Ja saltet ska vara jod fritt.
Det går 115 gram salt på 1 deciliter.
Jag har dammfiskar och jag skulle aldrig köpa en okänd fisk till mina utan att den hade varit i karantän.
Det är lätt att göra fel som nybörjare, fiskvalet blir ofta sådant man ser i butiken eller man har sett en bild i en bok.
Finns det ingen akvarie förening där du bor, i de föreningarna finns mycket kunskap medlemmarna har akvarier och fiskar man kan titta på.
Vi i vår klubb får ofta förfrågningar om vi kan bota deras sjuka fiskar, vilket vi gör om vi kan, vi har mediciner till det mesta.
Men vi försöker alltid kolla vad fisken lider av, ofta är det en bland sjuka, fiskarna har nästan alla vanliga fisk åkommor.
Det första vi gör är att testa vattnet för att där få en ledtråd, har någon fisk nyligen dött så tar vi hudprov och kollar i mikroskop, då kan man se om det är parasiter och vilka eller bakterier.
Sedan ska vattnet iordningställas så det är optimalt för fiskarna, vilken ofta är svårt därför att det är fiskar blandade som inte kan leva i samma vatten.
Sedan gör jag salt tvätt 1,5 dl salt till 5 liter vatten i ett balja och där får fisken gå till den lägger sig på sida eller i ca 10 minuter, är fisken väldigt dålig kan den dö, men det gör den ändå.
Sedan får den gå i 0,3% salt i ett par timmar, det klarar de flesta fiskar, kom i håg att om man har halva akvariet med vatten när man behandlar fisken så går det att fylla på eftersom för Tex. späda ut medicin eller varmare vatten, man ska inte gärna öka temperaturen med mer än 2 grader i timmen, många anser att man ska öka temperaturen vid parasit angrepp för att parasiten ska föröka sig och dödas av medicinen.
Men du kan behandla akvariet med värme 27-28 grader medan du har fiskarna i ett sjukakvarie.
Du ska absolut inte öka värmen om man har parasiter på fisken eller i akvariet, när många parasiter förökar sig väldigt i varmare vatten, och en svag redan tidigare fisk orkar inte med mer. mot svamp och baktterier ca 27-28 grader.
Ja det blev kanske för mycket men. jag har uppdaterat vår klubbsida om dammfilter men där finns mycket som går att överföra till akvarie,
http://medlem.spray.se/kramforskoiklubb/startsida.htm på om filter
Jag har skrivit en del om sjukdomar men jag har skickat det för koll läsning till de som kan, så vår klubb kan få en "läkarbok" att läsa.
I Kramfors är det ljust och vackert