glutaraldehyd med skaldjur?

#1 - 25 april 2007 15:12
Tex EasyCarbo och Seachem Excel innehåller glutaraldehyd (det som kan ersätta CO2). Någon som använder detta med räkor och snäckor? skadas dom av det?
Jag tänkte starta ett räk och snäckkar och samtidigt använda EasyCarbo (med glutaraldehyd), tror ni att det funkar i rekomenderade mängder? Vågar man överdosera lite med räkor också?
#2 - 26 april 2007 09:50
Leonard skrev:
Tex EasyCarbo och Seachem Excel innehåller glutaraldehyd (det som kan ersätta CO2). Någon som använder detta med räkor och snäckor? skadas dom av det?

Jag tänkte starta ett räk och snäckkar och samtidigt använda EasyCarbo (med glutaraldehyd), tror ni att det funkar i rekomenderade mängder? Vågar man överdosera lite med räkor också?

Vad är det, någon gödning eller? Låter intressant, men jag kan inte svara. Ska följa tråden ifall någon annan vet. Och om du testar själv så skriv hur det går.
#3 - 26 april 2007 09:58
Det är nog inte att rekommendera glut i ett kar med snäckor och räkor. Särskilt snäckorna torde ta illa vid sig.
#4 - 26 april 2007 15:37
Jag misstänker att det inte kan fungera med räkor och snäckor, men jag ska iaf testa i mindre doser först, så kan jag väl öka långsamt eller lägga av om djuren skulle visa någon tendens på att vara skadade av det!

Detta medel finns i några gödningar, som kallas Seachem Excel (kanske du hört talas om) och EasyCarbo. Detta används för att ersätta växternas behov av CO2 och hämmar alger, men det kan ju som sagt skada djuren (särskillt räkor och snäckor) och även karbonat-upptagande växter (typ Anubias, Javaormbunke)! Dessutom kan det döda bakterier i vattnet (bla filterbakterier), så att botten och filtret slås ut.
Det finns med andra ord en massa för- och nackdelar! Jag är lite tveksam till detta ändå :S

Jag kommer absolut rapportera när jag testat det ett tag! Ska starta karet nu i helgen.
#5 - 26 april 2007 19:00
Det låter lite läbbigt. Jag som har mycket anubias och javaormbunkar ska nog inte testa :)
#6 - 26 april 2007 21:03
Detta medel är ju extremt giftigt (koncentrerat), men i de doser som det finns i tex EasyCarbo ska det väl inte vara någon fara för oss människor (om vi inte dricker det eller sover med en sån öppen burk under näsan ;) ), om man hanterar med med lite förstånd! :)

Jag ska testa det i mitt nya kar.
#7 - 26 april 2007 21:14
Jasså är det giftigt. Oj då. Iofs är mycket grejer giftiga i höga doser, men man kan väl vara lite försiktig om man vet om det.
#8 - 27 april 2007 09:08
precis
#9 - 27 april 2007 09:36
Läs denna artikel om ämnet: http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/glutaraldehyd.htm

Där kan man läsa:
"I Sverige används största mängden glutaraldehyd som slembekämpningsmedel mot slembildande mikroorganismer inom massa- och pappersindustrin. Det används också som ett effektivt medel för desinfektion och sterilisering inom sjukvården."

Efter den texten skulle jag personligen Inte för nåt i världen experimentera med att hälla det på sniglar.
#10 - 27 april 2007 17:52
Men i akvarium används det i ca 5ppm, inte 3% (desinfektion), rätt stor skillnad. Men jag vet att det är farligt!
Ska testa med några malaysiska sandsnäckor först tänkte jag.
#11 - 12 maj 2007 05:55
okej jag slog precis i rekommenderad dos av easycarbo, och 2 minuter senare flyter plötsligt massor av små vita "nerbrytar" maskar upp till ytan antar från botten.... fest eller massdöd hmmm... kan inte avgöra det men det lutar åt att många av flyter runt ja ja
#12 - 12 maj 2007 21:17
knäppt :confused: Måste ju ha något att göra med EasyCarbo, de maskarna kanske var extra känsliga mot glutharaldehyd?

Föresten har jag doserat EasyCarbo efter rekomenderad dos i ca 1 vecka och alla räkor och snäckor verkar må bra iaf!
#13 - 13 maj 2007 14:10
räkorna mår nog bra som det ser ut, nu någon dag senare i storsett inga maskar vid ytan klart och fint vatten..
skall dock säga att jag adderat 2st kolfilter oxså igår (har egen brunn som ger en viss grummlighet som dem tar bort) kanske filterars effekten med esycarb bort vet ej ...
#14 - 13 maj 2007 18:27
Bara räkorna klarade sig så är det väl bra! =)
#15 - 9 juni 2007 21:58
Jag gjorde en konstig upptäckt idag =) Jag har haft en liten bit ferriei mossa liggande i mitt 24l med EasyCarbo. Den "skulle" teoretiskt ha dött, men den har växt sig ca 5ggr större under knappt 2 veckor och ser verkligen fräsch ut!! :) Konstigt att det har funkat så bra, dessutom låg den på botten, under alla andra växter.

Dock har ungefär 10st Körsbärsräkor dött i karet :( Iof tror jag inte att det är EasyCarbo som är orsaken, utan för mkt PO4, NO2 eller NO3.

Annons