Glasskål till fisk??

#1 - 30 december 2011 18:09
hej, jag har köpt en glasskål, den rymmer 5,5 liter vatten. Finns det någon lämplig fisk för den storleken? Hörde att guppyn kanske går? hur är det med kampfisk och guldfisk? Tacksam för svar.

// sofia
#2 - 30 december 2011 18:30
Nej, du kan inte ha någon som helst fisk i den storleken, och absolut inte guldfisk! En guldfisk ska ha ungefär 40 ggr så stort, dvs 200 liter!
Du kan ha växter och någon fin snäcka, kanske räkor om du är van att sköta ett akvarium. Annars kan du plantera en fin växt i den., vilket är vad jag hade gjort.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 december 2011 18:32
De större skålarna på runt 2o liter funkar OK till fiskar som kardinalfisk etc.. Definitivt inte till guldfisk och egentligen inte heller till kampfisk.

En skål på 5.5 liter funkar inte till någon fisk och de är egentligen för små även till räkor.

Så tipset är att använda den som en blomkruka - kan bli snyggt med en större kaktus och grus på botten
#4 - 30 december 2011 20:11
okej, inte till guppy? för att jag hörde det någonstans...
#5 - 30 december 2011 20:16
Skål? En typisk guldfiskskål? 2000 talet vem köper sådana? Verkligen ingen fisk kan /ska man ha i en sådan. Följ tipset ovan. Kan bli grym som kruka.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 30 december 2011 20:19
Majki01 skrev:
Skål? En typisk guldfiskskål? 2000 talet vem köper sådana? Verkligen ingen fisk kan /ska man ha i en sådan. Följ tipset ovan. Kan bli grym som kruka.

Dom har sina klara nackdelar, men visst finns det fiskar som man kan ha i de större skålarna.
#7 - 30 december 2011 20:38
Majki01 skrev:

jag köper sådana? jag tycker att det är ascoolt om det går, fast det är viktigare att fisken mår bra, så jag undrar bara.
#8 - 30 december 2011 20:41
Jo klart i större storlek. Men den "typiska" guldfiskskålen är ju den TS köpt och den går ju inte i min värld i alla fall..

TS ? Hur coola dom än är.. Det är djurplågeri om du stoppar ner fiskar i den. Vill du tvunget ha en skål så får du köpa större i alla fall 20 liter... Dom blir inte så "coola" när du sen måste lirka ner filter i skålen få rörande vatten yta för syresättning osv.

#9 - 30 december 2011 21:05
Problemet är att ju mindre ett akvarium är desto svårare är det att hålla vattenkvaliteten. Akvarier mindre än 20 - 30 liter kan fungera ett tag, men det slutar nästan garanterat med döda fiskar.

Jag är lessen, jag vet att du inte ville ha det svaret, men det är tyvärr så. En 5 liters skål går bra att odla växter i, men inte mycket mer.
#10 - 31 december 2011 14:03
Den skulle jag ha som annorlunda kruka.
Köra med växter som antingen växer på ytan eller i sand på botten.
Men inga djur...
#11 - 31 december 2011 15:43
håller med ovanstående talare som säger att större skålar går bra.

och de riktigt stora är faktiskt ganska häftiga.

har en granne längre ner på gatan som hade en skål som var cirka 90-95 cm i diameter.

den var lite cool om man säger så...
#12 - 1 januari 2012 10:55
Soffi98,

Jag tycker att du ska gå ut med en håv till närmaste vattendrag (kanske först i vår) och försöka få tag i en eller två dykare/vattenskalbagge (http://sv.wikipedia.org/wiki/Dykare_(skalbaggar)). De är fascinerande små skalbaggar som du kan ha i din skål med lite växter. Matning kan du fixa med lite flingfoder eller om du går till samma vattendrag och fångar någon larv eller om du har lite yngel till övers så funkar det också.

Givetvis måste du sköta vattenskålen så att vattnet är ok.

Fisheye
#13 - 1 januari 2012 11:27
Nja flingfoder funkar inte bra. Olika t ex vatteninsekter eller små yngel funkar som sagt. Sen kan dom flyga så ett när över är nog bra. En liten landdel för baggarna skadar inte. Annars finns en hög andra som går bättre
#14 - 2 januari 2012 22:07
majki01 skrev:
jo klart i större storlek. Men den "typiska" guldfiskskålen är ju den ts köpt och den går ju inte i min värld i alla fall..

Ts ? Hur coola dom än är.. Det är djurplågeri om du stoppar ner fiskar i den. Vill du tvunget ha en skål så får du köpa större i alla fall 20 liter... Dom blir inte så "coola" när du sen måste lirka ner filter i skålen få rörande vatten yta för syresättning osv.

Sent from my iphone using tapatalk

ts?
#15 - 2 januari 2012 22:26
TS= trådskapare
#16 - 3 januari 2012 10:55
Tycker inte det är så himla konstigt att folk ibland köper skålar. De säljs ju trots allt i djuraffärerna av folk som påstår att de går att använda. Man borde väl rimligen kunna förutsätta att det ligger en uns sanning i vad de påstår? Nej just det, det är ju i en djuraffär.
#17 - 10 januari 2012 23:36
Ingen fisk kan leva i ett sådant litet akvarium!! :eek:! Du kan absolut inte ha något förutom räkor elr kanske en liten snäcka, det kan ju bli något till artemia (sjöapor) elr något sådant. Sjöapor brukar vara ett rätt så vanligt "husdjur" till småbarn, vet inte vrf föräldrar ger sina barn detta men... visst.. [xx(]
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 11 januari 2012 11:17
laasesku skrev:
Tycker inte det är så himla konstigt att folk ibland köper skålar. De säljs ju trots allt i djuraffärerna av folk som påstår att de går att använda. Man borde väl rimligen kunna förutsätta att det ligger en uns sanning i vad de påstår? Nej just det, det är ju i en djuraffär.

Nja, många zooaffärer säljer inte alls skålar, nästan inga säljer små och ytterst få zooaffärer säger att det går bra att hålla fiskar i små skålar.

Jag har själv haft skålar med fisk - dock inte små skålar som det handlar om här - som innehöll fiskar som var lämpliga för formatet. det var inga som helst problem och de reproducerade sig dessutom.

Så visst det finns oseriösa handlare som lurar kunderna att köpa små skålar till fiskar som inte passar i sådana.
Men det finns också oseriösa akvarister som av "okunnighet" dömer ut allt vad skålar och affärer heter.

Skålar har nackdelar, men om man bara tar hänsyn till dessa så fungerar de utmärkt för vissa fiskar.

Dock. I detta fall så rörde det sig om en 5.5 liters behållare och inga fiskar hör hemma där och då spelar det ingen roll om det är en skål eller ett rektagulärt akvarium - DET ÄR FÖR LITET.

Sedan som jag skrev ovan så är de knappast heller lämpliga till räkor, detta eftersom räkor är tämligen syrekrävande och detta behov är svårt att uppfylla i en så liten behållare.
#19 - 11 januari 2012 11:27
Vad jag lärt mig under mina år som innehavare av akvarier så ska inte fisken må bra av att ha ett rund skål oavsett storlek!
#20 - 11 januari 2012 11:32
Det jag skrev var en respons på varför folk fortfarande köper glasskålar på 2000-talet.

