gödning av kno3 och HN2PO4 ????

#1 - 28 januari 2005 16:48
hej!
jag har Kalium brist i mitt kavarium och undrar hur man göder med dom där två olika?(altså kno3 och HN2PO4 )
och vart finns det att köpa dom här i umeå?
hur mycket ska man he i o allt som jag behöver veta vill jag veta.
#2 - 28 januari 2005 18:03
Det finns en jättebra tråd gällande ett liknande ämne här på zoopet. kan själv påstå att jag hade jättebra hjälp av den.

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=68982

Där står det enkelt förklarat hur och vad man gör; kolla in Nisse, Pelle och Miriam-inlägget av Defdac. Citerar defdac här nere i den tråden.

Du behöver bara skaffa tre pulver. Kalla dom "Nisse", "Pelle" och "Miriam".

Nisse-pulvret blandar du 7 teskedar i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Pelle-pulvret blandar du 4 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".

Ingen kemi, bara tre väldigt ofarliga och väldigt billiga pulver.

Själv har jag precis börjat med detta och jag köpte via nätet av en bra försäljare

http://www.granholmarna.se/PMD.htm

Beställde därifrån och det damp ner i min brevlåda bara efter ett par dagar.
#3 - 28 januari 2005 18:17
[QUOTE=elinor]

Själv har jag precis börjat med detta och jag köpte via nätet av en bra försäljare[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=red]Jag täkte oxå försöka mig på detta, har mixtrat just nu och blandat och haft mig. Stötte på ett par små problem bara.:o [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red][/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Naturligtvis beställde jag fel Pelle-pulver och har nu KH2SO4 istället! Tänkte beställa riktigt Pelle-pulver oxå men vad gör jag just nu? Pytsa i enligt Pelle-recept eller skippa det helt?:confused: [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Dessutom har jag Miriam i flytande "Mikro+"-form. Hur doserar jag denna Miriam? :) [/color][/font]
#4 - 28 januari 2005 18:44
Mikro+ kan doseras genom att ta 25ml i till en halv liter vatten, och sen dosera 10ml per 100l vatten.

Att inte hälla i "pelle" kommer att ge brist på fosfor, vilket om jag inte minns fel leder till en del prickalger. Tror inte det finns någon fördel med att stoppa i extra kalium genom KH2SO4. Fast jag är ingen expert iofs ;)
#5 - 28 januari 2005 18:50
[QUOTE=Maria - Sjöjungfru]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag täkte oxå försöka mig på detta, har mixtrat just nu och blandat och haft mig. Stötte på ett par små problem bara.:o [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Naturligtvis beställde jag fel Pelle-pulver och har nu KH2SO4 istället! Tänkte beställa riktigt Pelle-pulver oxå men vad gör jag just nu? Pytsa i enligt Pelle-recept eller skippa det helt?:confused: [/color][/font]

[font=Comic Sans MS][color=red]Dessutom har jag Miriam i flytande "Mikro+"-form. Hur doserar jag denna Miriam? :) [/color][/font]
[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]*fnissar* Fick springa ut i köket och kolla vad jag hade i kylen för ve och fasa om jag oxå hade beställt fel. Vad [color=#ff0000]KH2SO4[color=black] gör för nåt med växterna har jag ingen aaaning om så jag vet inte vad du skall göra. :) Då jag är en "växtakvariedummie" :D så hade jag nog inte vågat pytsa i den sortens Pelle. Jag grejer bara med Pelle, Nisse och Miriam som tipsades om i den däringa tråden. Något annat vågar jag mig inte på ;) Kolla upp med växtexperterna här på zoopet vad du skall göra nu. Annars får du väl avvakta, beställa nytt ( som du förmodligen har i början på nästa vecka) och börja om igen. [/color][/color][/font]
#6 - 28 januari 2005 18:50
[QUOTE=Shagrat]Mikro+ kan doseras genom att ta 25ml i till en halv liter vatten, och sen dosera 10ml per 100l vatten.

