Gödning

#1 - 9 juni 2004 09:55
Vad använder "riktiga" växtakvarister för gödning i sina akvarier ?
Är det typ TMG och såna lerkulor man trycker ner i sanden ? Finns det nån Co2 grej som sköter sig själv, alltså man bara sätter igån den, sen behöver man inte göra mer...
Tror iaf inte de använder mäsk Co2. Ska man göra nåt speciellt med sanden om man ska ha ett sånt växtakvarium som de har på AquaBotanic ? Vill veta mycket om "riktiga" växtakvarier.

Tacksam för svar.
#2 - 9 juni 2004 10:06

De som ställer upp i aquabotanic tillsätter med stor sannolikhet co2 via brandtub lr liknande. Med timerinställningar och ventiler som gör det hela bra mycket stabilare än mäsk-varianten.

När det gäller gödning så tror jag att de flesta snickrar ihop sin egna gödning beroende på vad deras kranvatten innehåller och beroende på vad man vill ha för växter. De vanliga är att man då använder ingredienser från PMDD, poor mans dupla drops lr poor
mans docent drops.. har sett båda översettningarna.

#3 - 9 juni 2004 10:08
De flesta växtakvarister använder sig av antingen tmg i kombination med k2po4 och kno3, eller av pmdd.

Co2 finns på tub. En tub, magnetventil, nålventil, slang och en reaktor kostar runt 1000lappen. Men för att den skall "sköta sig själv" så krävs det en elektronisk controller. Den billigaste controllerna kostar runt 3000 kr i tyskland.

Sanden har ingen betydelse för (de flesta) växternas tillväxt, jag kör med rentvättad finkornig sand.
MVH
Magnus
#4 - 9 juni 2004 10:14
Jag har sett nån (tror det var Peter Nyman) han hade lera i sanden. Vet inte om det är bra för växterna.

Kan ni förklara mer om PMDD.
Är "7 kulor" bra som rotnäring (tror inte det) ?
Använder man en helt vanlig kolsyrebrandsläckare, och sen kopplar på lite slangar och grejer. Behöver man göra mycket med ventilerna, eller kan man bara sätta fast dom och sen gör dom vad dom ska.

Är det några speciella värden som är ideala för växtakvarier ?
Blir det bättre bakteriekultur i växtakvarier ?

Kanske lite många frågor... =)
#5 - 9 juni 2004 10:24

Du måste plocka bort stigaröret i tuben. Men det ber du dom göra när du köper den. Brandservice brukar visserligen ha sådana färdiga då det är samma sorts tub man använder för svetsning.

Jag köpte min tub för 1000 på en lokal brandservice station. Beställde sedan regulator, nålventil, magnetventil och backventil från tyskland för dryga 900 ink frakt.
http://w1.346.telia.com/~u34612497/tuben.jpg

Sen låter jag gasen gå in i mitt ytterfilter där den löses upp och går in i karet.

Jag har inte varit med i växtakvarie branchen speciellt länge men det jag kommit fram till är att flytande gödning är bra mycket lättare och stabilare att hålla koll på än rotnäring.
Det är ochså lättare för växterna i karet att ta upp flytande näring som TMG och PMDD. ( bladytan är betydligt större än rotytan)

Man kan inte heller trycka ner kulor så det täcker alla växter. Själv hade jag behövt trycka ner 10 paket kulor varje vecka i så fall=). dyyrt värre + att det skulle byggas upp en buffert av restämnen i gruset som skulle skapa total obalans i näringsvärderna.

#6 - 9 juni 2004 10:25
Jag har sett nån (tror det var Peter Nyman) han hade lera i sanden. Vet inte om det är bra för växterna.

Det kan vara bra med "fetya" bottnar om man har många bottenätande växter. Jag tog bort bottengödningen vid min sista flytt efterssom jag inte kunde övervaka gödningsnivåerna ordentligt. Har du fet botten vet du inte vilka gödningsnivåer du har i karet.

Kan ni förklara mer om PMDD.

SÖK, det finns multum skrivet om det. Finns även bra artiklar på hjortgatanszoo.se.

Är "7 kulor" bra som rotnäring (tror inte det) ?

7 kulor är ren grålera....Mycket mycket dyr lera. Om det är bra eller inte får du avgöra själv.

Använder man en helt vanlig kolsyrebrandsläckare, och sen kopplar på lite slangar och grejer. Behöver man göra mycket med ventilerna, eller kan man bara sätta fast dom och sen gör dom vad dom ska.

SÖK, det finns mängder av trådar som handlar om brandsläckare. De flesta köper en riktig tub förr eller senare.

Är det några speciella värden som är ideala för växtakvarier ?

Du har ju redan lärt dig kh/ph/co2 tabellen den är den viktigaste. Sen vill du ha i järn. Om du tillsätter fullvärdig gödning kan du utgå ifrån att alla andra microämnen är ok om järn är 0,1. Sen vill du ha ett förhållande mellan fosfat och nitrat som är 1:10, där fosfaten är minst 0,5.

Blir det bättre bakteriekultur i växtakvarier ?

Växterna i sig tar upp nitrit innan det blir nitrat, det innebär att bakterierna inte får lika mycket "mat" och blir då färre. Så svaret är att bakteriekulturen blir sämre, men vattnet bättre.

Kanske lite många frågor... =)

LIIITE [;)]

MVH
Magnus
#7 - 9 juni 2004 10:43
OK. Ni pratar om stabil näring, och att man ska hålla koll på den. Det står ju på förpackningen hur mycket man ska använda och sånt. Hur menar ni att man ska hålla koll ?

Är inte det allra lättaste att bara göda med flytande vätska, och ingen Co2 tub. Den är väl svår att kontrollera ?

Vad är järn och sånt bra för ?

Tack för svaren...
#8 - 9 juni 2004 10:46

Sök på forumet med sökord som "PMDD" "CO2" "KOLDIOXID" så kommer du få alla dina frågor besvarade.
#9 - 9 juni 2004 10:57
OK. Ni pratar om stabil näring, och att man ska hålla koll på den. Det står ju på förpackningen hur mycket man ska använda och sånt. Hur menar ni att man ska hålla koll ?

På förpackningen står det en rekomenderad dos, men det står inte hur mycket just ditt kar konsumerar. Om ditt kar konsumerar mindre näring än du sätter i så ger det problem och samma sak gäller för för lite näring.

Är inte det allra lättaste att bara göda med flytande vätska, och ingen Co2 tub. Den är väl svår att kontrollera ?

En del växter blir fina utan co2, men inte många. Om du vill hålla dig till anubias, valisneria och javaormbunke så är det ok, men då är det inte ett växtakvarium utan ett akvarium med växter i. Var försiktig med ljuset om du vill köra utan co2 tillsats, det blir lätt algodling av det då.

Vad är järn och sånt bra för ?

Jag vet inte vad "sånt" är, men alla ämnena man stoppar i sitt akvarium för växternas skull är gödning. Uppdelat i micro och makroämnen. Brist på microämnen brukar inte påverka tillväxten så mycket, men ge fula växter. Brist på macro brukar leda till att växterna avtar i hastighet och ganska så snabbt tynar bort.

Sök på forumet med sökord som "PMDD" "CO2" "KOLDIOXID" så kommer du få alla dina frågor besvarade.

WORD

MVH
Magnus
#10 - 9 juni 2004 11:04
Tackar...

Hur får man i Micro- och makroämnen i karet ?

Ok, Co2 verkar vara nödvändigt. Men jag fattar inte hur man ska kunna styra det till en bra mängd. Hur gör ni ?

Vad händer om man har mycket Co2, och lite mindre ljus ?
Finns det nån tabell om hur mycket Co2 till hur många watt Belysning ?

#11 - 9 juni 2004 11:12
Hur får man i Micro- och makroämnen i karet ?

Vänta nu.....Gå tillbaka och läs vad jag skrivit. Jag svarar inte på samma fråga två gånger.

Ok, Co2 verkar vara nödvändigt. Men jag fattar inte hur man ska kunna styra det till en bra mängd. Hur gör ni ?

Jag använder controller, men det finns många som lyckas hålla en god nivå utan. Dock så vet jag inte hur man skall fixa det med jäst, det är klurigare efterssom jäsningen avtar med tiden.

Vad händer om man har mycket Co2, och lite mindre ljus ?

Vadå händer? Lite sämre tillväxt och lite slöseri m,ed co2 bara. Såvidare du inte menar för mycket när du skriver mycket. För mycket co2 leder till fiskdöd, men det visste du ju redan.

Finns det nån tabell om hur mycket Co2 till hur många watt Belysning ?

Alla nivåer av co2, micro, makro skall vara de samma oavsett hur mycket ljus man har. Däremot så krävs det mer tillsats av ämnena ju mer ljus du har för att hålla nivåerna.

MVH
Magnus
#12 - 9 juni 2004 11:17
Aha, det hänger med de ämnen man stoppar i vattnen, men vad är det för ämnen ? Co2, järn, TMG ? Hur får man i järn då (de andra vet jag) ?

Hur fungerar en controller, DVS vad finns det för knappar och sånt på den ? Vad kostar den ?
#13 - 9 juni 2004 11:18

[quote]Blir det bättre bakteriekultur i växtakvarier ?

Växterna i sig tar upp nitrit innan det blir nitrat, det innebär att bakterierna inte får lika mycket "mat" och blir då färre. Så svaret är att bakteriekulturen blir sämre, men vattnet bättre.
[/quote]
Nej växterna tar inte upp nitrit, men däremot de anda kväveföreningarna: "Snabbkvävet" Ammonium och "Slökvävet" Nitrat.

Har man mycket snabbväxande växter tar dom över rollen som bakterierna har PLUS att dom även tar upp slutprodukten nitrat och fosfat, så vattnet kan faktiskt potentiellt bli mycket renare än det som kommer ur kranen(!).

Eftersom även växterna tar upp de flesta kväveföreningarna får aldrig bakterierna samma grogrund i växtakvarier som i normala akvarier, så det tar längre innan växtakvarier har samma storlek på bakteriekulturen som vanliga akvarier.

Alger har svårare att ta upp nitrat så det är den kväveförening man föredrar i växtakvarier. Växtakvarister måste tillsätta ganska stora mängder kaliumnitrat (KNO3) för att det ska växa bra.
#14 - 9 juni 2004 11:22

Aha, det hänger med de ämnen man stoppar i vattnen, men vad är det för ämnen ? Co2, järn, TMG ? Hur får man i järn då (de andra vet jag) ?

TMG innehåller järn i tillräcklig mängd, så man behöver inte hälla i extra järn som alla zooaffärer säger. Akvarelagret tipsar tydligen fortfarande att man ska ha i både lera och ovanpå det Ferrogan för att få bra med järn. Lyder man det rådet har man en trådalgsodling utan dess like inom några veckor.

Växterna behöver mikroämnen (tas upp i mycket små mängder):
järn, koppar, zink, molybden, bor, cobolt osv.

Makroämnen (tas upp i stora mängder):
kol, kväve, kalium, fosfor, calcium, magnesium.

Makroämnen tar slut först.
#15 - 9 juni 2004 11:24
Är nybörjare med det här med växter (som ni märker PGA alla frågor), men försöker få en liten vink på vad alla ämnen är för nåt, och hur man får i det i karet, och hur mycket osv osv...

Har sökt "lite" på forumet och sett en massa konstiga ämnen. Finns alla dessa i TMG och Co2 osv... Annars, var köper man det och hur påverkar de växterna osv osv...

"lite" frågor igen ;)
#16 - 9 juni 2004 11:26

Ni pratar om stabil näring, och att man ska hålla koll på den. Det står ju på förpackningen hur mycket man ska använda och sånt. Hur menar ni att man ska hålla koll ?

Om du stoppar ner skit i bottnen kan du inte veta hur mycket som läcker upp i vattnet. Om du får väldigt mycket av ett visst näringsämne brukar algerna i större grad kunna utnyttja övergödningen eftersom dom aldrig blir begränsade på samma sätt som växter.

När växter blir begränsade av något näringsämne slutar dom ta upp *alla* näringsämnen (starkt förenklat).

Jo det hade varit fenomenalt om man hade kunnat göra det. Tyvärr finns det ingen flytande gödning som innehåller koldioxid, och växter består till 40% av kol.

Seachem gör faktiskt en flytande "kol-gödning", men den finns inte i Sverige.
#17 - 9 juni 2004 11:28

Har sökt "lite" på forumet och sett en massa konstiga ämnen. Finns alla dessa i TMG och Co2 osv...

Nej allt finns inte i TMG. TMG+CO2 ger det mesta utom Kväve, Fosfor och Calcium. Kväve och Fosfor får man normalt sett från fiskar via deras skit (nitrat och fosfat). Calcium är lurigare. Tänkte testa CaCl2 om jag får tag på det.

"lite" frågor igen ;)

Jag kan ge dig mer svar än du orkar fråga.
#18 - 9 juni 2004 11:30
off topic: defdac, vad har du för en bakgrund i ditt växtakvarie ? vet att den e ljuslila, men var skaffade du den ? Hur har du gjort bakgrunden belyst ?
#19 - 9 juni 2004 11:33
Ursprungligen skickat av Mazi

off topic: defdac, vad har du för en bakgrund i ditt växtakvarie ? vet att den e ljuslila, men var skaffade du den ?

Vi har en fullkomligt vansinnig lila färg på väggarna i vardagsrummet:
http://194.236.255.117/defblog/picture/1288.html
(det ska snart målas om till helvitt + en sandfärgad fondvägg som tur är)

Hur har du gjort bakgrunden belyst ?

Jag skjuter tillbaks lysrörsrampen så långt jag kan och överexponerar, dvs låter kameran överdriva ljuset.

