godkända odlare?

#1 - 2 april 2008 13:21
har precis lyckats konstatera att det krävs tillstånd från kommunen om man har mer än 5 akvarier hemma:-( oavsett om det är för sällskap eller odling):mad:

därför undrar jag om det finns några här som fått detta tillstånd som kan svara på lite frågor från mig?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 april 2008 13:28
Diwa skrev:
har precis lyckats konstatera att det krävs tillstånd från kommunen om man har mer än 5 akvarier hemma:-( oavsett om det är för sällskap eller odling):mad:

därför undrar jag om det finns några här som fått detta tillstånd som kan svara på lite frågor från mig?

Du behöver inget tillstånd bara för att du har mer än 5 akvarier. Förutsatt att
1/ det inte rör sig om komersiell verksamhet
2/ det inte rör sig andras akvarier som du sköter
#3 - 2 april 2008 13:31
hmmm
pratade med kommunen idag och de sa att det gällde oavsett vad syftet var precis som man inte får ha fler än 9 katter/hundar utan att ha tillstånd.
#4 - 2 april 2008 13:36
Fast jo kjell enligt min kommun så sa dom samma sak som diwas kommun. (Nej vi bor inte i samma landsdel ens)
Frågade specifikt om sällskapskar som jag eller mina familjemedlemmar äger i vår bostad och vid nr 6 krävs tillstånd.
#5 - 2 april 2008 14:19
Så 6st guldfiskskålar med malyngel är helt plötsligt lika mycket värt som 6 st 720 med diskus i kommunens ögon?

Det är faktiskt inte första april längre även om jag inte för ett ögonblick inbillar mig att stat och kommun slutat leka administrativa paragrafryttare..
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 april 2008 14:41
Ni kan be kommunen läsa paragraf 7 på denna sida http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001759/DFS_2004_05.pdf
där det tydligt står angivet att undantag gäller om det inte handlar om yrkesmässig verksamhet
#7 - 2 april 2008 14:42
inget aprilskämt

varför skämta om sånt?
bara kolla kommunens hemsida och jordbruksverket ju

guldfiskskålar är btw inte tillåtna öht

jag vill utöka mina kar för att testodla på min favvofisk utan att för den delen behöva stänga ner nåt av mina fungerande kar men då måste jag ansöka om tillstånd.
eller så får jag hoppa odlingsplanerna tills ungarna lessnat på sina kar så jag kan ta tbx dem och då klara 5 kars gränsen
därför har jag frågor som jag gärna vill ställa till någon som fått detta tillstånd
men verkar stört omöjligt att hitta en enda person som faktiskt har ett pragraf 16 tillstånd
#8 - 2 april 2008 15:08
Tror ju inte precis att dom knackar på dörren för att kolla upp något sådant.. Isf så hade jag bara garvat åt dom ;) ..
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 2 april 2008 15:39
Som jag skrev ovan - läs paragraf 7

Förövrigt är guldfiskskålar visst tillåtna om vissa krav är uppfyllda.
#10 - 2 april 2008 16:27
!

hmmm måste ringa om igen då
för hon sa att det inte spelade nån roll vilket syftet var och drog paralell till antal tillåtna katter / hundar man får ha oavsett syfte med dem
#11 - 2 april 2008 16:53
Du behöver inte ringa någonstans eftersom du har Djurskyddsmyndighetens författningssamling att slå dom i huvudet med om dom ringer på dörren.

Denna författning träder i kraft den 1 januari 2005 då Statens jordbruksverks
föreskrifter (SJVFS 2003:69) om undantag från kravet på tillstånd enligt 16 §
djurskyddslagen (1988:534) för hållande m.m. av häst, hund, katt och övriga
sällskapsdjur ska upphöra att gälla.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 2 april 2008 16:55
Jag har mer än 6 akvarier och har inte en tanke på att ringa och fråga om tillstånd.
#13 - 6 april 2008 08:42
Jag har mer än 6 akvarier och har inte en tanke på att ringa och fråga om tillstånd.

