötterna ännu längre. Gillar du att få växterna att bilda rötter istället för blad kör du på helt rätt strategi om du använder bottengödning. Problemet är bara när bottnen är en enda supergegga av lera och det börjar bildas sumpgas, då måste växterna dessutom skicka ner syre i bottnen vilket är ännu en energikrävande process.

Stort rotsystem = Resursslöseri

Dvs tvärtemot vad äldre/dagens litteratur säger.

Välkommen till framtiden.
#27 - 19 maj 2005 05:57
[QUOTE=BluesBoy[/QUOTE]Jag hittade tråden jag menade. Tyvärr verkar det som att det aldrig blev riktigt utrett: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=60458[/QUOTE]

Hej och tack i alla fall även om jag inte blev så mycket klokare. Jag har lite problem att klura ut hur det hänger ihop med förhållandet pH - Kh. Visst är det i naturen så att de följs åt, d v s högt pH-värde vid högt kh eftersom bufferten tar hand om vätejonerna,eller? Om det är så då borde man förbruka bufferten ganska snabbt om man hela tiden försöker sänka pH ?
Bara en av mina funderingar;)
MVH
Annelie
#28 - 19 maj 2005 11:49
KH förblir oförändrat med CO2-insprutning, däremot minskar GH iom att växterna tar upp Mg och Ca.
#29 - 19 maj 2005 20:44
[QUOTE=defdac]KH förblir oförändrat med CO2-insprutning, däremot minskar GH iom att växterna tar upp Mg och Ca.[/QUOTE]
Tack för tillrättavisningen:)landade ihop lite. Jag tror att jag får ta en biologikurs där vattenkemi ingår, nån kan kanske tipsa om distanskurs? ;) Har svårt att få riktigt grepp om det hela. När man tror att man förstår så helt plötsligt glider det bara undan igen.
MVH
Annelie
#30 - 20 maj 2005 06:30
Jag känner igen känslan....Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man egentligen vet. Förvirrad på en högre nivå brukar det kallas.

Ignorance is a bless
MVH
Magnus
#31 - 20 maj 2005 07:43
[QUOTE=Tropfrog]Jag känner igen känslan....Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man egentligen vet. Förvirrad på en högre nivå brukar det kallas.

Ignorance is a bless
MVH
Magnus[/QUOTE]

Precis vad jag menar, för varje fråga kommer alltid 100 följdfrågor. Just kemi är så abstrakt på något vis. Men det är väldigt intessant att försöka förstå samspelet :)
MVH
Annelie

Annons