#20 - 9 juni 2004 11:34
Hur kommer man på hur mycket av varje ämne man ska ha i karet ?
#21 - 9 juni 2004 11:36
Är det väggen som är din bakgrund ? På aquabotanic ser den inte ut så som väggarna gör
#22 - 9 juni 2004 11:37

Hur kommer man på hur mycket av varje ämne man ska ha i karet ?

Man låter tusentals hobbyister pröva sig fram och sedan samla ihop alla deras erfarenheter i en mailinglista 8) Mailinglistan heter Aquatic Plant Digest och finns här:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/

Rekommenderade halter:
Kol (CO2): 30 ppm
Kalium: 10-20 ppm
Magnesium: 5-10 ppm
Calcium: 4 x Magnesiumhalten, dvs 20-40 ppm
Kväve (NO3): 10 ppm
Fosfor (PO4): 0.5-1.0 ppm
Järn (Ombud för alla mikroämnen): 0.1-0.2 ppm
#23 - 9 juni 2004 11:39

Jag skjuter tillbaks lysrörsrampen så långt jag kan och överexponerar, dvs låter kameran överdriva ljuset.

Om du nu överexponerar, varför får du inte highlights på växterna?.
När du överexponerar bakrunden borde väll ljuset från dina 6 lysrör göra dina växter nästintill vita på bilden?

#24 - 9 juni 2004 11:39

Är det väggen som är din bakgrund ? På aquabotanic ser den inte ut så som väggarna gör

Det beror på att bilden på hela rummet har en vitbalans och akvariet en annan plus att jag överexponerar.

Numera fotograferar jag alltid med vitbalans "Direct sunlight". Jag kan visa dig hur det blir med hela rummet + akvariet (bild kommer snart).
#25 - 9 juni 2004 11:39
är det per liter ?
#26 - 9 juni 2004 11:42
Ursprungligen skickat av defdac

Calcium: Dubbla Magnesiumdosen

E detta nått nytt?, hade för mig att det skulle vara 1-4 (Mg-Ca)
#27 - 9 juni 2004 11:42

Om du nu överexponerar, varför får du inte highlights på växterna?.

När du överexponerar bakrunden borde väll ljuset från dina 6 lysrör göra dina växter nästintill vita på bilden?

Som du ser är ovansidorna på Hygrophilan brända:
http://www.aquabotanic.com/contest2004/tank_28/resized/contest1.jpg
Men sedan är det även så att den brända bakgrunden är *betydligt* närmre ett 40 watts Aquarelle (2-4 cm) än växterna (10-15 cm).
#28 - 9 juni 2004 11:43
Kan man måla bakrutan på akvarier ? om man gör det när akvariet är tomt borde man kunna använda vilken färg som helst. Du händer ju inget med fiskarna. Eller ?
#29 - 9 juni 2004 11:43

är det per liter ?

ppm = parts per million = milligram per liter.
#30 - 9 juni 2004 11:45

Kan man måla bakrutan på akvarier ? om man gör det när akvariet är tomt borde man kunna använda vilken färg som helst. Du händer ju inget med fiskarna. Eller ?

Ja men man får ett simulerat djup om du sätter den helfärgade bakgrunden några centimeter bakom akvariet + att du kan belysa bakgrunden + att du kan få färgen matt (om du t ex använder färgad filt).
#31 - 9 juni 2004 11:46
På vilket sätt kan man inte belysa den om den är intill ?
#32 - 9 juni 2004 11:47
Ursprungligen skickat av Punko

[quote]Ursprungligen skickat av defdac

Calcium: Dubbla Magnesiumdosen

E detta nått nytt?, hade för mig att det skulle vara 1-4 (Mg-Ca)
[/quote]
Sorry. 4 ska det ju vara. Ändrar även mitt andra inlägg.
#33 - 9 juni 2004 11:48
tillbaka till topic: Kan du skriva alla medel/ ämnen man behöver ha i karet(tex Co2 och TMG) för att få i alla Makro och mikroämnen ?
#34 - 9 juni 2004 11:49

På vilket sätt kan man inte belysa den om den är intill ?

Jag sätter lysröret mellan akvariet och väggen/bakgrunden. Det kan du inte göra om du målar färg på bakrutan.
#35 - 9 juni 2004 11:50
Ok. men kan man typ inte måla en masonitskiva och sätta bakom karet, så slipper man måla om hela rummet när man byter bakgrund ;)
#36 - 9 juni 2004 11:51

tillbaka till topic: Kan du skriva alla medel/ ämnen man behöver ha i karet(tex Co2 och TMG) för att få i alla Makro och mikroämnen ?

Det har Tropfrog redan gjort.

Enklaste är att använda TMG + KNO3 + KH2PO4 + CO2

Då har växterna allt.

TMG ger dig alla mikroämnen, KNO3+KH2PO4 ger dig kalium, kväve och fosfor och CO2 ger dig kol.
#37 - 9 juni 2004 11:52

Ok. men kan man typ inte måla en masonitskiva och sätta bakom karet, så slipper man måla om hela rummet när man byter bakgrund ;)

Ja, eller använda filt som jag skrev. Häfta fast filten på en masonitskiva eller pappskiva.

Jag körde med svart filt ganska länge, det är bra om man vill slippa alla reflektioner och få en verkligt svart bakgrund.
#38 - 9 juni 2004 11:58
Finns KNO3 och KH2PO4 i akvarieaffärer ? Står det hur mycket man behöver använda ungefär ?

Kan du svara på Vad man kan göra med en controller till Co2 tuben
#39 - 9 juni 2004 12:22

Finns KNO3 och KH2PO4 i akvarieaffärer ? Står det hur mycket man behöver använda ungefär ?

Svaret är nej på båda de frågorna. Zooaffärer ligger några decennier efter inom växtakvaristiken. Utom Hjortgatan, som dock dessverre är stängd.

Kan du svara på Vad man kan göra med en controller till Co2 tuben

En controller är en pH-mätare som stryper CO2-flödet när pH:t är rätt.
#40 - 9 juni 2004 12:25
Ok. Hur gör man för att få i KNO3 och KH2PO4 då ?
#41 - 9 juni 2004 12:38

Ok. Hur gör man för att få i KNO3 och KH2PO4 då ?

Bra fråga. En del har en stash hemma som man kan be att få köpa av, men det gäller att hitta dom människorna. Man kan även försöka hitta substitut, tex saltpeter iställetför KNO3 och lavemang istället för KH2PO4. Jag har ingen aning om hur man använder dessa.

Här ser ni förresten hur annorlunda väggen blir när man överexponerar:
http://194.236.255.117/defblog/picture/1469.html
#42 - 9 juni 2004 12:43
Använder du KNO3 och KH2PO4 ? Är de nödvändiga ?

Ojdå. Vilken skillnad =) Vilken färg skulle du måla väggarna i sen då ? Ska du fortfarande ha lila bakgrund ? Är ditt 310 liters ditt enda akvarium ?
#43 - 9 juni 2004 12:43
LAVEMANG???

Förtydliga, tack!!
#44 - 9 juni 2004 12:45

Använder du KNO3 och KH2PO4 ? Är de nödvändiga ?

Japp jag använder dessa och dom är helt nödvändig för mig eftersom jag har så mycket ljus.

Ojdå. Vilken skillnad =) Vilken färg skulle du måla väggarna i sen då ?

Fondväggen blir bakom akvariet, men eftersom det förmodligen inte blir så inspirerande med sandfärg som bakgrund kommer jag förmodligen fixa filt. Rödorange och marinblå tänkte jag testa.

Är ditt 310 liters ditt enda akvarium ?

Ja i princip. Har en 60-litrare i garderoben också där jag försöker lära mig low-tech. Ingen CO2 och ingen gödning och inga vattenbyten. Bara fiskmat.
Det växer typ ingenting i den burken 8)
#45 - 9 juni 2004 12:46
hehe. lavemang på fiskarna så bildas KH2PO4 i avföringen.... Eller ?
#46 - 9 juni 2004 12:46

LAVEMANG???

Lavenang består ofta tillmesta delen av KH2PO4. Gäller att hitta rätt sort och våga fråga på apoteket höhö =)
#47 - 9 juni 2004 12:47
Defdac, hur skaffade du dig de ämnena och hur använder du dem ?
#48 - 9 juni 2004 12:50
Skulle vara kul att fråga efter lavemang och sen tillägga lite sådär vid sidan av "Ja, jag ska ha det till akvariet".
Skulle nog ge personalen nåt att prata om på pausen!
#49 - 9 juni 2004 12:52

hur skaffade du dig de ämnena och hur använder du dem ?

Jag har hållt på med PMDD ganska länge nu. För några år sedan delade jag tre säckar med en polare i föreningen (KNO4, K2SO4, MgSO4).
KH2PO4 köpte jag från Hjortgatan.
#50 - 9 juni 2004 12:53
ja... Förresten, defdac, Vad är de där ämnena. De verkar ju bara bestå av siffror och bokstäver (?_?)
#51 - 9 juni 2004 12:55
Ok. Vad är PMDD ? är det flytande eller tabletter eller vad, och hur använder man det ? samma med alla andra ämnen du rabblar upp
#52 - 9 juni 2004 13:13

ja... Förresten, defdac, Vad är de där ämnena. De verkar ju bara bestå av siffror och bokstäver (?_?)

Alla (grund)ämnen (Kalium, Kväve, Calcium osv) har en forkortning (Kalium=K, Kväve=N, Calcium=Ca) som man brukar samla i en tabell som kallas det periodiska systemet:
http://www.studera.com/nytto/persys/per_sys.htm

Allt i Universum är uppbyggt av dessa ämnen som lego. För att bygga kaliumnitrat (KNO3) behöver man 1 atom kalium, 1 atom kväve och 3 atomer syre: K1N1O3, fast man brukar skippa 1:orna så då blir det just KNO3.

Växterna plockar sönder denna "legobit" och använder det dom själva behöver. K-biten och N-biten för att få kalium och kväve.

Ok. Vad är PMDD ? är det flytande eller tabletter eller vad, och hur använder man det ?

PMDD är en fånig förkortning för "Poor Mans Dosings Drops" som är namnet på ett recept med lite olika gödningsämnen i rätt proportioner till växtakvarier.

Man blandar ut KNO3, KH2PO4, K2SO4, MgSO4 och Mikrogödning i en flaska med vatten - som benämn PMDD.
#53 - 9 juni 2004 13:30
Skulle vara kul att fråga efter lavemang och sen tillägga lite sådär vid sidan av "Ja, jag ska ha det till akvariet".

Skulle nog ge personalen nåt att prata om på pausen!

OT:
Skojar du?
Hjortgatans leveranstider drev mig till apoteket likt Per Fritzell i galenskaparna som skulle köpa gummi ni vet. Att jag sedan frågade om de hade LAXERMEDEL med fosfor istf. lavemang till akvariet gjorde inte saken bättre...*asg*

Kan meddela att de inte kunde hjälpa mig den gången.
#54 - 9 juni 2004 14:02
Ok. Kan ni förklara mer om PMDD (har sökt på forumet utan att bli klokare). Jag vill veta vad exakt man blandar och hur och hur mycket.

Tack för svaren
#55 - 9 juni 2004 14:07

Ok. Kan ni förklara mer om PMDD (har sökt på forumet utan att bli klokare). Jag vill veta vad exakt man blandar och hur och hur mycket.

Tack för svaren

Läs igenom denna sida så får du nog svar:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=199
#56 - 9 juni 2004 14:17
Tack för länken. Ska skriva ut den och läsa sen...
#57 - 9 juni 2004 14:19

Tack för svaren

Nivåerna vet du redan, dom har både jag och defdac skrivit. När du startar första gången så kan du hälla i exakt full dos. Efter det vet du aldrig med säkerhet vad du har för nivåer i karet utan att mäta. Men gör som defdac i början. Gör ett stort vattenbyte en gång i veckan, i sammband med det så häller du i en fulldos gödning. På det sättet kommer du aldrig att ha mindre än full dos en gång i veckan och aldrig mer än 2 ggr full dos. Om du skulle se att bubblandet om växterna avtar mellan vattenbytena så kan man trycka i en fulldos till i mitten av veckan.
MVH
Magnus
#58 - 9 juni 2004 14:27
Jag har frågat detta innan, men jag tycker inte att jag har fått nåt svar som jag kan förstå. Var kan man få fatt i alla dessa ämnen ? Går man till en affär och säger typ: jag vill ha 2 liter r4t3yt3 och 15 liter 7gy35t83 ?? I vilken form finns det, och i vilka produkter finns det. Ni har svarat innan men jag fattar inte !
#59 - 9 juni 2004 14:50

Går man till en affär och säger typ: jag vill ha 2 liter r4t3yt3 och 15 liter 7gy35t83 ?? I vilken form finns det, och i vilka produkter finns det. Ni har svarat innan men jag fattar inte !

Det är lugnt Mazi.

Anledningen till att du får lite ihoppusslad och luddig information är att vi lite mer erfarna har precis samma problem som dig: Går jag till Granngården och ber dom ta hem en säck KH2PO4 tittar dom bara på mig som om jag var en idiot.

Om jag däremot ber om en säck KristaK-plus från Yara så fattar dom direkt.

Ingen har just nu något bra ställe att köpa dessa prylar, så alla står lika frågande som dig. Jag kan dock skvallra om att jag vet minst en (inte jag) som ska börja sälja alla PMDD-ingridienser. Jag skvallrar mer direkt när jag får reda på mer.

Och hur du ska blanda alla dess pulver när du får hem dom kan vi ta när du har dom hemma.

Detta är ett ganska bra recept:
En halvliter vatten + 7 tsk KNO3 (dosera 10 ml per 100 liter)
En halvliter vatten + 3 krm KH2PO4 (dosera 10 ml per 100 liter)
TMG (dosera 10 ml per 100 liter)
... och se till att CO2-nivån är bra.

