Goby

#1 - 24 augusti 2006 19:09
Jag köpte två gobies idag, och han sa att de heter Borgunda eller nå´t liknande. Nå´n som vilken det är, och hur det stavas mer exakt? :confused:
#2 - 24 augusti 2006 19:13
#3 - 24 augusti 2006 20:02
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Har du vart på tropen??[/COLOR][/FONT]
#4 - 24 augusti 2006 20:16
Japp, den ser det ut att vara, tack :) Ingen jätte tydligen då som tur är. Visst, 17 cm är ju en bit, men gobies verkar vara som ciklider, med små arter som blir ca 5 cm, till jättar som blir ca 50 cm.

Lenmar: Japp, det har jag, han berättade att en som köpt dem fick lek av dem efter en vecka. Tror jag fick tag i en hane och en hona, verkade bara vara en hona kvar, han råkade stoppa i några paroonhajar som åt upp ett par stycken gobies för honom [B)]

En bild:
#5 - 24 augusti 2006 20:36
Gobies är inte bara i ungefär samma storleksklasser, de har ofta ungefär samma temperament också... De flesta gräver ut grottor och vaktar sina ägg också. En del av dem är väldigt bra algätare, andra rovfiskar, alla har kilovis med attityd.
Otroligt underskattad fiskgrupp, i alla fall inom sötvattensakvaristiken.
#6 - 24 augusti 2006 21:05
Ja, jag tycker de är verkar vackra och intressanta :) Hade nå´n sorts goby för ett antal år se´n, minns inte vad de hette, men de var mer gråbruna.
#7 - 27 augusti 2006 07:35
Butis butis ;) de är lite grå aktiga. Köpte mig två butisar i veckan, riktiga "mini predators". Smyger upp o ner på maten :p och har en väldigt stor mun :D
Den största är väl på 10-12 cm.
Någon annan som har dessa fiskar?
#8 - 28 augusti 2006 09:15
Inte alla Gobies blir stora finns även små.
Min favorit är Påfågelsgobyn, Tateurndina ocellicauda, blir ca 4-5 cm!
En fisk som dyker upp i handeln då och då, men som inte gör mycket väsen av sej?
Lugn och fredlig, otroligt vacker under rätt ljusförhållanden!
Leker villigt på blad sten eller i grottor.
Hanen vaktar rommen tills ynglen blir frisimmande (ca 4-6 dagar).
Dom föds sen lätt upp med nykläckt artemia.
Har just nu ca 200 yngel i olika storlekar!
Thaifighter
http://i8.photobucket.com/albums/a9/plahgat/My%20Bettas/Tateurndinaocellicauda.jpg

Annons