Gnäll om okunniga nyakvarister..

#1 - 21 augusti 2013 10:24
Jag måste bara få gnälla av mig lite. Var inne i min akvariebutik idag där jag enbart köper lite småsaker. Där var en äldre man som nyligen startat upp ett akvarium, åttkantigt, 110 liter. Han hade tuffat igång det och skulle nu inhandla några innevånare. Han berättade först att det var nystartat och frågade lite. Expediten sa då att han kan ju börja med ett par fiskar. Men... Han kade noll koll på vad för fiskar han egentligen köpte. Han pekade på fiskarna han skulle ha och sa att två såna skulle han ha och två såna, två svarta och två röda. Och så skulle han ha två såna. Det var slöjisar och guldfiskar det. Sen ville han ha en ancistrus också. Då började expediten säga ifrån lite fint att det är nog för tidigt... vänta ett par veckor med det. Jo det höll han med om att det finns nog inga alger än för den att äta. Så fick han då lite förhållningsorder att inte mata de första dagarna. Att det står på påsen hur han ska koppa in dom. Som han nog inte visste riktigt vad det var så hon förklarade hur han skulle göra. Sen fick jag mina varor betalade och gick. Jag tänkte bara.. Good Luck...

Kan säga det att jag hade svårt att hålla tyst. Jag stod bredvid när han pekade ut sina fiskar men var tvungen att vända mig bort från det hela. Men.. skaffar man sig inte lite kunskap om sin nya hobby innan man startar upp det??? För det här var definitivt helt nytt för denne mannen!!
#2 - 21 augusti 2013 10:44
Han kanske är ett geni som behärskar kaos. :D

Anywho, det är många som inte tänker igenom saker innan. :-) "Hur svårt kan det vara?"
#3 - 21 augusti 2013 10:59
Han kan iofs ha fått en del info när han köpte akvariet. Sen borde nog den som sålde fiskarna kunnat föreslå och kommit fram till andra röda lämpligare arter istället tillsammans med honom.
#4 - 21 augusti 2013 11:15
Det är inte alla som ser akvaristik som en hobby. Många har akvarier som inredning. Just sayin'...

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Christer5
#5 - 21 augusti 2013 11:19
Jag skulle nog försiktigt försökt stoppa det köpet.
#6 - 21 augusti 2013 11:53
Att lära av sina misstag leder till en nyttig erfarenhet...;)

Frågan är vad som är värst:

En person som blandar alla möjliga fiskar i ett akvarium eller en zoo butik som vet om och säljer allt kunden vill stoppa ner i samma akvarium.....
Christer5
#7 - 21 augusti 2013 12:03
Det förekommer många misstag men man kan ju alltid hjälpa till med kunskap om man får chansen:)
#8 - 21 augusti 2013 12:12
Det jag tycker är värst är det som djuraffärerna gör i de fallen.
De ska sitta inne med kunskapen och försöka hjälpa till att förhindra djurplågeri.

MVH//Patrik
Christer5
#9 - 21 augusti 2013 12:14
Många Zoobutiker vill tyvärr bara sälja.
#10 - 21 augusti 2013 12:16
Jo, och det är det som är det sorgliga.
Jag har bra kontakt med en som jobbar på en akvarie butik här i Stockholm och han och jag är rätt eniga att om detta fortsätter så kommer hobbyn att dö i längden.

Jag tror att det måste göras något åt saken på allvar innan det är för sent.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 21 augusti 2013 12:35
[QUOTE=Christer5;1661421]Många Zoobutiker vill tyvärr bara sälja.[/QUOTE]
Man måste sälja för att överleva - förr startades affärer ofta upp av kunniga akvarister som ofta visserligen var insatta i akvaristiken men hade väldigt lite koll över hur det är att driva ett företag. Därför bestod deras lön oftast av svarta pengar.