#60 - 9 juni 2004 15:30
Ok, tack så mycket. Om jag tex köper en säck KristaK plus från yara, så när jag kommer hem kan jag ta en halvliter vatten och hälla i 3 krm KristaK plus ?? Sen hälla i 30 ml "sån blandning" om jag hade ett 300liters kar ? Jag tror jag fattar lite mer nu.

Vilka är de viktigaste ämnena att ha i vattnet ?
Vad ska man köpa för att få de ämnena ? Tex att man får KH2PO4 om man köper KristaK +...

Tack så mycket att du orkar svara på mina idiotfrågor ....
#61 - 9 juni 2004 16:09

Om jag tex köper en säck KristaK plus från yara, så när jag kommer hem kan jag ta en halvliter vatten och hälla i 3 krm KristaK plus ?? Sen hälla i 30 ml "sån blandning" om jag hade ett 300liters kar ? Jag tror jag fattar lite mer nu.

Teorin är exakt på pricken rätt. (Krista K plus är dock KNO3, så det är 7 tsk i en halvliter vatten)

Vilka är de viktigaste ämnena att ha i vattnet ?

CO2 helt klart. Jag ser att du kör rätt hårt med mäsk på din Zoon. Bra förstasteg att hitta rätt pH och lära sig hur lurigt det är att lösa upp gasen precis lagom mycket.

Vad ska man köpa för att få de ämnena ?

Problemet är att du bara kan köpa dessa pulver i säckar om 25 kg, vilket ger dig mer än vad du kan göra av med på en livstid. Isåfall är det smartare att annonsera här eller köpa från polare eller avvakta att Hjortgatan slår upp igen.

Eller jokern i leken som snart börjar sälja (gissar inom några dagar eftersom han bar ner säckarna i källaren idag).

Tack så mycket att du orkar svara på mina idiotfrågor ....

Jag önskar att jag för 4 år sedan hade haft någon att fråga samma frågor.
#62 - 9 juni 2004 16:20
Jag menade:
Vad (tex KristaK plus) ska man köpa för att få bla. KNO3 ?
Och med vilka ämnen menade jag: Är TMG, Co2 och PMDD det enda man behöver ha i karet för att alla viktiga ämnen till växterna ska hamna i karet ? Vilka saker behöver man köpa för att få alla de grejor man behöver för att blanda PMDD ? När PMDD´n är klar, är det i flytande form då ? Hur mycket till hur mycket liter vatten ska man ha i ?

Är rotnäring totalt meningslöst att stoppa i, även vid uppstart ?

Är det viktigt med stark cirkulation i växtakvarier ?

Är det nåt speciellt man åste tänka på när man köper fiskar till växtakvarier ?

Är det svårt att få stabila värden i växtakvarier ?
#63 - 9 juni 2004 16:34

Vad (tex KristaK plus) ska man köpa för att få bla. KNO3 ?

Dessa är benämningarna på Yara's produkter (Norsk Hydro), som säljs av Granngården:

o) Krista-K Plus (Kaliumnitrat) Kristallin
o) Krista-MKP (Monokaliumfosfat) Kristallin
o) Mikromix (Vattenlösligt pulver)
o) Krista-MgS (Magnesiumsulfat) Kristallin
o) Kaliumsulfat

Och med vilka ämnen menade jag: Är TMG, Co2 och PMDD det enda man behöver ha i karet för att alla viktiga ämnen till växterna ska hamna i karet ?

CO2, TMG, KNO3 och KH2PO4 så har växterna allt, ja.

Vilka saker behöver man köpa för att få alla de grejor man behöver för att blanda PMDD ?

Två 0,5 liters PET-flaskor, 1 liter vatten, 7 teskedar KNO3, 3 krm KHPO4. Blanda enligt receptet ovan.

När PMDD´n är klar, är det i flytande form då ?

Ja.

Hur mycket till hur mycket liter vatten ska man ha i ?

7 tsk KNO3 till en halvliter vatten, dosera 10 ml per 100 liter
3 krm KH2PO4 till en halvliter vatten, dosera 10 ml per 100 liter.

Är rotnäring totalt meningslöst att stoppa i, även vid uppstart ?

Ja i princip. Man kan sprinkla några nävar ickegödslad torv längst ner under gruset.

Är det viktigt med stark cirkulation i växtakvarier ?

Nej men lagom cirkulation så man ser att bladen svajar lite. För stark cirkulation vädrar ut CO2.

Ska du köra med perfekt CO2-halt betyder det ofta ett lägre pH runt 6.0-7.0.

Är det svårt att få stabila värden i växtakvarier ?

Ja eftersom växterna konstant strippar vattnet från alla ämnen dom behöver.
#64 - 9 juni 2004 16:59
Vad heter KH2PO4 på "krista-språk" ?

citat:

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Ska du köra med perfekt CO2-halt betyder det ofta ett lägre pH runt 6.0-7.0.

Bra, jag vill ha black molly och fjärilsciklider .
#65 - 9 juni 2004 17:16

Vad heter KH2PO4 på "krista-språk" ?

Krista-MKP
#66 - 9 juni 2004 17:19
Tackar, tackar. Finns alla (nödvändiga) mikro och makroämnen i PMDD när det är färdigblandat ? Om inte, finns de resterande ämnena i Co2 och TMG ?
#67 - 9 juni 2004 17:21
Vad, DefDac, använder du som algätare i ditt akvarium ? Har du några malar ?
#68 - 9 juni 2004 18:18

Finns alla (nödvändiga) mikro och makroämnen i PMDD när det är färdigblandat ? Om inte, finns de resterande ämnena i Co2 och TMG ?

Svar ja på sista frågan. Dvs KNO2+KH2PO4 tillsammans med CO2 och TMG ger växterna allt dom behöver. Ganska enkelt när man väl slutat rygga tillbaks för förkortningarna.

Vad, DefDac, använder du som algätare i ditt akvarium ? Har du några malar ?

Jag har någon Ottocinclus kvar, 2 ganska stora Siamesiska algätare och 4 Black Molly. Tror även det ska finnas några Amanoräkor kvar även om jag hittar en och annan på golvet utanför akvariet ibland.

Black Mollyn tillsammans med Siameserna verkar vara en ganska schysst kombination. Black Mollyn rycker och sliter i alla typer av större trådalger den ser och Siameserna lämnar traktorspår efter sig på framrutan, men då håller jag dom väldigt svältfödda också.
#69 - 9 juni 2004 18:40
OK. Tack så jätte mycket, DefDac.

Är all växtnäring i flytande form TMG ?
Om man har Controller till sin Co2 tub, då behöver man inte sköta den alls va ? Finns det färdiga Co2 tuber för akvariebruk att köpa med Controller och allt ? Äter Black Molly alger ? Är siameser ungefär samma som Flying Fox ?
#70 - 9 juni 2004 18:45

Är all växtnäring i flytande form TMG ?

TMG = Tropica Mastergrow. Ja den är flytande också.
#71 - 9 juni 2004 18:47
Det är jag som är Jokern som Defdac nämde tidigare i denna tråd.
Jag fick hem det du behöver till PMDD idag. Se annons under övrigt.
Om du inte vill ta hem 25kg säckar själv.
#72 - 9 juni 2004 19:02
Men finns det andra växtnäring som är i flytande form ? funkar de lika bra som TMG

Jocke: Jag vill inte köpa något än, jag ska först skaffa växtakvarium =) Större då asså
#73 - 9 juni 2004 20:25

Men finns det andra växtnäring som är i flytande form ? funkar de lika bra som TMG

Japp. Jocke har fått hem NutriSI Mikro (finns med i Astners microcalc!). Det är ingen (mig veterligen) som testat den ännu i växtakvarier, men jag ska göra det så fort som möjligt. Det ska inte vara några probbs. I USA är det vanligt att dom använder Mikrogödning i pulverform och enligt produktblad ska NutriSI vara lättlösligt i vatten.

Andra, dyrare, komersiella alternativ är Seachem Flourish t ex. Kent har även en serie med gödningar som jag tror är bra, men ingen av dessa är lätta att få tag på i Sverige - Heder åt Akvarielagret så verkar ha Seachemprylar. Men bor man inte i Stockholm blir det lurigare.

Sera Florena är inget jag rekommenderar. Katastrofalt mycket järn jämfört med alla andra mikro och makroämnen.
#74 - 10 juni 2004 08:41
Ok, vad tror du en "färdig" Co2 tub kostar ? Med alla ventiler och kontroller och sladdar och allt...

Är KNO3 och KH2PO4 (och vatten) det enda man behöver blanda för att få PMDD ?

Håller sig Krista-MKP och Krista-K+ länge ?
Har Yara en hemsida som man kan beställa från ?
Hur mycket kostar Krista-MKP och Krista-K+ där ?

När man har blandat KNO3 med en halvliter, och KH2PO4 med en halvliter (vatten), ska man blanda ihop de, så att det blir en liter vatten. Ska man då tillsätta 20 ml istället för 10 ?

Jocke, var bor du ?

#75 - 10 juni 2004 09:09
DefDac, jag var inne och kollade på din BLOG. Där stod att du tillsatte bra mycket mer än PMDD, Co2 och TMG. Du skrev ju att allt som växterna finns i det tillsammans !? Hur kan detta komma sig ?

Förresten, tack för att du står ut med mina nybörjarfrågor =)
#76 - 10 juni 2004 09:53

Ok, vad tror du en "färdig" Co2 tub kostar ? Med alla ventiler och kontroller och sladdar och allt...

En 6 kgs brandtub från din lokala brandfirma med dom billigaste grejjorna från aquaristik, ca 1600:- med frakt.

Är KNO3 och KH2PO4 (och vatten) det enda man behöver blanda för att få PMDD ?

Ja om du använder dessa tillsammans med TMG.

Håller sig Krista-MKP och Krista-K+ länge ?

Ja. Förmodligen tillräckligt länge om du förvarar det torrt.

Har Yara en hemsida som man kan beställa från ?

Nej.

Hur mycket kostar Krista-MKP och Krista-K+ där ?

En 25 kgs med Krista-MKP ca 1305:- om du köper det från Granngården.

När man har blandat KNO3 med en halvliter, och KH2PO4 med en halvliter (vatten), ska man blanda ihop de, så att det blir en liter vatten.

Nej. Det är bra att kunna dosera dom var för sig.

Jocke, var bor du ?

Det står i annonsen. Motala.

Där stod att du tillsatte bra mycket mer än PMDD, Co2 och TMG.

Jasså? Vaddå?

KNO3, KH2PO4, TMG, CO2 är den variant som är enklast att hålla på med. 3 vätskor och CO2.

Man kan byta ut TMG:n mot andra märken, jag har senaste tiden kört med Seachem Flourish+Seachem Flourish Iron för att jämföra.

Man kan även byta ut TMG:n mot enklare mikrogödningar såsom NutriSI, Mikro+, Mikronit - och då måste man även tillsätta K2SO4 och MgSO4.

Jag laborerar rätt mycket, sk finlir, för att se hur växternas färger ändras osv. Nybörjare kör med TMG, KNO3 och KH2PO4 och får samma resultat som mig.
#77 - 10 juni 2004 10:30
OK. Är granngården det enda stället man kan beställa från ?

Jag såg alla de där ämnena på din sida. Jag visste inte att det var istället för TMG. sry...

I priset för brandtuben och det, är 1600 för allt, DVS tuben och kontroller och sladdar och ventiler ? Det är ju billigt.

Med kontrollern, behöver man inte göra nåt ? sköter den allt ? Ställer man in den på ett visst PH, och när den går ner på det så stänger den av ?

Är ett kg KNO3 och ett kg KH2PO4 lagom att köpa ? för att blanda PMDD alltså ?
#78 - 10 juni 2004 10:43

OK. Är granngården det enda stället man kan beställa från ?

Nej men Jocke är ett hett tips.

I priset för brandtuben och det, är 1600 för allt, DVS tuben och kontroller och sladdar och ventiler ? Det är ju billigt.

Ingen controller. Då får du hosta upp 2000-3000 till. Jag kör ingen controller. Bara tub, regulator, nålventil och magnetventil.

Med kontrollern, behöver man inte göra nåt ? sköter den allt ?

Du måste kalibrera ph-Controllern med jämna mellanrum, annars så sköter den i princip allt.

Ställer man in den på ett visst PH, och när den går ner på det så stänger den av ?

Japp.

Är ett kg KNO3 och ett kg KH2PO4 lagom att köpa ? för att blanda PMDD alltså ?

<b>7 tsk</b> KNO3 i en halvliter vatten. Dosering 10 ml per 100 liter.
<b>3 krm</b> KH2PO4 i en halvliter vatten. Dosering 10 ml per 100 liter.

Där ser du hur mycket det går åt av varje. Att köpa ett kilo av varje är väl kanske lite dumt isåfall?
#79 - 10 juni 2004 11:15
Vad tycker du verkar bra då ? det kommer vara ett 375 liters kar.
Jag vet inte hur mycket 3 kryddmått väger. Inte mycket iaf. Hur mycket tycker du att jag ska köpa ?
Ska man hälla i det som står en gång i veckan ? alltså om man har ett 100liters-kar, ska man hälla i 10 ml en gång i veckan ?

Är det skitsvårt med Co2 utan controller ? Hur sköter du det ?
#80 - 10 juni 2004 11:22

Jag vet inte hur mycket 3 kryddmått väger.

Det är iofs sant. Men dom väger ungefär lika mycket. Det går fem kryddmått på en tesked. You do the math.

Ska man hälla i det som står en gång i veckan ? alltså om man har ett 100liters-kar, ska man hälla i 10 ml en gång i veckan ?

Ja det är en bra början. Ska du köra med KNO3 och KH2PO4 bör dock CO2-halten vara på topp. Annars blir det lätt algodling.

CO2 går alltid i första hand. Ingen CO2, ingen PMDD.

Är det skitsvårt med Co2 utan controller ? Hur sköter du det ?

