Glasskål/vas med småfisk

#1 - 11 april 2010 16:33
Jag tänkte införskaffa en glasskål på ex. IKEA och ha en vacker växt i samt ett gäng små färgglada firrar.

Tips på fiskar som inte kräver stor vattenmängd och kan trivas i en glasskål på sådär 15-20 liter?

Räcker det med frekventa vattenbyten, eller krävs en pump i en sådan liten glasbehållare?
#2 - 11 april 2010 16:56
Jag har inte sett nån som lyckats göra ett sånt projekt lagligt. Jag har inte heller sett nån som lyckats göra det till en anständig djurhållning. Så varför inte köpa ett riktigt akvarium och bygga upp det så att det blir bra för fiskarna och så du inte riskerar böter?
#3 - 11 april 2010 17:21
Bygert skrev:
Jag har inte sett nån som lyckats göra ett sånt projekt lagligt. Jag har inte heller sett nån som lyckats göra det till en anständig djurhållning. Så varför inte köpa ett riktigt akvarium och bygga upp det så att det blir bra för fiskarna och så du inte riskerar böter?

- Ska du ge mig böter, eller vem?

F.ö. så har jag redan ett 375-liters akvarium.

Någon annan som kan bidra med tips på någon mindre art som kan trivas? Har redan haft yngel i liknande (15-20 liter) som trivdes utmärkt.
#4 - 11 april 2010 17:24
Det är skillnad på att har yngel och vuxna fisk i en vas. Det kommer nog bli väldigt svårt att hålla bra vattenkvalité i något sådant litet
#5 - 11 april 2010 17:29
det finns ju småfiskar som kan vara i 15-20L, problemet med en vas är ju att den är smal och hög. inte så mycket att simma på längden.

annars borde räkor och snäckor gå bra.
#6 - 11 april 2010 17:49
Flaxss skrev:
det finns ju småfiskar som kan vara i 15-20L, problemet med en vas är ju att den är smal och hög. inte så mycket att simma på längden.

annars borde räkor och snäckor gå bra.

- Det handlar i så fall om en rektangulär vas, dvs som ett litet akvarium.
#7 - 11 april 2010 18:06
kardinal tetror ett par stycken.. varför inte några guppy yngel.. räkor eller artima skulle ju vara trevligt.. fisken kan ju inte klaga isådana fall hade dom nog gjort det.. haft ett litet mini akvariumet vid datorn tidigare med artima..
#8 - 11 april 2010 18:08
Nej jag ägnar mig nog snarare åt att se till att folk inte får böter. Men visst kan man få böta för fisk i en vas, det går då vägen via länsstyrelsen, miljöåklagare och tingsrätten.

Det viktiga är dock inte böterna. Det finns vansinniga regler på djurskyddsområdet men att det är förbjudet att hålla fisk i skålar är faktiskt fullt rimligt, det är inte en anständig djurhållning.
#9 - 11 april 2010 18:57
Bygert skrev:
Nej jag ägnar mig nog snarare åt att se till att folk inte får böter. Men visst kan man få böta för fisk i en vas, det går då vägen via länsstyrelsen, miljöåklagare och tingsrätten.

Det viktiga är dock inte böterna. Det finns vansinniga regler på djurskyddsområdet men att det är förbjudet att hålla fisk i skålar är faktiskt fullt rimligt, det är inte en anständig djurhållning.

- Så det du säger är alltså att inga fiskar kan leva i 15-20 liter vatten?
#10 - 11 april 2010 19:00
perfetto skrev:
- Så det du säger är alltså att inga fiskar kan leva i 15-20 liter vatten?

Det sa han aldrig, vad jag kan läsa i alla fall. Man ska inte hålla fiskar i vaser/skålar för fiskarnas skull. Och nej, jag har inte frågat en fisk som bor i en liten skål mår.

Och bryr du dig inte om fiskarnas bästa så tycker jag att du inte ska ha fiskar.
#11 - 11 april 2010 19:29
Det är ju häftigt att ha en räk vas eller något liknande... kan bli riktigt snyggt. Finns några andra som har gjort en sådan här på zoopet kolla in dom på projekt så kanske du får lite inspiration!
#12 - 11 april 2010 19:38
sissi. skrev:
Det är ju häftigt att ha en räk vas eller något liknande... kan bli riktigt snyggt. Finns några andra som har gjort en sådan här på zoopet kolla in dom på projekt så kanske du får lite inspiration!

