Goby eleotris sp.

#1 - 20 mars 2014 12:00
har fått tag på, vad som sägs, en hane och en hona av denna art. Den är obekant för mig och jag undrar om någon har tips med var jag kan hitta mer info om dem? Eller om det rent av är någon som har arten ?

Har googlat och sökt men hittar inte mycket info direkt Vad jag hittat är:

De lever i både söt, salt och bräckt vatten (är det överhuvudtaget möjligt :confused:)

De blir ca. 26cm som vuxna (dessa är kanske kring 15)

De är allätare

De kommer urspungligen från Indonesien.

Är mycket tacksam för alla svar jag kan få.
#2 - 20 mars 2014 12:06
Bild på vad som skall vara honan (enligt uppgift) Honan är ljusare i färgen och överlag smalare och mindre än hanen( vilket då stämmer med mina två)

http://ifokus-assets.se/uploads/5fc/5fc458167facc0b1a5a5ea05031f02f8/dsc-0135.jpg
#3 - 20 mars 2014 12:18
Hade en fram tills för en vecka sedan. Var tvungen att få loss ett kar så numer går han hos en kompis.
Vad vill/behöver du veta? Tror ettfettbranamn här på forumet också haft en.
#4 - 20 mars 2014 12:44
Nope.. Hade marmorgoby men eleotris är väl ännu snällare och latare.. Tillhör inte intelligenseliten och gör inte mycket väsen av sig alls..
#5 - 20 mars 2014 13:26
Nope.. Hade marmorgoby men eleotris är väl ännu snällare och latare.. Tillhör inte intelligenseliten och gör inte mycket väsen av sig alls..

Sant!
Och kommer bara fram när det vankas mat... ;)
#6 - 20 mars 2014 17:57
Svara på pm!
#7 - 20 mars 2014 18:39
Svara på pm!

;)
#8 - 20 mars 2014 22:00
Oj ...jag vill veta allt om hur man sköter och tar hand om dessa intressanta varelser :D Att de är mycket fredliga har jag kommit fram till, de verkar inte göra en fluga förnär ;)

Men lata är de rakt inte, de är i rörelse hela tiden och verkar vara väldigt nyfikna på det mesta :)

Den information jag har fått, stämmer den så långt ? och går det att se könsskillnad på dem ? Är det en hona jag visar på bilden ?

Blev många frågor nu, men jag vill verkligen kunna ta väl hand om dem, och jag vet ingenting [:o]

Finns det någon artbeskrivning på dem någonstans ? isf. kan ni länka till den, eller tipsa om andra ställen där jag kan hitta information. Jag tycker jag har letat överallt men inte hittat nånting :(
#9 - 21 mars 2014 18:48
Hahaha! Och de kallas ju för sleeper goby! ;)
Känns som din uppfattning om könsskillnaden absolut kan stämma!
Har tyvärr inte heller hittat någon artbeskrivning.... Ska kolla lite mer!
#10 - 22 mars 2014 17:36
Kan vara Oxyeleotris urophthalmus...?

Annons