Idag håller branschen på att saneras och skumraskaffärerna försvinner och det är bara bra. Visst kan jag hålla med om att kunnandet på många håll saknas i affärerna och det har flera anledningar.
En är att affärerna i högre grad måste sälja allt för att kunna existera och ofta är det t.ex. bara en i varje affär som är insatt i akvaristiken medan andra kan mycket om hundar, katter etc. etc. och eftersom vi har en lagstadgad arbetstid för anställda på 40 timmar och en affär idag har öppet långt mer än 40 timmar i veckan då kan denne inte alltid vara på plats.

Därför kan man inte förvänta sig att alla i en affär har tipptopp-kunskap om akvaristik. Detta är inget unikt för zoobranchen utan för alla branscher så är det helt enkelt mer säljande att hålla låga priser än att tillhandahålla kunskap.

Generellt sett så är kunskapen hög i Zooaffärer och de akvarieansvariga där håller en bra mycket högre genomsnittlig kunskapsnivå än vad t.ex. deltagarna på olika hemsidor håller.
Så kunskapen finns i affärerna - men jag tycker man skall välja att handla i en affär som har ett brett utbud av akvariefiskar (då finns det garanterat någon anställd som kan fisk) samt att "leta reda" på den som kan fisk och om denne inte jobbar just när man besöker affären, så gå dit en annan gång.
#12 - 21 augusti 2013 12:51
Jag måste tyvärr kjell säga att även om personen håller på kunskap så har jag varit med om att de missbrukar det faktum att de kan, kunden litar på att det denne kunnige säger är sant och då kan personen lura i kunden vad som helst. :(
Och en del gånger så ger de intrycket av att kunna medan de inte riktigt vet t.ex.

MVH//Patrik
#13 - 21 augusti 2013 13:04
Utan tvekan finns det dåliga säljare. Men i det aktuella fallet verkar problemet vara en kund som vill vara kung medan säljaren mest verkar osäker. Ibland undrar jag varför fiskarna kostar hälften så mycket hos kedjorna som hos de små specialisterna. Sedan ställer jag några frågor och då fattar jag. Kjells analys stämmer såklart på pricken. Det finns ofta bra folk, men det gäller att hitta dem. ;)

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Christer5
#14 - 21 augusti 2013 13:22
Visst gäller det för butikerna att man måste sälja för att över leva,det är det som är problemet.

Man måste vara billig för att överleva,jag betalat gärna gör god kvalitet på fiskar och växter men hur många gör det ?

Allt skall vara så billigt idag och det straffar sig, man får ofta vad man betalar för.

Skulle hellre se att Zoobutikerna gick i en annan riktning men det är marknaden som styr.

Vet att du Kjell har en annan uppfattning angående fisk och dess kvalitet som guru och gammal akvariehandlare.

Men jag tycker att fisken var bättre förr.
#15 - 21 augusti 2013 13:30
Varierar ju så sjukt mycket. Djurmagazinet i Uddevalla är skitbra. Karen är extremt rena och välhållna, fiskarna mår jättebra och är bra kvalité. De som jobbar där har jobbat där ända sen jag flyttade hit för 4 år sen vilket också brukar vara ett gott tecken.

Man får helt enkelt ta sig tid och åka till de butiker man tycker om. :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 21 augusti 2013 13:53
[QUOTE=pikachu;1661430]Jag måste tyvärr kjell säga att även om personen håller på kunskap så har jag varit med om att de missbrukar det faktum att de kan, kunden litar på att det denne kunnige säger är sant och då kan personen lura i kunden vad som helst. :(
Och en del gånger så ger de intrycket av att kunna medan de inte riktigt vet t.ex.

MVH//Patrik[/QUOTE]Det finns tyvärr en "lag" som gör att det är bättre att ge ett svar än att säga att man inte kan. Det gäller i alla sammanhang - ÄVEN här på Zoopet och på andra forum. Den som frågar vill ha ett precist svar och inte ett svar som innebär att man ger "många svar" som innebär att frågeställaren måste använda sitt eget huvud och testa sig fram.
Typexemplet är väl "Sjukdomskategorin" där det inte går att att ge ett konkret svar. Jag svarar nästan aldrig där även om jag nog vet mer om fisksjukdomar än 95% av de som svarar på frågor i den kategorin - jag svarar inte eftersom det egentligen inte går att svara på de flesta frågor. Det är ju ungefär som att ringa till sin doktor och säga - jag är sjuk, vad är det för fel på mig. Ingen läkare skulle svara på detta men här tror folk att man får ett bra svar av de som svarar på sådana frågor.