- Jag har sett räkvaserna här ja, och de är hur snygga somhelst....men räkor har jag redan haft, så nu är frågan om det går att få någon småväxt fiskart att trivas i sådär 20 liter.

Är ju inte tänkt att rymma ett stim precis, utan kanske några individer som inte nödvändigtvis går i större stim.
#13 - 11 april 2010 19:39
joelvuo skrev:
Det sa han aldrig, vad jag kan läsa i alla fall. Man ska inte hålla fiskar i vaser/skålar för fiskarnas skull. Och nej, jag har inte frågat en fisk som bor i en liten skål mår.

Och bryr du dig inte om fiskarnas bästa så tycker jag att du inte ska ha fiskar.

- Du joelvuo...tror du jag öht brytt mig om att fråga efter råd kring detta om jag inte brytt mig om fiskarna? Tänk om...tänk rätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 11 april 2010 19:52
Bygert skrev:

Det finns inget förbud mot skålar. I praktiken gäller exakt samma regler för skålar/vaser som för akvarier - dvs paragraferna 4-8 i 13 kapitlet i L80 skall vara uppfyllda. Paragraf 6 kan man glömma om man inte vill plåga sina fiskar och det gäller för alla akvarier - de övriga punkterna är klart svårare att uppfylla i en skål/vas men inte omöjliga

Jag har faktiskt både en skål och en Ikea-vas hemma med fisk i och bägge är lagliga enligt nu gällande lagstiftning - bortsett då från paragraf 6, men den är inte heller uppfylld i mitt 3.000 liters akvarium.
#15 - 11 april 2010 19:53
Det finns inget förbud mot skålar. I praktiken gäller exakt samma regler för skålar/vaser som för akvarier - dvs paragraferna 4-8 i 13 kapitlet i L80 skall vara uppfyllda. Paragraf 6 kan man glömma om man inte vill plåga sina fiskar och det gäller för alla akvarier - de övriga punkterna är klart svårare att uppfylla i en skål/vas men inte omöjliga

Jag har faktiskt både en skål och en Ikea-vas hemma med fisk i och bägge är lagliga enligt nu gällande lagstiftning - bortsett då från paragraf 6, men den är inte heller uppfylld i mitt 3.000 liters akvarium.

- Då kanske du kan tipsa mig om någon lämplig art, Kjell?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 11 april 2010 19:56
perfetto skrev:
- Då kanske du kan tipsa mig om någon lämplig art, Kjell?

Det kan jag inte göra utan att veta storleken på skålen, hur den ser ut, hur du har inrett den och vilken teknik som används.
#17 - 11 april 2010 20:25
perfetto skrev:
- Du joelvuo...tror du jag öht brytt mig om att fråga efter råd kring detta om jag inte brytt mig om fiskarna? Tänk om...tänk rätt.

Sant, mitt fel :)

Lycka till!
#18 - 11 april 2010 20:41
jag skaffade ju en liten skål med 2 fiskar som efter 2 veckor nu bor i ett akvarium på 40liter med växter o inredning...Så skaffa ett litet akvarium istället med några fiskar i, är mycke roligare då man ser att fiskarna simmar o leker o mår fint =)
#19 - 12 april 2010 08:21
joelvuo skrev:
Sant, mitt fel :)

Lycka till!

- Helt okey, och tack
#20 - 12 april 2010 08:22
jag skaffade ju en liten skål med 2 fiskar som efter 2 veckor nu bor i ett akvarium på 40liter med växter o inredning...Så skaffa ett litet akvarium istället med några fiskar i, är mycke roligare då man ser att fiskarna simmar o leker o mår fint =)

- Jag har - som tidigare sagt - redan akvarium. Både ett större på 375 liter och ett mindre på 20 liter. Det här är tänkt mer som en liten minivärld typ räkvaserna vissa här ordnat estetiskt vackert.
#21 - 12 april 2010 08:24
Det kan jag inte göra utan att veta storleken på skålen, hur den ser ut, hur du har inrett den och vilken teknik som används.

- Skålen kommer rymma 20 liter, vara rektangulär, substrat kommer vara svart grus och jag siktar på en större enstaka planta som ger god syresättning. Huruvida jag ska använda en liten pump eller om det fungerar med tätare vattenbyten istället, vet jag ännu inte. Belysningen ordnar jag efter växtens krav.

