Gödning, ett måste??

#1 - 5 januari 2012 21:57
Hej,

Jag undrar om jag måste använda växtgödning? När jag startade mitt första kar i våras använde jag jag ingen alls och alla växter frodades och jag hade inga alger. Var det bara ren tur?

Nu använder jag såna där lerkulor och små lerpellets med div näringsämnen och annat i, som man stoppar i bottensubstratet, mest "för säkerhets skull".

Pmdd hör man talas om ofta här på forumet. Ska jag använda det även om växterna frodas? Om jag bara "orkar" hålla på med en typ av gödning är det pmdd jag ska välja då?

Tacksam för svar!:)

Sarah
#2 - 5 januari 2012 22:14
SarahE skrev:
Hej,

Jag undrar om jag måste använda växtgödning? När jag startade mitt första kar i våras använde jag jag ingen alls och alla växter frodades och jag hade inga alger. Var det bara ren tur?

Nu använder jag såna där lerkulor och små lerpellets med div näringsämnen och annat i, som man stoppar i bottensubstratet, mest "för säkerhets skull".

Pmdd hör man talas om ofta här på forumet. Ska jag använda det även om växterna frodas? Om jag bara "orkar" hålla på med en typ av gödning är det pmdd jag ska välja då?

Tacksam för svar!:)

Sarah

Om dina växter trivs och du med dom ser jag ingen anledning varför du skall göda. Men om du skall så tror jag PMDD och vettenbyten enligt EI är rätt väg.
#3 - 5 januari 2012 22:20
Om man har ett kar som fungerar perfekt utan tillsatser .. Kör då på det utan tillsatser .. Men om inte :) så precis som ovanstående skrivit. Pmdd i rätt dos gör susen i mu*en

Sent from my iPhone using Tapatalk
#4 - 5 januari 2012 22:30
Bossep: vattenbyten enligt EI? Betyder? :)
#5 - 6 januari 2012 12:31
EI är förkortning för "Estimative Index" som är ett begrepp myntat av akvarieväxtgurun "Tom Barr". Begreppet kommer av att man uppskattar mycket grovt, och gärna med råge, hur mycket av varje grundläggade näringsämne växterna tar upp. Dessa uppskattningar för varje näringsämnesgrupp bildar ett index som ser ut såhär:

Nitrat: 5-30 mg/L
Fosfat: 1-5 mg/L
Kalium: 20-100 mg/L
Järn: 0.1-0.3 mg/L
CO2: 20-40 mg/L

Akvaristen väljer en dosering inom detta index, som t ex kan se ut såhär:

Nitrat (via KNO3): 10 mg/L
Fosfat (via KH2PO4): 1 mg/L
Kalium (via K2SO4): 20 mg/L
Järn (via kelaterad mikrogödning, t ex MikroPlus): 0.2 mg/L
CO2 (via trycksatt CO2-tub): 30 mg/L

Detta doseras t ex efter ett 50% vattenbyte en gång i veckan - eller hur ofta/sällan man vill med hur stora/små vattenbyten man vill med den enda regeln att det ska vara regelbundet och alltid samma mängd och alltid efter vattenbytet.

Det fiffiga med det här är att växterna klarar ett stort spann (indexet ovan) och man garanterar att växterna åtmistone efter vattenbytet alltid har allt dom behöver för att trivas. Men det fiffigaste av allt är att övergödning blir fysikaliskt omöjligt.
#6 - 6 januari 2012 14:37
Ojoj! Det där verkar avancerat. Jag byter 20% 1 ggr/vecka, men då tänker jag ju enbart på fiskarna. Det verkar funka. Jag har ju ingen aning om hur mkt näringsämnen mina växter tar upp[:o].

Hur räknar jag ut det? Finns det en ekvation för det? Hur tar jag reda på exakt hur mkt vatten jag ska byta för att just mina växter ska trivas?