- Håller med sista talare! Att kommunen skall behöva bry sig om frågor som dessa. (hur många barn får man ha innan kommunen kommer och kollar?) Jag har i skrivande stund fler än 5 akvarier igång...och fler blir det ibland...och inte skäms jag ett dugg!
#14 - 6 april 2008 08:51
Passade på att kika in på kommunens hemsida för att kolla vad de har att anföra när det gäller hållning av husdjur. Fann följande:

Tillståndsplikt för viss djurhållning

<A name=P16S1>16 § Tillstånd till verksamheten skall den ha som yrkesmässigt eller i större omfattning
<A name=P16S1N1>1. håller, föder upp, upplåter eller säljer sällskapsdjur eller tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring,

Inser att jag inte på något sätt behöver bekymra mig för hur många akvarier jag för tillfället har igång hemma! Man kan iofs undra vad definiationen "större omfattning" innebär?
#15 - 6 april 2008 09:00
vad göra när man får yngel....?

Detta ärr saxat från min kommun.

"Tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen skall sökas hos Bygg och miljökontoret av den som yrkesmässigt eller i större omfattning:

Håller, föder upp, upplåter, säljer eller tar emot sällskapsdjur (hund, katt, kanin, fiskar, fåglar m.m) eller hästar för förvaring eller utfodring

Använder hästar i ridskoleverksamhet

Föder upp pälsdjur

Tillstånd enligt miljöbalken skall den ha som bedriver djurhållning med mer än 200 djurenheter (dvs. B-anläggning) och söks hos länsstyrelsen. Verksamhet med 100-200 djurenheter (dvs. C-anläggning) skall anmälas till Bygg- och miljökontoret

jaha....alltså mer än 100 djur = tillstånd....

vad katten gör man om man har 3 avelspar med en en fiskart som
lägger 2-300 rom....en riktigt bra vecka har man kanske 1000 djur i sina tankar.......

huvaligen om böter är i relation till antalet djur man inte har tillstånd för....
#16 - 6 april 2008 09:23
Anbtalet fiskar och akvarier som hobbyverksamhet borde ju gälla precis samma sak som för kaniner: http://svenskidrott.se/Organisation.asp?WCI=wiKlubbKassaNews&WCU=1098153&CatId=197
Alltså så länge man inte gör det yrkesmässigt för att tjäna pengar på det så får man ha hur mycket man vill i princip.
För kaniner gäller tillstånd om man säljer eller upplåter fler än sex djur. Men föder man upp kaniner för tex utställning så kan man utan problem sälja fler än sex kaniner utan tillstånd då de räknas som överskottsdjur.
#17 - 6 april 2008 09:38
- Detta är spännande! Laddade hem ett dokument:"Djurskyddsmyndighetens
författningssamling" för att läsa in mig ordentligt om vad som gäller. Inser att jag måste följa upp "DFS 2004:5" som är ett tillägg till §16 i Djurskyddsförordningen. Försökte därför titta på Djurskyddsmyndighetens hemsida, men, den myndigheten är nedlagd. Man finner inte denna sida på http://www.djurskyddsmyndigheten.se längre....däremot finns den tillgänglig på följande adress: http://dsmweb.sjv.se/! Nu skall jag ta mig vidare till jordbruksverket som numera handhåller alla frågor om djurskydd. Krångligt eller!
Bilagor:
#18 - 6 april 2008 09:39
Undrar om skattemyndigheterna samkör med jordbruksverket?

..efter anmälan om tillskott i yngelkaret.. ..så har vi den beskattningsbara förtjänsten av fullvuxet djur.. :D 1000 st L024.. ..plus ränta.. [B)]
#19 - 6 april 2008 09:47
- Se där ja. Följande kunde hittas på djurskyddsmyndighetens sida som tillägg till §16. Här försöker man reda ut formuleringen "större omfattning" och kommer till följande slutsats:

Sällskapsdjur utom hund och katt
6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses
vara av större omfattning:

1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,
2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under
förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per
år,
3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt
4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller
fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler
år.

------ slut -------

Gjorde en sökning för att få bekräftat vad "upplåtande" innebär och fann följande:

- "Upplåtelse kallas det när ägaren till något låter någon annan nyttja detta utan att äganderätten till det nyttjade därmed överlåts. Upplåtelse kan till exempel ske genom uthyrning eller lån.