Alltså - ingen rund vas, utan mer avlång simyta med kanske 40 cm djup.
#22 - 12 april 2010 08:51
Hade du varit lite tydligare från början med vad det gick ut på så hade vi kanske sluppit lite tjafs, skål/vas tolkade ju jag som något i stil med guldfiskkupa. Såna är inte per definition förbjudna men jag har hittills inte sett nån som lyckats få till nåt rimligt i en sån.

Det var ju inte heller volymen som jag var ute efter egentligen, det finns visserligen ett slags regel om minst 30 liter men med lämpliga förhållanden och fiskar så kan man gå under den volymen. Problemet ligger snarare på att få till det bra med trygghetsskapande inredning och andra miljöfaktorer.

Med den burk som du pratar om nu, som jag inte vill kalla skål om den skall vara rektangulär och rymma 20 liter, så är det tänkbart att ordna till nåt bra om du lägger lite omsorg på det. En växt känns dock lite tveksamt, för fiskarna skulle det klart kunna bli bättre med några växter. Du lär ju också täcka en sida på något sätt för att ge trygghet och få det ok enligt reglerna.

Med lite eftertanke skulle det kunna bli bra alltså. Lämpliga fiskar skulle kunna vara mindre killies, det finns snygga varianter och de fungerar erfarenhetsmässigt bra i små burkar. Det kan ju också vara möjligt med andra riktigt små arter, dvärgtandkarp t ex. Den klassiska varianten med guldfisk däremot är så olämpligt som det bara kan bli.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 12 april 2010 08:55
perfetto skrev:
- Skålen kommer rymma 20 liter, vara rektangulär, substrat kommer vara svart grus och jag siktar på en större enstaka planta som ger god syresättning. Huruvida jag ska använda en liten pump eller om det fungerar med tätare vattenbyten istället, vet jag ännu inte. Belysningen ordnar jag efter växtens krav.

Alltså - ingen rund vas, utan mer avlång simyta med kanske 40 cm djup.

Vill nog gärna se skålen innan jag uttalar mig eftersom det inte är helt lätt att inreda en sådan. Det var ju en Ikea-skål och då finns den ju på deras hemsida.
#24 - 12 april 2010 09:03
Håller med Kjell här, släng upp en bild så att alla får se den så går det lättare att komma med tips:-)
#25 - 12 april 2010 09:48
Jag har tittat på Ikeas hemsida och där finns rektangulära skålar, men vad jag kan se ingen på 20 liter. I de sKålarna som finns på IKEA skulle inte jag ha någon fisk eftersom måtten är helt fel. Det största måttet är höjden och då får man aldeles för liten vattenyta.
#26 - 12 april 2010 11:03
Bygert skrev:
Hade du varit lite tydligare från början med vad det gick ut på så hade vi kanske sluppit lite tjafs, skål/vas tolkade ju jag som något i stil med guldfiskkupa. Såna är inte per definition förbjudna men jag har hittills inte sett nån som lyckats få till nåt rimligt i en sån.

Det var ju inte heller volymen som jag var ute efter egentligen, det finns visserligen ett slags regel om minst 30 liter men med lämpliga förhållanden och fiskar så kan man gå under den volymen. Problemet ligger snarare på att få till det bra med trygghetsskapande inredning och andra miljöfaktorer.

Med den burk som du pratar om nu, som jag inte vill kalla skål om den skall vara rektangulär och rymma 20 liter, så är det tänkbart att ordna till nåt bra om du lägger lite omsorg på det. En växt känns dock lite tveksamt, för fiskarna skulle det klart kunna bli bättre med några växter. Du lär ju också täcka en sida på något sätt för att ge trygghet och få det ok enligt reglerna.

Med lite eftertanke skulle det kunna bli bra alltså. Lämpliga fiskar skulle kunna vara mindre killies, det finns snygga varianter och de fungerar erfarenhetsmässigt bra i små burkar. Det kan ju också vara möjligt med andra riktigt små arter, dvärgtandkarp t ex. Den klassiska varianten med guldfisk däremot är så olämpligt som det bara kan bli.