Menar bara att det faktum att de säljs i vissa butiker borde väl rimligen innebära att de ska användas som till någonting, typ akvarium kan man antaga om man är en oerfaren kund. Tycker själv att största ansvaret borde vara på affären när det gäller skålar. Jag menar, varför sälja något som är oanvändbart?
#21 - 11 januari 2012 11:35
Det tål ju att notera att grundregeln i sällskapsdjursreglerna är att det är förbjudet att hålla fisk i kupor (eller skål om man vill kalla det så). Det är tillåtet om det uppfylls ett antal villkor men det är svårt att klara det i en kupa. Dessutom är det som jag ser det enbart opraktiskt, ingenting blir ju bättre med en kupa än med en vanligt akvarium.

Jag vill verkligen rekommendera att man går ut och fångar vatteninsekter (även om det inte är rätt årstid nu då), det finns hur mycket spännande som helst. Fast dykare i en skål och med flingfoder, det är ju av flera olika skäl dömt att misslyckas. Dykare behöver rimlig vattenvolym, ordentlig yta att hämta luft vid och lämpligt material att sitta på nere i vattnet. Samt naturligtvis lämpligt foder, t ex mask. Är man intresserad av vatteninsekter så läs boken sötvattensakvariet av Jörgen Eggers, den kan hittas på antikariat eller bibliotek. Den är inte riktigt uppdaterad men den ger ändå en bra grund för att hålla det man hittar i inhemska småvatten på ett bra sätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 11 januari 2012 12:09
Ciklidi skrev:
Vad jag lärt mig under mina år som innehavare av akvarier så ska inte fisken må bra av att ha ett rund skål oavsett storlek!

Vad jag har lärt mig under mina 40 år som akvarist är att olika fiskar har olika krav och för en del arter är det helt Ok att gå i stora skålar.
När man skaffar fisk så skall man sätta sig in i resp. art behov och ge dom rätt förutsättningar. För en del arter funkar det med en skål på 25 liter, medan det för andra är för litet med ett 1.000 liters akvarium.
Så frågan det handlar om är - åt varje art efter behov.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 11 januari 2012 12:11
laasesku skrev:
Det jag skrev var en respons på varför folk fortfarande köper glasskålar på 2000-talet.

Menar bara att det faktum att de säljs i vissa butiker borde väl rimligen innebära att de ska användas som till någonting, typ akvarium kan man antaga om man är en oerfaren kund. Tycker själv att största ansvaret borde vara på affären när det gäller skålar. Jag menar, varför sälja något som är oanvändbart?

De har klara nackdelar men är definitivt inte oanvändbara
#24 - 11 januari 2012 14:48
Vad jag har lärt mig så blir alla fiskar störda av att vara i en rund skål!
Rätta mig om jag har fel men jag kan förstå fisken som bara kan simma runt runt!:D
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 11 januari 2012 15:43
Ciklidi skrev:

Rätta mig om jag har fel men jag kan förstå fisken som bara kan simma runt runt!:D

Det är en gammal myt som inte har någon som helst verklighetsförankring.
#26 - 11 januari 2012 15:55
Ciklidi skrev:

Det där är nog en sanning med modifikation. Runda som i en cylinder fungerar mycket bra ibland faktiskt bättre än fyrkantiga. Klorformade fungerar om de är stora och man håller vattenytand där klotet är vidast, ”ekvatorn”. Man skall ha en ganska vid öppning så man får bra gas utbyte. En sädan skål eller svär ger än bättre miljö för fisken om man har samma vatten volym som i ett fyrkantigt akvarium.
#27 - 11 januari 2012 16:26
Helt rätt laasesku Jag fattar inte att zoohandlare är så gniden eller inkompetent så dom säljer sådan skit dessa skålar kan blomsterhandlarna säla att ha blommor i!
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 11 januari 2012 16:31
Ciklidi skrev:
Helt rätt laasesku Jag fattar inte att zoohandlare är så gniden eller inkompetent så dom säljer sådan skit dessa skålar kan blomsterhandlarna säla att ha blommor i!

Som sagt - bara inkompententa akvarister kan ge så dåliga råd som du.
Om man nu skall döma ut en hel yrkeskår så får du väl åtminstone ha några argument att komma med. Men visst ja du fattade ju inte;)
#29 - 11 januari 2012 16:38
Det är ju tack och lov inte hela yrkeskåren som säljer runda skålar till akvarium!
Inkompetent får stå för dig!
#30 - 11 januari 2012 16:41
Jag tror guldfiskskålar och Rotwailers får adrenalinet att öka! Eller är det fullmånen?;)
#31 - 11 januari 2012 16:43
Ciklidi skrev:
Det är ju tack och lov inte hela yrkeskåren som säljer runda skålar till akvarium!

Kan du definiera en rund skål? är det ett klot eller cylinder och hur stor är den?
#32 - 11 januari 2012 16:45
Ja du det var en bra fråga!
Har aldrig haft Rotwailers men däremot Dobberman och dom har då adrenalin i alla fall!
Sedan fins det tydligen några till![:o]
#33 - 11 januari 2012 16:46
Ja jag har då aldrig sett någon rund skål som varit så stor att den varit lämplig till akarium.
#34 - 11 januari 2012 16:50
Ciklidi skrev:
Ja jag har då aldrig sett någon rund skål som varit så stor att den varit lämplig till akarium.

Jag har 6 000 fiskar i en cylinder, gör jag fel?
#35 - 11 januari 2012 16:53
Vad menar du med cylinder?
Är det en guldfiskskål på typ 10-15 liter då tycker jag det men dammar och vissa sjöar kan ju också va runda!
#36 - 11 januari 2012 17:05
Ciklidi skrev:
Vad menar du med cylinder?

Är det en guldfiskskål på typ 10-15 liter då tycker jag det men dammar och vissa sjöar kan ju också va runda!

Exakt, min cylinder är på 100 m2 yta och 1.2 meter hög. I den har jag just nu 6000 fiskar på 1 hekto. Jag har sedan 2 fyrkantiga dammar med samma yta och djup och därmed volym men där kan jag bara ha hälften av fiskmängden. Delvis beroende på att jag flyttar över fisken till dessa tills dom väger runt ett 1/2 kilo. Så det hela är i högsta grad relativt och att kategoriskt säga att något är fel är helt enkelt fel. Kastar man sedan skit på en hel yrkeskår blir det än mer fel.
#37 - 11 januari 2012 17:08
Men hur många fiskskålar har du sett som är i den dimensionen?
Det är inte skåla det är dammar anser jag!
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 11 januari 2012 17:15
Ciklidi skrev:

Jag jag blev nyfiken på dig och var tvungen att kolla på dina andra råd i andra trådar och jag fick mig i alla fall några goda skratt. Jag undrar faktiskt om du inte bara skriver här på Zoopet för att skämta :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 11 januari 2012 17:18
För att gå tillbaka till skålarna så har de utan tvekan nackdelar och de är inte direkt nybörjarakvarier.

Som info lägger jag nedan i den text som jag skrev om skålar i BTN Nanoboken som har kommit ut på ett antal olika språk.

