Gödning ?

#1 - 29 november 2006 14:25
Har läst lite till och från att man skall göda sina växter.

En massa förslag på diverse tillsatser man kan stoppa ner i vattnet, andra förslag säger att man kan ha jord/torv i botten.

Sist jag var inne i en affär och pratade om växterna, så föreslog han att man skulle blanda ner gödningsmedel direkt i grusen när man startade karet.

Han visade mig två/tre olika burkar.

Är detta något bra ?

Hur länge kan man förvänta sig att en sådan gödning håller ?

Eller är det så att den här formen av gödning är fel......

Hittar inget i forumet om detta....kanske är det "bannlyst"....

Kensa
#2 - 29 november 2006 14:41
Vad sökte du på??? Gödning, näring, pmdd, co2 måste vara några av de mest förekommande orden här på forumet!! Prova det.
#3 - 29 november 2006 14:45
Har gjort ett par tre sökningar, och fått upp hundratals trådar.
Så visst finns det massor skrivet.

Men efter att ha läst igen kanske 50-60 trådar, så hittar jag ingen som nämner / diskuterar just den formen av gödning som man blander i gruset vid uppstarten.

Därav frågan.

Kanske skulle jag läst mer......?
#4 - 29 november 2006 14:51
Ok, då missuppfattade jag dig.

Det finns en typ av växt-kar som kallas för low-tech eller Wahlstad-metoden och det handlar mycket om att förbereda botten på ett speciellt sätt.

I övrigt är det nog så att de flesta växtnördar använder sig av flytande näring som är enklare att dosera och hålla styr på. Din näring du blandar direkt i gruset tar ju slut en dag, och då kan det vara bökigt att få ner ny, utan att röra runt allting.

Det finns olika "kulor" som man kan trycka ner i botten efterhand, men jag har inte använt dem. Du kanske kan söka på "Näringskulor".
#5 - 29 november 2006 14:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sök på "bottengödning" så skall du se att du hittar det du söker. Provade själv nyss.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Själv har vi haft bottengödning under gruset i två kar och effekten är inte direkt bestående om man säger så. Tycker själv att det är overkill och inte direkt nödvändigt alls! Det har funkat utan med.[/COLOR][/FONT]
#6 - 29 november 2006 15:10
Min erfarenhet är att närings(ler)kulor=trådalgodling. Men det finns bottennäring som man kan ha under sanden. Beroende på hur mycket man har och vad man har för växter ska den näringen kunna räcka i 1-2 år. Vissa växter växer bättre i en näringsrik botten (enligt fabrikanterna).

Att fixa en bra botten är viktigast under det första året efter uppstart då det inte finns någon näring / någonstans där det organiska avfallet kan mineraliseras av bakterier och på så sätt omvandlas till näring som växterna kan ta upp (efter något år blir nästan vilken botten som helst levande med nyttiga bakterier). Det är just den funktionen som jord/torvbotten fyller. Nämnligen att skapa en levande botten redan från början. Så bottennäring och torvbotten är inte riktigt samma sak. När jag startar upp något akvarium blandar jag numera lite torv och bottennäring.

Sen kan man även strunta i att skapa en näringsrik botten och istället köra med PMDD och 50%-iga vattenbyten varje vecka. Jag föredrar low-tech metoden.
#7 - 29 november 2006 16:11
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tänk va :) att gödning blivit inredning :p [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=red](flåt, kunde inte låta bli [:o])[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#8 - 29 november 2006 16:21
Min svärfar brukar säga för att få det finaste växtkaret måste man använda sig av ett bottenfilter som filtreing av akvariet det blir en rörelse i bottenmassan som gynnar växterna man behöver inte använda sig av gödning alls enligt han sen om det stämmer vet jag inte alls.
#9 - 29 november 2006 16:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tänk va :) att gödning blivit inredning :p [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=red](flåt, kunde inte låta bli [:o])[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åååhhh, inte ett sånt dät fjollit växtnördsskämt nu igen!!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][SIZE=1][COLOR=darkorchid](flåt, kunde inte låta bli jag heller....:p )[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Annons