- Tack för tipset. Ska kolla Killies....gulfisk är jag inte heller intresserad av i den här vattenvolymen.
#27 - 12 april 2010 13:15
varför just vas eller skål?...jag vet, du har redan ett 375 L och ett 20 L, men varför vas/skål? det är mycket svårare att sköta och det är svårare att ha fisk i dom. eftersom man kan inte ha varken filtrering eller värmare. det blir ju heller inte mycket gömställen för fisken. isåfall det enda jag skulle ha (även fast jag aldrig kommer köpa det) är räkor eller snäckor
#28 - 12 april 2010 13:22
Auratusen skrev:
varför just vas eller skål?...jag vet, du har redan ett 375 L och ett 20 L, men varför vas/skål? det är mycket svårare att sköta och det är svårare att ha fisk i dom. eftersom man kan inte ha varken filtrering eller värmare. det blir ju heller inte mycket gömställen för fisken. isåfall det enda jag skulle ha (även fast jag aldrig kommer köpa det) är räkor eller snäckor

- Främst för att det är väldigt snyggt med en sådan skapelse, tycker jag (och alla räkvas-konstruktörer). Det klassiskt kantiga, stora akvariet är inte lika estetiskt tilltalande och inte heller lika lättplacerat.

Filtrering går väl ordna? Värmen håller man lätt med belysningen. Jag har ingen värmare i mitt stora kar längre tack vare belysningsrampen.
#29 - 12 april 2010 13:49
ok
Bilagor:
#30 - 14 april 2010 12:08
Nu har jag kikat på "vas" på IKEA igen, och om jag räknat någorlunda så handlar det om ca 38 liters volym med formeln πr2h.
Eftersom den inte är helt rätformig så höftar jag med total vattenvolym på sådär 33 liter.
Ytarean borde hamna på sådär 573 cm2
[SIZE=3]längst upp med lätt fallande yta ner mot botten.[/SIZE]

http://www.ikea.com/PIAimages/71454_PE186985_S3.jpg

Vad tror ni? Vattenvolymen lär väl räcka till små fiskar i litet antal...men räcker ytvolymen för småfisk som tipsats om här tidigare?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 14 april 2010 12:15
perfetto skrev:
Nu har jag kikat på "vas" på IKEA igen, och om jag räknat någorlunda så handlar det om ca 38 liters volym med formeln πr2h.

Eftersom den inte är helt rätformig så höftar jag med total vattenvolym på sådär 33 liter.

Ytarean borde hamna på sådär 573 cm2

[SIZE=3]längst upp med lätt fallande yta ner mot botten.[/SIZE]

http://www.ikea.com/PIAimages/71454_PE186985_S3.jpg

Vad tror ni? Vattenvolymen lär väl räcka till små fiskar i litet antal...men räcker ytvolymen för småfisk som tipsats om här tidigare?

Det är nog en sådan vas som jag har använt - min är ca. 45 cm hög.
Jag har i den limmat dit en slimlinebakgrund på ena "sidan" och bakom den ligger ett minifilter. Ytan på vasen är nämligen så pass liten att syresättningen från den inte räcker för vare sig fiskar eller räkor (som är ganska syrekrävande). I min vas har jag några räkor och några få fiskar (bara minifiskar (max 25 mm) är lämpliga).
#32 - 14 april 2010 12:24
Jag har en sådan vas med, jag har räkor och några microrasboras i den. Har ett minifilter från Elite.
#33 - 14 april 2010 12:42

Jag har i den limmat dit en slimlinebakgrund på ena "sidan" och bakom den ligger ett minifilter. Ytan på vasen är nämligen så pass liten att syresättningen från den inte räcker för vare sig fiskar eller räkor (som är ganska syrekrävande). I min vas har jag några räkor och några få fiskar (bara minifiskar (max 25 mm) är lämpliga).

- Tackar för beskrivningen. Den här vasen är alltså uppemot 67 cm hög så jag antar att det krävs rejäl belysning för att nå ned.

Vad för fiskar har du i din och hur många?
#34 - 14 april 2010 12:43
PiaJo skrev:
Jag har en sådan vas med, jag har räkor och några microrasboras i den. Har ett minifilter från Elite.

- Oki, ligger ditt filter på botten med utblås uppåt då, eller får du vattenvirvel i en sådan rund behållare?

Hur många Microrasboras?
#35 - 14 april 2010 13:01

Får det verkligen plats ett slimline framför ett filter i en sådan vas? Har du någon bild på hur du löste det hela?
#36 - 14 april 2010 13:10
perfetto skrev:
- Oki, ligger ditt filter på botten med utblås uppåt då, eller får du vattenvirvel i en sådan rund behållare?

Hur många Microrasboras?

Har utblåset som ett vanligt filter, vill ha mycket rörelse på ytan för att det är så liten yta.

Jag har 6 st Microrasbora Kubotai.
#37 - 14 april 2010 13:20
PiaJo skrev:
Har utblåset som ett vanligt filter, vill ha mycket rörelse på ytan för att det är så liten yta.