Att inte hälla i "pelle" kommer att ge brist på fosfor, vilket om jag inte minns fel leder till en del prickalger. Tror inte det finns någon fördel med att stoppa i extra kalium genom KH2SO4. Fast jag är ingen expert iofs ;)[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Tackar!![/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Skall genast ner och blanda till lite Miriam![/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Har nu beställt Pelle-pulver oxå!! [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]:) [/color][/font]
#7 - 28 januari 2005 18:54
[QUOTE=elinor][font=Comic Sans MS]*fnissar* Fick springa ut i köket och kolla vad jag hade i kylen för ve och fasa om jag oxå hade beställt fel. Vad [color=#ff0000]KH2SO4[color=black] gör för nåt med växterna har jag ingen aaaning om så jag vet inte vad du skall göra. :) Då jag är en "växtakvariedummie" :D så hade jag nog inte vågat pytsa i den sortens Pelle. Jag grejer bara med Pelle, Nisse och Miriam som tipsades om i den däringa tråden. Något annat vågar jag mig inte på ;) Kolla upp med växtexperterna här på zoopet vad du skall göra nu. Annars får du väl avvakta, beställa nytt ( som du förmodligen har i början på nästa vecka) och börja om igen. [/color][/color][/font][/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]*asg* Ja, Det blev lite fel och kalla denna skummis för "Pelle". :confused: [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Inte ett enda "P" vad jag kan se. Undrar vad KH2S04 skulle kunna heta[/color][/font] :rolleyes: "[font=Comic Sans MS][color=red]Svenne" kanske? :) [/color][/font]
#8 - 28 januari 2005 18:59
[font=Comic Sans MS][color=#ff0000]Undrar vad KH2S04 skulle kunna heta[/color][/font] :rolleyes: "[font=Comic Sans MS][color=red]Svenne" kanske? [/color][/font]

Sune låter nog bättre. Säg det högt för dig själv får du höra:
Nisse, Pelle, Miriam och [color=blue]Sune[/color].. eller? :D
#9 - 28 januari 2005 19:06
[QUOTE=elinor]
[font=Comic Sans MS][color=#ff0000]Undrar vad KH2S04 skulle kunna heta[/color][/font] :rolleyes: "[font=Comic Sans MS][color=red]Svenne" kanske? [/color][/font]

Sune låter nog bättre. Säg det högt för dig själv får du höra:
Nisse, Pelle, Miriam och [color=blue]Sune[/color].. eller? :D[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Kanske det! Vi får nog låta växtexpertisen bestämma detta. ;) [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Så kanske man kan lära sig vad Svenne/Sune är bra eller mindre bra emot/för. :D [/color][/font]
#10 - 28 januari 2005 19:47
jag skulle föreslå att KH2SO4 ska heta Kalle då det främst är K'et man är intresserad av (kalium), Nisse = N (kväve), Pelle = P (fosfor), Miriam =Mikroämnen?
#11 - 28 januari 2005 20:03
[QUOTE=averater]jag skulle föreslå att KH2SO4 ska heta Kalle då det främst är K'et man är intresserad av (kalium), Nisse = N (kväve), Pelle = P (fosfor), Miriam =Mikroämnen?[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Ahaaa! Ja, då blir det ju mycket bättre med "Kalle". :) [/color][/font]
#12 - 28 januari 2005 22:20
Sen finns det de som tilsätter Magnus (magnesium) ;)

Hur vi ska göra med kalcium är dock oklart, särskilt nu som Kalle är upptagen. Några bra förslag därute?
#13 - 28 januari 2005 22:38
Caroline? (Ca)

jämnar dessutom upp den snea könsfördelningen
#14 - 28 januari 2005 22:58
Japp, där satt den. Jag tyckte först att Caligula kunde passa bra eftersom Caroline kan vara rätt jobbig ibland. Men visst har hon vackra lockar! http://82.183.138.227/defblog/picture/1436.html
#15 - 29 januari 2005 08:23
okej. men jag är inte en växtakvarist och ska bara ha det så växterna inte lider av Kalium brist, men ska jag ändå skaffa alla tre "nisse" "pelle" och "miriam"?
#16 - 29 januari 2005 09:48
då portot är det dyra, rekommenderar jag att du skaffar alla när du ändå skickar efter.
(Alla = kno3 (nisse), kh2po4 (pelle) och nutrisi (miriam))

bra att ha även om man just nu inte behöver dom
#17 - 29 januari 2005 15:00
[QUOTE=pambama]okej. men jag är inte en växtakvarist och ska bara ha det så växterna inte lider av Kalium brist, men ska jag ändå skaffa alla tre "nisse" "pelle" och "miriam"?[/QUOTE]

Jag skulle nog inte strunta i nåt ämne, för med alla dessa ämnen tillsammans får du en mra näringsbalans och då får du fina växter. Och man vill ju att karet skall vara fint även om man inte är nån växtakvarist, eller hur...