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Så kallade guldfiskskålar har funnits länge (ca. 250 år) och de introducerades drygt 100 år innan de första akvarierna. Dessa skålar, som världen runt är mycket populära, har dock ett mycket dåligt rykte bland akvarister och de har för många blivit en symbol för dålig djurhållning. Många myter har spridits om dessa skålar som att fiskar blir tokiga om de bara kan simma runt, runt…, medan då guldfiskskålvännerna har bemött detta med att guldfiskar bara har ett minne på några få sekunder och att de därför inte alls blir tokiga av att simma runt. Bägge myterna är helt fel – en fisk som simmar runt blir inte tokig, en guldfisk har ett minne som är betydligt längre än några sekunder (det finns vetenskapliga experiment som visar på minst flera månader).[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000] [/COLOR][/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Dessa skålar har dock flera nackdelar som att[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]a) De har en liten vattenyta vilket ger dålig syresättning av vattnet.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]b) De är ofta väldigt små.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]c) De är svåra att inreda.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]d) En del (dock inte alla) fiskarter känner sig otrygga om det är öppet för insyn runt om.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]e) Det är svårt (nästintill omöjligt) att på ett snyggt och praktiskt sätt placera pumpar och värmare i ett runt akvarium.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Många placerar guldfiskar eller ännu oftare slöjstjärtar (något mindre avelsform av guldfisken) i skålar och anledningen till det är väl främst att de är tåliga, de är inte syrekrävande, de behöver inte varmt vatten, de har inte ont av att det är öppet runt om och därför kan dessa leva rätt länge i dessa skålar. Detta är dock ett felaktigt resonemang - bara för att en fisk tål dåliga förhållanden, innebär det inte att man skall hålla den så.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Rätt skötta blir även slöjstjärtar oerhört stora (minst 20 cm) och skräpar ner mycket. Därför är inte guldfiskar lämpliga att hålla i dessa ofta runda små skålar. Vill man ha en vanlig ”guldfiskskål”, välj då hellre några stycken kardinalfiskar (Tanichthys albonubes) samt lite syreproducerande växter som t.ex. Egeria densa.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Idag finns det dock skålar som har såväl integrerad filtrering (som kan rengöras), värmare samt belysning och dessa finns även i lite större format. Nackdelarna som att de är svåra att inreda samt att det är öppet för insyn runt om kvarstår dock. I en större skål kan man dock bygga upp en snygg inredning i mitten samt välja fiskarter som inte har något emot öppna sidor. Avstå dock från guldfiskar och slöjstjärtar eftersom de blir alldeles för stora. [/FONT][/COLOR][/SIZE]

#40 - 11 januari 2012 17:20
Skratta på du ärligt talat så tycker jag du verkar vara en översittare och jag funderar skarpt på att avsluta trots att jag betalat för att va med här!
Vad är det som är så roligt om jag får fråga?
#41 - 11 januari 2012 17:22
Kan man få tillbaka avgiften och gå ur detta?
#42 - 11 januari 2012 17:24
Ciklidi skrev:
Men hur många fiskskålar har du sett som är i den dimensionen?

Det är inte skåla det är dammar anser jag!

Det hör inte hit anser jag och det är baserat på följande uttalanden.
Ciklidi skrev:

Rätta mig om jag har fel men jag kan förstå fisken som bara kan simma runt runt!

Ciklidi skrev:

I det första dömmer du kategoriskt ut en form av behällere och ber oss rätta dig om du har fel, vilket du har.
I det andra dömmer du ut en hel yrkeskår. Vilket också är fel.

Jag vet inte om du är gammal nog att komma ihåg de 1 liters FYRKANTIGA akvarium man sålde kampfiskar i förr? Det var riktigt dåligt men då var det en norm då man trodde fisken ville ha det så.
#43 - 11 januari 2012 17:33
Min fråga står kvar!
#44 - 11 januari 2012 18:00
Kommer ihåg från mina tidiigare år när jag först hörde då om att fiskarna blir störda av att simma runt och att guldfisken bara har några sekundersminne. Hör det än idag men då har jag svårt att hålla tyst. Efter mycket läsande och pratande med kunniga personer då för några år sen så lärde jag mig detta med myterna inte var sanna.
#45 - 11 januari 2012 22:01
Jag har nog bara sett små glasskålar i zoobutikerna, aldrig stora!
#46 - 12 januari 2012 00:14
jag vet att den 28e när jag hämtar 2 kar i sundsvall kommer jag få med en "guldfisk"skål men jag fick bästa tipset ever av kjell.
Plantera en kaktus i den, kjell det kan du skriva upp at jag ska göra. tack för ett otroligt bra tips :D

Funderade allvarligt på vad f-n ska jag med den skålen till, men nu e det löst :D
#47 - 12 januari 2012 00:20
MyrasHusse skrev:
jag vet att den 28e när jag hämtar 2 kar i sundsvall kommer jag få med en "guldfisk"skål men jag fick bästa tipset ever av kjell.

Plantera en kaktus i den, kjell det kan du skriva upp at jag ska göra. tack för ett otroligt bra tips :D

Funderade allvarligt på vad f-n ska jag med den skålen till, men nu e det löst :D

Kan du inte ha den som vattenskål till jyckarna?
#48 - 12 januari 2012 05:46
Jag hade för mig att med just guldfisk skålar så handla det något om ytan , det va det negativa med denna "svängen" ovanför vattnet innan öppningen..
För övrigt så kvittar det mig om det är en skål eller en fyrkant. 5 liter är i min värld för lite för något om man inte njuter av djurplågeri

#49 - 12 januari 2012 06:11
Det är en myt att guldfiskar kan leva i sånna små utrymmen.. dem blir ju rätt så stora om man tänker efter.. det finns ju former av små fisk som kan kanske tänka sig att leva där.
#50 - 12 januari 2012 06:31
Guldfisken har redan diskuterats men nej, ingen fisk kan leva så.

#51 - 12 januari 2012 07:14
Givetvis så är ju inte större skålar något problem. Skillnad på skål och skål.

Oj känsligt ämne detta, kanske är det fullmåne ja:)

Min erfarenhet är jag sett små och ibland stora skålar hos nästan alla zoohandlare jag varit hos. Dock tror jag att de små har blivit mer ovanliga på senare år, hoppas det.
#52 - 12 januari 2012 08:38
Ett cylinder akvarie med maneter däremot. Det har jag alltid varit sugen på .

#53 - 12 januari 2012 10:24
bossep skrev:
Kan du inte ha den som vattenskål till jyckarna?

hehe kan man säkert oxå beroende på storleken på den :p
#54 - 12 januari 2012 14:59
MyrasHusse skrev:
hehe kan man säkert oxå beroende på storleken på den :p

Om man skall vara lite filisofiskt kan man nog med fog säga att alla akvarier är för små!Kanske det blir ganska rätt med ett stimm kardinaltetror i ett 3 000 liters akvarium men även det är tveksamt om man nu skall vara petig.
Hundskålar är nog lättare då räcker det med en dags förbrukning.
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 12 januari 2012 15:37
Ciklidi skrev:
Kan man få tillbaka avgiften och gå ur detta?

Skicka mig ett pm med ditt bankgiro eller postgironummer så att jag kan göra det
#56 - 12 januari 2012 17:15
Vart gör jag det?
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 12 januari 2012 17:21
Ciklidi skrev:
Vart gör jag det?

Gå in på aviseringar i menyn ovan för att skicka ett pm
#58 - 12 januari 2012 18:26
Ciklidi skrev:
Vart gör jag det?

Har du ett bankgiro? Eller postgiro? ;)

#59 - 12 januari 2012 19:22
Ett meddelande till Ciklidi: här i finland där jag bor brukar vi säga: det finns inget surrugat(medel) för vettet men det hjälper att vara tyst.

Du leker expert och bråkar med mycket mera erfarna akvarister än du själv, och dessutom med dåliga argument.
#60 - 12 januari 2012 20:18
Jag har inte bett om dina synpunkter så håll dom för dig själv är du snäll!
#61 - 12 januari 2012 20:19
Jag har sänt mitt bankkonto till Kjell!
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 12 januari 2012 20:20
Tillbaka till ämnet - glasskål till fisk??

Övriga inlägg deletas
#63 - 12 januari 2012 20:20
Håll ni era fiskar i glasskålar så håller jag mina i Akvarium!
#64 - 12 januari 2012 20:22
ecco skrev:
Den skulle jag ha som annorlunda kruka.