Nej inte speciellt. Jag släpper in ett par bubblor per sekund i insuget på min Fluval404:a. Justerar bubbeltakten lite ibland om fiskarna flåsar.

Har man inte så mycket ljus och bara saktaväxande växter går det åt mindre CO2.
#81 - 10 juni 2004 12:07
Hur minskar du bubblandet ?

Du skrev att man inte gjorde av med 25 kg på en livstid. Om ett kg är för lite, så borde inte 25 kilo vara sååååå mycket. Eller ?
Säg nu vad du tycker. Är 10 kg ganska lagom ?

Är det bra att ha lite fiskar i växtakvaium ?
#82 - 10 juni 2004 12:19

Hur minskar du bubblandet ?

Med nålventilen. Såhär ser det ut:
http://194.236.255.117/akvarienet/images/temp/forumattachment779.jpg

Om ett kg är för lite, så borde inte 25 kilo vara sååååå mycket. Eller ?

Varför skulle 1 kg vara för lite? Har du inte räknat på det?

7 tsk i en halvliter vatten som du doserar 10 ml per 100 liter varje vecka.
Säg att du totalt har 500 liter vatten i alla dina akvarier, då doserar du totalt 50 ml per vecka. 7 tsk räcker då 10 veckor.
7 tsk = 7x5 ml = 35 ml ~= 35 gram.
1 kg räcker då till ca 29 (1000/35) halvliters gödningsflaskor som vardera räcker i 10 veckor, dvs totalt 290 veckor eller 5,6 år.

Läxa: Hur länge räcker 1 kg KH2PO4?

Är det bra att ha lite fiskar i växtakvaium ?

Ja utan fiskar blir det inget liv i akvariet. Helt nödvändigt för rätt naturkänsla.
#83 - 10 juni 2004 12:54
Jag menade: Är det dåligt med mycket fiskar ?
Skruvar man bara på ventilen för att öka/minska bubblandet ?

Eeeh. Okej. Då räcker verkligen 1 kg.
#84 - 10 juni 2004 13:03

Jag menade: Är det dåligt med mycket fiskar ?

Fult framförallt. Man kan överdriva allt.

Skruvar man bara på ventilen för att öka/minska bubblandet ?

Japp.

Eeeh. Okej. Då räcker verkligen 1 kg.

1 kg KH2PO4 räcker typ 60 år med ovanstående akvarievattensmängd och dosering.

Så man köper ofta typ en tiondel KH2PO4 jämfört med KNO3.
#85 - 10 juni 2004 14:00
Ok. Ska nog köpa ett hekto KH2PO4 och ett kilo KNO3.

Vad står KH2Po4 för ? KNO3 är kaliumnitrat. väl?
#86 - 11 juni 2004 00:35

Ok. Ska nog köpa ett hekto KH2PO4 och ett kilo KNO3.

Vad står KH2Po4 för ? KNO3 är kaliumnitrat. väl?

Kaliumdivätefosfat

#87 - 11 juni 2004 09:56
Hej igen !

Jag tänkte beställa från aquaristic.net när jag kommit hem från spanien. Jäg tänkte beställa en 4-rörs ramp 150 cm lång (med rör), ett ytterfilter Eheim professionell II 2026. OCh en Co2 tub med allt man behöver: tub sladdar ventiler och rör och sånt.

*måste man köra igång Co2´n direkt ?
*Vad ska man söka på för att få upp det ? jag har letat på hemsidan, men inte hittat det jag ska ha...
* Vad kostar frakt hem ?
*Hur gör man euro till svenska kronor ? Alltså hur räknar man ut vad det kostar i euro till vad det kostar i svenska kronor ?

#88 - 11 juni 2004 12:38
Frakten står beskriven på Aquaristic.net's hemsida. Det skiljer sig lite beroende på hur tungt paketet blir.

För aktuell växlingskurs kan du besöka www.forex.se
#89 - 11 juni 2004 12:52
verkar detta vara ett bra köp ?
http://store.aquaristic.net/AQfd3964499c6b3eac8e53c6ba99b6ab76/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.93222600+1086955847
#90 - 11 juni 2004 13:38
Du behöver den här (regulator+nålventil):
http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id1101,,0,
och den här (magnetventil):
http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2334,,0,

Om du kollar på dessa sidor ser du att det står ett pris i Euro. Använd den aktuella växelkursen, se Text-TV sid 230:
http://www.svt.se/texttv/230.html

Fraktkostnaden står på aquaristiks hemsida:
http://store.aquaristic.net/en/info/zahlung.htm#4

måste man köra igång Co2´n direkt ?

Ja. CO2 kommer alltid först. Har du ingen bra CO2-halt ska du inte göda med KNO2 och KH2PO4. Då räcker TMG.

Hur gör man euro till svenska kronor ? Alltså hur räknar man ut vad det kostar i euro till vad det kostar i svenska kronor

Du multiplicerar den akutella växelkursen för Euro med priserna du ser på Aquaristiks hemsida.
#91 - 11 juni 2004 14:11
När man får hem tuben, måste man köra ner den i nåt kar då, eller kan man vänta upp mot ett år innan man kör igång den ?

Gå in på artikelnummer 190.151 . Verkar den bra ?
#92 - 11 juni 2004 15:14
När man får hem tuben, måste man köra ner den i nåt kar då

NEJ, tuben skall vara utanvör karet inte i.

eller kan man vänta upp mot ett år innan man kör igång den ?

Du kan vänta hur länge du vill innan du kör igång den. Men inte förrän du sätter igång den i ett planterat akvarium kan du få ett snyggt växtakvarium. På vinden gör den ingen nytta.

Gå in på artikelnummer 190.151 . Verkar den bra ?

Magnetventilen fattas och reaktorn är skit. Köp i lösa delar så får du vad du vill ha utan att tvingas på dåliga utfyllnadsgrejor.
MVH
Magnus
#93 - 11 juni 2004 15:21
På den första frågan: Jag vet att tuben inte ska vara i karet =)

Vilket märke tillverkar bra Co2 grejor ?

#94 - 11 juni 2004 15:47
På den första frågan: Jag vet att tuben inte ska vara i karet =)

Varför frågade du då??

Vilket märke tillverkar bra Co2 grejor ?

Jag vet inget märke som tillverkar dåliga gas co2 anläggningar. Det finns dock en uppsjö med elektrolyt co2 och annat som jag inte kan rekomendera. Varför inte helt enkelt köpa det som defdac rekomenderar?
MVH
Magnus
#95 - 11 juni 2004 16:02
Jag frågade om man var tvungen att "starta" den och köra ner slangarna i karet direkt ?

Kan du skriva en lista på det man behöver ? Jag är fortfarande inte säker på exakt vad men behöver.

Vad "gör" alla grejerna ? vad är de till för, och vad gör man med dem ?
#96 - 11 juni 2004 16:17

Kan du skriva en lista på det man behöver ? Jag är fortfarande inte säker på exakt vad men behöver.

Står tidigare i tråden.

Vad "gör" alla grejerna ? vad är de till för, och vad gör man med dem ?

Regulatorn reglerar ner det höga trycket i CO2-tuben till ett mer lätthanterligt tryck

Nålventilen reglerar det lätthanterliga trycket till några få bubblor per sekund.

Magnetventilen stoppar flödet när inte strömmen är på, dvs man kopplar den till en timer så att inte gasen är på under natten då växterna inte använder CO2 till fotosyntesen.
#97 - 11 juni 2004 16:38
Tack så mycket !
Tub, regulator, nålventil, magnetventil !?

Måste man ha timer, eller går det att dra ut sladden ?
#98 - 11 juni 2004 16:45

Måste man ha timer, eller går det att dra ut sladden ?

Nej men du kan sätta den i samma kontakt som din lysramp, eftersom den måste köras på timer.
#99 - 11 juni 2004 17:10
Okej. Men jag brukar inte ha timer på lysrampen =(
Men jag skaffar en till Co2´n ändå.

Gör varken TMG eller PMDD nån nyttta utan Co2 ?
#100 - 11 juni 2004 17:39
Jag har en bild som visar prylarna defdac beskriver.
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=156

1. Tuben
2. Regulatorn med mätare
3. Magnetventil
4. Nålventil (levereras med regulatorn)
5. Slangen som man ansluter till reaktor eller ytterpump för att lösa upp gasen i vattnet. På denna slang monterar man även en liten ventil som kallas backventil. Den hindrar vattnet att stiga upp i slangen och in i magnetventilen.
#101 - 11 juni 2004 17:45
Hej!

Gör varken TMG eller PMDD nån nyttta utan Co2 ?

Jo.

Både TMG och pmdd och ljus och co2 är växtnäring. För växterna ska må bra så måste dom få en balanserad dos av dessa ingredienser, kanske även nitrat och fosfat. Sen växer dom i den takt som dom får näring.

Urban
#102 - 11 juni 2004 17:51
Tackar Bluesboy. Är det allt man behöver ?

Urban, jag menade : Om man kör utan Co2, kan man använda TMG/PMDD och ändå se resultat ?
#103 - 11 juni 2004 17:57

Urban, jag menade : Om man kör utan Co2, kan man använda TMG/PMDD och ändå se resultat ?

Egentligen inte, eftersom det växterna alltid kommer vara mest begränsade av är tillgången på kol då dom till största delen är uppbyggda av det.

Dom tar, förenklat sett, bara upp så mycket näring som det näringsämne dom är mest begränsade av. Om det inte finns CO2 så kommer dom inte ta upp speciellt mycket av övrig näring.

Däremot är alger i princip aldrig begränsade av kol då dom kan fixa det på annat håll (karbonater i vattnet), varpå TMG+PMDD mest kommer gynna algerna om du inte även kör med CO2.
#104 - 11 juni 2004 18:14
Är det allt man behöver ?

Ja. Man kan köpa allt i ett paket. Alternativt allt utan tuben eller plocka ihop varje del separat om man vill ha allt skräddarsytt. Mellanalternativet med allt utan tub diskuterade vi i denna tråd som du kan läsa:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26099

Där hittar du även artikelnummer på det som jag beställde. Tuben köpte jag hos en lokal firma som säljer brandutrustning.

EDIT: Man brukar även ha en bubbelräknare monterad tillsammans med reaktorn för att se hur mycket gas man justerar in med nålventilen. Den ingår i paketet som beskrivs i länken.
#105 - 11 juni 2004 18:51
Defdac skrev innan att det skulle kosta ca 1600 med tub och allt. I den där länken så var detju över 2000 det skulle kosta.

BluesBoy, var bor du ?
#106 - 11 juni 2004 19:00
Defdac skrev innan att det skulle kosta ca 1600 med tub och allt. I den där länken så var detju över 2000 det skulle kosta.

Jodå, precis som så mycket annat skiljer det i pris beroende på vilka delar man köper. Defdac anger de absolut billigaste prylarna du kan hitta. Om du surfar runt på leverantörens sida hittar du mängder av alternativ och fabrikat i CO2-djungeln. Syftet med hänvisningen var att visa ett alternativ.

BluesBoy, var bor du ?
Hemma förstås ;) Om du klickar på namnet får du information om min profil. Vadstena i Östergötland.
#107 - 11 juni 2004 19:20
Kan nån här hjälpa mig med vad jag ska köpa ? Jag vill ha: tub, reaktor, magnetventil, bubbelräknare, nålventil och sladdar. Jag vill inte att det ska vara uruselt, men ändå inte det allra dyraste som finns, om ni fattar. Det ska iallafall fungera. Jag har ännu inte lärt mig den sidan, så det skulle vara jättebra om ni kunde hjälpa mig.
Och om ni nu vill det så behöver jag en 4-rörs ramp som är 150 cm lång. I alluminium och ej heltäckande.
Hur starkt ytterfilter tycker ni jag ska ha till karet.

Tack på förhand !
Det vore jättesnällt om ni skulle vilja hjälpa mig !
#108 - 11 juni 2004 20:15
Jag tyckte också det var svårt att veta vad jag skulle beställa när jag stod inför köpet för ett par månader sedan. Jag valde då ett alternativ där alla prylar ingick i ett komplett kit förutom tub och magnetventil. Inte det absolut billigaste men jag tycker prylarna ser bra ut. Jag är lite besviken på att backventilen (ca. 30 kr) var gjord av plast och enl. en del zoopetare kan den gå sönder (ingen stor kostnad i så fall). Förövrigt är jag nöjd med grejerna. Jag har ju inte kunnat jämföra med andra fabrikat och modeller men jag har sett fler här på zoopet som är nöjda.
Fabrikatet är Bioplast och för att förenkla för dig vad jag beställt ,allt som allt för att komma igång, listar jag det här med artikelnummer:

1. Tuben. Köpt på lokal brandfirma.
2. Komplett CO2 kit förutom magnetventil. 199.010
3. Magnetventil 199.022

Priserna hittar du i länken jag angav tidigare.
Sedan är det bara att tuta på. Notera att detta är bara ETT exempel på beställning man kan göra. Vill man lösa gasen i ytterfilter i stället för reaktor kan man spara in ett par hundralappar men jag var som sagt osäker och beställde allt för säkerhets skull. Vill du även köpa tuben i tyskland ? Då kanske andra som har gjort det kan berätta hur det har fungerat med frakt och pris. Jag skulle i alla fall satsa på en lite större tub och inte en liten 0,5-1 kilos som snart tar slut. Min är på 6 kg och förväntas räcka upp mot ett år.

Hoppas det klarnar för dig.
#109 - 11 juni 2004 20:21
Tack för svaret ! Jag är lite osäker när det står på tyska/engelska på sidan. Visserligen läser jag båda språken i skolan, men manlär ju sig inte precis vad magnetventil heter på tyska ;)
Jag kör på det kitet du köpte. Vad kostade det ? Hur monterar man ihop allting ? Följer sladdar/slangar med i kitten man beställer ?

Vad ska man göra när Co2´n i tuben har tagit slut ? Fyller de på brandfirman på den åt en ?
#110 - 11 juni 2004 20:40
Jag kör på det kitet du köpte.