Men nå´n stans läste jag också om "K2SO4" eller Kaliumsulfat och vad skulle det vara bra till?
#18 - 29 januari 2005 17:11
jo har läst på umeå forumet(se nedan) och dom sa att HN2PO4 skulle jag skippa och i stället så skulle jag ta K2SO4 +??
#19 - 29 januari 2005 18:02
dom sa nog att du skulle skippa KH2PO4, inte HN2PO4...

men KH2PO4 har man i för att få i fosfat (P), K2SO4 har man i för att få i kalium (K).

boda innehåller iof kalium, men bara KH2PO4 innehåller fosfat.

när man göder med KH2PO4 brukar man dessutom göda med KNO3 som ger kväve (N) och kalium. då man göder med KNO3 i mycket större doser än KH2PO4 (det behövs mer kväve än fosfor) så spelar kaliumet i KH2PO4 inte så stor roll, man får ändå den största delen från KNO3.

när man göder med KNO3 så får man nästan alltid i tillräckligt med kalium från det, så då behövs inte K2SO4.
#20 - 29 januari 2005 18:05
läste nu tåten på umeå akvarieförening.

är det bara kaliumet du är ute efter kan du givetvis använda K2SO4 istället för KNO3.

har du mycket fiskar i förhållande till mägnden växter kan det vara att föredra då du får tillräckligt (och mer därtill) med kväve från fiskmaten.
#21 - 29 januari 2005 21:14
så har jag fatta det här rätt nu så ska jag satsa på att beställa: KNO3,n KH2PO4 och K2so4 ?
#22 - 30 januari 2005 03:17
Hmm, tror inte det...

TMG (eller Miriam) skall du ha, det ger en bra grund av mikroämnen (dessa går inte åt så mycket, men skall finnas och är Järn (Fe) etc). Sedan behöver du makroämnen (de är dessa som det går åt mycket av), och dessa hittar du i CO2, KNO3 och KH2PO4.

OM du fortfarande efter att ha gött med dessa ett tag (ca en månad) får små hål i äldre blad, så kan du börja fundera på att tillsätta K2SO4, men bara då. Fast å andra sidan kommer jag inte ihåg om jag sett några problem med att lägga i extra Kalium. Men det är bara min minnesbild, vilket kan vara lite fel. Extra kalium lär du bara behöva om du kör med CO2.

Det viktiga är CO2, CO2, CO2, N, P och K (i den ordningen). Göd efter veckovattenbytet (så stort som möjligt, men åtminstone runt 50%), oavsett om du har CO2-tillsats eller inte. Har du inte CO2-tillsats, se till att ljuset inte är för starkt. För då kan du få alger. Varje näringsbegränsning (det inkluderar CO2) gör att växterna slutar växa och ger risk för alger. Så om man kör näringsbegränsat (ex utan CO2), så måste man även begränsa ljuset.
#23 - 30 januari 2005 09:13
okej så Tmg ska jag ha och om jag NU förståt rätt så ska jag också ha KNO3 och KH2PO4 ? för jag tycker inte det är så "JÄTTE VÄRT" att köra CO2 i ett 70l kar :(
hadde då inte tänkt det
mvh/Johan
#24 - 30 januari 2005 13:46
Nu har du det grundkläggande kemiska tillbehören. Dvs TMG, KNO3 och KH2PO4.

Det är helt klart värt att köra med CO2 i ett 70l kar. Men då med jästmetoden. Antingen en färdigtillverkad eller en som du gör själv av lite gamla pet-flaskor och luftslangar.
#25 - 30 januari 2005 14:01
[QUOTE=jackson]Nu har du det grundkläggande kemiska tillbehören. Dvs TMG, KNO3 och KH2PO4.