Köra med växter som antingen växer på ytan eller i sand på botten.

Men inga djur...

Klart du kan ha djur i den! Vad sägs om daggmask:D Men inget större å absolut inte fisk!
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 12 januari 2012 20:27
Ciklidi skrev:
Håll ni era fiskar i glasskålar så håller jag mina i Akvarium!

Akvarium inbegriper skålar;)
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 12 januari 2012 20:36
Klart du kan ha djur i den! Vad sägs om daggmask:D Men inget större å absolut inte fisk!

Jag förstår som sagt inte varför ni har denna inställning.
Skålar har sina begränsningar (som jag tog upp i ett tidigare inlägg i tråden) - men tar man hänsyn till dessa samt väljer fiskar som är lämpliga så so what. Jag har själv haft fiskar i skålar och det gick alldeles utmärkt - de lekte och levde väldigt länge så det gick definitivt ingen nöd på dom.
Sedan som sagt - alla akvarier (oavsett storlek och format) har sina begränsningar och skålarna har självklart fler än ett stort akvarium.

Jag har själv förövrigt nu i flera år kört ett 17 liters akvarie helt utan filter och det innehåller såväl fisk (en naturform av guppy) som räkor och det har fungerat alldeles utmärkt det också. Visst - det är rektagulärt men det är för den skull inte en bättre miljö för fiskar än den glasskål på 25 liter som jag också körde under några år.
#67 - 12 januari 2012 20:42
Ursäkta offtopic här nu kjell men fastnade för den biten där du skrev om ditt 17 liters. Hur ofta byter du vatten samt har du mycket växter där i?

Har med haft fisk i skål, hade för några år sen 2 guppy i en glassskål på knappt 12 liter, men hade ett stort innerfilter där i och en mycket storcrypto växt i mitten som skydd till fiskarna och det slutade med att jag hade närma 30 guppy till sist.
#68 - 12 januari 2012 20:51
När det då gäller kupor - jo man kan ha fisk i såna, lägger man ner sig så kanske rent av lagligt. Men vidare då, bara för att man kan ha det, hur hamnar man i det sen till att man vill ha det? Jag kan inte se annat än att det blir mer svårskött än ett vanligt akvarium och att man får diverse nackdelar som begränsad yta, både i toppen och botten som gör allt så mycket svårare. Jag ser helt enkelt inte poängen i att ha en kupa, varför göra det svårare för sig?

Att man sen kan ha fisk i något begränsade volymer är en annan sak, jag har ju haft diverse småfisk i större petboxar så visst kan det gå.
#69 - 13 januari 2012 01:26
Om ni pratar med en proffsodlare kommer ni att få höra att det är 2 seker som är viktiga och alltid står i relation till varandra. Vettenyta och viktenhet på fisken. Det vill säga X kg fisk per M2. Sedan spelar det ingen roll vilken form burken har. Man kan alltså ha mer fisk i ett akvarium som är lägre än ett som är högt med samma vattenvolym. Detta får naturligtvis inte drivas till absurdum. Vattendjupet spelar olika stor roll för olika fiskar.
#70 - 13 januari 2012 09:26
Mina kusiner hade miljonfiskar(guppy??) i en stor glasskål och jag har inte sett några andra akvarium där de förökat sig så mycket. de gav bort hinkvis med fisk
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 13 januari 2012 09:48
macke_fisk skrev:
Ursäkta offtopic här nu kjell men fastnade för den biten där du skrev om ditt 17 liters. Hur ofta byter du vatten samt har du mycket växter där i?

Har med haft fisk i skål, hade för några år sen 2 guppy i en glassskål på knappt 12 liter, men hade ett stort innerfilter där i och en mycket storcrypto växt i mitten som skydd till fiskarna och det slutade med att jag hade närma 30 guppy till sist.

Ja jag har jättemycket växter och därmed indirekt också ett jättestort filter. Däremot så byter jag inte vatten så ofta.

Nåväl detta är inget jag kan rekommendera att man skall köra med fisk i småakvarier utan motorfilter. Jag vill bara säga att oavsett vilka fiskar man håller så kan man ge dem en utomordentligt bra miljö om man bara vet vad man pysslar med.
#72 - 13 januari 2012 09:50
Varfär är erfarna akvarister som ni så idogen att ha fisk i en liten rund skål när det inte är tillrådigt att ha det när det finns riktiga akvarium där fisken onekligen mår bättre av att leva i?
Jag månar endast om fiskens bästa och skulle själv aldrig utsätta en fisk för detta!
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 13 januari 2012 10:02
Bygert skrev:
När det då gäller kupor - jo man kan ha fisk i såna, lägger man ner sig så kanske rent av lagligt. Men vidare då, bara för att man kan ha det, hur hamnar man i det sen till att man vill ha det? Jag kan inte se annat än att det blir mer svårskött än ett vanligt akvarium och att man får diverse nackdelar som begränsad yta, både i toppen och botten som gör allt så mycket svårare. Jag ser helt enkelt inte poängen i att ha en kupa, varför göra det svårare för sig?.

Som du skriver så är glaskupor svårskötta samt är mer begränsade och det är definitivt inte något man skall ge sig ikast med som nybörjare (se mitt långa inlägg tidigare i tråden). Sedan den andra frågan du tar upp handlar ju mycket om tycke och smak och där är smaken olika. Det finns ju även andra typer av akvarier som t.ex. Fluval Edge-akvarierna etc. etc. som definitivt inte heller är lättskötta men som också de funkar om man väljer rätt vid inredning och val av det levande i akvariet, men inte heller dessa är definitivt några nybörjarakvarier.
Själv har jag nu i flera år kört med ett BiOrb-akvarium - den modell som jag har är visserligen inte rund men har också den egentligen precis samma nackdelar som deras runda modell. Växter har jag inte fått att trivas i akvariet, men fiskarna (vietnamesiska kardinalfiskar) fungerar utmärkt och det har ett bra filtersystem (har gjort rent det 1 gång på drygt 3 år).

Jag har även 2 väggakvarier hemma och även de fungerar alldeles utmärkt trots att de är väldigt smala och därmed rätt opraktiska. Man måste helt enkelt tänka på vad man väljer att ha för innehåll i akvariet men det får man förstås göra oavsett vilket akvarie man har. Dock så är av naturliga skäl utvalet betydligt mindre för mina specialakvarier än för mitt 3.000 liters akvarie.
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 13 januari 2012 10:10
Ciklidi skrev:
Varfär är erfarna akvarister som ni så idogen att ha fisk i en liten rund skål när det inte är tillrådigt att ha det när det finns riktiga akvarium där fisken onekligen mår bättre av att leva i?

Jag månar endast om fiskens bästa och skulle själv aldrig utsätta en fisk för detta!

Ljug inte - INGEN här har påstått att vi idoget pläderar för att man skall ha fiskar i en liten rund skål. Vad vi har sagt är att man kan ha fiskar i en STOR skål om man tar hänsyn till skålens begränsningar och väljer inredning och fiskar utifrån detta.

Jag hörde om en som gjorde sig av med sin 25 liters skål därför att okunniga akvarister kallade honom för djurplågare. Istället köpte han ett 10-liters akvarium - en miljö som var mycket sämre för fiskarna.
Du månar inte om fiskens bästa om du bara pratar om att man inte skall ha en skål utan enbart akvarium. Man månar om fiskarnas bästa om man ger råd hur man skall välja fiskar, hur man skall sköta akvariet (oavsett form) och även talar om vilka nackdelar resp. form har.
#75 - 13 januari 2012 10:25
Denna tråd har tydligen blivit ett sätt att hänga ut mig trots att jag får medhåll åtminstone av vissa.
Jag förordar inte heller 10 liters akvarium men denna tråd handlade inte om akvarium utan runda små skålar.
Och så vill jag slutligen påstå att vad jag än gjort för gaolna saker så har jag inte ljugit!
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 13 januari 2012 10:31
Ciklidi skrev:
Denna tråd har tydligen blivit ett sätt att hänga ut mig trots att jag får medhåll åtminstone av vissa.