Ok, men surfa gärna runt och undersök alternativ. Det skadar aldrig att samla på sig information innan ett köp.

Vad kostade det ?

Jag letade fram min orderbekräftelse och jag betalade:
1500 kr för CO2-kitet, magnetventilen och frakt från tyskland.
Utöver det är det alltså kostnaden för tuben. Köper man på brandfirma varierar priserna ganska mycket. Undersök noga!
Jag gav 800:- för en tub som är kontrollerad, godkänd och fylld.

Hur monterar man ihop allting ?

Bra att du frågade. Det är inte många delar som ska monteras ihop. Det följer med en bruksanvisning som är på tyska!! Det är dock ganska mycket bilder som visar hur man gör.
Om jag vore i dina kläder skulle jag planera in en halvdag ihop med någon bekant som kan lite tyska och som är bra på att skruva. Det är trots allt en trycksatt gastub som man handskas med. Ta goooood tid på dig och fråga gärna på zoopet när det börjar närma sig. Jag satt och vände och vred på en del pryttlar innan de föll på plats.

Följer sladdar/slangar med i kitten man beställer ?

Ja, rubb och stubb.

Vad ska man göra när Co2´n i tuben har tagit slut ? Fyller de på brandfirman på den åt en ?

Ja, de ställer oftast upp. Man får då betala en påfyllnadskostnad på ca. 200-500 kr/gång. Även här varierar priset från ställe till ställe. Kolla när/om du frågar på tub.
#111 - 12 juni 2004 08:10
Tack så mycket.
I vilken ordning ska de kopplas på ?
Måste man sätta dit/ta bort nåt från den riktiga tuben först ?
#112 - 12 juni 2004 08:43
I vilken ordning ska de kopplas på ?

Vad menar du? Hur grejerna monteras eller när man ska koppla på gasen?

Måste man sätta dit/ta bort nåt från den riktiga tuben först ?
Om det är en brandtub så levereras den med ett transportskydd över den stora kranen (kranen är den blå ratten på min bild i tidigare inlägg). När man sedan ska montera regulatorn på tuben tar man bort en plugg som sitter på den stora kranen. Packning följer regulatorn. Sedan är det viktigt att få det tätt så inte gasen sipprar ut i rummet. En del kör med gängtejp för röranslutningar (finns på byggvaruhus och i VVS-affärer). Jag fick mitt tätt utan.
Om brandtuben är testad och fylld som den ska är även den stora kranen plomberad. Dvs en liten ståltråd med segill hindrar att man kan öppna kranen utan att bryta plomberingen. Den knipsar du av och tar bort. Det mesta är ganska givet bara man ser grejerna.

#113 - 12 juni 2004 11:01
Okej, tack så mycket. Jag var i Stoby Akvarieaffär idag. Jag såg att de hade fått in grejor till Co2 där. Det verkar finnas allt utom magnetventil. Är magnetventil nödvändigt till riktiga tuber också, eller är det bara till brandsläckare ? Om jag köper ett kit där med allting, kan jag koppla på de grejorna på en brandsläckare sen, fastän brandsläckarna är mycket, mycket större ? Det var liksom bara en 500 grams flaska som hängde med.
#114 - 12 juni 2004 11:35
Är magnetventil nödvändigt till riktiga tuber också, eller är det bara till brandsläckare ?
Det spelar ingen roll vilken typ av tub du använder. Det är samma princip som defdac skriev om. Man stänger av gasen på natten när växterna inte behöver CO2. Så svaret är ja, du borde skaffa en magnetventil. Tillfälligt kan man ju alltid köra med taktiken att skruva av gasen varje kväll men jag tycker det verkar bökigt och riskabelt att glömma så firrarna far illa och i värsta fall dör.
Om jag köper ett kit där med allting, kan jag koppla på de grejorna på en brandsläckare sen, fastän brandsläckarna är mycket, mycket större ? Det var liksom bara en 500 grams flaska som hängde med.
Utan att veta exakt vad det är för regulator du har tittat på så skulle jag gissa att det går att byta till en släckare i efterhand eftersom man brukar använda samma typ av regulator. Vet du vilken modell du hittade i affären?
#115 - 12 juni 2004 14:54
Jag vet inte, det var nåt tyskt märke, men det säger nog inte så mycket.

Reaktor, bubbelräknare, nålventil, magnetventil och slangar är väl det enda jag behöver köpa i affären om jag ska köpa tub på brandstationen ?
#116 - 12 juni 2004 15:46
Reaktor, bubbelräknare, nålventil, magnetventil och slangar är väl det enda jag behöver köpa i affären om jag ska köpa tub på brandstationen ?
Om du handlar i affären är jag övertygad att du får hjälp av försäljaren. Säg bara att du ska ha allt utan tuben.
Det som ev. saknas som du räknar upp är backventil (den lilla för några tior, helst ej i plast) och reaktor om du inte ska låta en ytterpump lösa upp gasen. Defdac t ex kör denna metoden medan jag kör med reaktorn som ingick i kittet. Andra bygger egna med gott resultat. Jag har inte kört via ytterpump eller byggt eget sedan jag skaffade tub så jag kan inte hjälpa dig med synpunkter för-emot respektive princip.
#117 - 12 juni 2004 15:55
Se upp bara så du inte får ett kitt som bara passar den typen av tub som följer med utan att det passar "standard tuber", det kan vara lite knepigt att få reda på ibland.

Ta reda på märke och typ och återkom hit så är det säkert någon som vet.

/NE
#118 - 12 juni 2004 16:19
tack så mycket. Han i affären ska ringa mig senare. Jag ska ta reda på märket...
Kjell Fohrman
Administrator
#119 - 12 juni 2004 20:22
Minnet är ibland dåligt, men jag har för för mig
1/ att Lasse i Stoby nämnde för mig på Interzoo i Tyskland att de skulle börja sälja Dennerle.
2/ att just Dennerle har en annan gänga än standardstorleken, men att de också har en adapter som gör att deras produkter kan användas på standardflaskor.
Jag kan dock mycket väl ha fel i mina antaganden så du måste självklart kolla med dom.
#120 - 12 juni 2004 20:42
Tack, Kjell !

Det var Dennerle jag menade. De har nyss fått in.
Lasse ska ringa mig, så får jag snacka med han då. Sa han nåt om att de skulle ta in den där adaptern ? JAg tror inte jag såg den. JAg såg heller inte magnetventil. Det fanns säkert, men ändå...
Nån som har erfarenhet av det märket ?

MVH Mazi
Kjell Fohrman
Administrator
#121 - 12 juni 2004 21:55
Dennerle är ett etablerat tyskt märke.
Vi pratade om Dennerle i största allmänhet och Dennerle har åtskilliga hunra olika produkter
#122 - 13 juni 2004 01:07
En notering bara: Sera säljer ett nybörjarsett som är helt ok för akvarium upp till 300 liter.

Den innehåller följande (och några saker som behövde kompletteras)

1) liten gasflaska av typen sodastream som inte ingick i satsen, men som Sera sålde separat (den går inte att byta ut mot normal CO2-flaska utan adapter (ex brandsläckare). Gängorna passar med det är lägre tryck ut från en sodastreamflaska. Fick en adapter byggd av sodastreamerflaskan för några hundra kronor för att sänka trycket, fråga för beskrivning)

2) tryckregulator med en manometer och säkerhetsventil samt med inbyggd nålventil. Justera till 1 bars uttryck och ca 1-2 bubblor i sekunden i början. Justeras senare beroende på CO2-halten som uppnås (manometer är gastrycksmätare, bör egentligen vara två st. En för trycket i flaskan och en för uttrycket från regulatorn)

3) elstyrd (230 Volt) gasventil som ej fanns i satsen (kopplas i samma timer som styr ljuset)

4) en kombinerad bubbelräknare och backventil (i plast, lite känslig pga detta)

5) en reaktor (drivs av en pump, exempelvis akvariumfiltret)

6) CO2-tåliga slangar (inte vanliga silikonslangar till luft, de kommer att skadas av CO2)

7) långtids-CO2-mätare att sätta i akvariumet (mäter egentligen pH)

Sakerna monteras i den ordningen räknat från gastuben, UTOM att tuben monteras sist. Detta eftersom den innehåller gas med HÖGT tryck. Bra svensk bruksanvisning följer med, så det var inte svårt att montera.

Du bör även komplettera med en BRA pH-test och hyffsat kH-test för att kunna avgöra CO2-halten. pH behöver mätas på 0.1 grads nogrannhet. Flesta kH-test fungerar bra (dvs vätskebaserade mättest). Den långtidsmättest som följer med är bara till för att se om det börjar gå åt helvete med CO2-halten, inte för att justera rätt nivå.

Detta är något som fungerade för mig, behöver inte fungera för dig. Annan utrustning kan fungera bättre för dig.
#123 - 13 juni 2004 07:54
Tack, Kjell och Jackson!

I stoby så fanns det kit som var till olika literantal. så om jag köper kitet för 160 liter, kan jag då använda de grejorna till en brandsläckare och i ett akvaeium på 375 liter. JAg har sett att det är mindre grejor till mindre akvarium.Men de små grejorna ska väl ändå kunna vara i stora kar ?

MVH
M@Z|
#124 - 14 juni 2004 08:55
Hej igen !

Skulle det gå med Discusar ? Jag vet att de vill ha mörkt, men jag har sett andra med Discusar i växtakvarium. Kan de må bra och trivas ändå ? Karet är på 375 liter och jag kommer ha 6*36 w lysrör.

Är det nödvändigt med bottenvärme ?

#125 - 15 juni 2004 15:03
[:-164]
Jo det går bra att ha ett växtakvarie med diskus. Att de skall ha mörkt håller inte jag med om, men där kommer jag säkert få mothugg från andra. Så det enda jag kan redogöra för är vad som fungerar för mig.
Jag har inga problem att ha mycket ljus, idag har jag 0,67 watt per liter och detta får man nog säga är rätt mycket ljus. Mina diskus trivs väl.
Problemet med att blanda diskus och växtakvarie ligger egentligen inte i att du kommer ha för mycket ljus utan att finna växter som tål värme. Då diskus är lite känsliga och man oftast löser detta genom att höja värmen rejält så behöver du läsa på vilka växter du då kan använda.
För att förkovra dig i detta ämne rekomenderar jag att du går in på www.tropica.com och läser de två artiklarna Success with planted Discus aquaria - part 1 och 2.
Där tar de upp lämpliga växter och dessutom finns det en bra växtdatabas.
När det gäller PH så kommer du ligga rätt när du använder Co2 så där är inga problem heller.
Det kan tänkas att du kan få problem innan du trimmat in alla parametrar(vattenvärdena kan pendla lite innan du lär dig PMDD systemet) men om du skyndar långsamt så tror jag det kan fungera bra.

Den du egentligen skall fråga är petnym(slå upp hans användarnamn och njut av hans dagbok för det stora karet), han har mer erfarenhet än jag på detta område. Dock så har han inte bara positiva erfarenheter men man lär sig av motgångar.

Själv kommer jag inte satsa på ett rent växtakvarie då jag har ytavrinning och dropp filter, vilket innebär en stor förlust av Co2.
Dock så kör jag såpass mycket att jag håller algerna nere och får en bra växtlighet. Idag använder jag enbart TMG och Co2, men kommer börja med KNO3 och KH2PO4 efter att jag varit på tropica och köpt mer växter.(vi i Hallandsakvaristerna har planerat en resa dit senare)

#126 - 15 juni 2004 16:53
En annan väldigt svår sak med växter i Diskusakvarier är att Diskusägg måste ha väldigt lågt GH, dvs väldigt låga halter av Calcium och Magnesium om man ska lyckas bra med Diskusodling - och låga halter av Calcium och Magnesium är en pina för de flesta växter, speciellt om man ska dynga på med mycket ljus och CO2 som gör att växterna suger upp mycket näring.
#127 - 15 juni 2004 19:38
Men och andra sidan så odlar du väl inte fisk i ditt växtakvarium? Jag själv har aldrig odlat någon fisk överhuvudtaget i ett växtakvarium, det verkar lite väl omständigt.
MVH
Magnus
#128 - 15 juni 2004 21:14
Sant så sant. Men just Diskus tror jag många fiskälskare skaffar mycket för att få uppleva deras härliga yngelvård och med hopp om småttingar, och då kommer man få kompromissa en aning.

Nu ska ju även sägas att jag har dålig koll på Diskusodling (jag vet inte vid vilket GH det blir markant sämre chans för äggen att utvecklas), men jag har snappat upp en del på föredrag i föreningen eftersom det är lite av firrarnas Rolls Royce som gör sig så fruktansvärt bra i växtburkar.
#129 - 16 juni 2004 11:32
Tackar, allihopa !

Jag tänker inte ha Discus direkt. Jag ska ha Dvärgciklider och Tetror. Kanske jag ska skaffa Discusar när jag har koll på gödningen och vattenvärdena.

Men måste man ha bottenvärme i växtakvarier ?

MVH Mazi
#130 - 16 juni 2004 11:39
Men måste man ha bottenvärme i växtakvarier ?

Varför skall man ha bottenvärme? När du har svaret på det så vet du svaret på om DU måste ha det eller inte.
MVH
Magnus
#131 - 16 juni 2004 11:40
Därför när jag pratade med en i Stoby, så sa han att det var en massa annat som man måste tänka på innan man kör igång Co2´n, T.ex. bottenvärme....
#132 - 16 juni 2004 12:06

det var en massa annat som man måste tänka på innan man kör igång Co2´n, T.ex. bottenvärme....

Nej det är fel. Det var på den gamla tiden då man inte riktigt förstod varför man ibland fick bättre tillväxt med bottenvärme. Man trodde att växterna ville ha det "varmt om fötterna".