Det är helt klart värt att köra med CO2 i ett 70l kar. Men då med jästmetoden. Antingen en färdigtillverkad eller en som du gör själv av lite gamla pet-flaskor och luftslangar.[/QUOTE]

Jag har gjort en CO2 apparot modell Pet-flaska, och det funkar jätte bra. Jag har dessutom lagt upp bilder på min hemsida när jag byggde den, det är inte så svårt och det kostar nästan ingenting, kanske 20-30kr.
#26 - 30 januari 2005 14:55
Vad innehåller NutriSI?
#27 - 30 januari 2005 15:27
[QUOTE=
av : pannecke Det är helt klart värt att köra med CO2 i ett 70l kar. Men då med jästmetoden. Antingen en färdigtillverkad eller en som du gör själv av lite gamla pet-flaskor och luftslangar.QUOTE]

jag kan göra så här isåfall :http://www.klaras.se/co2.htm
#28 - 30 januari 2005 15:50
#29 - 30 januari 2005 17:39
[QUOTE=Azur]Vad innehåller NutriSI?[/QUOTE]

Sök på NutriSi så hittar du tillverkaren som har ett blad med information om produkten. Där hittar du precis vad det innehåller.
#30 - 30 januari 2005 19:57

Ursprungligen postat av Pannecke:

Jag har gjort en CO2 apparot modell Pet-flaska, och det funkar jätte bra. Jag har dessutom lagt upp bilder på min hemsida när jag byggde den, det är inte så svårt och det kostar nästan ingentin, kanske 20-30kr.

Pannecke> Vet inte om det är jag som är trög eller vad, men jag kan inte hitta bilderna på din hemsida?!
#31 - 30 januari 2005 20:46
OMG. Kalle, Caroline, Magnus. Ja jäklar. *lol* =D
#32 - 30 januari 2005 23:20
[QUOTE=pambama][QUOTE=
av : pannecke Det är helt klart värt att köra med CO2 i ett 70l kar. Men då med jästmetoden. Antingen en färdigtillverkad eller en som du gör själv av lite gamla pet-flaskor och luftslangar.QUOTE]

jag kan göra så här isåfall :http://www.klaras.se/co2.htm[/QUOTE]

Ja, men det räcker nog med en flaska med mäskblandning och en flaska med rening. Denna uppsättning kör jag till 180 liters, 2 mäskflaskor behöver man nog inte förän man kommer upp i 300-350 liter kan jag tro.
#33 - 30 januari 2005 23:24
[QUOTE=Jeza]

Ursprungligen postat av Pannecke:

Jag har gjort en CO2 apparot modell Pet-flaska, och det funkar jätte bra. Jag har dessutom lagt upp bilder på min hemsida när jag byggde den, det är inte så svårt och det kostar nästan ingentin, kanske 20-30kr.

Pannecke> Vet inte om det är jag som är trög eller vad, men jag kan inte hitta bilderna på din hemsida?![/QUOTE]

Gå in på knappen "Akvarium" men sen är det kanske inte helt klart att man skall gå in på "Galleri". Den andra bilden är en egenhändigt ritad ilustration av CO2-systemet, och om man klickar sig in där kan du hitta hu jag tillverkade min utrustning.

Lycka till...
#34 - 2 februari 2005 17:48
[QUOTE=Shagrat]Mikro+ kan doseras genom att ta 25ml i till en halv liter vatten, och sen dosera 10ml per 100l vatten.

Att inte hälla i "pelle" kommer att ge brist på fosfor, vilket om jag inte minns fel leder till en del prickalger. Tror inte det finns någon fördel med att stoppa i extra kalium genom KH2SO4. Fast jag är ingen expert iofs ;)[/QUOTE]

För att göra det hela lite jobbigare.. :)

Du skriver 25ml miriam i en halv liter vatten..

Defdac skrev:
-----
Miriam-pulvret blandar du 7 krm i en halvliter vatten och skakar. Dosera 10 ml per 100 liter vid varje vattenbyte.

När du beställer dessa pulver heter Nisse "KNO3", Pelle "KH2PO4" och Miriam "NutriSi". Miriam kan även kallas för "Mikro+" och "TMG" eller t om "Tropica Mastergrow".[/QUOTA]
-----
defdac skriver 7krm (7ml) på en halvliter vatten..

Skall man gå svenssonvägen och köra "lagom" == mitt emellan :) ?

