Glasskål ca 10 liter

HazelCR
#1 - 15 juli 2005 15:14
Hej allihopa på zoopet!

Jag har precis fyndat en rund glasskål.
Vad tycker ni att jag skall ha i den?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 juli 2005 15:22
Fick själv en sådan en gång - jag la grovkornigt grus på botten och planterade kaktusar i den - det blev riktigt bra.
#3 - 15 juli 2005 15:24
[QUOTE=HazelCR]Hej allihopa på zoopet!

Jag har precis fyndat en rund glasskål.
Vad tycker ni att jag skall ha i den?[/QUOTE]

Du kan ju ha någon enstaka fisk där.
#4 - 15 juli 2005 15:29
Ingen fisk alls.. Någon sand/grus, växter och räkor?
#5 - 15 juli 2005 15:42
varför ingen fisk? jag har haft många fiskar i små skålar.. inga problem.
#6 - 15 juli 2005 16:53
för dig kanske
#7 - 15 juli 2005 16:54
[QUOTE=Orfeous]Du kan ju ha någon enstaka fisk där.[/QUOTE]

[QUOTE=Orfeous]varför ingen fisk? jag har haft många fiskar i små skålar.. inga problem.[/QUOTE]

En fråga bara.....hur ska du ha det...??

//Peter
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 15 juli 2005 17:05
[QUOTE=Orfeous]varför ingen fisk? jag har haft många fiskar i små skålar.. inga problem.[/QUOTE]
Därför att vattenvolymen är alldeles för liten för att de sklal få ett bra liv där - vill man ha djur i en så liten skål så är gladherthas förslag om några räkor en bra idé.
I en större skål - minst 20-25 liter - så skulle några kardinalfiskar vara en bra idé.
#9 - 15 juli 2005 17:06
skålar har en form som inte lämpar sej för fiskar om man inte har dom största på typ 50L

sök lite på "guldfiskskål" och liknande så hittar du många kommentarer om dom.

Kjells förslag är itne så tokig.
annars lite grus växter en liten luftpump och några småsmå räkor.
körsbärsräka dvärgräka till exempel.
HazelCR
#10 - 16 juli 2005 04:31
Jag slängde ut denna trevande fråga lite på kul, därav smilisen...glasskålar är ju inte akvaristernas favoritakvarium precis.
Ett förslag kom snabbt från Kjell och det var väl så jag tänkt själv också.
Ett annat är det här med en räka, från gladhertha m.fl.

Det finns en annan tråd på zoopet som tar upp hur akvarister fått akvarieaffärer att sluta sälja små glasskålar. Eftersom jag ramlade på min "blomkruka" på en loppis och köpte den billigt kunde jag inte låta bli att kontrollera vad en glasskål i en akvariebutik kostar. Priset var 375 kronor. Jag undrar om det verkligen går att sälja, finns det verkligen en efterfrågan? På beg.marknaden får man mycket akvarium för 375 kronor.

Om det kommer in fler användningsförslag, så kanske zoopet kan ha med några rader om glasskålar och dess olämplighet samt förslag på användningsområden vid någon rullgardinsmeny om akvarier. Oops, det fanns redan iaf delvis.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 16 juli 2005 07:13
Priset var 375 kronor. Jag undrar om det verkligen går att sälja, finns det verkligen en efterfrågan?

INte ens nya kostar väl så mycket
HazelCR
#12 - 16 juli 2005 09:55
Jag var in i en akvariebutik igår och den var prismärkt med 375 kronor. Glaskålen var möjligtvis på ca 15 liter och den hade en liten vikt kant upptill annars mycket snarlik den som jag köpte på en loppis.

