Godnatt -hur?

#1 - 25 november 2006 10:38
Hej på er allihop!

Hur brukar ni natta era akvarium? Läste någonstans att lampan inte ska vara tänd i mer än 8 timmar. Jag brukar lägga en filt över akvariet också, annars blir det inte tillräckligt mörkt, om jag själv vill vaken med tänd lampa, (och det vill man ju efter 18 på kvällen i t ex vardagsrummet.)

Köpte en digital timer, men den fungerar inte på mitt akvarium, den funkar bara på vanlig lampor -mysko! :confused:
#2 - 25 november 2006 11:30
Hej Elisabeth
Jag har ljus i mina akvarium mellan 12.00 0ch 23.00 =11 timmar och det sköts med timer, jag täcker inte dom om det är ljust i tummet övrig tid och jag har svårt att tro att det ljuset ska spela någon roll.

Det låter ju skumt med din timer, nog ska dom funka även till lysrör om det nu inte är nån sort med dimmer du har, då kanske det blir problem.
#3 - 25 november 2006 11:32
10-12 t/dyngn är normalt! timern måste du programerat fel eller nåt ... rampen ska vara tänd sen bryter timern strömmen på inställd tid sen slår den på ingen på inställd tid och då tänds rampen igen (knappen på rampen måste vara på (on) hela tiden.
#4 - 25 november 2006 13:27
12 timmar brukar vara bra(har 9:00-21:00) har du lys rör?
#5 - 25 november 2006 15:40
Olika sovtid olika fiskar? Har lysrör...

Tack för alla svar!

Jag har slöjstjärtar. Spelar det någon roll vilken sort man har?
Vad bra att det inte är strikt 8 timmar. Man blir så låst. Åtminstine tills jag har en fungerande timer.
Som sagt, jag har lysrör i akvariet, och ingen dimmer. Timern fungerar när jag kopplar den till min golvlampa i samma rum. Kan det vara så att timern inte gillar att det är en förlängningsdosa inkopplad också, mellan den och strömmen i väggen?
#6 - 25 november 2006 16:02
är det bara ja som är konstig ja går upp och tänder klockan 5 (så ja hinner göra ordning allt mata fiskar , katter innan skolan) och då tänder ja i akvariumet klockan fem och så brukar dom vara uppe i 12 timmar är det för mycket?
#7 - 25 november 2006 21:50
Hej på er allihop!

Hur brukar ni natta era akvarium? Läste någonstans att lampan inte ska vara tänd i mer än 8 timmar. Jag brukar lägga en filt över akvariet också, annars blir det inte tillräckligt mörkt, om jag själv vill vaken med tänd lampa, (och det vill man ju efter 18 på kvällen i t ex vardagsrummet.)

Köpte en digital timer, men den fungerar inte på mitt akvarium, den funkar bara på vanlig lampor -mysko! :confused:

Asså timern ska ju funka även på lysrör som vanlig lampa, Den har ju som uppgift att bryta strömmen inget annat.
Timmern vet ju inte om det är en Lampa eller lysrör så prova igen. annars lämnar du tillbaka timern och köper en ny för då är det fel på den.

Mitt akvarium är tänt 12 timmar om dygnet.
#8 - 25 november 2006 22:28
Hej på er allihop!

själv använder jag 2st timers, den ena har jag kopplad till en undervattens spotlight som tänds 10min innan rampen släcks då får fiskarna en mjukare övergång till dessa mörka nätter... spotten ger ett dovt ljus och dem hinner komma till ro och hitta sina sovplatser innan det blir svart[:-89]
#9 - 25 november 2006 22:39
åheim skrev:
själv använder jag 2st timers, den ena har jag kopplad till en undervattens spotlight som tänds 10min innan rampen släcks då får fiskarna en mjukare övergång till dessa mörka nätter... spotten ger ett dovt ljus och dem hinner komma till ro och hitta sina sovplatser innan det blir svart[:-89]

Samma här jag har månljus som tänds en stund innan rampen blir snyggt och fiskarna blir inte så stressade av att det helt plötsligt med kol svart..
#10 - 26 november 2006 02:30
Smegga och Åheim, ni är mina hjältar! Vilka varma hjärtan som klappar för era djur, trots att det det "bara" är fiskar det handlar om. Jag tycker att många människor är kallhjärtade när det gäller andra djur än katter och hundar. Jag är också blödig och tycker att firrarna har personligheter och känslor. De förtjänar lika mycket respekt som alla andra djur" Jag kan helt relatera till er! Ska också fixa övergångslampa!!!