Max!
#35 - 2 februari 2005 22:14
Hur är det med fiskarna, mår de bra när jag blandar i KNO3 och KH2PO4? Finns det risk att man kan ta för mycket?
#36 - 3 februari 2005 01:43
miriam = mikroämnen. finns i micro+, nutrisi och i tmg.
använder du micro+ tar du 25ml av det och blandar med en halv liter vatten så har du ditt miriam.
använder du nutrisi tar du 7krm och blandar i en halvliter vatten så blir det lagom koncentrerad miriam.
tmg är redan färdigblandad miriam.
#37 - 3 februari 2005 01:46
[QUOTE=Pannecke]Hur är det med fiskarna, mår de bra när jag blandar i KNO3 och KH2PO4? Finns det risk att man kan ta för mycket?[/QUOTE]

det finns en risk om du tar jättemycket för mycket men med vanliga doser är det absolut ingen fara.
#38 - 3 februari 2005 08:01
[QUOTE=maxan]
[/quote]
Gör dig inte röd i grönfärg.

Du vet mycket väl att Miriam kan vara vilken mikrogödning som helst och att varje mikrogödning kräver ett eget recept.

Miriam 1 aka TMG, dosera 10 ml/100 liter.
Miriam 2 aka Nutrisi, blanda 5 krm i en halvlitersflaska, dosera 10 ml/100 liter.
Miriam 3 aka Mikro+, blanda 18 ml i en halvlitersflaska, dosera 10 ml/100 liter.
Miriam 4 aka MikroMix, blanda 5 krm i en halvliterflaska, dosera 10 ml/100 liter.

Den som hänger med i svängarna ser nu att dessa recept alla ger exakt samma järnnivå i akvariet, precis som TMG 0.0728 ppm.
#39 - 3 februari 2005 08:12
(Vill ni skapa en *exakt* likadan lösning som TMG med NutriSi,Mikro+ och MikroMix så blandar ni även i typ 2 krm MgSO4 (1,74gram) och 1 krm K2SO4 (0,78gram) i respektive lösning)
#40 - 3 februari 2005 09:08
Pinsamt kanske...

Detta er säkert ganska pinsamt.... forlåt mig - jeg er dansk :)

Hur mycket er 1 krm?Jeg kännar inte igen forkortelsen?
#41 - 3 februari 2005 09:13
1 krm är 1 ml, så det är lite felaktigt att använda egentligen. Men å andra sidan är inte växter *så* kinkiga med nivåer.

Jag har precis räknat ut en gödning som innehåller *allt*, men som jag inte vet om det fungerar om det eventuellt bildas fällningar. Jag ska börja använda den från och med idag:

http://defblog.akvarie.net/permalink/1500.html
#42 - 3 februari 2005 09:13
krm = kryddmått....Vet inte om det finns på danska.
Nån som kan det här? Är inte 4 krm = 1 tesked? Eller?
#43 - 3 februari 2005 09:17
1 tsk är 5 ml, dvs 5 krm.
#44 - 3 februari 2005 12:11
defdac: "*åker till IKEA och köper en gramvåg*"

var det nått sånt här du hade tänkt köpa?
http://www.sagitta.se/matutr3.html

tror inte dom grejjerna finns på ikea...
#45 - 3 februari 2005 13:36
Jo den sista, fast den är billigare på IKEA. 1 grams upplösning är inte tillräckligt, men jag vill främst få svart på vitt på hur många gram t ex 1 dl av min CaCl motsvarar.
#46 - 3 februari 2005 13:37
Viktig fråga till dig averater: Varför kommenterar du inte i blogen istället?
#47 - 3 februari 2005 19:59
[QUOTE=defdac][QUOTE=maxan]
[/quote]
Gör dig inte röd i grönfärg.

Du vet mycket väl att Miriam kan vara vilken mikrogödning som helst och att varje mikrogödning kräver ett eget recept.

Miriam 1 aka TMG, dosera 10 ml/100 liter.
Miriam 2 aka Nutrisi, blanda 5 krm i en halvlitersflaska, dosera 10 ml/100 liter.
Miriam 3 aka Mikro+, blanda 18 ml i en halvlitersflaska, dosera 10 ml/100 liter.
Miriam 4 aka MikroMix, blanda 5 krm i en halvliterflaska, dosera 10 ml/100 liter.

Den som hänger med i svängarna ser nu att dessa recept alla ger exakt samma järnnivå i akvariet, precis som TMG 0.0728 ppm.[/QUOTE]

Så det blev varkensig 25ml eller 7 ml denna gång :) Det blev som jag föreslog "medelvägen", mer exakt 18 ml, eftersom jag använder mikro+.. :)

Och som sagt var, någon ml hit eller dit spelar nog inte så mycket piano i sammanhanget.