Idag har jag besökt två blomsterhandlare. En av dem hade glassålar formade som äpplen och päron mm. Ungefär 10 liter. De kostade bara 125 kronor. Mycket trevliga blomkrukor de med.
#13 - 16 juli 2005 10:10
förstod att du inte var så seriös ;)
#15 - 16 juli 2005 15:18
asgarv jo såna fiskar kan man ju fylla skålen med.
iallafall försöka ;)
#16 - 18 juli 2005 15:04
Jag tycker du skall göra ett jättelass med Chokladpudding ! ;)

Mvh/Janne
HazelCR
#17 - 18 juli 2005 15:16
Det skulle iaf älste sonen gilla. Han gör just nu en tre veckors feriepraktik i slovenien på en hästranch med Lipisaner. Han kommer hem nästa måndag och det vore väl en passande överraskning.
Tack för förslaget.
#18 - 18 juli 2005 18:21
Jag fick som present en gång av min fru en "guldfiskskål" med tre fiskar i...
Samtliga gjorda av glas...
Vilket var tur eftersom skålen sprack och vattnet rann ut...
Fiskarna är dock i samma goda kondition drygt sju år senare!!!
:D
#19 - 18 juli 2005 20:48
asgarv choklapudding lätt inte fel.

glasfiskar ja dom passar ju i glasskål :)
#20 - 19 juli 2005 07:27
Eller ha växter i den, vattenväxter alltså. Utan fisk. Det är fint.
#21 - 19 juli 2005 10:19
[QUOTE=mohlin]Eller ha växter i den, vattenväxter alltså. Utan fisk. Det är fint.[/QUOTE]

mm jo.. men funkar det? måste man inte ha några enstaka fiskar iaf? jag menar, utan fiskarna blir det ju liksom inte ett "kretslopp" och växterna behöver ju fiskarna lika mycket som vice versa...
eller har jag fel?
#22 - 19 juli 2005 11:24
Kretslopp - med små räkor? De jag har på kontoret verkar trivas utmärkt!
Klicka på klotet (!!!) -
http://www.ecosphere.de
#23 - 19 juli 2005 12:57
Växterna behöver inte fiskarna. De behöver gödning och det kan du enkelt få från TMG tex.
#24 - 19 juli 2005 13:20
Behöver räkor mindre utrymme än fiskar eller tycker ni mindre synd om dom?
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 19 juli 2005 13:34
[QUOTE=Ponchu]Behöver räkor mindre utrymme än fiskar eller tycker ni mindre synd om dom?[/QUOTE]
Dom behöver klart mindre utrymme
#26 - 19 juli 2005 13:38
läst att körsbär kan gå så tätt som 1räka per 1L vatten själv kör jag 1räka per 8L vatten vilket är lite lite utseendemässigt då jag har mcyke växter dom gömmer sej i.
#27 - 19 juli 2005 13:50
compact living

Varför inte ett maffigt stearinljus nedtryckt i snyggt grus, någon glasfisk på en pinne mitt i vattnet, och andmat på ytan? Mysigt när höstmörkret faller på!
-Men apropå glasskål som bostad till levande fisk: håller helt med, det är förkastligt. Men att kamphannar ska sitta i en låda på 10*10*10 cm i butikerna i väntan på köpare, det är väl inte heller ok??? Det kan ju dröja dagar innan någon köper dem! tycker så synd om dem...
/C
#28 - 19 juli 2005 14:55
Det är definitivt inte snällt mot dem. Men de överlever. Skulle helt enkelt vara ohållbart att ha en kamfiskhanne i varje akvarium och hela tiden se upp så att det inte kommer in fel fisk.

När jag jobbade i akvariebutik fick vi anmärkning på just kampfiskburkarna. Hannarna såg varandra och var konstant uppretade!! Vi var tvungna att klistra på svart plast på sidan av burkarna :rolleyes:
HazelCR
#29 - 19 juli 2005 16:36
Tack för alla svar allihop. Jag trodde aldrig att det skulle bli så många olika. Kanske kan zoopetarna åsatadkomma ännu fler, men jag är redan mycket imponerad över er uppfinningsrikedom.
Bock och tack!
#30 - 20 juli 2005 14:34
Ett lite annorlunda vattendjur som får plats i en skål på 10 liter:
http://www.tummytub.co.uk/index.html
HazelCR
#31 - 20 juli 2005 14:43
[QUOTE=harbard]Ett lite annorlunda vattendjur som får plats i en skål på 10 liter:
http://www.tummytub.co.uk/index.html[/QUOTE]

Mina tre grabbar är för stora. Nytillverkningen är nedlagd.

Annons