Goda råd! Hjälp!

#1 - 3 oktober 2004 07:23
Mina skalarer lägger ägg titt som tätt. Det är kul. De brukar utvecklas till yngel efter ett tag. Sedan är det stopp.
Vad gör jag för fel???[:-118]
Tempraturen är ca 27 gr. Det finns nästan inga andra fiskar i det karet. De som finns jagas ganska rejält. Ska jag höja tempen? Ska jag ta bort hannen, om det nu är han som äter upp ynglen? Är inte säker på detta. Några andra förslag?
Jag är desperat![:-5]
Mvh Anneli
#2 - 3 oktober 2004 08:06
Det finns de skalarer som först efter den 20:e eller 30:e leken plötsligt kommer på att "Oj, vi skall inte äta upp avkomman om jag skall föra mina gener vidare".

Om du vill dra upp några yngel, så fånga några innan de är uppätna och föd upp dem i ett eget kar. Det brukar rynkas på näsan åt den metoden, för det anses föra dåliga föräldragener vidrare, men å andra sidan så är mer än 90% av alla skalarer man köper i butik uppfödda separat utan föräldrarnas omvårdnad.
#3 - 3 oktober 2004 08:38
Det var en tanke.
Jag ska (nästa gång) ta upp någa av ynglen och lägga i en yngelkasse som jag har. Den är av nät. Det borde väl passa?
#4 - 3 oktober 2004 11:03
Hej

Ja, många scalarer verkar ha försämrad yngelvård, och jag tycker det är lite onödigt att ytterligare spä på det problemet.

En yngelkasse räcker nog inte, det blir för trångt. Yngel som inte är kvar hos föräldrarna växer dessutom sämre har jag hört.

Det är viktigt att ett par trivs ihop för att lekarna ska lyckas. Jag hade ett scalarepar, som var bra yngelvårdare, men honan dog, och jag köpte en ny. Det dröjde ett bra tag innan de lekte, och när de väl gjorde det attackerade honan hanen, och gav honom rejält med stryk, och ynglen försvann.

MVH Micke
#5 - 3 oktober 2004 15:07
Vad kan det vara som gör att ynglen växer sämre när de inte är med föräldrarna?
#6 - 3 oktober 2004 17:27
Hej

Kanske hjälper föräldrarna dem att hitta mat, och så brukar nog yngelakvarier där ynglen går själva vara mindre än akvariet där föräldrarna går.

MVH Micke
#7 - 4 oktober 2004 09:26
Har fått tipset att låna en bok som heter: Att odla akvariefisk. Eller något liknande. I Djurmagasinet i Skövde talade de också om att när äggen är kläckta ska man ta bort föräldrarna. De äter annars upp sina yngel. Detta pga av att de är för hårt drivna. Ska testa nästa gång :-)
Mvh Anneli
#8 - 4 oktober 2004 13:01
Hej

Det bästa är att låta föräldrarna försöka tills de lyckas ta hand om dem själva. Tar det väldigt lång tid kan man försöka att byta ut den ena partnern, eftersom de kanske inte drar helt jämnt, vilket kan resultera i att de äter upp äggen. Så illa så att alla scalarer äter upp sina ägg och yngel är det inte, än. Så det är inte tvunget att ta bort äggen med en gång. Bäst chans att få ett bra par som trivs ihop, och vaktar ynglen, är att skaffa minst 6 ungfiskar och låta dem välja partner själva. Det behövs nog några stammar som fått gå hos föräldrarna.

Se´n går man ju miste om den fina synen att få se ett par omgivet av sina yngel om man tar bort dem.

MVH Micke

Annons