Glödlampsramp och energilampor?

#1 - 15 november 2007 19:26
På Platytanken (54 liters) finns glödlampsramp (finns det lysrörsramp som är 50 cm?). Enligt denna ska det vara max 2*25 watt. Provade en lågenergi 5 w som ska motsvara 25 watt, men den lös inte mer än en 15 watts päronlampa (satte i för att jämföra).
Vågar man sätta i en lågenergi 8 w (motsvarar 40 watt)? Den blir ju inte lika varm? Eller är det lönt att köpa speciallampor för akvarium så länge man har en sådan ramp? Känns inte så.. (Dessutom är lågenergi billigare i drift ju..)
Har svart botten och svart sand i karet så det tar ganska mycket ljus. Dessutom är det både djupt och högt..
#2 - 15 november 2007 19:38
Jag skulle göra det iaf
#3 - 15 november 2007 19:41
Vad bra! :D För jag tycker ju att det borde fungera alldeles utmärkt.
Helst skulle jag vilja ha ett lysrör, men det verkar hopplöst att hitta..
#4 - 15 november 2007 19:42
erikthur skrev:
Jag skulle göra det iaf

Vad skulle du göra förresten?? *Asg* Inser att ditt svar passar in på flera av mina frågor, men jag ville så gärna höra "sätt i 8 w lågenergi" att jag tog förgivet att det var det du menade... :D
Maffia666
#5 - 15 november 2007 19:46
lili76 skrev:
På Platytanken (54 liters) finns glödlampsramp (finns det lysrörsramp som är 50 cm?). Enligt denna ska det vara max 2*25 watt. Provade en lågenergi 5 w som ska motsvara 25 watt, men den lös inte mer än en 15 watts päronlampa (satte i för att jämföra).

Vågar man sätta i en lågenergi 8 w (motsvarar 40 watt)? Den blir ju inte lika varm? Eller är det lönt att köpa speciallampor för akvarium så länge man har en sådan ramp? Känns inte så.. (Dessutom är lågenergi billigare i drift ju..)

Har svart botten och svart sand i karet så det tar ganska mycket ljus. Dessutom är det både djupt och högt..
Visst finns det ramper ;) http://www.pwss.se/product.php?productid=2031&cat=201&page=1
#6 - 15 november 2007 19:49
Ja, sedär!! Men jösses, vad dyrt!! Fel färg, men det går att måla.. Hmmm.. Kan vara värt det i långa loppet! Men knappast nu, när jag ska starta 375 liters och sambon ska starta sitt Malawi! *S*
Jag som tyckte jag hade kollat överallt, även pwss!
#7 - 15 november 2007 19:57
Kom på att vi har en 60 centimetersramp som bara ligger. Det är samma längd på lysröret som på 50 centimeters. Så nu jäklars ska det byggas om ramp! :D Bågfil fram! I morgon då...
Maffia666
#8 - 15 november 2007 19:59
lili76 skrev:
Ja, sedär!! Men jösses, vad dyrt!! Fel färg, men det går att måla.. Hmmm.. Kan vara värt det i långa loppet! Men knappast nu, när jag ska starta 375 liters och sambon ska starta sitt Malawi! *S*

Jag som tyckte jag hade kollat överallt, även pwss!
Japp det är höga priser på dom [V],fanns även i aluminium och svart.
Maffia666
#9 - 15 november 2007 20:01
lili76 skrev:
Kom på att vi har en 60 centimetersramp som bara ligger. Det är samma längd på lysröret som på 50 centimeters. Så nu jäklars ska det byggas om ramp! :D Bågfil fram! I morgon då...
Se där ja:D. då har ni ju en billig lösning;). Lycka till!!
#10 - 15 november 2007 20:07
Ja, jag begriper inte hur de kan vara SÅ dyra?? Vad kostar de då inte i djuraffären?
Nå, tur man är "hamster". Har nu demonterat rampen och spanat och ingenting hindrar att korta av! Sedär! :) Hade det inte varit för att ströbrytaren måste kopplas ifrån hade jag tagit tag i det nu, direkt. Men med el så känns det som det är en god idé att vara lite pigg i huvudet innan man ger sig på.. :D
Maffia666
#11 - 15 november 2007 20:13
lili76 skrev:
Ja, jag begriper inte hur de kan vara SÅ dyra?? Vad kostar de då inte i djuraffären?