Så tyvärr, det borde verkligen inte vars så men kunderna vill ha ett konkret svar på sina frågor
#17 - 21 augusti 2013 13:56
Ett inflikande från min sida.
Något som inte är så populärt är om en kund blandar sig in i ett samtal mellan kund och säljare och denne tror att den vet vad det handlar om. Även om säljaren har fel, är det isf bättre att prata med säljaren efter att kunden gått och ta det samtalet lite mer privat.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 21 augusti 2013 14:01
[QUOTE=Christer5;1661434]Vet att du Kjell har en annan uppfattning angående fisk och dess kvalitet som guru och gammal akvariehandlare.

Men jag tycker att fisken var bättre förr.[/QUOTE]
Självklart var det bättre förr eftersom jag hade affär förr:p

Men nej, rent generellt så kan jag inte säga att det var bättre förr - det fanns nog även då både bra och dåliga affärer, det fanns även då både bra och dåliga fiskar.
Kan nog inte påstå att jag har haft några som helst problem med de fiskar jag köpt in de senaste 5 åren.

Däremot minskar som sagt antalet hobbyister som driver affärer. Det går inte idag med de krav som finns (både från myndigheter och kunder) att driva en verksamhet som går runt om man inte drar in businessaspekten. Jag vill nog också påstå att OM inte dessa supermarkets hade funnits, om inte kedjorna hade funnits så hade det vara betydligt färre ställen idag som man hade kunnat handla fisk på.
#19 - 21 augusti 2013 14:06
[QUOTE=Einarsson;1661436]
Man får helt enkelt ta sig tid och åka till de butiker man tycker om. :-)[/QUOTE]

Vi som är insatta gör ju just det. :) Jag har mina favoriter i olika butiker.

Vill folk lära sig, så lär dem sig. Vill de inte, så gör de det inte. Det ser man alltid överallt. T.ex. antingen låter du din hund dra i kopplet, eller så lär du den att inte dra i kopplet. Antingen lär du dig vad för fiskar du kan ha, eller så tar du bara några fina.

Det går ju inte att få alla jätteintresserade. Det enda man kan hoppas på är iaf att de som säljer försöker göra ett bra jobb med information. Mer kan inte den personen göra. Lär de ut galet fel däremot, då är det beklagligt. Sedan är det ju upp till kunden att ta in den infon.

Min svåger är sugen på att skaffa ett kar, så han brukar passa på att ställa frågor när vi ses. Jag förskönar det inte heller, utan berättar "baksidorna" också. Vilket jag tror att många "nya" missar/ignorerar. Får se nästa gång vi ses hur sugen han är nu när mitt 100l gick sönder och rann ut på golvet. :P

Nybörjarmisstagen (eller misstag överlag) kan ju även vara den bästa läraren man har, om man är intresserad och vill fortsätta lära sig. :)
#20 - 21 augusti 2013 14:16
Tycker båda gör fel i detta fallet. Kunden som pekar, väljer och vrakar som om han vore i en godisbutik och väljer lösgodis (det är faktiskt levande djur det handlar om), och säljaren, som ju vet vad kunden har för kar, och att han är nybörjare, men ändå inte (vad jag förstår?) försöker visa kunden lämpligare alternativ. Två saker som riskerar att hända är: 1, fiskarna dör ganska snart... 2, nybörjaren tröttnar, och tycker att det verkar skitsvårt med akvarium, och lägger av innan han knappt hunnit börja.
Christer5
#21 - 21 augusti 2013 14:52
[QUOTE=ansjo;1661439]Ett inflikande från min sida.
Något som inte är så populärt är om en kund blandar sig in i ett samtal mellan kund och säljare och denne tror att den vet vad det handlar om. Även om säljaren har fel, är det isf bättre att prata med säljaren efter att kunden gått och ta det samtalet lite mer privat.[/QUOTE]

