<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Tack för svaren!
Jo, det var sötvattensräkor jag var ute efter. :)
Olika arter av räkor är tydligen vanliga att hålla i akvarium i bl a Japan och USA. Men i Sverige verkar det inte vara så vanligt.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mjaaa... Hobbyn är otroligt mycket större i USA än här, och utbudet både av utrustning och djur likaså, så det finns säkert mycket mer där, men man kan nog hitta ett tiotal olika räkarter i zooaffärer i Sverige, från fisk-ätande monster som Macrobrachium rosenbergi till små trevliga filtrerare som Atyopsis moluccensis.
Utbudet är klent, men något bättre än vad gäller andra ryggradslösa djur.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Visst finns det svenska räkor i vattnen här oxå - sant. Men i Japan verkar de ha odlat på räkor och hållit dem i akvarium länge.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag vet inte mycket om japansk akvariehobby, men vad jag förstått är det relativt nyligen de börjat samla in räkor - för tio år sen eller så. De japanska populationerna av C. japonica decimerades kraftigt i den vevan, och man fick börja importera räkor från Hongkong och Korea. Fast som sagt, jag vet egentligen inget om det.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Den röda "Bumble Bee Shrimp" finns beskriven som hybrid - nyligen framodlad av en japan. Åsså tappade jag naturligtvis bort länken. (Har försökt hitta den hur länge som helt nu). Attans! :/<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Tja, det är möjligt, men det finns gott om orange och röda arter av sötvattensräkor. Kolla t.ex. här: http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk/Shrimp.htm?Shrimpfr.htm~mainFrame
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Snubben Amano verkar iaf ha influerat Svenskarna. "Amonoräkan" köper ju var och varannan människa nuförtiden. Kanske kommer de andra räkorna så småningom?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Hoppas... Men jag är inte så optimistisk. I sötvatten är det fisk och endast fisk som gäller - Amano räkorna säljs för att de påstås vara bra mot alger (ett rätt överdrivet rykte, tycker jag nog, men de städar rätt bra) men de flesta räkor, t.ex. glasräkorna, äter inte alger.
Glasräkor är annars mycket livligare och aktivare, så de är i mitt tycke roligare akvariedjur än amano-räkorna.