Jag förordar inte heller 10 liters akvarium men denna tråd handlade inte om akvarium utan runda små skålar.

Och så vill jag slutligen påstå att vad jag än gjort för gaolna saker så har jag inte ljugit!

Du skrev ovan
Varfär är erfarna akvarister som ni så idogen att ha fisk i en liten rund skål ....

Så vem av oss har då idoget hävdat att man skall ha fisk i en LITEN RUND SKÅL. Ange namnet - för annars är det ju lögn det du skriver.
Kjell Fohrman
Administrator
#77 - 13 januari 2012 10:42
Återgå till ämnet.
Ciklidi får svara min fråga i ovanstående inlägg - men inget annat.

I ÖVRIGT:
Så accepterar jag enbart inlägg som handlar om VARFÖR man inte skall ha fiskar i skålar, eller varför man kan ha det om förutsättningarna är OK.

INLÄGG SOM INNEHÅLLER NÅGOT ANNAT DELETAS
#78 - 13 januari 2012 10:57
Jag har skumläst lite här och där ibland inläggen, så kanske jag har missa något men det jag är nyfiken på är vad är det med den runda formen som är så olämpligt?
Kan tänka mig att sätta dit ett innerfilter är lite knöligt.;)
Har absolut ingen erfarenhet av runda skålar själv men undrar vad som händer i vattnet (eller inte händer) när skålen är rund, vad är det som gör att fiskarna mår dåligt?
Vad är bra med en rund skål?
Frågorna är många.(man kan ju aldrig lära sig för mycket:p)
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 13 januari 2012 11:03
solis skrev:
Jag har skumläst lite här och där ibland inläggen, så kanske jag har missa något men det jag är nyfiken på är vad är det med den runda formen som är så olämpligt?

Kan tänka mig att sätta dit ett innerfilter är lite knöligt.;)

Har absolut ingen erfarenhet av runda skålar själv men undrar vad som händer i vattnet (eller inte händer) när skålen är rund, vad är det som gör att fiskarna mår dåligt?

Vad är bra med en rund skål?

Frågorna är många.(man kan ju aldrig lära sig för mycket:p)

Dåligt är väl fel att säga, fiskarna bryr sig knappast (med undantag för hajar som enligt lag inte får hållas i akvarier med hörn) om huruvida akvariet är runt eller fyrkantigt men indirekt så ger den runda formen problem med inredningen.
Jag lägger en gång till in stycket jag skrev i BTN Nanoboken

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Så kallade guldfiskskålar har funnits länge (ca. 250 år) och de introducerades drygt 100 år innan de första akvarierna. Dessa skålar, som världen runt är mycket populära, har dock ett mycket dåligt rykte bland akvarister och de har för många blivit en symbol för dålig djurhållning. Många myter har spridits om dessa skålar som att fiskar blir tokiga om de bara kan simma runt, runt…, medan då guldfiskskålvännerna har bemött detta med att guldfiskar bara har ett minne på några få sekunder och att de därför inte alls blir tokiga av att simma runt. Bägge myterna är helt fel – en fisk som simmar runt blir inte tokig, en guldfisk har ett minne som är betydligt längre än några sekunder (det finns vetenskapliga experiment som visar på minst flera månader).[/FONT]

[FONT=Calibri]Dessa skålar har dock flera nackdelar som att[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]a) De har en liten vattenyta vilket ger dålig syresättning av vattnet.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]b) De är ofta väldigt små.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]c) De är svåra att inreda.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]d) En del (dock inte alla) fiskarter känner sig otrygga om det är öppet för insyn runt om.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]e) Det är svårt (nästintill omöjligt) att på ett snyggt och praktiskt sätt placera pumpar och värmare i ett runt akvarium.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Många placerar guldfiskar eller ännu oftare slöjstjärtar (något mindre avelsform av guldfisken) i skålar och anledningen till det är väl främst att de är tåliga, de är inte syrekrävande, de behöver inte varmt vatten, de har inte ont av att det är öppet runt om och därför kan dessa leva rätt länge i dessa skålar. Detta är dock ett felaktigt resonemang - bara för att en fisk tål dåliga förhållanden, innebär det inte att man skall hålla den så.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Rätt skötta blir även slöjstjärtar oerhört stora (minst 20 cm) och skräpar ner mycket. Därför är inte guldfiskar lämpliga att hålla i dessa ofta runda små skålar. Vill man ha en vanlig ”guldfiskskål”, välj då hellre några stycken kardinalfiskar (Tanichthys albonubes) samt lite syreproducerande växter som t.ex. Egeria densa.[/FONT][/COLOR][/SIZE]

[SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Calibri]Idag finns det dock skålar som har såväl integrerad filtrering (som kan rengöras), värmare samt belysning och dessa finns även i lite större format. Nackdelarna som att de är svåra att inreda samt att det är öppet för insyn runt om kvarstår dock. I en större skål kan man dock bygga upp en snygg inredning i mitten samt välja fiskarter som inte har något emot öppna sidor. Avstå dock från guldfiskar och slöjstjärtar eftersom de blir alldeles för stora[/FONT][/COLOR][/SIZE]

Så tar man hänsyn till detta, väljer fiskar utifrån förutsättningara så är det OK.
Att runda akvarier i sig skulle vara skadligt för fiskar är lika sant som att jultomten finns:D
#80 - 13 januari 2012 11:05
Som jag ser det så är alla runda skålar som jag sett som säljs så är dom alla för små + att jag kan förstå resonemagnet om att fiskar inte mår bra i dom på grund av formen.
Men börjar man snacka om mycket större som vissa pratar om dammar som är runda så är nog inte det riktigt samma sak tycker jag.
Jag har inget belägg för det men titta genom en konkav eller konvex ruta så kanske ni kan förstå mitt resonemang.
#81 - 13 januari 2012 11:18
Dåligt är väl fel att säga, fiskarna bryr sig knappast (med undantag för hajar som enligt lag inte får hållas i akvarier med hörn) om huruvida akvariet är runt eller fyrkantigt men indirekt så ger den runda formen problem med inredningen.

Jag lägger en gång till in stycket jag skrev i BTN Nanoboken

Så tar man hänsyn till detta, väljer fiskar utifrån förutsättningara så är det OK.

Att runda akvarier i sig skulle vara skadligt för fiskar är lika sant som att jultomten finns:D

Tackar så mycket för detta svaret.[:-106]
#82 - 13 januari 2012 11:18
Nu är det ju inte så enkelt att alla runda skålar är kupor, där kanten svänger upp och öppningen blir mindre än skålens största diameter. Många har ju använt Ikeas höga glasvaser till räkkar, med stor framgång, jag själv t ex.
Det är inte den runda formen i sig som kan störa en känslig fisk utan att det är insyn från alla håll och fisken därmed inte kan söka skydd någonstans. Enkelt att fixa med färg på halva skålen, svart plast eller helt enkelt insynsskydd i form av täta växter eller stenröse etc.

I en kupa blir inte heller förhållandet mellan vattenvolym och vattenyta optimalt för gasutbytet mellan luft och vatten, liksom inte heller i en för hög cylinder. Är då den runda burken liten blir det svårt att fästa ett filter pga väggens stora krökning.