Kram E -med slöjstjärtar och en algätarflicka!
#11 - 26 november 2006 07:31
Många Slöjstjärtar börjar sin vila även om ljuset är tänt.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 26 november 2006 09:40
Om man har akvariebelysningen tänt för länge ökar risken mycket att man får för mycket alger - därav rekommendationen att den inte skall vara tänd för mycket.
Dock är det inga problem om den är tänd 12 timmar. Av rumsbelysning blir det inga algproblem så där kan självklart belysningen vara tänt betydligt längre.

Sedan behöver ju som sagt fiskarna vila/sova också och då bör det vara släckt även i rummet - men de klarar sig med 6-8 timmars vila.

Sedan som flera skrivit redan är det bra om belysningen inte tänds eller släcks tvärt - det är väldigt stressande
#13 - 26 november 2006 10:21
Kan det vara så att timern inte gillar att det är en förlängningsdosa inkopplad också, mellan den och strömmen i väggen?

Yep! Jag tror faktiskt att det är så. Jag hade också problem med 2(!) digitala timers som la av, så jag köpte analoga istället och de har funkat finfint :)

I tropikerna är dagarna ungefär 12 timmar långa (något kortare under regnskogens alla träd) året om. Men guldfiskar kommer ju inte från tropikerna, så i naturen får de längre dagar på somrarna och kortare på vintrarna. Så nånting mellan 10-13 timmar borde funka för dem (med 8 timmar blir det vinterdagar året om). Längre än 12 timmar i akvariet är dock inte att rekommendera pga av algerna, så 11-12 blir bäst.

Marcus.N: Tänder du och släcker 2 ggr/dygn? Det är nog inte så bra.

Jag har gått och funderat på det här med skymningsbelysning men inte fått tummen ur än. Mest för att jag inte riktigt vet vad jag ska välja...
#14 - 26 november 2006 11:50
batski: neej ja tänder bara en gång på dagen och släcker en gång!
#15 - 26 november 2006 11:53
Ah ok, då hade jag missuppfattat det. Har du tänt från 5 på morgonen till 5 på em? Men då missar du hela kvällen. Eller är du inte hemma då?
#16 - 26 november 2006 11:59
jo ja är hemma då men ja måste tända så tidigt för ja är den ända som får mata mina fiskar & grodor för ja är rädd för att dom andra ska ge dom för mycket och så går ja upp så tidigt för att duscha äta frukost och borsta tänderna och sen titta på tv en kvart elr nåt!
#17 - 26 november 2006 12:08
Men kan du inte mata dem när du kommer hem istället? Min belysning går på 11 på fm och släcks 11 på kvällen, så de dagarna jag åker hemifrån tidgare får de vänta tills jag kommer hem.
#18 - 26 november 2006 12:10
okej men blir det inte konstigt dom är ju vana med att få mat på morgonen?
#19 - 26 november 2006 12:29
I början kommer de att sakna sin morgonmat, men de kommer att vänja sig. På helgerna eller de dagarna då du är hemma kan du ge dem mat två gånger.
#20 - 26 november 2006 12:32
okej! men är det fel att gå upp så tidigt och ge dom mat? dom får ju ändå vara uppe i 12 timmar? eller är det bara dåligt att ja inte hinner att se dom så mycket?
#21 - 26 november 2006 12:40
Jag har för mig att man bör vanta nån halvtimme efter det att belysningen tänts innan man ger dem mat, så de hinner vakna ordentligt. Fast jag vet inte hur mycket sanning som ligger i det.

Men mest tänkte jag på att det är synd att du inte kan sitta och titta på dem på kvällarna.
#22 - 26 november 2006 12:41
men det brukar ja hinna för att det senaste ja slutar är tio över tre och så tar det fem min att gå ifrån skolan och ibland slutar ja klockan ett!
#23 - 26 november 2006 12:45
I see. Själv tycker jag att det är tråkigt när akvarierna släcks kl 23 :D
#24 - 26 november 2006 12:47
hehe okej!^^
#25 - 26 november 2006 15:51
maten är det nog inga problem med detsamma gäller 12 timmar men att du inte ser dina fiskar så ofta kan leda till problem om man får t ex vita prick och inte märker det så tidigt /chriffan 100l akvarium
#26 - 26 november 2006 15:57
men ja brukar sitta i två timmar varje dag och titta på mina fiskar och amfiber så alla mår bra!
#27 - 26 november 2006 16:11
okej:) /chriffan 100l akvarium
Bilagor:
#28 - 26 november 2006 16:24
japp har du läst i din guppyyngel tråd? ja har tipsat där om yngelbox och java mossa=)

Annons