Håller med om att det inte är populärt att blanda sig i,men som sann akvarist skulle jag inte tveka om jag hör att det helt fel:)
#22 - 21 augusti 2013 15:02
[QUOTE=Christer5;1661449]Håller med om att det inte är populärt att blanda sig i,men som sann akvarist skulle jag inte tveka om jag hör att det helt fel:)[/QUOTE]
Och hade det varit min affär hade du då i fortsättningen inte varit speciellt populär. Varför orsaka onödig skada mot affären då du som "lyssnare" inte vet vad som ev. har diskuterats tidigare mellan de inblandade?
Och man bör vara ganska påläst och duktig för att slå personalen på fingrarna, trots att du kanske tycker de har fel. Får man sedan följdfrågor som du inte kan svara på, så står h*n där med skägget i brevlådan...
Christer5
#23 - 21 augusti 2013 15:08
OK Anders,jag har själv vid ett par tillfällen erhållit bra råd från annan kund och du får ursäkta men jag bryr mig mer om kunden än om butiken om jag verkligen hör att det är fel.Det betyder inte att man alltid kan lägga sig men bättre en gång för mycket.

Men var och en får leva med sin övertygelse :)
#24 - 21 augusti 2013 15:15
Jag förstår din ståndpunkt Christer, men håller faktiskt inte med:).

Men som du säger, var och en får leva med sin egen övertygelse. Hoppas bara att man är såpass öppen så det går att diskutera saker och ting, samt ändra sig om man har fel:).
#25 - 21 augusti 2013 15:19
[QUOTE=Kjell Fohrman;1661438]Det finns tyvärr en "lag" som gör att det är bättre att ge ett svar än att säga att man inte kan. Det gäller i alla sammanhang - ÄVEN här på Zoopet och på andra forum. Den som frågar vill ha ett precist svar och inte ett svar som innebär att man ger "många svar" som innebär att frågeställaren måste använda sitt eget huvud och testa sig fram.
Typexemplet är väl "Sjukdomskategorin" där det inte går att att ge ett konkret svar. Jag svarar nästan aldrig där även om jag nog vet mer om fisksjukdomar än 95% av de som svarar på frågor i den kategorin - jag svarar inte eftersom det egentligen inte går att svara på de flesta frågor. Det är ju ungefär som att ringa till sin doktor och säga - jag är sjuk, vad är det för fel på mig. Ingen läkare skulle svara på detta men här tror folk att man får ett bra svar av de som svarar på sådana frågor.

Så tyvärr, det borde verkligen inte vars så men kunderna vill ha ett konkret svar på sina frågor[/QUOTE]

Du säger lag inom situations-tecken, absolut kan det vara så att man vill ha ett svar.
Dock så tycker jag att om man inte kan svaret så ska man antingen kolla upp eller erkänna att man inte kan och säga att som det är, det finns för mycket att kunna för att man ska kunna allt. ;)
Jag tror att nybörjare kan tänkas förvänta sig att man kan ge dem ett korrekt svar för att de inte vet att det finns för mycket att veta.

Det här med kedjor inom djur branschen är jag lite emot faktiskt, jag tror att även om det hade funnits färre ställen så hade kanske varje ställe kunnat ge bra service istället och jag är generellt mycket mer för speciallist butiker än allmän butiker (eller vad man ska kalla dem).

MVH//Patrik
Christer5
#26 - 21 augusti 2013 15:38
[QUOTE=ansjo;1661467]Jag förstår din ståndpunkt Christer, men håller faktiskt inte med:).