Tilläggas kan att Bollmora Akvarieklubb på Husdjursmässan förra veckan hade ett runt akvarium. Fullt med skalarer, alla överlevde och mådde bra. Volymen var på 200 liter.........
#83 - 13 januari 2012 11:18
När det gäller vad som inte är bra med rund så får man ju klara ut vad man menar med rund. Om man med runt menar att akvariet ser ut som en cirkel om man tittar uppifrån så har det en del fördelar och en del nackdelar. Det är svårare att uppfylla kravet på insynskydd i ett runt akvarium och en böjd ruta kan vara svårare att hålla ren. Å andra sidan finns det vissa poänger också, särskilt till snabbsimmare typ makrill eller känsliga djur som maneter är det mycket bättre med ett runt akvarium där de inte riskerar att fastna i hörnen. Faktum är att när det gäller djurpark så är det för vissa fiskar ett krav att akvarierna skall vara runda eller på sin höjd sexkantiga, just på grund av det där med att det kan bli problem med hörn. Ett cylinderformat akvarium kan alltså vara väldigt bra till somligt och ha vissa nackdelar till annat men det är inget som per definition måste vara dåligt.

Kuporna är ju dock inte bara runda om man tittar uppifrån utan även framifrån. Inte en cylinder alltså utan mer eller mindre ett klot. Rundningen uppifrån och ner är en definitiv nackdel, mindre vattenyta för gasutbyte och mindre bottenyta för att ge trygghetsskapande bottenmaterial och möjlighet att plantera växter. Cylinderformade akvarier kan alltså ibland rent av vara bättre men när det gäller de klotformade så kan jag inte se en enda fördel, det blir krångligare med skötseln och sämre för djuren.
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 13 januari 2012 11:31
Mumin skrev:
Nu är det ju inte så enkelt att alla runda skålar är kupor, där kanten svänger upp och öppningen blir mindre än skålens största diameter. Många har ju använt Ikeas höga glasvaser till räkkar, med stor framgång, jag själv t ex.

Fast egentligen så är väl Ikeas vaser (jag har själv en sån) egentligen ännu sämre eftersom de förutom att ha en liten vattenyta också är extremt höga. Så även om jag faktiskt har monterat en bakgrund i min Ikea-vas så tycker jag att det varit svårare att få såväl fisk som i än högre grad räkor att trivas där än i de s.k. "guldfiskskålarna"
#85 - 13 januari 2012 11:36
Jag kan ändå tycka att det är relevant att kritisera skålar. Efter vad jag förstår så är det väldigt många som köper dem utan att ha kunskapen som Kjell och andra erfarna akvarister har. Eftersom man kan se att det säljs på djuraffärer som annars sällan har bra koll på fiskarnas behov, och som dessutom prackar på en fiskar bara för att få sälja utan att ha informerat om fiskens behov av storlek på akvariet (för ett antal år sedan vandrade jag in på en djuraffär med impulsköp-byxorna på mig, frågvis men helt okunnig, och blev intalad att det var "Heelt OK" att ha två slöjstjärtar i ett 30-liters akvarium).
Självklart ska man läsa på innan man skaffar sig fiskar, men det är många som anser att det "bara" är fiskar och de klarar sig, eller så dör de, det är inget mer med det. Så jag vet att många går och köper sig ett akvarium och en handfull fiskar då de andast har rykten som informationskälla.

Det jag syftar på är att det är en större del av folk som går i djuraffärer som inte är så pålästa som ni, och vi vet allihopa att på tok för många djuraffärer bara säljer saker utan att ge korrekt information. Därför kan jag tycka att det är synd att det säljs små skålar (jag har faktiskt själv aldrig sett någon djuraffär sälja ett 25-liters skål, utan det jag har sett har väl varit mellan 5 och 10 liter)
Jag litar helt och fullt på att ni erfarna akvarister tar väl hand om era fiskar oavsätt vilken form akvariet har. Men det jag inte litar på det är okunniga säljare i djuraffärer och nybörjare som inte har läst på.

Ja, det jag kommer fram till är kanske att det är djuraffärers bristande information och som jag egentligen vill kritisera. Men nu är det ju så, och då kanske det inte passar att sälja små skålar i vilka djuraffärer som hellst och till vem som hellst. Okunniga köpare och säljare som bara är intresserade av pengar kommer det väl alltid att finnas, tyvärr, men man kanske kunde göra något åt skålarna..?

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 13 januari 2012 11:37
Bygert skrev:
när det gäller de klotformade så kan jag inte se en enda fördel, det blir krångligare med skötseln och sämre för djuren.

Nej fördelar med s.k. skålar kan man säkert ha svårt att hitta - där är vi nog alla överens, de är svårare att sköta, de är svårare att inreda, det är svårare att hitta lämpliga fiskar etc.
Och visst kan man säga att det blir sämre för djuren - på samma sätt som man kan säga att det blir sämre för djuren i ett 300-liters akvarium än de har det i mitt 3.000 liters;)
Men ju mindre akvariet är och ju konstigare formen är destp större krav ställer det på den som handhar det för att fiskarna skall få en bra miljö att leva i.
#87 - 13 januari 2012 11:42
Vad jad hela tiden diskuterat är dessa guldfiskksålar som säljs på zooaffärer som är på tok för fisk.
Sedan har det nu avhandlas både stora dammar på massor av kubik och cylinderformade akvarium på flera hundra liter men ingen av dom har nog inte mycket gemensamt med en guldfiskskål på typ 5-15 liter
Sedan om någon lyckats få yngel i en sådan så säger ju inte det att det är bra för fisken!
Höns står 4st i en bur på 0,5 m2 med gallerbotten och lägger ägg ändå så det går att få djur att föröka sig trots att dom har bedrövliga förhållande.
#88 - 13 januari 2012 11:59
Automeris : +1 [:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 13 januari 2012 13:46
Automeris skrev:
Jag kan ändå tycka att det är relevant att kritisera skålar. Efter vad jag förstår så är det väldigt många som köper dem utan att ha kunskapen som Kjell och andra erfarna akvarister har. Eftersom man kan se att det säljs på djuraffärer som annars sällan har bra koll på fiskarnas behov, och som dessutom prackar på en fiskar bara för att få sälja utan att ha informerat om fiskens behov av storlek på akvariet (för ett antal år sedan vandrade jag in på en djuraffär med impulsköp-byxorna på mig, frågvis men helt okunnig, och blev intalad att det var "Heelt OK" att ha två slöjstjärtar i ett 30-liters akvarium).

Självklart ska man läsa på innan man skaffar sig fiskar, men det är många som anser att det "bara" är fiskar och de klarar sig, eller så dör de, det är inget mer med det. Så jag vet att många går och köper sig ett akvarium och en handfull fiskar då de andast har rykten som informationskälla.

Det jag syftar på är att det är en större del av folk som går i djuraffärer som inte är så pålästa som ni, och vi vet allihopa att på tok för många djuraffärer bara säljer saker utan att ge korrekt information. Därför kan jag tycka att det är synd att det säljs små skålar (jag har faktiskt själv aldrig sett någon djuraffär sälja ett 25-liters skål, utan det jag har sett har väl varit mellan 5 och 10 liter)

Jag litar helt och fullt på att ni erfarna akvarister tar väl hand om era fiskar oavsätt vilken form akvariet har. Men det jag inte litar på det är okunniga säljare i djuraffärer och nybörjare som inte har läst på.