En del av de där näringsämnena måste ju tillkomma genom fiskarnas bajs, döda växtdelar och sånt, eller? Numer har jag som sagt såna där lerkulor/pellets som man sticker ner i gruset, men innan hade jag INGET, så uppenbarligen fick växterna vad de behövde?
#7 - 6 januari 2012 14:56
SarahE skrev:
Ojoj! Det där verkar avancerat. Jag byter 20% 1 ggr/vecka, men då tänker jag ju enbart på fiskarna. Det verkar funka. Jag har ju ingen aning om hur mkt näringsämnen mina växter tar upp[:o].

Hur räknar jag ut det? Finns det en ekvation för det? Hur tar jag reda på exakt hur mkt vatten jag ska byta för att just mina växter ska trivas?

En del av de där näringsämnena måste ju tillkomma genom fiskarnas bajs, döda växtdelar och sånt, eller? Numer har jag som sagt såna där lerkulor/pellets som man sticker ner i gruset, men innan hade jag INGET, så uppenbarligen fick växterna vad de behövde?

Det fiffigaste med EI är att du inte ens behöver mäta en massa. Jag hoppas defdac kan förklara detta då han kan det MYCKET bättre än jag.
#8 - 6 januari 2012 17:01
Då hoppas jag på defdac! :D
#9 - 6 januari 2012 18:25
SarahE skrev:
Jag har ju ingen aning om hur mkt näringsämnen mina växter tar upp[:o].

Hur räknar jag ut det? Finns det en ekvation för det?

Eftersom dina växter trivs så behöver du inte det. Du ligger således inom indexet.

Hur tar jag reda på exakt hur mkt vatten jag ska byta för att just mina växter ska trivas?

I ditt fall är det extra enkelt. Du behöver inte ändra någonting alls.

Ser man näringsbrister och det växer dåligt kan man först börja halvera vattenbytesmängden. Det fulla resultatet av en förändring i ett akvarium utan CO2 får man dock tyvärr vänta ganska länge på: 2-3 veckor. Detta betyder att det kan ta oerhört lång tid att nå sin "sweet-spot", eftersom turnaround-tiden är så jäkla lång.

Detta är anledningen till att EI existerar. Man vet vilka nivåer växterna gillar, så man doserar dom efter veckovattenbytet. Veckovattenbytet innebär att koncentrationen asymptotiskt går mot ett gränsvärde = övergödning omöjlig.

Ett alternativt sätt som också helt kringår problematiken med den långa turnaround-tiden är att sluta göra vattenbyten helt. Detta är ofta det absolut bästa sättet i akvarier som inte får extra CO2. Här är det dock teoretiskt möjligt med övergödning, men i praktiken så kommer akvaristen riva ut så mycket biomassa varje vecka när växterna börjat ta sig att problematiken paradoxalt nog blir den omvända: Att man antingen måste börja mata fiskarna mer eller stödgöda med PMDD - vilket ofta leder till att man börjar köra EI istället så man slipper bry sig.

Det stämmer. Slutar man göra vattenbyten och rota omkring i bottnen så kommer den utveckla en mikrobiologi som effektivt omvandlar fiskskit till kemikalier som växterna kan ta upp. Det kallas mineralisering.

Det är en inte helt enkel process att styra, men startar man akvariet med gammalt akvariegrus eller blandar i lite torv/jord och använder slam från ett inkört filter brukar mineraliseringen hoppa igång ganska omgående. Eller så skiter man i att bekymmra sig om det och kör EI..
#10 - 6 januari 2012 21:01
Tack för din insats defdac! Jag läste allt du skrivit igen och tog hjälp av min personliga kemist här hemma (maken;)). Det var ju inte så svårt egentligen, att förstå alltså. Att utföra det kanske inte är lika lätt, men nu verkar det ju inte som att jag behöver det eftersom det tycks funka fint som det gör.

Men..har en liten fråga till: Du skriver att om man slutar rota runt i botten utvecklas en microbiologi som tar hand om all skit osv...detta är ju bra. Utifrån detta är det alltså INTE bra att tex köra runt med en sån "dammsugare" i gruset, som en del anser att man SKA göra. Jag har trott att jag gör ngt tokigt som typ aldrig (kanske 3 ggr på 9 mån) "dammsuger". Det är ju så slabbigt och det blir ju så äckligt med all skit man rör upp. Ska jag helt skippa dammsugeriet?
#11 - 6 januari 2012 21:40
Ja, låt botten vara! Ifall det blir massa synlig skit som retar dig så ta bort det lilla, dock inte för mycket.