Nå, tur man är "hamster". Har nu demonterat rampen och spanat och ingenting hindrar att korta av! Sedär! :) Hade det inte varit för att ströbrytaren måste kopplas ifrån hade jag tagit tag i det nu, direkt. Men med el så känns det som det är en god idé att vara lite pigg i huvudet innan man ger sig på.. :D
Japp annars kan man defenitivt bli ett "Ljushuvud" om man pillar på fel ställen:D:D. Jag letade efter en likadan ramp på zoobutiker här omkring och det hade inte blivit mycket dyrare att köpa ett komplet akvariepaket, som tur var så hade en god vän en över som jag fick för en strunt summa:p.
#12 - 15 november 2007 20:44
Glödlampsramp vore alldeles perfekt om man kunde få tag på energisparlampor med bra ljus...

Om din glödlampsramp är specad för 2st 60W lampor så betyder det att du skulle kunna sätta 2st 60W energisparlampa i den - det är watt-talet, inte ljusstyrkan, som avgör vad rampen tål. Nu hittar du knappast större energisparlampor än 20W, men det blir ändå ganska bra mängder ljus ur en liten 2-glödlamps-ramp.
#13 - 15 november 2007 21:14
Är det någe vidare bra ljus i en lågenergilampa..? (för växterna sett).. Någon som vet vad det är för färgspektra i sådana..?
#14 - 15 november 2007 21:33
Det finns lågenergilampor i flera olika färger. Nu var det så länge sedan jag jobbade med belysning så jag har ingen aning om hur många olika det finns nu. Det går snabbt frammåt på belysningsfronten med lågenergilampor. Kolla upp på tex Philips eller Osrams hemsidor, har inte kollat, men det finns förmodligen en hel del information om deras sortiment. Lågenergilampor ger generellt ett bättre ljus i akvariet än vanliga glödlampor. Neodymlampor funkar iofs hyfsat jmf med vanliga glödlampor. Men lågenergilampor är ju eg. inte glödlampor utan ett kompakt lysrör i glödlampsform. Innuti glaskupan finns ju nämligen ett "lysrör" i svängd form.
#15 - 15 november 2007 21:37
OK.. Tack för tippset.. Man får väl höra på en riktig lampaffär annars, de borde ju kunna hjälpa en..
#16 - 16 november 2007 06:37
Det kan kanske gå att få tag i Lågenergi lampor med en färgtemperatur på 6500K, dom skulle säkerligen kallas "Kallvit" eller liknande isf.
Skulle gissa på att en "vanlig" lågenergilampa liggar under 3000K.
#17 - 16 november 2007 08:23
Ok, nu fick jag beslutsångest...Läser och tar in det ni säger och funderar på om jag ska "spara" lysrörsrampen och istället köra på glödrampsrampen.
Sitter med en 11 w energispar i handen (motsvarar 60w), Philips. Det står "Warm White" på den. Det finns även ett färgdiagram med pil och pilen står på gult.
Som sagt, får nog kolla närmare! Har ingen 8 w hemma, annars hade jag testat och återkommit! :)
#18 - 16 november 2007 09:02
heeke skrev:
Det kan kanske gå att få tag i Lågenergi lampor med en färgtemperatur på 6500K, dom skulle säkerligen kallas "Kallvit" eller liknande isf.

Skulle gissa på att en "vanlig" lågenergilampa liggar under 3000K.

Är 6500 kelvin det optimala för växter..? För vad jag fattat är det blått och orange/rött växterna vill ha messt av..?
#19 - 16 november 2007 09:04
lili76 skrev:
Ok, nu fick jag beslutsångest...Läser och tar in det ni säger och funderar på om jag ska "spara" lysrörsrampen och istället köra på glödrampsrampen.

Sitter med en 11 w energispar i handen (motsvarar 60w), Philips. Det står "Warm White" på den. Det finns även ett färgdiagram med pil och pilen står på gult.