Mer tekniskt kan upplåtelse förklaras vara en viljeförklaring, varigenom innehavaren av en mer omfattande rättighet inom dennas ram stiftar en särskild rättighet för annan person.

Ordet upplåtelse (och likaså upplåta) används ibland, till och med i lag, även om sådan fullständig avhändelse av en rättighet, som mer noggrant borde kallas överlåtelse"
Källa: Wikipedia

Är "upplåtande" i denna mening detsamma som innehav..eller är det att man låter någon annan ha fiskar i mitt akvarium?

Är detta glasklart! Hm....
#20 - 6 april 2008 09:48
Gaffel skrev:
Undrar om skattemyndigheterna samkör med jordbruksverket?

..efter anmälan om tillskott i yngelkaret.. ..så har vi den beskattningsbara förtjänsten av fullvuxet djur.. :D 1000 st L024.. ..plus ränta.. [B)]

- Skrattar gott! :)
#21 - 6 april 2008 10:01
Och om man hävdar att endast 35 st av omk 1000 yngel överlevde dom första 4 månaderna kommer det att begäras intyg från övervakad destruering med tillsynspersonal från skattekontoret..
#22 - 6 april 2008 10:01
- Se där ja. Följande kunde hittas på djurskyddsmyndighetens sida som tillägg till §16. Här försöker man reda ut formuleringen "större omfattning" och kommer till följande slutsats:

Sällskapsdjur utom hund och katt

6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses

vara av större omfattning:

1. upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år,

2. upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under

förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler

år,

3. förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år, samt

4. förvaring eller utfodring av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller

fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler

år.

Är detta glasklart! Hm....

Du glömde den viktigaste biten §7. Det finns ett undantag, så jag tolkar det som att det är okej så länge det inte blir affärs mässigt.

[FONT=Times New Roman]7 §
[/FONT][LEFT][FONT=Times New Roman]Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur[/FONT]
[LEFT][FONT=Times New Roman]utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,[/FONT]
[FONT=Times New Roman]undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte[/FONT]
[FONT=Times New Roman]verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som[/FONT][/LEFT]
[FONT=Times New Roman]foderdjur.[/FONT]

[/LEFT]
#23 - 6 april 2008 10:16
Kensa skrev:
Detta ärr saxat från min kommun.

huvaligen om böter är i relation till antalet djur man inte har tillstånd

för....

Passa dej för eventuella paragrafryttare:D:D:D:D:D
#24 - 6 april 2008 10:39
Nina82 skrev:
Du glömde den viktigaste biten §7. Det finns ett undantag, så jag tolkar det som att det är okej så länge det inte blir affärs mässigt.

[FONT=Times New Roman]7 § [/FONT]

[LEFT][FONT=Times New Roman]Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur[/FONT]

[FONT=Times New Roman]utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,[/FONT]

[LEFT][FONT=Times New Roman]undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte[/FONT]

[FONT=Times New Roman]verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som[/FONT][/LEFT]

[FONT=Times New Roman]foderdjur.[/FONT][/LEFT]

- Ja jäklar! Tack för det! Kan man då sammanfatta det hela enligt följande:

....man får inte ha mer än 6 akvarier, men, har man inte för avsikt att bedriva affärsverksamhet är man undantagen. Det vore ju finemang!

Då återstår det att kolla om det finns kommunala förordningar lokalt ( i sin kommun) som har en annan uppfattning.

För övrigt har jag full respekt för att det faktiskt finns regler som styr innehav och hållande av djur/husdjur....
#25 - 6 april 2008 10:45
Nina82 skrev:

[FONT=Times New Roman]7 § [/FONT]

[LEFT][FONT=Times New Roman]Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur[/FONT]

[FONT=Times New Roman]utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig,[/FONT]

[LEFT][FONT=Times New Roman]undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte[/FONT]

[FONT=Times New Roman]foderdjur.[/FONT][/LEFT]

Nu börjar det bli lite småjobbigt....

låt oss säga att jag har 7 kar...men jag faller under den 7:e paragrafen.

så en dag så kränger jag 25 st halvvuxna mollys till grannen....

han i sin tur drattar ner dom till sina rovfiskar som omedlebart sluckar dom.

då är de ju foderdjur.......
#26 - 6 april 2008 12:10
Kensa skrev:
Nu börjar det bli lite småjobbigt....

låt oss säga att jag har 7 kar...men jag faller under den 7:e paragrafen.

så en dag så kränger jag 25 st halvvuxna mollys till grannen....

han i sin tur drattar ner dom till sina rovfiskar som omedlebart sluckar dom.

då är de ju foderdjur.......

