Glupska skalarer kurvciklider

#1 - 20 januari 2007 07:06
Suck, för en vecka sedan köpte jag 20 kardinaltetror, vilka snabbt blev mat åt skalarerna och kurcikliderna. I går köpte jag 6 amanoräkor. Gissa vad som hände? Bukarna på skalarerna stod rätt ut. Efter 6 timmar efter att räkorna släpptes i, levde endast 2 st räkor, de andra var uppkäkade. Har inte tittat i karet i dag, men jag misstänker att det inte finns en räka kvar. Under loppet av en vecka har dessa ciklider käkat upp 600 kr. De är dyra i drift.
#2 - 20 januari 2007 13:22
Tja, scalarer är rovfiskar, och äter småfisk, och andra smådjur. Kardinaler och amanoräkor låter som dyrt levandefoder. Tetror av kardinalstorlek kan funka med scalarer, om kardinalerna kom före scalarerna, eller om de har vuxit upp tillsammans. Riktigt stora och feta kardinaler kan kanske funka, då det nog är sällsynt med så stora scalarer i akvarium att de kan äta upp dem.
#3 - 20 januari 2007 13:42
Ja, jag får hålla ögonen öppna efter kardinaler i storlek XXL. Det blir inga fler inköp med mindre tetror i alla fall.
#4 - 20 januari 2007 14:00
Annars kan du köpa arter som blir större, och har högre kroppsform än kardinaler. Stora kardinaler är nog rätt dyra, och är nog dessutom oftast i slutet av sin livstid.
#5 - 20 januari 2007 16:06
Jo, det är helt riktigt. Men tycker att de är så förbaskat fina. Har dock funderat lite på glödbanstetror också.
#6 - 20 januari 2007 17:10
bubbis skrev:
Jo, det är helt riktigt. Men tycker att de är så förbaskat fina. Har dock funderat lite på glödbanstetror också.

Är inte dom små som neontetror, tveksamt isf.. Dina scalarer verkar ha fått smak på "levandefoder";)
#7 - 20 januari 2007 20:36
Glödbandstetror är lika små som kardinaler och neoner, så det är nog ingen hit. Däremot så är t.ex rosentetra, svart fantomtetra och citrontetra vackra tetror som en scalare inte får in i munnen.

Annons