Anledningen att man fick bättre tillväxt är så paradoxal som att värmen för upp näring i vattnet, och växterna därför växer bättre när dom kan ta upp näringen även med sina blad och slipper transportera upp näringen ända nere från rötterna.

En nackdel är att det blir lite för hög syrenivå i bottnen vilket gör att de lite mer komplexa reduceringsprocesserna inte riktigt fungerar. Å andra sidan blir gödningnsförhållandena likadana som i vattnet, vilket ju är bra om man använder PMDD. Men den fördelen uppväger inte nackdelarna.

PMDD+CO2 är allt du behöver för att få irriterande bra tillväxt, och då kan du dessutom kontrollera gödningsmängd av individuella ämnen om du skulle vilja.

Jag själv kör vanlig Engelsk sjösten.
#133 - 16 juni 2004 12:52
Nej det är fel. Det var på den gamla tiden då man inte riktigt förstod varför man ibland fick bättre tillväxt med bottenvärme. Man trodde att växterna ville ha det "varmt om fötterna".
Lika fel som alla äldre rekommendationer att växter ska ha extra järntillskott vid bristymptom. Koldioxid (kol) nämns knappast.
#134 - 16 juni 2004 13:12
Skulle Biltemas Blästersand vara bra som substrat ? kornstorlek: 0.2-1.0 mm

Bluesboy, du köpte väl ett kit från bioplast från aquaristic.net !? Där ingår väl varken magnetventil, eller bubbelräknare ? Köpte du det var för sig (kittet och magnetventil och bubbelräknare) ? Vilket artikelnummer har magnetventilen du köpte ?
#135 - 16 juni 2004 13:30
Bluesboy, du köpte väl ett kit från bioplast från aquaristic.net !? Där ingår väl varken magnetventil, eller bubbelräknare ? Köpte du det var för sig (kittet och magnetventil och bubbelräknare) ? Vilket artikelnummer har magnetventilen du köpte ?
Hey man! Jag tror herrn slarvar lite när han läser svaren [;)]

Jag skrev så här i ett inlägg:
Fabrikatet är Bioplast och för att förenkla för dig vad jag beställt ,allt som allt för att komma igång, listar jag det här med artikelnummer:

2. Komplett CO2 kit förutom magnetventil. 199.010
3. Magnetventil 199.022

Bubbelräknare ingår i kittet.

Jag skrev så här i ett inlägg jag hänvisade till:
Min regulator ingår i ett komplett paket som heter Bioplast ProfiStar Set. http://store.aquaristic.net/AQ3719b1b10c5f510ea467281b057eb68d/app/details.php?shop=1,660,0,0,id2399,,0,

Där ingår även bubbelräknare, reaktor för att lösa upp koldioxiden i karet, backventil och slangar. Allt man behöver förutom magnetventilen som stänger av koldioxiden på natten och själva tuben som du redan har.
http://store.aquaristic.net/AQ6fc0533b0fb41fe30143595981d0009b/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2402,,0,

Jag fick betala 850 kr för regulatorset + 450 kr för magnetventilen. Till detta tillkommer frakt på 190 kr från aquaristik.net.

Jag håller med om att det är prisvärda och bra prylar.
Vill man använda annan metod att lösa upp CO2'n i karet kan man ju spara kostnaden för reaktorn och köpa allt separat.

Är du med på banan?
#136 - 16 juni 2004 13:46
Ja de e ja =)

1500 på aquaristic. + 800 för tuben = 2300 för allt !?

Defdac, använder du dig av nån annan "apparat" ? alltså nåt annat än filter, pump, belysning osv. osv...
#137 - 16 juni 2004 13:47
Skulle Biltemas Blästersand vara bra som substrat ? kornstorlek: 0.2-1.0 mm

Alla substrat som inte är kalkhaltiga fungerar.
MVH
Magnus

#138 - 16 juni 2004 13:55
Ja de e ja =)

Gottigott!

1500 på aquaristic. + 800 för tuben = 2300 för allt !?

Jäpp, och lite billigare om man skippar reaktor mm. och beställer separat som defdac föreslår.
#139 - 16 juni 2004 14:02

Defdac, använder du dig av nån annan "apparat" ? alltså nåt annat än filter, pump, belysning osv. osv...

Jo. Det har blivit en del ihopplock, men ingen av den utrustning jag har är något jag rekommenderar, utom möjligtvis brandtuben.

Allt som allt har jag spenderat betydligt mer än vad de billigaste och oftast rekommenderade prylarna på Aquaristik kostar.

Jag började med ett JBL Proflora-set med en femhundragrams tub, nålventil och glasspiralreaktor för 1000:-. Av det settet använder jag bara nålventilen som jag senare kombinerade med en JBL-regulator för 800:- och en Bioplastmagnetventil för 600:- och en stor brandtub utan stigarrör för 700:-.

Jag har experimenterat vilt med egenbyggda reaktorer för att hålla kostnaderna nere, men ingen konstruktion som jag behållt någon längre tid pga för klen pump som drivit dom, så nu släpper jag in ett par bubblor per sekund i min Fluval 404:a (fylld med skumplast+keramik).

Bästa köpen jag gjort är brandtuben, extra lysrörsreaktorer från Hjortgatan, Aquarellerören och ett Hagen Quickfilter som jag monterat på insuget till 404:an.

Efter Hagen Quickfiltret blev vattnet kristallklart och vattenytan likaså. Växterna visar inte längre Calciumbrist trots att jag inte doserar något extra Calcium, så fasen vet om inte Quickfiltret på något sätt eliminerar junk från mina stora rötter (håller på och undersöker vad det skulle kunna vara för fenomen). Så nu har jag kunnat pensionera den strulande Eheim surfaceextractorn. Quickfiltret och Surface-extractorn är ungefär lika fula, bara det att jag är förälskad i Quickfiltret tillskillnad från hatet mot Surfaceextractorn.
#140 - 16 juni 2004 14:11
OJ. Jag vill haaaaa. Vart kan man få tag i quickfilter?
MVH
Magnus
#141 - 16 juni 2004 15:01
Quickfilteret låter ju väldigt trevligt.

Här är lite info från Hagen, om ni inte redan hittat det:
http://www.hagen.com/usa/aquatic/info_sheet.cfm?CAT=1&INFO=39
#142 - 16 juni 2004 15:05
Var köpte du det, DefDac ? Jag vill också ha !!! Går den att koppla till vilket ytterfilter som helst ?

Finns det några speciella fiskar som tycker växter är mums ?

MVH Mazi

#143 - 16 juni 2004 15:21
Jag köpte dom från Djurmagazinet här i stan. Billig rackare (80:- eller nått sånt), och "refill"-patronerna var inte dyra dom heller (40:- för två) men Diana sa att hon kramar ur en enda patron i ca ett år innan hon pensionerar den.
Det var framförallt det här jag blev överlyckligt att det försvann:
http://194.236.255.117/defblog/picture/1400.html
#144 - 16 juni 2004 17:42
Det är precis det som är mitt problem. Jag kilar iväg i morgon och beställer ett quickfilter. Kan du ordna en bild? Hur stark pump krävs?
MVH
Magnus
#145 - 16 juni 2004 17:54
http://194.236.255.117/defblog/picture/1464.html

Jag satte den på insuget till Fluval 404:an. Jag trodde den skulle bromsa rejält eftersom filtermaterialet känns väldigt tätt, nästan som filt, men det var lika bra flås i ca 1,5-2 veckor innan jag märkte viss försämring varpå jag kramade ur det.

Ska kapa slangarna senare så att den sitter lite snyggare och inte behöver ligga mot bottnen.
#146 - 16 juni 2004 18:00
OJ, jag har ett vanligt skummgummi filter som förfilter i mitt kar. Det sätter igen 2 gånger i veckan utan att det verkar ge resultat i karet. Jag är lite skeptisk men jag tänker prova.
MVH
Magnus
#147 - 16 juni 2004 18:01
För er med lite större akvarier kanske detta kan vara ett alternativ. Verkar vara ett svenskt företag. Kolla in Algae filtration-broschyren *lol*:
http://www.hydrotech.se/brochures.htm
#148 - 16 juni 2004 18:09
Hmm, lite större akvarier var det, kanske ska kalla det sjöar.
#149 - 16 juni 2004 18:11
hehe ja blir det inte bra med ett sådant så vet jag inte vad man ska använda ;-)
#150 - 16 juni 2004 18:14
150 liter i sekunden. Hmmm, det blir 9000 liter i minuten eller 540000 liter i timmen. Då kan man nog driva hyffsade kar ;)
MVH
Magnus
#151 - 16 juni 2004 18:15
Cooooooolt !!! vad kostade det ?

Jag har hört att sugmalar suger ut näringen ur bladen på vissa växter, gäller det otocinclusar också ? De är ju vanliga i växtakvarier...

Är det någon(några) speciell fisk(ar) som absolut inte får vara i växtakvarium ?

MVH Mazi
#152 - 16 juni 2004 18:18
Jag menar: vad kostade quickfiltret ? Inte sjörenaren [;)]
#153 - 16 juni 2004 18:47
Jag menar: vad kostade quickfiltret ? Inte sjörenaren

Nu är det dags att läsa innan du frågar fler gånger. Det är din tråd och du borde veta vad som står i den. Ingen vits att fråga mer om du inte kan ta åt dig av informationen.

Jag har hört att sugmalar suger ut näringen ur bladen på vissa växter, gäller det otocinclusar också ? De är ju vanliga i växtakvarier...

Svaret finns i din fråga.

Är det någon(några) speciell fisk(ar) som absolut inte får vara i växtakvarium ?

Fiskar som äter växter, fiskar som inte tål co2 nivåerna i växtakvarium, fiskar som gräver, fiskar som är stora och klumpiga, saltvattensfiskar osv osv. Det finns massor av fiskar som man inte bör ha i växtakvarium, använd sunt förnuft, med det kommer man långt.
MVH
Magnus
#154 - 16 juni 2004 18:50
Okej ! Men jag har ändå inte sett nåt pris på quickfiltret...
#155 - 16 juni 2004 18:55
Defdac skrev innan:

Jag köpte dom från Djurmagazinet här i stan. Billig rackare (80:- eller nått sånt), och "refill"-patronerna var inte dyra dom heller (40:- för två) men Diana sa att hon kramar ur en enda patron i ca ett år innan hon pensionerar den.
Det var framförallt det här jag blev överlyckligt att det försvann:

Snälla läs hela tråden :-)
#156 - 16 juni 2004 18:55
Läs igen.
MVH
Magnus
#157 - 16 juni 2004 19:18
OJ, jörgen hann före, ser rätt dumt ut va? Men det vara bara 8 sekunder som fattades, ungefär som ett medelångt......schhhh
MVH
Magnus
#158 - 17 juni 2004 07:00
okej, jag såg "billig rackare" men inte "80 eller nåt sånt"
#159 - 17 juni 2004 12:42
Tropofog, defdac, Bluesboy o övriga skrivande män...
Ni skulle snart börja ta betalt! Plus få medalj för ert helt fantastiska tålamod.

Jisses!!
#160 - 17 juni 2004 17:33
Jamen jag tycker det är rätt skönt med såhär urspårade trådar eftersom dom tillslut inte kan innehålla någon form av prestige. Det gör liksom inget om man slänger in lite offtopicsaker och babblar i största allmänhet.

Dessutom är det ju helt klart den här tråden man ska gå igenom om man vill bygga en växtakvarie-FAQ *lol*
#161 - 17 juni 2004 21:48

Det känns som om ett antal schyssta FAQ:er att hänvisa till skulle kunna spara ruggigt med utrymme på zoopets server/servrar!

RTFM s.a.s :)

#162 - 18 juni 2004 10:22
Vad heter:
* magnetventil
* nålventil
* reaktor
* bubbelräknare
på engelska eller tyska ?

Vad är det för slangar man ska använda till Co2 ? De följer väl inte med om man köper separat från Aquaristic.net ?
#163 - 18 juni 2004 11:06
magnetventil = Solenoid (magnetic) valve, Nachtabschaltung
nålventil = Dosage valve, Feinnadelventil
reaktor = Reactor, Reaktor
bubbelräknare = Bubble counter, Blasenzähler

Vad är det för slangar man ska använda till Co2 ? De följer väl inte med om man köper separat från Aquaristic.net ?

Nej. CO2 hose, CO2 Schlauch
#164 - 18 juni 2004 11:41
Tack så mycket ! jag måste vänta tílls vi kommer hem från semestern innan jag får beställa =(
#165 - 18 juni 2004 11:57
Vad är regulator ? trodde bara det skulle va nål- och magnetventil.
måste man ha magnetventil ? går det inte att "stänga av" Co2´n

Defdac, borrade du i glaset på ditt "miniytterfilter" ???
#166 - 18 juni 2004 19:48
Regulator är den del som sänker det väldigt höga trycket i tuben till ett användbart tryck.

Nålventilen är till för att finjustera flödet.

Magnetventilen är för att stänga av co2 tillförseln automatiskt under natten då växterna ej kan tillgodogöra sig co2.
#167 - 18 juni 2004 19:52
Vad är regulator ? trodde bara det skulle va nål- och magnetventil.
Kolla in mitt inlägg på sidan 7 daterat 2004/06/11 : 19:39:37

måste man ha magnetventil ? går det inte att "stänga av" Co2´n
Kolla in mitt inlägg på sidan 8 daterat 2004/06/12 : 13:35:07

Ok?
#168 - 18 juni 2004 19:54
BluesBoy: Hade just tänkt lägga till det i mitt inlägg men du han före mig. :)
#169 - 18 juni 2004 20:02
OK ! Men på nålventilen brukar det ju finnas såna mätare som på regulatorn . Följde detta med i "ditt" bioplastpaket ?:
*regulator
*nålventil
*Co2 slangar
*bubbelräknare

Dvs __ALLT MAN BEHÖVER FÖR ATT STARTA CO2 UTOM TUB OCH MAGNETVENTIL__ ? så om jag har det kitet + magnetventil + tub, så behöver jag INGET annat för att starta Co2 i mitt kar ???

sry om jag e tjatig, men jag vill va säker på vad ja beställer
#170 - 18 juni 2004 20:16
Men på nålventilen brukar det ju finnas såna mätare som på regulatorn
Nej, det har jag aldrig sett. Mätarna sitter på regulatorn. På regulatorn sitter sedan nålventilen i sin tur. Dvs. om man skruvar bort nålventilen sitter mätarna kvar på regulatorn.