Men om du gör det vid ett enstaka tillfälle räknas det ju inte som "större omfattning". Däremot kanske det inte är så klokt att sälja "foderfiskar" flertalet gånger per år.
#27 - 6 april 2008 16:22
äh orkar inte bry mig om min kommun :D men vi har nog inte någon sådan regel om vi hade det så skulle jag ha sketigt i det totalt ! :D
#28 - 11 april 2008 01:45
Ni kan be kommunen läsa paragraf 7 på denna sida http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001759/DFS_2004_05.pdf

där det tydligt står angivet att undantag gäller om det inte handlar om yrkesmässig verksamhet

Men det där är ju djurskyddslagen. Kommunen kan anta lokala stadgar som gäller utöver det. T ex om koppeltvång på hundar, regler/förbud att ha giftorm, regler om lösspringande katter osv. Även om lagen tillåter något kan ju kommunens stadgar vara hårdare.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 11 april 2008 07:27
Men det där är ju djurskyddslagen. Kommunen kan anta lokala stadgar som gäller utöver det. T ex om koppeltvång på hundar, regler/förbud att ha giftorm, regler om lösspringande katter osv. Även om lagen tillåter något kan ju kommunens stadgar vara hårdare.

Jag har aldrig hört talas om något fall det har krävts på tillstånd för att man har mer än 6 akvarier efter att man visat på paragraf 7.
#30 - 11 april 2008 15:02
Ofta brukar man ju inte ha sådana här regler för att springa hem till folk och räkna fiskar etc. Hur ska man då bedöma den som har yngelkassar i ett annat akvarium?
MEN, det är ganska bra att ha regler som gör att inte glada amatörer sätter igång uppfödning av djur hur som helst. Vi tycker ju alla att det är viktigt att djur har det på bästa möjliga sätt under hela sin levnad, från födseln till döden. Vem av oss skulle tycka att det vore okej att köpa fiskar som var uppfödda under halvdana förhållanden?

Så ofta finns sådana här bestämmelser för att man ska kunna stoppa någon som föder upp t.ex. ett otal kaniner eller katter i hemmet. Ta den här s. k. kenneln som upptäcktes häromåret i Stockholm med Yorkshireterrier och taxar.
Det är då som det måste finnas ett s.k. lagrum som kan användas mot sådana människor.
Det är inte skrivet för att sätta dit normala hobbyakvarister.

Själv skulle jag aldrig drömma om att söka tillstånd för de akvarier som finns i min vård. Jag har fyra burkar hemma och ett i skolan. Där sköter jag två stycken till, ett som tillhör skolan och ett som tillhör en lärare. Eftersom jag sköter dem fullständigt efter eget huvud så har jag i princip sju akvarier.

Men säg nu att jag regelbundet säljer guppy och ancistrus, två arter som ju ynglar ofta i vanliga sällskapsakvarier, till min lokala zoohandlare, så är det väl bra att det finns bestämmelser att ta till om de fiskar jag levererar inte mår bra, gång på gång?

Man behöver ju inte tolka allting bokstavligt inte ens lagbestämmelser. Är man osäker på vad som avses med en speciell lagparagraf, så kan titta i förarbetena till lagen. Där står ofta tydligt vad som är avsikten med lagen i fråga.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 11 april 2008 15:45
Men säg nu att jag regelbundet säljer guppy och ancistrus, två arter som ju ynglar ofta i vanliga sällskapsakvarier, till min lokala zoohandlare, så är det väl bra att det finns bestämmelser att ta till om de fiskar jag levererar inte mår bra, gång på gång?

Jodå lagar kan vara bra, men vad är det som säger att fiskarna blir bättre bara för att du har betalt för ett tillstånd.
#32 - 11 april 2008 15:57
Mumin skrev:

Jag tvivlar på att någon zoohandlare köper fisk av dig om du levererar fiskar som inte mår bra

Annons