Men som du säger, var och en får leva med sin egen övertygelse. Hoppas bara att man är såpass öppen så det går att diskutera saker och ting, samt ändra sig om man har fel:).[/QUOTE]

Tycker inte att jag har fel men om jag ändrar mig så skall jag meddela det:)
#27 - 21 augusti 2013 15:41
[QUOTE=Christer5;1661479]Tycker inte att jag har fel men om jag ändrar mig så skall jag meddela det:)[/QUOTE]Det var inte så jag menade Christer, och inte dig personligen:)!
#28 - 21 augusti 2013 16:00
Det var så jag tyckte också att en annan kund bör inte blanda sig samtalet som pågår mellan en kund och säljaren. Även fast jag kände mig väldigt upprörd över bristen på kunskap hos denne kunden. Och säljaren som förstås gärna ville sälja lite fisk. Hon stoppade ju trots allt när han ville ha ännu flera fiskar på en och samma gång. Hon hade säkert kunskapen men kände sig tvingad att godkänna det här köpet. Säljaren kanske också kände samvetskval över att det blev så fel.

Nu hör det ju inte till denna saken egentligen. Men den här butiken ingår i en större kedja och här handlar jag bara lite småprylar enbart för att den finns nära mig. Det är ingen bra butik att handla fisk och växter i. Där har jag två fristående butiker inne i stan (Norrköping) som är bra mycket bättre.
#29 - 21 augusti 2013 16:52
[QUOTE=ansjo;1661458]Och hade det varit min affär hade du då i fortsättningen inte varit speciellt populär. Varför orsaka onödig skada mot affären då du som "lyssnare" inte vet vad som ev. har diskuterats tidigare mellan de inblandade?
Och man bör vara ganska påläst och duktig för att slå personalen på fingrarna, trots att du kanske tycker de har fel. Får man sedan följdfrågor som du inte kan svara på, så står h*n där med skägget i brevlådan...[/QUOTE]

Det finns ju två sätt att säga till i detta läget också.

1: Det är helt fel, du kan inte ha så stora fiskar i det akvariet!

Kan nog bli rejält tryckts stämning...

2: Lägga en liten kommentar om att det blir rejält stora fiskar när de blir vuxna, kommer kanske behöva köpas större akvarium om något år.

Med lite skämtsam ton så kan det många gånger tas som just ett skämt, men även skämt kan ju mana till eftertanke.
#30 - 21 augusti 2013 17:46
Risken att göra så är att du utsätter butiken/säljaren för negativ reklam, och det sprider sig snabbt. Är det då en mindre affär kan det ge förödande effekter som man kanske inte alltid tänker på.

*Man vet inte alltid vad det är för person som jobbar, det kan vara sjukdomsfall och en kompis hjälper till som kanske inte är insatt i akvaristik.
*Det kan vara en nyanställd, och får denna en Messerschmitt som slår på fingrarna för att man inte är fullärd blir det inte kul för denne.
*Man vet inte vad som är sagt tidigare under köpet, eller ev. tidigare affärer mellan personerna.
*Missuppfattning mellan kund och affär.
*Missuppfattning mellan dig och kund....osv, osv.

Listan kan göras lång, varför jag personligen inte tycker man ska lägga sig i ett sådant samtal offentligt. Att man tar snacket efter kunden gått är en annan femma, och som jag tycker är mer rakryggat att göra och definitivt hade uppskattat mer. Men det är inte alla som hade det heller, utan kanske surnat till och känt sig förnärmade.
Hur hade ni reagerat om ni blivit rättade offentligt inom ert yrke?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 21 augusti 2013 18:14
[QUOTE=ansjo;1661514]Risken att göra så är att du utsätter butiken/säljaren för negativ reklam, och det sprider sig snabbt. Är det då en mindre affär kan det ge förödande effekter som man kanske inte alltid tänker på.

*Man vet inte alltid vad det är för person som jobbar, det kan vara sjukdomsfall och en kompis hjälper till som kanske inte är insatt i akvaristik.
*Det kan vara en nyanställd, och får denna en Messerschmitt som slår på fingrarna för att man inte är fullärd blir det inte kul för denne.
*Man vet inte vad som är sagt tidigare under köpet, eller ev. tidigare affärer mellan personerna.
*Missuppfattning mellan kund och affär.
*Missuppfattning mellan dig och kund....osv, osv.

