Göda Black Ghost

#1 - 6 mars 2005 11:37
Lyckades ha ihjäl min Black Ghost vid ett vattenbyte och tänker köpa en ny på måndag, och ha den i ett 54-liters och låta den växa till sig lite innan jag vågar släppa i den i mitt 540 med påfåglar. Vilket är det bästa foder för att få fisken att bli så stor som möjligt på några veckor, en månad? Den förra Black Ghosten fick en period äta mysis varje dag (utan konkurrens) och växte mycket snabbt och blev tillslut 2 dm, men jag vill ha ännu snabbare tillväxttakt. Vågar jag ge den oxhjärta, eller jag ska hålla mig till mysis varje dag istället? Fiskarna som den kommer gå med i 54-liters karet är några pansarmalar och en ancistrus, och jag tänker byta vatten varje dag för att hålla vattenkvaliteten bra.
#2 - 6 mars 2005 13:37
Blev nyfiken... Vad är mysis för något?
#3 - 6 mars 2005 13:49
Varför i all världen skall du plåga fisken med att få den att växa snabbare än vad som är rimligt? Köp en större från början då istället.
#4 - 6 mars 2005 14:27
Gimbo: Små kräftdjur som är större än mygglarver.

swetrot: När jag hade plockat bort de större fiskarna och det i stort sett bara var Black Ghosten, dvs den kunde äta sig mätt, växte den nån cm i månaden. Innan så växte den mindre än hälften så snabbt. Var detta djurplågeri då, då den har potential till att växa så fort?
#5 - 6 mars 2005 14:42
Pratar vi någon centimeters tillväxt i månaden så är det väl lugnt. Du pratade om att maxa storleken på några veckor. Förmodligen kan man få den att växa 3-4cm på en månad om man utfordrar den mycket rikligt 6-10ggr om dagen och gör två vattenbyten varje dag. Men då hänger inte de inre organen med att växa, utan det blir en fet, slapp fisk, så kommer att dö tidigt.
#6 - 6 mars 2005 15:24
Jaha, du trodde jag skulle trycka upp den i en halvmeter på några veckor... Då förstår jag ditt tidigare resonemang... Fisken i sig är väldigt snabbväxande upp till någon dm, så det går att få den att växa minst ett par cm på en månad utan utfodringar flera ggr per dag, så det jag undrade var vilket som var det fodret som gjorde att firren växte optimalt (vid utfodring 1 gång/dag).

(summa summarum; jag ska mata fisken en gång per dag, byta vatten ofta, så vilket foder innehåller mest energi som fisken kan tillgodogöra sig)
#7 - 3 april 2005 09:06
det är väl bara att titta på baksidan av fodret. Dock så borde väl torrfoder vara mest näringsrikt av dem alla...(många granulat för rovfiskar innehåller väl 40 % protein, frysfoder ofta mycket mindre och det är ju protein som musklerna och allt annat byggs upp av)
#8 - 3 april 2005 12:43
Min black ghost växer nästan knappt en centimeter per månad på JBL "Premium Grana" granulat..
#9 - 3 april 2005 13:29
Ica´s räkor

Varför inte prova vanliga räkor?
#10 - 3 april 2005 15:46
jo, det är roligt att mata med räkor:)
#11 - 15 september 2005 14:54
Jag har precis skaffat två spöken till mitt 270l akvarium. Försöker klura ut vad de gillar för mat, men det är rätt svårt. I affären sa dom att spökena åt de mesta, och det verkar de göra också för de bajsar i alla fall.. Men jag har aldrig sett när de äter något, därför blir jag lite orolig.. Hade inte tänkt börja med levande föda om det inte verkar absolut nödvändigt. Granuler som faller till botten verkar funka litegrann för de försvinner, men det kan lika gärna vara plecon som äter upp dem. Det besvärliga är ju att spökena inte ser när maten kommer! De har ingen konkurrens av andra fiskar som äter upp maten eftersom jag ville ge dem lite försprång genom att låta dem bo själva ett par veckor med bara en mal som sällskap.
Någon som har förslag? Fiskarna är ca7 cm.

Annons