Ja, det jag kommer fram till är kanske att det är djuraffärers bristande information och som jag egentligen vill kritisera. Men nu är det ju så, och då kanske det inte passar att sälja små skålar i vilka djuraffärer som hellst och till vem som hellst. Okunniga köpare och säljare som bara är intresserade av pengar kommer det väl alltid att finnas, tyvärr, men man kanske kunde göra något åt skålarna..?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Nej men som du själv säger så var det ju också oseriöst av affären att sälja 2 slöjstjärtar till ett 30-liters akvarium. Jag tycker man skall ställa krav på affärerna att de skall ge en bra och korrekt information, om man säljer en guldfiskskål så skall man tala om de nackdelar jag nämnde ovan, man skall informera om att urvalet av fisk man kan väjla mellan är mycket begränsat osv.
Men det är ju också en information som man skall ge för alla sorters akvarier och att då bara peka ut dessa skålar blir ju då ett populistiskt beslut som gör att man undviker den viktiga frågan om att man skall informera.

Det finns som sagt nanoakvarier i handeln idag som är svårare att sköta än en glaskupa - varför då bara peka på kuporna om att de är dåliga. Kommer ihåg att vi på Zoopet hade en avdelning "Snygga akvarier" - där la jag in ett akvarium som var på 1 liter. Det var jättesnyggt, men INGEN kommenterade under alla år att detta akvarium var djurplågeri, däremot klankades det hela tiden ner på de mångdubbelt större kuporna.
Så om man nu är kuphatare så gäller det att åtminstone inte sila mygg, men svälja kameler.

Det viktiga tycker jag är att ge adekvat information om vilka krav och vilka begränsningar varje behållare har.

PS: Apropå glaskupestorlek så är idag 80% av alla kupor som säljs på 15 liter och större (info från grossister)
#90 - 13 januari 2012 14:31
Det jag har att invända mot runda skålar eller vaser är att det ger ett väldigt förvrängt intryck för fisken och det tror jag är väldigt negativt!
#91 - 13 januari 2012 14:56
Blir som att vara på gröna lund och lustiga huset att titta ut genom glaskulan skulle jag kunna tänka mig.:p
Kjell Fohrman
Administrator
#92 - 13 januari 2012 15:00
åheim skrev:
Det jag har att invända mot runda skålar eller vaser är att det ger ett väldigt förvrängt intryck för fisken och det tror jag är väldigt negativt!

Det är en intressant frågeställning och det är ju ingen tvekan om att vi tycker att det ger ett konstigt intryck, fast egentligen så ser det faktiskt mer konstigt ut i ett vanligt akvarie med kraftigt svängd farmruta än vad det gör i en guldfiskskål. Fast vad vi tycker är ju egentligen en smakfråga och det är ju egentligen helt ointressant ur fiskens perspektiv.

Jag har ju haft nu haft en massa akvarier i snart 40 år och under senare år även en hel del med svängd ruta - men jag har faktikst upprikt sagt aldrig noterat att fiskarna i ett sådan akvarie skulle var mer skygga eller räddhågsna än fiskar i akvarier med platta rutor. Så utifrån min erferenhet så tror jag inte att det är så.

Däremot en annnan sak som t.ex. Bygert varit inne på innan nämligen att det är öppet runt om - detta har jag däremot ofta sett att det gör en del fiskar skygga och rädda. Däremot inte alla - så det tror jag är viktigt att tänka på. Detta gäller naturligtvis för alla akvarier - dilemmat med kuporna är här snarare att det är svårare att inreda sådana akvarier för den typen av fiskar.

Titta till exempel på detta foto som är på flera tusen liter men är öppet runt om och här är det uppenbart att fiskarna håller sig nära tryggheten (botten eller växtpelaren i mitten).
#93 - 13 januari 2012 15:40
Det är en intressant frågeställning och det är ju ingen tvekan om att vi tycker att det ger ett konstigt intryck, fast egentligen så ser det faktiskt mer konstigt ut i ett vanligt akvarie med kraftigt svängd farmruta än vad det gör i en guldfiskskål. Fast vad vi tycker är ju egentligen en smakfråga och det är ju egentligen helt ointressant ur fiskens perspektiv.

Jag har ju haft nu haft en massa akvarier i snart 40 år och under senare år även en hel del med svängd ruta - men jag har faktikst upprikt sagt aldrig noterat att fiskarna i ett sådan akvarie skulle var mer skygga eller räddhågsna än fiskar i akvarier med platta rutor. Så utifrån min erferenhet så tror jag inte att det är så.

Däremot en annnan sak som t.ex. Bygert varit inne på innan nämligen att det är öppet runt om - detta har jag däremot ofta sett att det gör en del fiskar skygga och rädda. Däremot inte alla - så det tror jag är viktigt att tänka på. Detta gäller naturligtvis för alla akvarier - dilemmat med kuporna är här snarare att det är svårare att inreda sådana akvarier för den typen av fiskar.

Titta till exempel på detta foto som är på flera tusen liter men är öppet runt om och här är det uppenbart att fiskarna håller sig nära tryggheten (botten eller växtpelaren i mitten).

Den bilden visar på ett naturligt beteende hos de flästa mindre fiskar. Ta en titt på ett korallrev till exempel. Skydd behöver INTE vara en bakgrund utan kan vara ett objekt mitt i. Eller kanske en flytväxt. Det spelar ingen roll vilken form behållaren har!
Jag tror att med många kloka och andra inte så kloka inlägg så kan vi konstatera att det inte är formen på behållaren som är viktig utan andra faktorer såsom invånare, skydd, volym och vattenyta.
#94 - 13 januari 2012 16:42
Men om vi nu möjligen kommit fram till att det går att ha fisk i alla fall i de stora kuporna men att det är förenat med en del komplikationer - nå, då är ju frågan vilka köper kupor? Den erfarne akvaristen som ser nackdelarna men av en eller annan anledning vill försöka i alla fall och som har nog erfarenhet och kunskap att klara av att få till det bra med inredning, fiskval, skydd, teknik osv?

Eller den totale nybörjaren som fått för sig att det vore kul att prova på fisk och inte har en susning om nånting och blir ett lätt offer för att bli pålurad vad som helst i affären / alternativt köper det som är billigt och ser kul ut och struntar i goda råd?

Jag tror att de flesta kuporna hamnar hos typ två. Och så går det åt h-e och djuren far illa och personen tappar intresset. I värsta fall förstår man inte ens att det är problem utan tror att det är helt som det skall att guldfiskar lever ett halvår. Om inte annat på den här grunden är kuporna ett problem. De finns (med något undantag) inte hos de som skulle kunna klara av dem.
#95 - 13 januari 2012 22:28
Bygert skrev:
Men om vi nu möjligen kommit fram till att det går att ha fisk i alla fall i de stora kuporna men att det är förenat med en del komplikationer - nå, då är ju frågan vilka köper kupor? Den erfarne akvaristen som ser nackdelarna men av en eller annan anledning vill försöka i alla fall och som har nog erfarenhet och kunskap att klara av att få till det bra med inredning, fiskval, skydd, teknik osv?

Eller den totale nybörjaren som fått för sig att det vore kul att prova på fisk och inte har en susning om nånting och blir ett lätt offer för att bli pålurad vad som helst i affären / alternativt köper det som är billigt och ser kul ut och struntar i goda råd?

Jag tror att de flesta kuporna hamnar hos typ två. Och så går det åt h-e och djuren far illa och personen tappar intresset. I värsta fall förstår man inte ens att det är problem utan tror att det är helt som det skall att guldfiskar lever ett halvår. Om inte annat på den här grunden är kuporna ett problem. De finns (med något undantag) inte hos de som skulle kunna klara av dem.