Listan kan göras lång, varför jag personligen inte tycker man ska lägga sig i ett sådant samtal offentligt. Att man tar snacket efter kunden gått är en annan femma, och som jag tycker är mer rakryggat att göra och definitivt hade uppskattat mer. Men det är inte alla som hade det heller, utan kanske surnat till och känt sig förnärmade.
Hur hade ni reagerat om ni blivit rättade offentligt inom ert yrke?[/QUOTE]
Jag håller med - bättre att ta upp en diskussion i efterhand annars blir det som sagt bara en infekterad stämning och då lyssnar man inte längre på någon och DET vinner fiskarna definitivt inte på.

Ett litet exempel från när jag hade affär på 80-talet:
Fick en kund i affären som lät kunnig och ville köpa några fiskar. Jag tog håven och "fiskburken" och håvade upp några rejält långfenade gurami, sedan pekade kunden på tigerbarberna och sa att han också ville ha 2 sådana. Då anmärkte jag lite försynt att tigerbarber och gurami nog inte var en bra kombination eftersom tigerbarberna biter i fenorna. Då fick jag till svar - Du grabben (jag var inte ens ung då ;) ) jag har hållt på med fiskar i en jäkla massa år så du skall inte komma här och försöka lära mig nåt. Nåväl, lite skit måste man kunna ta när man står i en affär så jag sa inget. Ja jag sa sedan inget heller något när kunden fortsatte på en runda i affären och handlade en jäkla massa fiskar som t.ex. en del malawi, och till och med en del saltvattensfiskar!!!!!!
Ja la förstås fiskarna i olika burkar när jag håvade och sedan i olika påsar när jag packade. När jag sedan packade fiskarna frågade jag lite försiktigt hur många akvarier akvarier han hade hemma. Jag har nu efter några års uppehåll precis startat upp ett 54 liters sa han, men jag funderar på att skaffa några akvarier till - för förr hade jag flera akvarier. Nåväl lycka till sa jag och tog emot de 1.500 kronorna (rätt mycket pengar då) som fiskarna kostade. Kunden kom aldrig tillbaka:p

I efterhand fick jag sedan lite dåligt samvete - definitivt inte för kundens skull utan för fiskarnas skull - men just då kändes det ändå rätt skönt[:o]
#32 - 21 augusti 2013 18:17
Om jag kände att den som rättat mig har just rätt så hade jag erkänt det, jag kan inte allt så om jag har fel och blir rättad så tar jag tacksamt lärdom av det. ;)
Fast det är väl jag som är konstig. :P

MVH//Patrik
#33 - 21 augusti 2013 18:20
[QUOTE=Kjell Fohrman;1661539]Du grabben (jag var inte ens ung då ;) ) jag har hållt på med fiskar i en jäkla massa år så du skall inte komma här och försöka lära mig nåt. [/QUOTE]

Haha vafan. Det är sånna här tomtar som är en lost cause. De kommer aldrig lära sig något vettigt i livet.
#34 - 21 augusti 2013 19:59
Jag märkte för ett tag sen att jag också har svårt för att lära mig! Jag var på grizzly zoo och skulle ha lysrör men kunde bara hitta jwelrör - dem har ju speciella mått och passar inte i standard ramper. Tror du inte tomten i butiken ändå lyckas övertala mig att köpa ett juwelrör, "de är bara förtal av folk på nätet att juwels rör inte passar" säger han! Ok tänkte jag, men inte fan passa dem och jag visste ju det egentligen men ändå så skulle jag prova. Jag fick ju förstås tillbaka pengarna för röret men det var ju massa mer jobb för mig, jag frågade efter killen som sålt dem men tyvärr var inte "tomten" där... Jag ska ta honom nån gång när han dyker upp så han får lära sig nått den dan iallafall;)
#35 - 22 augusti 2013 05:32
Det är mycket, mycket få människor som pallar att bli rättade inför en tredje part.
Jag vet själv hur irriterad jag kan bli när folk har synpunkter på hur jag kör min buss, allra helst om jag märker att de faktiskt inte kan mer om busskörning än hur man åker med.
Det finns alltid faktorer som kunden inte vet om, och skulle det då komma nån och lägga sig i mitt samtal med en annan trafikant, jag skulle förmodligen bli galen! TVÅ nissar som jamsar emot varandra, ta mig därifrån.....

