Jag har ju ingen aning om hur mkt näringsämnen mina växter tar upp[:o].
Hur räknar jag ut det? Finns det en ekvation för det?
Eftersom dina växter trivs så behöver du inte det. Du ligger således inom indexet.
Hur tar jag reda på exakt hur mkt vatten jag ska byta för att just mina växter ska trivas?
I ditt fall är det extra enkelt. Du behöver inte ändra någonting alls.
Ser man näringsbrister och det växer dåligt kan man först börja halvera vattenbytesmängden. Det fulla resultatet av en förändring i ett akvarium utan CO2 får man dock tyvärr vänta ganska länge på: 2-3 veckor. Detta betyder att det kan ta oerhört lång tid att nå sin "sweet-spot", eftersom turnaround-tiden är så jäkla lång.
Detta är anledningen till att EI existerar. Man vet vilka nivåer växterna gillar, så man doserar dom efter veckovattenbytet. Veckovattenbytet innebär att koncentrationen asymptotiskt går mot ett gränsvärde = övergödning omöjlig.
Ett alternativt sätt som också helt kringår problematiken med den långa turnaround-tiden är att sluta göra vattenbyten helt. Detta är ofta det absolut bästa sättet i akvarier som inte får extra CO2. Här är det dock teoretiskt möjligt med övergödning, men i praktiken så kommer akvaristen riva ut så mycket biomassa varje vecka när växterna börjat ta sig att problematiken paradoxalt nog blir den omvända: Att man antingen måste börja mata fiskarna mer eller stödgöda med PMDD - vilket ofta leder till att man börjar köra EI istället så man slipper bry sig.
En del av de där näringsämnena måste ju tillkomma genom fiskarnas bajs, döda växtdelar och sånt, eller? Numer har jag som sagt såna där lerkulor/pellets som man sticker ner i gruset, men innan hade jag INGET, så uppenbarligen fick växterna vad de behövde?
Det stämmer. Slutar man göra vattenbyten och rota omkring i bottnen så kommer den utveckla en mikrobiologi som effektivt omvandlar fiskskit till kemikalier som växterna kan ta upp. Det kallas mineralisering.
Det är en inte helt enkel process att styra, men startar man akvariet med gammalt akvariegrus eller blandar i lite torv/jord och använder slam från ett inkört filter brukar mineraliseringen hoppa igång ganska omgående. Eller så skiter man i att bekymmra sig om det och kör EI..