Jag rör inte min botten i något kar, däri bor det massor med godsaker för allt levande i karet. Håller man karet för rent kan man få svårt att få bra balans. Jag kör på Malaysiska sandsnäckor, de bor i sanden och rör runt den. De käkar även överbliven mat, vilket är ganska trevligt :)

Edit: Kul att både Bosse och Defdac finns med i tråden, jag blir lika hänförd varje gång! :)
#12 - 6 januari 2012 21:55
Haha, ja det är riktigt nice med dessa kunniga akvarister som tar sig tid att svara och förklara! Allt jag har lärt mig om akvarium på dessa 9 mån jag haft det, har jag lärt mig här på Zoopet och på AkvariefiskiFokus.

Jag har inte sand så sandsnäckor skulle nog tycka det var öken att bo hos mig, moahaha! Skämt å sido, känns ju bra då att jag varit snål med dammsugningen. Men eftersom gruset är ett par tre mm så kanske det kommer ner lite syre i botten ändå? Nu har jag just planterat staurogene repens (stavning?) som jag hoppas ska sprida sig över botten. Det borde väl vara bra på tal om att "ta hand om" bajs...

Tack än en gång för all hjälp! :)
#13 - 6 januari 2012 22:17
Trivs sandsnäckor i fint grus på 2-3mm också?

Rune.
#14 - 6 januari 2012 22:32

[COLOR=#333333]Du skriver att om man slutar rota runt i botten utvecklas en microbiologi som tar hand om all skit osv...detta är ju bra. Utifrån detta är det alltså INTE bra att tex köra runt med en sån "dammsugare" i gruset, som en del anser att man SKA göra. Jag har trott att jag gör ngt tokigt som typ aldrig (kanske 3 ggr på 9 mån) "dammsuger". Det är ju så slabbigt och det blir ju så äckligt med all skit man rör upp. Ska jag helt skippa dammsugeriet?

Om du har växter vill du nog inte rota runt för mycket nej, bara virvla upp sådant som ligger på ytan av gruset. Var dock lite uppmärksam på om stora växter med stora rotsystem dör - då kommer det vara en massa biologiskt nedbrytbart material i bottnen som kan dra ner syrenivåerna så långt att det börjar bildas sumpgas.

Det hände mig nyligen när jag klippte av alla blad på en stor moderplanta av Cyperus helferi. Jag var helt säker på att den skulle börja skjuta ut nya blad, men istället så ruttnade hela rotsystemet och det luktade inte godis när jag vid dagens vattenbyte rotade upp den förmultnande "stubben". Då är det på sin plats med lite djupare slamsugning i problemområdet.[/COLOR]
#15 - 6 januari 2012 22:36
Danke schön!! :)
#16 - 7 januari 2012 03:54
defdac skrev:
Om du har växter vill du nog inte rota runt för mycket nej, bara virvla upp sådant som ligger på ytan av gruset. Var dock lite uppmärksam på om stora växter med stora rotsystem dör - då kommer det vara en massa biologiskt nedbrytbart material i bottnen som kan dra ner syrenivåerna så långt att det börjar bildas sumpgas.

Det hände mig nyligen när jag klippte av alla blad på en stor moderplanta av Cyperus helferi. Jag var helt säker på att den skulle börja skjuta ut nya blad, men istället så ruttnade hela rotsystemet och det luktade inte godis när jag vid dagens vattenbyte rotade upp den förmultnande "stubben". Då är det på sin plats med lite djupare slamsugning i problemområdet.[/COLOR]

Det är alltid lika intresant att läsa att även proffsen kan göra fel i bland.
Jag har som du kanske sett startat ett litet jord/lerbotten akvarium enligt Diana W. Det skall bli riktigt kul att se hur det funkar. Växterna gillar det absolut men i morgon åker det i fisk och då får man se vad de tycker.
Det var ganska fantastiskt att se hur klart vattnet blev bara efter någon timme! Men man skall nog vara lite försiktig med slamsugen!
#17 - 7 januari 2012 08:54
bossep skrev:
Det är alltid lika intresant att läsa att även proffsen kan göra fel i bland.

