Ansjo
"Att säga till någon att den ska köpa fisk till ett akvarium och riskera att de slåss eller gör illa varandra på annat vis, bara för att det för tillfället funkar hemma hos dig"
Det funkar inte bara hos mig, det funkar i allmänhet. Kampfiskar har inget emot glasmalar, de kommer inte slåss. Förstår inte vad du har för underlag till att mena att denna mix är opassande. Det funkar hos mig och hos många andra som jag känner.
"Att du sedan tycker att man ska köpa fisk i affären för att ta hem och prova, och funkar det inte då så lämnar man tillbaka dem, det är ingen kostym du är och köper! Fiskar blir stresade av att hanteras på detta vis, och skulle den nu få stryk misstänker jag det är med fara för fiskens liv, och det är inte något jag skulle riskera med vilje iaf"
Sluta vinkla mina ord ! Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker man ska köpa fisk för att testa. Jag har däremot menat att man, om man är intresserad av en fisk men samtidigt är lite orolig för om den kommer funka i ens kar kan köpa den och se hur det går. Denna hobby handlar för övrigt om att våga testa sig fram, hade det inte vart för detta så hade hobbyn inte utvecklats till vad den idag är eller hur ansjo!?!!?
För övrigt så är fiskarna redan sönderstressade från att de fångas tills de blir sålda till rätt person som ger dem ett bra liv. Det e inte så att man testar sig fram för att jävlas med fisken, man testar sig fram för att man vill ha fisken och vill ge den detta "bra liv". Får fisken pga detta gå igenom lite extra stress så ser jag inget fel i det hela.
Sen undrar jag ansjo hur du ens ger dig rätten att utan vidare underlag säga att en viss sak inte funkar då det egentligen helt utan problem kommer att funka. Detta då dina ord leder till att en person avstår från att köpa det den vill ha. VAD fan säger att en kampfisk och glasmalar inte funkar ihop??
Hade jag vart mindre smart och lyssnat på all liknande gojja från andra på denna hemsida så hade jag fassnat i guppystadiet i denna hobby. Klart som fan att man ska testa sig fram förutom när det gäller extrema fall vilket detta knappast är.