Jag har hyffsat växtlighet som det är, men det finns alltid lite man vill justera. Fastnade lite extra för detta efter din föreläsning på BAK i Höstas, du kanske kommer ihåg mig som en av sandsäckarna :D
#48 - 4 februari 2005 00:57
[QUOTE=defdac]Viktig fråga till dig averater: Varför kommenterar du inte i blogen istället?[/QUOTE]
tänkte inte på det.
#49 - 8 februari 2005 22:29
Detta med kaliumbrist. Har nu tagit ett kort på svärdplantan som troligtvis har kaliumbrist eller.

http://diamen.no-ip.com/akvarium/galleri/foto/svardplanta_kaliumbrist.jpg

Är det nå´n som kan bekräfta. Men nu har jag börjat att göda med KNO3 och KH2PO4 så nu happas jag att det löser sig.
#50 - 9 februari 2005 06:49
Det där tror jag är kvävebrist, så det kommer sannolikt bli bättre med KNO3. Anledningen att jag tror det är det flammiga utseendet med stora halvgenomskinliga områden med förlust av klorofyll.
#51 - 9 februari 2005 12:50
Hur gör jag när jag fulldospulsar, om jag kör TMG, KNO3 och KH2PO4 till ett tätplanterat 180 liters kar?
#52 - 9 februari 2005 13:07
Okej, jag puttar in annan fråga om gödning, hoppas det är ok. Jag har haft akvarium ett tag, och har nu ett stort fint 450-liters kar med ungdiskus. Vi byter vatten varje dag. Är det någon idé att göda än? Känns som om man sköljer ur alla bra ämnen, liksom. Allt eftersom diskusarna blir äldre och tåligare kommer vi antagligen att minska på vattenbytena lite, och då känns det mer motiverat att göda ordentligt. Tilläggas kan att jag är hopplös med växter, både de i fönstret och de i karen. Allt bara dör tillsut, eller blir uppätet :). Defdac, du som vet allt, vad säger du? Är det idé att göda när man byter så mycket vatten?
#53 - 9 februari 2005 13:24
[QUOTE=Thengwyn]Okej, jag puttar in annan fråga om gödning, hoppas det är ok. Jag har haft akvarium ett tag, och har nu ett stort fint 450-liters kar med ungdiskus. Vi byter vatten varje dag. Är det någon idé att göda än? Känns som om man sköljer ur alla bra ämnen, liksom. Allt eftersom diskusarna blir äldre och tåligare kommer vi antagligen att minska på vattenbytena lite, och då känns det mer motiverat att göda ordentligt. Tilläggas kan att jag är hopplös med växter, både de i fönstret och de i karen. Allt bara dör tillsut, eller blir uppätet :). Defdac, du som vet allt, vad säger du? Är det idé att göda när man byter så mycket vatten?[/QUOTE]

Det är väl klart att det inte är lönlöst att göda karet även om du byter mycket vatten, du byter ju inte ut allt. Och växterna måste ju också ha mat, annars dör de ju.
#54 - 9 februari 2005 13:40
Rolig fråga =) Som Pannecke säger så måste ju växterna ha mat vilket dom inte får med så mycket vattenbyten, men som du säger så är det ju lite som att skölja ut näringsämnen i avloppet eftersom du gör vattenbyten varje dag.

Eftersom du gör vattenbyten varje dag och dom förmodligen inte gäller mer än några procent av vattenvolymen i akvariet så kan du frångå fulldospulsningen och göda för enbart de få procenten du byter - näringsvärdena kommer ju ändå hålla sig stabila på de nivåer du doserar för eftersom näringen tillsätts varje dag.

Istället för att fulldospulsa (45 ml av varje gödning) en gång i veckan så kommer du således pulsa i 4,5 ml av varje gödning om du gör ett 10% vattenbyte varje dag. Så absolut första gången du någonsin doserar kör du en fulldospuls (45 ml av varje) och sedan pulsar du bara 4,5 ml varje dag. Det blir väldigt stabila näringsnivåer som växterna borde gilla och jag tror inte du kommer känna att du slänger gödning i avloppet.

Annons