gödning?

#1 - 26 juli 2003 18:53
vad ska man ha för gödning? behövs det eller...[:-160]
//lina
#2 - 26 juli 2003 21:40
Om du har växter i akvariet så vore det bra om de får lite näring för att kunna växa. Just nu använder jag flytande näring av märket Sera, men jag ska nog byta tillbaka till Tropica Master som jag tycker är mkt bättre. I ett av akvarium kör jag även med koldioxid

mvh
Mi
#3 - 27 juli 2003 12:36
Om man inte är en hysterisk växtnörd tycker jag att det brukar räcka med att pytsa i lite järn med jämna mellanrum. Gör man dessutom regelbundna delvattenbyten får, för det mesta, växterna sitt behov av mikronäring tillgodosett.

/Johan
#4 - 27 juli 2003 18:36
Om man inte är en hysterisk växtnörd tycker jag att det brukar räcka med att pytsa i lite järn med jämna mellanrum.
Man behöver väl inte vara växtnörd bara för att man vill använda växtgödning.

Tillbaka till frågan...jag använder Tropica Mastergrow i mitt kar och tycker det är bra. Har iof inte testat annat gödningsmedel, mycket för att Tropica Mastergrow är relativt billigt jämfört med andra gödningsmedel <b>och</b> eftersom det är Tropica´s egen gödning och de vet ju vad man ska ha till växter[:D]
#5 - 27 juli 2003 19:08
Innehåller Tropica Master Grow järn då? Eller måste man köpa detta oxå för att vara på den säkra sidan? Är TMG ett dyrt medel?
#6 - 27 juli 2003 20:03
Innehåller Tropica Master Grow järn då?
Ja det gör det. Läste nyss på innehållsförtäckningen och där står det med kemisk betäckning Fe [:D]
#7 - 28 juli 2003 11:00

Morpheus skrev:
"Man behöver väl inte vara växtnörd bara för att man vill använda växtgödning."

Nej, det behöver man absolut inte vara. Men är man inte växtnörd så kan man ju oftast fundera på om man verkligen behöver gödning. På dom flesta ställen i landet innehåller kranvattnet mycke av dom näringsämnen som en "vanlig" akvarist behöver. Det man kan behöva tillsätta är då järn. Skulle det sedan visa sig att det inte växer som man vill att det ska göra kan man ju börja fundera på om man inte skulle pröva med gödning.

/Johan
#8 - 28 juli 2003 11:19
På dom flesta ställen i landet innehåller kranvattnet mycke av dom näringsämnen som en "vanlig" akvarist behöver.

Som en vanlig akvarist behöver kanske, men inte som en vanlig växt behöver ;-). Jag vet inte riktigt vad kranvattnet innehåller på de flesta ställen, men innehåller det verkligen kalium, magnesium, zink, bor, molybden, mangan m.m. i några mängder att tala om? Under mina första år som akvarist visste jag inte vad växtgödning var och alla mina växter utom de riktigt långsamväxande arterna (anubias och javaormbunkar) tynade också bort. Långsamväxarna överlevde visserligen, men växte inte. Så min teori är att om man vill ha växter som växer och mår bra är gödning i rätt mängd näst intill oundgängligt, även om man inte är en extrem växtnörd.
#9 - 28 juli 2003 11:27
Jag bor i Lund, men jag förmodar att vårt vatten inte skiljer sig extremt från det generella i Sverige. Jag hade oxå problem med växter som tynade bort och inte ville växa. När jag började tillsätta ferogan blev det en jäkla (ursäkta uttrycket) fart på dom. Jag kan oxå märka en klar nedgång i växttempo om jag slarvar med vattenbytena. Jag byter vatten varannan till vartredje vecka. Jag kan inte tollka detta som någott annat än att kranvattnet innehåller det som behövs. Det bästa måste vara att pröva sig fram. Växer det bra som hos mig så är det väll bara att tacka och ta emot. Växtnäring är ju inte helt billigt.

/Johan
#10 - 28 juli 2003 19:22
Det är klart man ska pröva sig fram till vad som är bäst för en själv. Men om man vill ha fina växter som växer bra så tycker jag man ska både byta vatten regelbundet och tillsätta lite växtgödning som är ett fullgödningspreparat.
Om man endast tillsätter järn så blir det för mycket järn för växterna att ta upp dvs de hinner inte ta upp allt järn. Man "göder" till slut bara algerna. Men om man pytsar i för mycket av ett fullgödningspreparat så "göder" man också algerna till slut så man ska allt ta det lite lugnt med det med[:D]

Annons