Följde detta med i "ditt" bioplastpaket ?:

*regulator

*nålventil

*Co2 slangar

*bubbelräknare

Ja, ALLT man behöver förutom magnetventil och tub. Regulator och nålventil sitter monterade ihop. Om man beställer det kitt jag hänvisar till och även BioPlast magnetventil är det så fiffigt att magnetventilen passar rakt av mellan nålventilen och regulatorn.
Man monterar då bort nålventilen, sätter dit magnetventilen på regulatorn och monterar nålventilen på magnetventilen. När allt sitter på plats ser det ut som bilden jag hänvisar till.

Dvs __ALLT MAN BEHÖVER FÖR ATT STARTA CO2 UTOM TUB OCH MAGNETVENTIL__ ? så om jag har det kitet + magnetventil + tub, så behöver jag INGET annat för att starta Co2 i mitt kar ???

Just. Jag var lika osäker så det var därför jag köpte hela kittet. Som tur var förstod jag att magnetventilen inte följde utan fick beställas separat.

sry om jag e tjatig, men jag vill va säker på vad ja beställer
Det är ok. Jag svarar i mån av tid (vad är väl fotboll mot en tung blues och zoopet?). Det är inte rooooligt att hämta ut ett paket man väntat på i flera veckor och upptäcka att det saknas pryttlar :(

#171 - 18 juni 2004 20:51
nä. Okej, kan du skriva artikelnumret på magnetventilen du köpte ? kanske du har skrivit förr, men jag orkar inte gå igenom 12 sidor...

Tack så mycket, Bluesboy.
#172 - 19 juni 2004 07:44
men jag orkar inte gå igenom 12 sidor...

Då är du nog inte så intresserad att få veta om du inte orkar läsa din egen tråd? Men ok, vi kompromissar. Jag skriver inte samma sak igen, jag hänvisar till sidan 8 och inlägg daterat 2004/06/11 : 22:15:27. Där har du allt jag beställde med artikelnummer.
#173 - 19 juni 2004 08:30
tack så mycket. Vad kostade frakten i ditt fall ? Jag ska beställa exakt samma som dig. Eller du kanske beställde nåt annat också ??

Måste man koppla reaktorn till pumpen eller nåt sånt ??
#174 - 19 juni 2004 08:56
Måste man koppla reaktorn till pumpen eller nåt sånt ??
Mazi: Jag har knåpat ihop en liten skiss på HELA mitt system. Du hittar bilden här: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=159

Det ser exakt ut så som på bilden förutom som jag sa tidigare, min Bioplast magnetventil (D) har samma gängor som nålventilen så den passar att montera in mellan regulator (B) och nålventilen (C).

Den reaktorn som följde mitt kitt ansluts till en ytterpump. Viss mängd av vattnet från pumpen går in i reaktorn och löser upp koldioxiden. Hur mycket vatten som ska gå igenom kan man ställa med en liten kran på reaktorn. Är den fullt öppen går inget vatten igenom. Är den helt stängd går allt igenom reaktorn och kommer ut i botten. Det får man justera in så det passar flödet man har på sin pump. Inga bubblor ska följa med vattnet ur reaktorn. De ska virvla runt innuti och lösas upp. Man kan på det sättet få så gott som all CO2 att lösas upp.

Kom ihåg! Detta var de prylar JAG beställde. Det finns andra modeller där man t.ex. kan ha reaktor och bubbelräknare utanför akvariet om man vill. Jag har för mig Peter Nyman har bild på ett sådant system på sin hemsida.

Jag sammanfattar min beställning igen.
2. Komplett CO2 kit förutom magnetventil. Artikelnummer 199.010
3. Magnetventil Artikelnummer 199.022

Jag har inte köpt till något. Ytterpump hade jag redan.
Observera! jag vill inte styra dig vad du ska handla - det måste du avgöra själv.

#175 - 19 juni 2004 09:05
Okej. Tack så mycket !! Jag ska beställa samma som dig. Kitet + magnetventil kostar 1202. om man du köper tub för 800 blir det strax över 2000. Men frakten lär väl kosta 500 =(
#176 - 19 juni 2004 09:12
Då tar vi det igen:
Jag fick betala 850 kr för regulatorset + 450 kr för magnetventilen. Till detta tillkommer frakt på 190 kr från aquaristik.net.

#177 - 19 juni 2004 09:15
Ok. Men om man ska va exakt så: magnetventil = 407. regulatorset = 795 . ca 1400 kommer det kosta därifrån
#178 - 19 juni 2004 14:12
För att se hur alternativa CO2-setuper kan se ut samlade jag lite länkar i detta inlägg:

Första varianten (som jag tror det brukar se ut):
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=159

Om man monterar ihop magnetventil med regulator/nålventil:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=161

Om man skippar reaktor och löser upp gasen i ytterfilter:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=162

Foto på min regulatorsetup med integrerad magnetventil:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=156

Samma setup från Peter F:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120962&gid=168907

En annan variant av regulatorsetup från defdac:
http://194.236.255.117/akvarienet/images/temp/forumattachment779.jpg

Peter Nymans setup med reaktor och bubbelräknare utanför karet:
http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok04.html

Punko's variant med magnetventil monterad på CO2-slangen:
http://w1.346.telia.com/~u34612497/tuben.jpg

En till med samma variant:
http://194.236.255.117/akvarienet/images/temp/forumattachment1606.jpg
#179 - 20 juni 2004 09:30
ska man ha i 10 ml KNO3 och 10 ml KH2PO4 per 100 liter, en gång i veckan ? Om inte, hur ofta ?

MVH Mazi

#180 - 20 juni 2004 09:43
Du kan börja med att läsa lite här.

http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=199
#181 - 20 juni 2004 19:27

ska man ha i 10 ml KNO3 och 10 ml KH2PO4 per 100 liter, en gång i veckan ? Om inte, hur ofta ?

MVH Mazi
Jag förmodar att du utgår från doseringen du fått av defdac i inlägget på sidan 4 daterat 2004/06/09 : 16:50:57 ?
Då har du doseringen klart för dig. När det gäller hur ofta man ska dosera är det flera saker som påverkar det. Framförallt hur mycket ljus du har och hur mycket snabbväxande växter som "äter upp" näringen. Inget kar är riktigt det andra likt. Man får helt enkelt lära sig hur ens kar fungerar. Mitt förslag är att du börjar med doseringen du fått av defdac och doserar en (1) gång per vecka i samband med ett lite större vattenbyte (50%).

Om du märker att växterna slutar bubbla i mitten av veckan trots att du har bra koldioxid kan du dosera hälften eller lika mycket igen.

Viktigt är att ha bra koldioxid hela tiden annars går all näring till algerna. Men koldioxid är du väl en hejare på nu efter inläggen i denna tråden eller? [:)]

Om du har funderingar på att skaffa (om du inte redan har) nitrat-/fosfat-/järntest kan man mäta och grovt uppskatta hur mycket växterna "äter" och dosera därefter.
#182 - 20 juni 2004 20:19
Kan man inte köra allt vatten från ytterfiltret genom reaktorn ??

MVH Mazi

#183 - 20 juni 2004 20:28

Kan man inte köra allt vatten från ytterfiltret genom reaktorn ??

MVH Mazi

Det kanske finns olika konstruktioner på reaktorer där det går att köra på för fullt. Vet inte.

Den reaktorn jag har bygger på principen att man ska balansera bubblorna inne i reaktorn. Blir det för mycket vattenflöde följer bubblorna med ut och då är den inte ett dugg bättre än en utströmmarsten. Som jag sa tidigare, finns det en kran på reaktorn man kan justera flödet utifrån den pump och bubbeltakt från tuben man har.
#184 - 20 juni 2004 20:35
Okej, jag såg på zoonen en som hade ett litet innerfilter som gick in i reaktorn.
Var tar det vattnet vägen som inte går igenom reaktorn ? Tar det en annan väg ut, eller vad ?

MVH Mazi
#185 - 20 juni 2004 20:41
Ett djupt och innerligt tack till alla "frågare" och "svarare" i den här tråden.
Det är bland det mest matnyttiga jag läst om växtakvaristik.

*bokmärker tråden*

tackar -- MW
#186 - 20 juni 2004 20:43
inga problem ;)
#187 - 20 juni 2004 20:47
Var tar det vattnet vägen som inte går igenom reaktorn ? Tar det en annan väg ut, eller vad ?
Precis. Om du tittar på den enkla skissen jag gjorde: http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=161

Slangen (den gröna) från ytterpumpen går till en plastkran/anslutning på reaktorn. Där ställer man hur mycket som går raka vägen ut (tre streck ska visa vattenflöde) utan att passera reaktorn.

I botten på reaktorn finns det ett hål där allt vatten som går igenom densamma kommer ut (också tre streck). Om man ställer om kranen så för mycket vatten går igenom reaktorn följer bubblorna med vattnet ut i hålet i botten om du förstår vad jag menar.

Vitsen är ju att alla bubblor ska lösas upp i reaktorn.

#188 - 21 juni 2004 08:24
OK. Tack !

Hur stort kar har du ?
#189 - 21 juni 2004 08:40
Hur stort kar har du ?
220 liter.
#190 - 21 juni 2004 08:43
OK. På pwss så finns det en PH-mätare (Tunze), som kan byggas ut till en Controller. Vad behöver man göra för att bygga ut den ? Behöver man bara koppla på slangar och sånt ??
#191 - 21 juni 2004 09:01

OK. På pwss så finns det en PH-mätare (Tunze), som kan byggas ut till en Controller. Vad behöver man göra för att bygga ut den ? Behöver man bara koppla på slangar och sånt ??

En vild gissning är att man låter kontrollern styra magnetventilen. Borde i så fall betyda att man kopplar en sladd från kontrollern till ventilen. Jag har inte haft nöjet att koppla in en kontroller (än).
#192 - 21 juni 2004 09:17
En digital PH-mätare är ju egentligen lika bra som kontroller, bara att man får skruva själv. Lite jobbigt att göra dropptest var 5:e minut, för att veta att man har stabilt PH...
#193 - 21 juni 2004 09:27
En digital PH-mätare är ju egentligen lika bra som kontroller, bara att man får skruva själv.
Nja, skruvar man själv justerar man in den för en lång tid (lite beroende om man ökar växtmassan markant). Med kontroller anpassas koldioxiden hela tiden efter förutsättningarna i karet under hela dygnet. Ett stort plus alltså med kontroller.
#194 - 21 juni 2004 11:07
Imponerande tråd!
Om jag nån gång börjar med ett seriöst växtakvarium så blir det den här tråden jag läser igen!
#195 - 21 juni 2004 12:08
Ja den här tråden verkar innehålla det mesta en nybörjare behöver veta.
Det kanske skulle redigeras och tryckas upp till ett häfte som delas ut i dom lokala akvarieföreningarna för att få fler att intressera sig :-)
#196 - 21 juni 2004 12:37
OT:
Ja, den här tråden har varit bra på det sättet att ingen fråga har varit för liten att fråga. Trådstartaren har kanske vågat ställa frågor vi andra mossiga inte vågar fråga om, men vi suger åt oss av svaren andra frågar?!?
Eftersom jag själv är nybörjare ska jag läsa igenom tråden när diskussionerna ebbar ut *asg*. Och när jag blir gammal (äldre) och sitter på hemmet med mitt 50-lites Amano-kar och glömt allt jag lärt på zoopet kommer Mazi bli bombarderad av mina frågor *asg*.[:D]

#197 - 21 juni 2004 19:18
Ursprungligen skickat av BluesBoy

[quote]Ursprungligen skickat av Mazi

En vild gissning är att man låter kontrollern styra magnetventilen. Borde i så fall betyda att man kopplar en sladd från kontrollern till ventilen. Jag har inte haft nöjet att koppla in en kontroller (än).
[/quote]

Tunzes controller går inte att koppla ihop med en vanlig 220v magnetventil. Den är gjord för sin egen magnetventil och den finns att köpa för runt 1000 lappen. Vilken spänning den går på kan jag inte säga men det äe INTE 220 volt. Det blir väldigt dyrt att försöka. Jag vet dock att det finsns andra controillers som fungerar på det sättet men jag minns inte vilket märke.
MVH
Magnus
#198 - 21 juni 2004 19:38

Tunzes controller går inte att koppla ihop med en vanlig 220v magnetventil. Den är gjord för sin egen magnetventil och den finns att köpa för runt 1000 lappen. Vilken spänning den går på kan jag inte säga men det äe INTE 220 volt. Det blir väldigt dyrt att försöka. Jag vet dock att det finsns andra controillers som fungerar på det sättet men jag minns inte vilket märke.

MVH

Magnus

Ok, det ser ut som de använder en 12V ventil: http://www.tunze.com/deutsch/en-gb/dept_297.html
EDIT:..och då är det väl tänkt att man ska investera i en "Switched socket outlet 7075.12"
#199 - 22 juni 2004 08:20
Kvittar det hur mycket Co2 man har i, bara inte PH´t sänks alldeles för mycket ?

