Glasrengöring

#1 - 19 april 2004 09:59
Jag har mycket hastigt kollat här på forumet vad folk ger för råd när det gäller att silikona om akvarier. Jag får intrycket att det huvudsakligen är aceton som rekommenderas för glasrengöringen. Vad beror detta på? Alltså, varför rekommenderas inte 96-procentig etanol? Det borde gå lika bra? Är det dyrare/svårare att få tag på än aceton?
#2 - 19 april 2004 10:16
Etanol är vanlig sprit och därför receptbelagd eller denaturerad med metanol. inte bra. Aceton kan du köpa kemiskt ren på konsum för 15:- .Billigt och bra.
#3 - 19 april 2004 10:39
Vad är det för fel på denaturerad sprit? Jag vet att metanol är giftigt, men om man antar att ingen kommer dricka spriten? Och om man har tillgång till "gratis" ren etanol är det väl bara att tacka och ta emot?
#4 - 19 april 2004 10:54
Jo man tackar. gratis sprit.=) Etanol löser inte fett.
#5 - 19 april 2004 12:48
Ehm, vad är det för konstigt fett som inte löses i etanol? Jag har ännu aldrig råkat ut för att etanol inte skulle klara att lösa lipofila (fettälskande, d.v.s feta) substanser. Aceton är bättre på att lösa fett än etanol, men det är bara att torka extra med etanolen så gör det inget. Och aceton är en otrevlig kemikalie.
#6 - 19 april 2004 13:10
Jag fick lära mig i kemin att "lika löser lika" Vill du vara säker på att få en yta fri från fett så är nog enda alternativet
Zestron sd100 men jag kan tänka mig att du får svårt att köpa det om det inte är så att du har ett elektronikföretag eller dylikt dessutom är det ett väldigt dyrt alternativ. Jag rekomenderar fortfarande aceton pga renheten kontra priset. luktar apa men det kan man väl leva med.
#7 - 19 april 2004 13:14
En liten nackdel med acetonet är om du skulle vilja decinficera något med väteperoxid och det finns acetonrester kvar. kristallerna som bildas är högexplosiva och ytterst kännsliga..
#8 - 19 april 2004 13:37
Vanlig T-Röd borde väl vara det bästa och billigaste att använda eller ?

#9 - 19 april 2004 13:44
Vill man ha riktigt effektiva fettborttagare kan man ju alltid ta eter eller kemiskt ren bensin. Detta betyder dock inte att man gör det. Så vad man kan göra är alltså inte liktydigt med vad man gör. Jag försökte ju bara få svar på om det går bra att använda etanol istället för aceton vid glasrengöring inför silikonering. Aceton är inte otrevligt bara på grund av lukt. Skulle kunna posta risk- och säkerhetsfraser (för att jämföra) för all i denna tråd uppräknade kemikalier, men det var inte det jag var ute efter.
#10 - 19 april 2004 15:39
Jag använde då vanlig T-Röd nu när jag silicona om mitt.. verkar då funka bra iallafall? hm ja än så länge

Annons