Jag har 6 st Microrasbora Kubotai.

- Oki, så du har filtret fäst eller hängande uppe vid ytan alltså?
#38 - 14 april 2010 13:27
Japp, med sugproppar :)
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 14 april 2010 13:44
perfetto skrev:
- Tackar för beskrivningen. Den här vasen är alltså uppemot 67 cm hög så jag antar att det krävs rejäl belysning för att nå ned.

Vad för fiskar har du i din och hur många?

Jag hade 4 st Danio margaritatus - efter nått år så la pumpen av och då plockade jag upp fiskarna

Längst ner i vasen kan du bara ha växter som inte är ljuskrävande
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 14 april 2010 13:47
Får det verkligen plats ett slimline framför ett filter i en sådan vas? Har du någon bild på hur du löste det hela?

Har några kass foton precis från uppstarten. Ett foto framifrån och ett bakifrån på filterdelen
#41 - 14 april 2010 16:34
Borde inte Äppelsnäckor vara perfekta renhållare i en sådan vas egentligen? Eller kryper de ur tro?
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 14 april 2010 16:35
perfetto skrev:
Eller kryper de ur tro?

Så är det nog;)
#43 - 14 april 2010 16:48
Så är det nog;)

Men man borde ju kunna lösa det ganska enkelt med något skydd.
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 14 april 2010 16:50
Men man borde ju kunna lösa det ganska enkelt med något skydd.

Förvisso, men då blir det ju inte så snyggt
#45 - 14 april 2010 17:05
Förvisso, men då blir det ju inte så snyggt

Vänta bara tills jag kommer på en snygg och bra lösning, men det kan lååång tid. ;)
#46 - 14 april 2010 18:41
I brist på annat så kan ju hönsnät fungera.
Snyggt? Nej
Praktist? Nja
#47 - 14 april 2010 19:38
Plexiglas med en hög borrade hål i?
#48 - 14 april 2010 20:10
Jag har plexiglas hemma här som kan användas, men det bromsar väl också ljuset en aning.

Hur kommer det sig att snäckorna vill krypa ur vattenvärlden förresten, de lever ju under ytan?
#49 - 14 april 2010 20:31
perfetto skrev:
Jag har plexiglas hemma här som kan användas, men det bromsar väl också ljuset en aning.

Hur kommer det sig att snäckorna vill krypa ur vattenvärlden förresten, de lever ju under ytan?

Antagligen deras vilja att vandra till nya vatten för att ta över de områdena.
#50 - 14 april 2010 21:06
De enda snäckor som inte brukar lämna vattnet är posthorn. Iaf inte mina ;) Dock brukar mina äpplen och zebrasnäckor rymma hemifrån ibland när man glömt matningsluckorna öppna... ;)
#51 - 15 april 2010 06:13
Så Äppelsnäckors naturliga levnadsmiljö är under vattnet, men de vill ändå upp ur karet för att dö? : )
#52 - 15 april 2010 08:23
Eftersom de kan andas luft brukar de rymma. Så länge de hålls fuktiga kan de vara veckor på land. De lägger ju ägg ovanför vattnet så därför brukar de vara på land ibland. :) Eler så kanske de tror att det finns ett bättre akvarium på andra sidan! ;)
#53 - 15 april 2010 15:23
perfetto skrev:
Så Äppelsnäckors naturliga levnadsmiljö är under vattnet, men de vill ändå upp ur karet för att dö? : )

www.applesnail.net en bra sida om äppelsnäckor, mina har inte rymt trots tillfällen men de är ofta ovanför vattnet å hämtar luft så luftspalt måste finnas(vilket de flesta kar har):)
#54 - 15 april 2010 20:51
doppingen skrev:
www.applesnail.net en bra sida om äppelsnäckor, mina har inte rymt trots tillfällen men de är ofta ovanför vattnet å hämtar luft så luftspalt måste finnas(vilket de flesta kar har):)

Lyllo dig!
Min stora P. Canaliculata rymmde en gång i sommras när jag lämnat matningsluckan öppen eftersom det var så varmt i karet. Sen hittade jag den på golvet 2 meter från karet när jag kom hem. Den hade fallit över en meter ner rätt i parkettgolvet och har 2 skalsprickor sedan den händelsen. Dock överlevde hon och är frisk och kry än idag. De är rätt så tåliga :D

Annons