Hur får man växterna att bubbla ? Det kommer bara pyttelite bubblor på min vallisneria. Jag göder med MYCKET Co2, och full dos TMG. Ska börja med KNO3 och KH2PO4 så fort vi kommer tillbaka från se,estern...
#200 - 22 juni 2004 10:14
Kvittar det hur mycket Co2 man har i, bara inte PH´t sänks alldeles för mycket ?
Om du menar att det finns någon risk att ha i för mycket CO2 så tror jag du har rätt uppfattning. pH't kan rasa och ta kol på firrarna. Det rasar lättare om man har "instabilt" vatten. Med det menar jag lågt kH.

För växternas skull tror jag inte det har så stor betydelse. Har läst någonstans (tror det var växtkemi på Tropicas hemsida) att det finns en mättnadsnivå där växterna inte kan tillgodogöra sig mer kol. Med mäskbubbel tror jag inte man behöver tänka på det eftersom det är vanligare att man får för lite/ojämn koldioxid.

Hur får man växterna att bubbla ? Det kommer bara pyttelite bubblor på min vallisneria. Jag göder med MYCKET Co2, och full dos TMG. Ska börja med KNO3 och KH2PO4 så fort vi kommer tillbaka från se,estern...
Jadu Mazi - välkommen till CO2-kämpa-på-klubben!
För att växterna ska bubbla krävs det att fotosyntesen fungerar. Det innebär tillräckligt med ljus och näring. Har du inte uruselt med ljus tror jag det är näring som saknas. I första hand kol via CO2 - trots att du säger MYCKET CO2.

Har du bra koll på kH och pH så vi kan bestämma hur mycket CO2 du får ner i karet?
#201 - 22 juni 2004 10:41
Ska mäta PH och KH imorron. Jag har 160-watts belysning i ett 38-liters kar, så de e inga problem med belysning. Jag slänger i matrester då och då för att bilda nitrat. Häller i 4 ml TMG varje vecka.
#202 - 22 juni 2004 11:18
Jag har 160-watts belysning i ett 38-liters kar

What!!!!!!

4 watt per liter kör du med någon variant av bygghalogen ??
Låter som det borde koka i din burk.

Lägg dig på runt 0,5 eller under tills du skaffat en riktig Co2 anläggning.
#203 - 22 juni 2004 11:37
2 st 80-watts kvicksilverlampor som är gamla. De lyser inte lika mycket som de ska. Men de e bra ljus iaf...
#204 - 22 juni 2004 12:06
Det är smartare att börja med typ 0,5 watt per liter om du är nybörjare, och även det experterna börjar gå tillbaks till. För mycket ljus ger bara instabilitet.

Allt du kommer lyckas med är förmodligen en ruggig algodling, speciellt om du förlitar dig på rutten mat som kvävekälla. Ammonium+Mycket ljus = Algodling.

Däri ligger förmodligen även förklaringen varför du får ett sådant pH-fall: Växterna är totalbegränsade av allt annat än CO2 och kan därför inte ta upp CO2.

När du väl börjar med en helhetsgödning via TMG+KNO3+KH2PO4 kommer du förmodligen få köra en dubbel fulldos av allt varje dag om växterna ska klara av att använda allt ljus.

Skulle du börja med dubbel fulldos TMG varje dag i dagsläget skulle du förmodligen få trådalgsodling, eftersom växterna fortfarande inte tar upp någon näring då dom är begränsade av nitrat och fosfat.

4 watt/liter = Bad idea.
#205 - 22 juni 2004 12:11
OK. Kan man göda med KNO3, KH2PO4, TMG och Co2, utan att ha några fiskar i + att växterna växer bra ?
#206 - 22 juni 2004 12:23

Kan man göda med KNO3, KH2PO4, TMG och Co2, utan att ha några fiskar i + att växterna växer bra ?

Ja hela poängen med KH2PO4 och KNO3 är just att slippa förlita sig på fiskar+mat.
#207 - 22 juni 2004 19:39
Det är smartare att börja med typ 0,5 watt per liter om du är nybörjare, och även det experterna börjar gå tillbaks till. För mycket ljus ger bara instabilitet.

Intressant. Har du mer information/tankar & ideér att delge kring detta?
#208 - 22 juni 2004 19:50
Ursprungligen skickat av BluesBoy

[quote]Det är smartare att börja med typ 0,5 watt per liter om du är nybörjare, och även det experterna börjar gå tillbaks till. För mycket ljus ger bara instabilitet.

Intressant. Har du mer information/tankar & ideér att delge kring detta?
[/quote]
Jag tror de ärrade veteranerna som odlat växter så att det växt ut genom öronen på dom börjar leta vägar för att få en mer long-term-odling som inte kräver ansning varje dag och håller sig snyggare längre. Dom som gått längst i detta är förmodligen Senskebröderna som i princip bara sätter upp akvarier som måste klara sig långa perioder utan tillsyn.

Man har även märkt att med bra näringsnivåer och framförallt bra CO2-nivå så klarar man faktiskt även de växter som normalt ansetts vara extremt ljuskrävande - och inte bara klara av, dom blir ofta estetiskt mer tilltalande när dom inte körs vansinnigt fort.

Jag har dock inte kommit dit ännu. 0.7 watt/liter är precis lagom svårt att hålla på banan för egen del och ännu är jag inte trött på att riva ur Hygrophila 8)
#209 - 23 juni 2004 07:02
På Simontorps hemsida finns en hel del tekniska beskrivningar och instruktioner. Bla på regulatorer och reaktorer som har diskuterats i denna tråd: http://www.simontorp.com/pdf/
#210 - 23 juni 2004 18:01
Hejsan!
intressant tråd! en del sidor tillbaka var det nån av er (defdac lr tropfrog tror jag) som snackade om att med stabild CO2 osv, kan få renare vatten än i kranen! :)
Skulle detta betyda att man verkligen kan skippa vattenbyten då?
(jag menar, hur smart skulle det vara med ett vattenbyte, när det nya vattnet faktiskt förorenar akvarievattnet)

Jag tror jag har hört tusen gånger att stort filter inte ersätter regelbundna vattenbyten, men med ett bra växtakvarium så får man, förutom vackra växter, även slippa att byta vatten!
#211 - 23 juni 2004 18:30
Det nitratet och fosfatet som produceras i karet är inte lika lätt för växterna att ta upp som de kemiska preparat vi använder. Därför så byter jag ganska så mycket vatten en gång i veckan. Dessutom blir det lättare att ha koll på gödningsnivåerna med stora vattenbyten. Jag tror att man bör titta mer på andra lösta organiska föroreningar än nitrat och fosfat för att avgöra om vattnet är bra eller inte, jag tror att vattenbyten är bra oavsett växter eller inte. Jag vet att defdac kör ett kar "lowtec",med minimala vattenbyten, men det kan han berätta mer om själv.
MVH
Magnus
#212 - 23 juni 2004 18:48
okej, så det "renare" vattnet i växtakvariumet har andra föroreningar.. med andra ord så är kran- och akvarievattnet rent på olika sätt. :D

så om man kör 50% i vattenbyte blir det en lovande kompromiss.
#213 - 23 juni 2004 19:40

okej, så det "renare" vattnet i växtakvariumet har andra föroreningar..

I ett växtakvarium är problemet just att det blir för rent vatten. Växterna käkar enorma mängder ämnen i vattnet under rätt förutsättningar, så har man renare vatten i växtakvariet än kranvattnet kommer bara alger kunna växa (som klarar betydligt lägre näringsnivåer än växter).

med andra ord så är kran- och akvarievattnet rent på olika sätt. :D

Som sagt så får inte vattnet vara "rent" i samma bemärkelse som kranvattnet om du ska kunna få något annat än alger att växa.

Testa att odla växter med sand/grus+kranvatten. Lyckas du med det är det bara att sticka ner till Afrika och börja göra öknen grön 8)

så om man kör 50% i vattenbyte blir det en lovande kompromiss.

Nja. Man kör stora vattenbyten varje vecka främst för att vara säker på att aldrig få övergödning.

För mycket av vissa näringsämnen och för lite av andra gör att växterna bara tar upp så mycket näring som det näringsämne det finns minst av. Liebigs lag.

Eftersom algerna inte behöver ha samma höga näringsnivåer (främst CO2 och fosfat) är det dom som tar chansen direkt om näringsämnena är felskruvde.
#214 - 4 augusti 2004 07:50
Jag har sett att det förekommer en del hänvisningar till denna tråd. Jag läste igenom den igen och hittade ett inlägg [2004/06/19 : 10:56:56] där jag felaktigt använde ordet regulator istället för reaktor ett antal gånger. Jag har rättat till detta nu.
#215 - 7 september 2004 20:08
Bluesboy!

Har aquaristic bytt artikelnr på sistone tro, för när jag söker på de artikelnr du angett hittar jag inget på deras hemsida.
Har du lust att uppdatera, bara för att vara snäll mot oss dödliga? [;)]
Tack!

Mvh. Martin
#216 - 7 september 2004 20:13

dom andrar o bytar artikelnummer lite närsomhelst.. så du får nog leta upp grejjerna själv.. va e det du ska ha där?
#217 - 7 september 2004 20:23

dom andrar o bytar artikelnummer lite närsomhelst.. så du får nog leta upp grejjerna själv..

Detta blir jag så otroligt arg på. Dom sänker den enda gratisreklammöjligheten dom kan få. Folk kan inte skicka länkar till deras produkter till alla sina polare, och sökmotorerna kan inte indexera produkterna. Så JÄVLA dumt. Pyyyyyys..
#218 - 8 september 2004 14:04
Dom har visst slutat sälja vissa grejor också. Kan iaf inte hitta BioPlast ProfiStar set:et längre.

MVH Mazi
#219 - 8 september 2004 14:36
Hej !

Det stämmer nog allt..du får ta det via Simontorp..de har nog på lager...annat pris dock.Testa med JBL eller annat märke.Till JBL's reaktor behövs ingen pump för att driva den...Jan
#220 - 8 september 2004 14:41
Synd att PWSS inte säljer så värst mycket Co2-grejor.
Nån som har erfarenhet av JBL ? Var kan man köpa det ?

MVH Mazi
#221 - 8 september 2004 14:45
Det kan du handla i Danmark på

http://www.cichlidecentret.dk/

Bra priser där...likställda med Tyskland
#222 - 8 september 2004 14:46
Kontakta Patrik på PWSS så tar han hem vad du söker, han kan få fram mycket mer än vad hemsidan ger sken av. Dessutom är han mycket serviceminded, det är därför så många rekomenderar honom.
MVHY
Magnus
#223 - 8 september 2004 17:50
Nån som har mailadressen till killen som säljer KNO3 och KH2PO4 ?
#224 - 8 september 2004 19:30
Ursprungligen skickat av Balthazar

Nån som har mailadressen till killen som säljer KNO3 och KH2PO4 ?

http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578

Mvh. Martin
#225 - 18 september 2005 17:36
Tänkte bara se till så att den här tråden kommer lite tidigare när man söker på typ "CO2" "PMDD" m.m. Står mycket bra...
#226 - 7 november 2005 18:53
ehm, tänkte bara , kanske en svår fråga att svara på men hur får man en bra balans mellan pmdd gödning och CO2 , alltså hur värdena blir stabila?
#227 - 7 november 2005 19:15
PMDD är ganska enkelt att hålla stabilt inom ett lagom stort fönster för växterna. Bara att göra ett stort vattenbyte i veckan och dosera upp de nivåer som är rekommenderade.

CO2 däremot har jag själv inte lyckats bemästra efter 5 år. Med en fet ytterreaktor driven av en extra pump och pH-controller kan man vara hyffsat säker på att få ner både stabila och lagom höga nivåer.
#228 - 7 november 2005 19:19
okej , jag hade tänkt bygga en 60 liters sump, där i kan man väl ha nån större reaktor?
har inte skaffat CO2 än men ska nog göra det till våren,

PH controller kostar väl kring 3000 kr ? finns det billigare alternativ?
#229 - 7 november 2005 19:37
En sump har problemet att det med vattentransport och extra ytarea kan gå åt mer CO2.

Jag själv har bara en brandtub (köptes för runt 700 spänn på Linköpings brandservice) och regulator+nålventil (t ex från aquaristik.net:
http://www.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id1073,,0,
och en magnetventil så man kan stänga av med timer:
http://www.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2180,,0,

Ännu billigare är mäsk men då kommer problemet med hur man stänger av tillförseln. Du kan ju köra en intern reaktor i sumpen som drivs av en pump som du kan sätta på timer. När pumpen är i gång har du bra upplösning av mäsken och när den stängs av så bubblar den bara ut.
#230 - 7 november 2005 19:47
jo, tänkte mest på ett helt vanligt "kit" med CO2 och sen någon sorts reaktor som löser upp bubblorna i sumpen, men det kanske ändå försvinner mkt co2 ?
#231 - 7 november 2005 19:55
Brams kör precis på det sätt du tänkte köra och han har gjort en minst sagt kraftig reaktor i sin pump. Ett intrikat nätverk av reaktor-rör:
http://bramstnk.blogspot.com/
#232 - 7 november 2005 19:59
ahaa okej =) men vet du om det funkar bra då? (han är inte online nu :))
vet du om det försvinner mkt CO2 för honom?
finns det nåt "bättre"(annorlunda) sätt om man inte vill slänga i alltförmkt teknik direkt i stora karet?
#233 - 21 november 2005 09:24
Har precis fått igång mina CO2 prylar jag fick hem i veckan. Beställde dock ingen backventil eller bubbelräknare. Tänkte köpa backen här hemma och bubbelräknaren tyckte jag var lite för dyr. (den billiga var slut).

Min fråga.. Verkar inte som många har backventil? Jag har en magnetventil på. Behöver jag backventil?
#234 - 21 november 2005 15:56
[QUOTE=Muti]
Min fråga.. Verkar inte som många har backventil? Jag har en magnetventil på. Behöver jag backventil?[/QUOTE]

Om gasflaskan står under akvariets vattenyta så finns det risk att baktryck bildas och det är ju inte så trevligt med vatten på golvet:) Jag hade valt att köpa backventil för säkerhetens skull.

Annons