Situationen som TS beskriver förekommer dagligen och stundligen i varenda zooaffär, världen över. Att ger sig in i en sådan situation och börja diskutera är som att slänga en kork i ett vattenfall.
Det är ungefär som med sommarkatter, det behövs en statushöjning, och den får man tillstånd med nötning, nötning, nötning. Skriva insändare när pressen kommer med dumheter om akvarier och akvariehållning, osv, osv, osv.

OM jag skulle lagt mig i den här situationen skulle jag glatt vänt mig till kunden, kommenterat vilken trevlig hobby det här är, sagt något om vilka trevliga fiskar han köpt och sen slutat med att rekommendera Zoopet. Sen varit vänlig och trevlig mot expediten för att skapa en relation som gör att jag så småningom kunnat diskutera hur jag tycker man gör i en sån här situation.

MEN man ska inte glömma att det här händer även om det inte finns nån akvarist i närheten som kan påpeka alla fel som görs vid köpet. Att lägga sig i på det sätt som nämnts ovan är att slåss mot väderkvarnar, man kan inte vinna på så sätt, det måste till andra strategier.
#36 - 22 augusti 2013 07:27
#31 Är det verkligen sant? Sälja den blandningen när man vet att kunden bara har ett enda litet akvarium. Sen toppa det med att t o m sälja saltvattenfiskar tillsammans med sötvattensfiskar?? Jag hoppas att du skämtar annars måste det vara något av det värsta jag hört.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 22 augusti 2013 07:59
[QUOTE=eriahl;1661632]#31 Är det verkligen sant? Sälja den blandningen när man vet att kunden bara har ett enda litet akvarium. Sen toppa det med att t o m sälja saltvattenfiskar tillsammans med sötvattensfiskar?? Jag hoppas att du skämtar annars måste det vara något av det värsta jag hört.[/QUOTE]
Det är faktiskt sant.
Genom åren har man råkat ur för många konstigheter - men detta var så jäkla sjukt att man inte glömmer det i första taget.
#38 - 22 augusti 2013 09:08
skulle kunna varit en bipolär patient i manisk fas kanske...
Christer5
#39 - 22 augusti 2013 09:41
Man kan inte förändra hela världen men lite är bättre än inget alls,men nu slås jag med väderkvarnarna :D
#40 - 22 augusti 2013 09:51
Det hade inte gjort saken bättre och finns ju såna som lider av köpmani eller vad rätt uttryck är.
#41 - 22 augusti 2013 10:51
[QUOTE=Kjell Fohrman;1661539]Kunden kom aldrig tillbaka:p[/QUOTE]

Inte nödvändigtvis för att han insåg att han hade gjort bort sig, utan kanske för att han tyckte att du hade sålt "skitfisk" som dog direkt när han släppte i dem :p
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 22 augusti 2013 10:59
[QUOTE=Animaniac;1661658]Inte nödvändigtvis för att han insåg att han hade gjort bort sig, utan kanske för att han tyckte att du hade sålt "skitfisk" som dog direkt när han släppte i dem :p[/QUOTE]
Sannolikt ja, men strunt samma för jag var nog rätt glad för att slippa ha honom som kund i framtiden;)
#43 - 22 augusti 2013 11:10
[QUOTE=Kjell Fohrman;1661659]Sannolikt ja, men strunt samma för jag nog rätt glad för att slippa ha honom som kund i framtiden;)[/QUOTE]

Det tvivlar jag inte på ;)











Annons