Jag håller naturligtvis med om vad du skriver.
Jag tycker det var bra att Sofia som skapade tråden tog sig hit och frågade om det var OK.
Snäppet smartare hade nog varit att fråga först då hade hon sluppit den onödiga utgiften hon nu fick.
Det hela urartade när några började kalla alla zoohandlare gnidna och inkompetenta. Då ilsknade herr Fhorman till eftersom den eller de personer som kom med den typen av kritik oftast bjuder oss på helt galen information även i andra trådar.
Min slutledning är att trådskaparen gjorde helt rätt och frågade på detta eminenta forum och förhoppningsvis använder skålen som blomkruka eller nått.
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 14 januari 2012 10:21
Bygert skrev:

Du har säkert helt rätt i att det är flest nybörjare som köper kupor, men de flesta nybörjare köper ju också småakvarier. På den tiden jag hade affär så köptes 54 liters akvarierna (de minsta som fanns då) till 95% av nybörjare och de köpte då också för små pumpar och undermålig belysning (små glödlampor) - dvs de fick en usel start.

Det nya med nanotrenden är ju att det idag finns utmärkta pumpar till småakavarier, det finns utmärkt belysning etc. etc. och det har lett till att det idag egentligen inte är så himla svårt att starta upp ett miniakvarie (förutsatt förstås att man väljer rätt fiskar). Det finns ju idag också kupor som funkar alldeles utmärkt och inte är dyft svåra. Det jag körde igång var en BiOrb-kub som har ett extremt bra filtersystem (kan gå ett år mellan rengöringarna) och en bra belysning. Det var faktiskt betydligt lättare att få en bra balans i detta än det var att få i mitt 3.000 liters akvarium.

Så jag vidhåller att det viktiga är att informera om varje akvariemodells nackdelar och att man inpräntar att ett akvarium (oavsett form eller storlek) inte är en möbel man bara ställer upp och kör igång så sköter sig allt själv utan att det är en levande miljö som ställer krav på den som har det. Om man bara anser att det är en möbel så skall man inte ha ett akvarium.
#97 - 25 januari 2012 10:24
[SIZE=3][COLOR=black][FONT="Arial"]
Detta tycker jag är ett utbärkt bevis på vad jag pratar om!
http://www.blocket.se/vasternorrland/Fiskar_38042540.htm?ca=5&w=2[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=black][FONT="Arial"]

[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=black][FONT="Arial"]

[/FONT][/COLOR][/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 25 januari 2012 10:29
Ciklidi skrev:
[SIZE=3][COLOR=black][FONT=Arial]

Detta tycker jag är ett utbärkt bevis på vad jag pratar om!

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fiskar_38042540.htm?ca=5&w=2[/FONT][/COLOR][/SIZE][SIZE=3][COLOR=black][FONT=Arial]

[/FONT][/COLOR][/SIZE]

Man kan också hitta många bevis på Blocket om att fiskar går i för små vanliga akvarier och för den skulle tycker jag inte man skall förbjuda alla akvarier.
Olika akvarier ställer olika krav och utifrån förutsättningarna så skall man anpassa det levande innehållet
#99 - 25 januari 2012 11:12
Ja jag tycker det också är fel men en skål är sämre än ett akvarium och som du själv säger så är det få som klarar av att fixa detta att ha fisk i en glaskula.
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 25 januari 2012 11:33
Ciklidi skrev:
Ja jag tycker det också är fel men en skål är sämre än ett akvarium och som du själv säger så är det få som klarar av att fixa detta att ha fisk i en glaskula.

Vissa nanoakvarier är minst lika svåra.

Varför inte upplysa istället för att det skall förbjudas. Man kan inte utgå från att alla är idioter och bara förbjuda för att de inte kan ta till sig information.
#101 - 25 januari 2012 11:38
Varför inte upplysa istället för att det skall förbjudas. Man kan inte utgå från att alla är idioter och bara förbjuda för att de inte kan ta till sig information.

håller med.

om man skall hårddra det till andra områden så skall man ju förbjuda alla bilar som kan köra fortare
än 5 km i timmen.....folk kör ju bevisligen ihjäl sig själva och andra med jämna mellanrum.....

lagstiftningen är ju bra på det viset inom både glasskålens och bilens revir.

dvs att om folk bara håller sig inom lagens råmärken så blir det sällan eller få olyckor.

.
#102 - 25 januari 2012 11:41
Jag har aldrig sagt att alla är idioter och jag tror heller inte att alla som inte är idioter klarar va att hålla fisk i glaskula!
Men är det verkligen lagligt att hålla fisk i liten glaskula?
Liten glaskula då menar jag 5-15 liter inte en rund basäng på flera kubik!
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 25 januari 2012 12:12
Ciklidi skrev:
Jag har aldrig sagt att alla är idioter och jag tror heller inte att alla som inte är idioter klarar va att hålla fisk i glaskula!

Men är det verkligen lagligt att hålla fisk i liten glaskula?

Liten glaskula då menar jag 5-15 liter inte en rund basäng på flera kubik!

Nja lagligt och lagligt. Läser man L80 så står det att de är förbjudna att hålla fisk i (oavsett storlek) om man inte uppfyller vissa punkter som anges. Dessa punkter är egentligen exakt samma som gäller för vanliga akvarier, men de är svårare att uppfylla i skålar (speciellt i små).

Sedan kan man ju alltid diskutera lagen - det finns vissa punkter i den om vilka krav som ställs på akvarier som gör att inte ens mitt 3.000 liters rektangulära akvarium uppfyller.
#104 - 25 januari 2012 12:17
ja då bör det va ändå svårare att uppfylla i en glaskupa på 15 liter
#105 - 25 januari 2012 12:24
om jag har fattat lagen rätt så är i princip alla akvarium förbjudna.

enligt principen att det går inte att in absurdum uppfylla alla kraven, alltid är det nått
som inte går att göra.

om jag nu har fattat lagen rätt........

.
Kjell Fohrman
Administrator
#106 - 25 januari 2012 13:55
Ciklidi skrev:
ja då bör det va ändå svårare att uppfylla i en glaskupa på 15 liter

Vilket var det som jag skrev ovan.
Det är nästintill omöjligt att uppfylla lagen i ett stort akvarium, och ännu omöjligare i ett litet;)

Men uppriktigt sagt så handlar det ju inte om att uppfylla lagen utan om att ge de djur som man har i akvariet ett bra liv (vilket de faktiskt inte får om lagen uppfylls till punkt och pricka). Det är svårare i en kupa, men definitivt inte så svårt att inte en nybörjare skulle kunna klara av det om han/hon får rätt instruktioner
#107 - 25 januari 2012 13:58
Håller fullständigt med där
#108 - 25 januari 2012 21:45
När jag bodde i Costa Rica och bland annat studerade Vattenhyacinter arbetade vi ofta med något vi kallade biosfärer.
Det var helt slutna acryl kulor här är ett exempel.
&feature=player_embedded" target="_blank">
&feature=player_embedded

Det finns ingen bild på de vi använde för att ha fisk och grodor i men de fungerade ofta mycket bra och länge.
Jag tror det fins en vi startade någon gång i mitten av 90 talet fortfarande fungerande.
Vi fan att dessa kulor fungerade mycket bättre än slutna akvarier vilket vi också testade.
Problemet med dessa var att få till en acceptabel miljö under uppstarten men sedan puttrade de och gick.
Här är en bild som visar kulor som inte är så bra!
[ATTACH=CONFIG]51034[/ATTACH]
#109 - 12 november 2012 17:35
Väcker liv i tråden med ett mindre roligt inslag...

http://www.blocket.se/kronoberg/Runt_akvarium_med_fisk_43878414.htm?ca=23_14&w=2

Annons