Glitter?

#1 - 6 april 2010 15:33
Blomdekorationer med glitter på, kan det funka, eller är det farligt för fiskarna?
#2 - 6 april 2010 15:40
Min första tanke är nog att man limmat/sprayat fast glittret med ett lim som inte är lämpligt för akvariebruk. Typ papperslim.
Om du vågar - prova. Jag vet inte om jag skulle göra det dock.
#3 - 6 april 2010 15:51
låter inte som en bra ide, det kan lossna glitter och sätta sig i gälarna på fisken+ att limet är antagligen giftigt.
Bilagor:
#4 - 6 april 2010 15:55
Dessutom förmodligen vattenlösligt...
#5 - 6 april 2010 15:57
Precis vad jag tänkte också :)
#6 - 6 april 2010 15:59
Håller med föregående talare, känns inte alls som en bra idé
#7 - 6 april 2010 19:31
Håller med alla andra och tillägger att det måste vara apfult med sånt skröfs i baljan!!
#8 - 3 maj 2010 21:18
Kan det vara okej om man lägger det i blöt så att det vattenlösliga "luckrar upp sig" och att bara plasten och tyget är kvar?
Bilagor:
#9 - 3 maj 2010 21:21
Det är nog dumt att chansa om man inte kan garantera att det är ofarligt och det så vattenlösligt kommer minsta lilla rest förgifta vattnet.
#10 - 3 maj 2010 21:26
90 grader i tvättmaskinen då? :P
Bilagor:
#11 - 3 maj 2010 21:32
Emza skrev:
90 grader i tvättmaskinen då? :P

Då har du inte mkt glitter kvar efter centrifugen;)
Man ska endast lägga ner akvarieanpassade prydnader...

Men ta lite vanligt glitter och nån form av vattenresistent klarlack
Kladda och kleta hur mycket du vill...alltid kul med folk som prövar nya saker, se dock till att läsa på om allt innan så att du vet att det är ofarligt i akvarium, det är ju fiskarnas trivsel i första hand...
#12 - 3 maj 2010 21:38
Nej, det är inte glitter jag vill ha, utan blomdekorationer - Bara tygblommor och plaststänger.
Men ja, jag ska nog låta det ligga i blöt en vecka och sedan tvätta i 90 grader.
Uppdaterar med bilder och resultat om ca. en vecka då... :)
#13 - 3 maj 2010 21:39
Bra sagt Karro! Kladdar man ihop något eget som man kontrollerar noga och klarlackar med en ofarlig lack är man säker samtidigt som man kan bygga upp precis det man vill ha. :)

Glöm inte att bara för att det står vattenfast, marin eller för bruk i vatten betyder inte det att det är ofarligt. Själv hittade jag en rolig massa inne på Biltema "för marint bruk" men när man vände på förpackningen stod där:
"Kan ge långsiktiga skador på miljön. Skadligt för vattenlevande organismer."
#14 - 3 maj 2010 21:52
varför inte riktiga blommor istället för fake??
#15 - 4 maj 2010 04:20
... och varför välja sådana med glitter på? Det finns mer än en uppsjö olika plastblommor Utan glitter. Jag skulle till och med vilja säga att det är normen. ; )
Bilagor:
#16 - 5 maj 2010 15:43
Blanda inte ihop mig med TS, jag har köpt blommor i plast/tyg utan glitter eftersom jag knappast tror att t.ex. prästkragar och rosor skulle må speciellt bra av att vara under vattnet.
Jag har blötlagt dem och tänker tvätta dem rena i 90 grader IFALL om det finns något kraffs på bladen + att det finns något pulveraktigt "pollen" som nu har släppt.

Om det är snyggt eller ej, det får vi se!
#17 - 5 maj 2010 16:13
Emza skrev:
Blanda inte ihop mig med TS, jag har köpt blommor i plast/tyg utan glitter eftersom jag knappast tror att t.ex. prästkragar och rosor skulle må speciellt bra av att vara under vattnet.

Jag har blötlagt dem och tänker tvätta dem rena i 90 grader IFALL om det finns något kraffs på bladen + att det finns något pulveraktigt "pollen" som nu har släppt.

Om det är snyggt eller ej, det får vi se!

Nej jag blandar inte ihop...:)

Det funkar säkert att tvätta i 90 grader och att låta det ligga i blöt länge;)
Men vissa kemikalier kan ta lååång tid på sej att lösa upp sej.
Dessutom kanske du gör att kemikalierna fäller ut när du värmer upp dom?
En kemisk reaktion på värme, inte helt ovanligt.

Jag tycker att du ska köpa siden och tillverka dina egna blommor.
Eller så ska du behandla dina typblommor med något som helt säkert inte kan fallera i vatten.
#18 - 16 maj 2010 21:23
tror inte på tygblommor i akvarievatten direkt, jättebra idee men, nej, kommer troligtvis bli gröna/bruna av alger och sån skit så de lär inte se så fräsha ut efter nån vecka

Annons