Glömde att ta ur filtermaterialet vid medicinering av medimor... Vad gör jag nu?

#1 - 14 mars 2011 11:05
Hej!

Flertalet av mina fiskar i akvariumet (skalarer, kardinaltetror, kuhliålar, skäggmunsmalar) hade vita prickar och såg ut som de hade svamp på sig så jag hållde i medimor för att bli kvitt det.

Efter jag droppat i det såg jag att man skulle tagit bort filtermaterialet innan och det gjorde inte jag... :(

Är det någon fara nu och vad ska jag göra?

Är det skadligt för de fiskar som inte har några prickar att bli medicinerade?
#2 - 14 mars 2011 11:08
nej det är inte skadligt men finns risk att dina goa bakterier i filtret dör, men du får helt enkelt mata mindre nu och hålla koll på nitritvärdena. sen kan du lägga i aktivt kol i filtret när fiskarna är friska för att få bort eventuella medecinrester
#3 - 14 mars 2011 11:13
Okej vilken tur!

Dör bakterierna direkt eller annars kanske jag kan ta bort det nu efter för det var typ 15 minuter sen jag hällde i det.
#4 - 14 mars 2011 11:15
fast om du tar ut det så har du ju inget filter ändå. o vart ska du ha filtermediumet så länge? låt det ligga säger jag
#5 - 14 mars 2011 11:24
Okej det får stanna i då.. =)

Bara fiskarna blir friska så får man ta resten som det kommer...

Nu ska det bli snålmatning och kontroller dagligen... :)

Tack Hannesc!

Hur ska jag göra sen när medicineringen är färdig då? Ska jag ta ut allt filtermaterial och tvätta det och bara stoppa i kolet eller?

Annons