Gnathonemus Petersii

#1 - 21 november 2008 20:30
Eftersom de flesta stackare av denna art dör en alldeles för tidig död hos ytliga människor som köper dem endast för utseendets skull så har jag funderat på att införskaffa en sådan i syfte att hålla den vid liv och vid god vigör.
Det jag undrar över är bara vad för storlek det bör vara på dess akvarium, rekommendationerna verkar variera grovt.
Det största jag har i min ägo för tillfället är ett 120L, som trots att det mest är långt, jag antar skulle vara jämförbart med att ha en gädda i ett badkar.

Jag har inga planer på att ha några andra fiskar tillsammans med den, och inte heller fler än ett exemplar på grund av revir. Såvida den inte skulle bli väldigt ensam förstås, då får någon gärna rekommendera mig någon passande väst/central-afrikansk flodlevande (som självklart bor i samma miljö som Gnathonemus petersii) sambo till den.
#2 - 22 november 2008 01:11
Helt tättslutande täckglas är ett måste, mata helst med någon typ av mygglarv. Med tanke på storleken de kan nå så bör man nog ha minst 300 liter. Jag skulle säga att de klarar vilken fisk som helst, är någon fisk elak mot den får den en stöt av dem och sedan rör de inte dem igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 22 november 2008 09:55
Håller man dom bara rätt så är de inte så svårskötta utan brukar bli rätt långlivade och även rätt stora.

Lite om hur de skall hållas kan läsas i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=381&SOK=1

Annons