Haha, ja och amatörerna lyckas göra rätt ibland. Av misstag liksom ;). Jag kände ju såklart till detta med "goda" bakterier och att de är livsviktiga för ett akvarium, men den här tråden har lärt mig mycket som jag inte visste. Det blir mer och mer spännande med akvarium ju mer man lär sig!

Over and out! :)
#18 - 7 januari 2012 09:41
Ett akvarie jag har hos min syster: växterna visnar efter bara 5 dagar.. 52L
medans mitt på (mitt rum och ej i akvarieboden) 120L har haft otroligt mycket växter som är grönare än vad jag trodde..

Alla mina akvarie som är ute i en liten stuga på gården har också en hel del grönt..! Där fins..

5st 200L
2st 120L
10st 52 L
Och om en vecka ett 120L till..:))
Men syrrans 52L har lite gulare växter..?
Jag har haft akvarie sedan jag var 8 och mina växter har aldrig blivit gula..har odling på guppy för den delen..!:))

tacksam för svar även om jag är ung..!
(vissa vill ej svara på mina frågor bara för det)
#19 - 7 januari 2012 09:59
Jag vet inte om jag har väldigt låga belastningar i mina akvarier, men det är totalt omöjligt för mig att få någon växt alls att överleva om jag inte tillsätter gödning. Om jag inte gödslar så får växterna kloros och tynar bort över loppet av ett par månader. Det gäller även det "low tech" (botten med krukväxtjord & kattsand täckt med fin sand) jag satte upp och som matas tre gånger per dag, och även flytväxter och långsamväxande växter.
Om jag använder PMDD så funkar det.

Det kan alltså inträffa att "bara låta akvariet stå" inte ger tillräckligt med näring åt växterna, och att extra gödning krävs.
#20 - 7 januari 2012 11:20
Ja, och kanske det kan betraktas som tur om man lyckas få fina växter i ett nystartat kar utan att "hjälpa till" med gödning. I mitt första 54-liters planterade jag från början mycket växter: gälört, svärdsplanta och ngn till som var snabbväxande. Det var åtminstone (utrymmesmässigt) 1/3 växter och nu är det mer tror jag. Det har varit grönt och fint hela tiden. Jag kanske övermatade fiskarna i början och det är därför växterna klarade sig (ej att rekommendera eftersom fiskarna mår dåligt :P). Dessutom fick jag inte en enda alg förrän efter flera månader.

I mitt andra kar planterade jag inte riktigt så mkt växter från början och jag var betydligt försiktigare med maten till fiskarna. Använde från början lerkulor och flytande gödning (Plantamin). Däri blev det både alger och cyano ganska snart. Jag fattade ju att det var obalans på ngt sätt så jag planterade mera snabbväxande inkl. flytväxter (musselblomma). Slutade med Plantamin. Nu är algerna borta (får lite på rutorna i båda karen) och jag vet ju inte riktigt hur det kommer sig, bara att det verkar vara bra balans.

Alltså verkar det handla om att pröva sig fram ganska mycket tänker jag. Varje akvarium ställer väl sina specifika krav.

Englapengla: Vad dumt att folk inte vill svara på dina frågor! Hoppas du fått ut något av den här tråden iaf! :) Vad har din syster för växter? Jag har ju också så där små kar och det är svårare att få bra balans i dem än i större.
#21 - 7 januari 2012 12:26
Hon har tre växter.. Två lika och en annan.. Kan kolla när jag kommer hem... Är på väg och ska kolla på en ny guppy hane:))
#22 - 7 januari 2012 14:41
Det var bara tre växter som växer fort.. Jag har också sånna i mina kar och inget är fel där

Annons