Som sagt, får nog kolla närmare! Har ingen 8 w hemma, annars hade jag testat och återkommit! :)

Gult ljus används inte så mycket av växter vad jag förstått.. Men det beror ju på vad du har för krav på ljuset..
#20 - 16 november 2007 09:17
Tja, det hade ju varit trevligt om de överlever... :D Tanken är ju att det ska finnas lite växter för eventuella yngel att gömma sig i.
Ska leta efter 8 w och kommer då att titta efter kallare färg, tror jag. Eftersom de har diagrammet med pilen på kartongen, så borde det ju finnas "bland de andra"?
Sen har ju jag noll koll på vad växter vill ha för ljus.. Eftersom det är platys i karet, så känns det som om ett gult ljus får deras färg bäst? Fast ett blåare ljus når ner bättre i allt det svarta?

Åh, det är en djungel!! *S* (Tillsvidare sitter de två 5 w i rampen, men ljuset äts upp av allt det svarta. Så en lösning ganska snart hade varit trevligt.)
#21 - 17 november 2007 07:22
Ta de starkaste lågenergilampor som får plats eller byt till lysrörsramp, ev. kompletterad med reflektor.
#22 - 17 november 2007 07:43
Vågar man det? Alltså sätta i 11 w lågenergi? Plats får dom iaf.. :)
#23 - 17 november 2007 09:03
Om max är 35 w har du ju en marginal på 24 watt ;)
#24 - 17 november 2007 10:12
Ja.... Man skulle inte kunna tro att jag är dotter till en elektriker.. *S*
Ska testa! Så snart jag har lampor hemma!
#25 - 17 november 2007 12:43
Skulle inte din far kunna bygga om rampen du har nu till en lysrörsramp?
Inte så svårt för en normalhändig så det borde väl vara en smal sak för en elektriker :)
Kostar inte en förmögenhet och han kan kanske "fixa fram" en del grejer genom jobbet ännu billigare ;)
Glöm inte att ledningarna inne i rampen skall vara värmetåliga, men det vet säkert han.
#26 - 17 november 2007 12:49
Dessvärre bor han 60 mil bort.. Och är minsann inte särskilt händig för att vara elektriker. ;)
Jag har en 60 cm lysrörsramp som jag konstaterade kan kortas av. Men jag är osäker på vilket som blir bäst; lysrör 15 w eller 2*8 w lågenergi. Borde bli likvärdigt (bortsett möjligen från att man kan få lysrör i diverse färgskalor) och då är det dumt att kapa 60-rampen. Som dessutom är vit och isf måste målas om! *S*
#27 - 17 november 2007 16:56
Har du lysrör i 60-rampen f.n. kunde du kanske prova och maska av den (det som sticker ut utanför akvariet alltså) tillfälligt med alufolie eller något annat, bara för att se hur det skulle kunna bli innan du kapar rampen.
Fördelen med lysrör jämfört med lågenergilampor är framför allt att du har så mycket mer att välja på vad gäller färg på ljuset.
#28 - 17 november 2007 17:05
Jo, det sitter ett "fungerande" rör i det (behov av byte, har suttit läääänge, är en reservramp). Ljuset är inte mycket att hurra för, eftersom röret är hemskt dåligt. Fast jag skulle ju kunna "tillfälligt knycka" sambons ramp för att kolla hur DET lyser upp... :D
#29 - 17 november 2007 17:07
Också en variant ;)
#30 - 17 november 2007 17:12
Ok.. Sammanfattning efter test; Lysrör lyser helt klart upp annorlunda/bättre! Det blir inget "tapp" eftersom ljuset kommer från _hela_ rampen och inte bara två punkter.
Så nu blir det att kapa lysrörsramp! Bågfil fram.

Tack! :D Jag behövde en spark där bak!
#31 - 17 november 2007 17:17
Jag/vi håller tummarna :D
Kapa den inte för kort bara....:D
#32 - 17 november 2007 17:22
Moahaha! Skulle liksom inte förvåna mig! :D
Får helt enkelt vara lika petig och noggrann som jag var när jag byte ruta i det där förbaskade karet.
Återkommer med foto. Med tiden... ;) (Läs: när jag köpt ny ramp eftersom den andra blev skit.. *Harkel*)
#33 - 17 november 2007 18:14
Don´t worry, be happy :D
Det blir bra, även om det inte blir exakt som du tänkt dig.
#34 - 24 november 2007 12:41
Lysrörsrampen är nu kortad och det blev skitbra! :) Nu måste den bara målas med, innan dess blir det inget foto.. ;)

Annons