Glasmalar tillsammans med...

#1 - 21 juni 2008 11:16
Jag tänkte "renovera" mitt 112liters akvarium till ett asien kar. Jag har inte riktigt bestämt mig vad för sorters fiskar jag ska ha i, men några är bestämda. Jag tänkte ha i två/tre kampfiskar, en hop kuhliiålar och sedan någon stim fisk. Min fråga är om jag kan ha glasmalar i det här akvariet tillsammans med dem här fiskarna? Är det någon som har erfarenhet av det? :)
#2 - 21 juni 2008 11:48
Om jag vore du skulle jag hoppa över kampfiskarna som kan vara lite jobbiga att ha i ett sådant kar, men det är min personliga erfarenhet. När du skriver 2-3 Kampfiskar, är det en hanne till 2 honor då?
Med stor sannolikhet kommer honorna att bli jagade och stressade i karet och till slut bara stå i var sitt hörn och matvägra. Skulle det nu bli så att hannen jagar honorna så får du vara beredd att flytta över dessa till något annat kar.
De övriga fiskarna du nämt funkar fint ihop, men malen kan dock ibland vara lite svår att få den att trivas i ett kar.
#3 - 21 juni 2008 14:59
Jo, jag menar en hane och två honor. Just nu har jag bara ett par och dem funkar "förväntat" bra ihop, men jag får se hur det går. Jag har som tur var en del gömställen i akvariet. Vad jag tänkte mest på var, efter vad jag har läst här på zoopet vill glasmalen vara tillsammans med frdliga fiskar och det är inte precis kampfisken upp idagen.
#4 - 21 juni 2008 16:16
Just därför jag skulle skippat Kampfisken;).
#5 - 21 juni 2008 18:38
Aha :D
#6 - 21 juni 2008 21:32
Jag fortsätter lite här på tråden. Som jag nämt vill jag ha en stimfisk och dem här fiskarna är dem jag tittat på; kopparbarb, purpurhuvudsbarb och sebrafisk. Vad passar bäst tillsammans med kampfiskarna?

:Pärldanio är också ett alternativ.
#7 - 22 juni 2008 19:27
äschhhhh...

Jag har haft kampfiskar tillsammans med glasmalar i nära ett år nu. 3 Olika hannar har jag haft med mina 5 ganska stora glasmalar, det funkar skitbra.

Kampfiskarna ger sig inte på glasmalar, inte heller min blackghost på 20+ cm eller min krokodilfisk på 20cm (garfish). Såå detta säger oss vad? Jo, att du kan ha aggro fiskar tillsammans med vanliga så länge de inte visar något intresse av att käka upp de lugna fiskarna. Jag menar, är blackghosten och krokodilen inte intresserade vad är då en kampfisk för hot :)
#8 - 22 juni 2008 19:44
Ok, jag antar att det är en fråga mellan fisk till fisk. Men är mitt akvarium tillräckligt stort då för ett mindre stim(har tänkt ha någon annan stimfisk i ett lite större stim så).
#9 - 22 juni 2008 19:52
sååå, du vill ha 1 kamphanne och 2 honor, ett gäng kuhliålar och därefter ett stim på någon stimfisk?

tips, räkna inte in kuhliålarna i ekvationen då de inte är en fisk som tar plats, de belastar inte akvariet på yta som en vanlig fisk gör.

Du kan lätt ha 5-6 glasmalar och kampfiskarna samt ett gäng på kanske 10stimfiskar. Kopparbarber är riktigt fina, rekomenderar dem ;)

Se bara till att du har en pump med bra filtervolym. Själv så har jag en Fluval 3+ i mitt vilket har riktigt bra filtervolym för denna storlek av akvarium
#10 - 22 juni 2008 20:00
Så det går att ha kopparbarber tillsammans med kampfisk? Perfekto :D
#11 - 22 juni 2008 20:04
Just det, hur vet man vad för filtervolym pumpen har?
#12 - 22 juni 2008 20:05
haha jaa klart, varför ska det inte gå?

Det är inte så petigt, tro mig :)

Vissa menade att det nästan är helt omöjligt att ha 2 eldstjärtar i samma akvarium. Jag har 3st i samma och det funkar skitbra ;)
#13 - 22 juni 2008 20:10
Ok, :P, hehe men sån e´jag oroar mig alltid för detaljerna, och ibland är det ju en bra sak. Nej men jag tänkte efter som vissa barber är fenbitare så.
#14 - 23 juni 2008 14:14
Det är bra att vara petig, men man måste samtidigt våga testa också, det blir intressantare då man mixar o trixar lite. Den petiga delen i det hela är att du sen håller ett öga öppet och tittar så blandningen funkar. Har ju hänt mig ett par gånger att fiskmixen inte funkat och jag blivit tvungen att separera en del från varandra.

Så länge man har en plan B om ens plan A inte funkar så löser det sig ;)
#15 - 23 juni 2008 14:27
Mm, jag har ju ett litet akvarium som jag akut skulle kunnah a några fiskar i(tills jag vet vad jag ska göra med dem).
#16 - 23 juni 2008 20:33
Rätt tänkt, en bra sak att göra är att utnyttja vissa butikers "system".

Jag, när jag var ny i hobbyn och var orolig för om vissa fiskar skulle funka tillsammans så kollade jag om det fanns möjlighet att lämna tillbaka fisk som strular hemma hos mig.

Butiken sa att jag har 1 veckas garanti, garantin täcker fiskdöd (då får man frysa fisken och ta med till butik) den andra delen var just detta med att man kan få lämna tillbaka vissa fiskar som beter sig på fel sätt, om de tex är för aggro lr liknande. Detta gäller givetvis inte rovfiskar men om en kampfisk börjar attakera massa andra fiskar så är ju detta ganska onormalt (har haft en kampfisk som dödade flera andra fiskar) den fick jag lämna tillbaka.

Denna typ av garanti gäller inte överallt. Men på vissa ställen där den gäller så är det många som är omedvetna om det. Bra att kolla upp ;)

För övrigt så har du som du sa ett mindre kar vilket är riktigt viktigt. Dels för att använda som karantän vid sjukdom lr skador och delvis för att ha någonstans att lägga fiskar som inte funkar tills man som du skriver "vet vad man ska göra med dem"
#17 - 24 juni 2008 05:40
Jag förstår ärligt talat inte dina tips Amaro. Att säga till någon att den ska köpa fisk till ett akvarium och riskera att de slåss eller gör illa varandra på annat vis, bara för att det för tillfället funkar hemma hos dig.
Att du sedan tycker att man ska köpa fisk i affären för att ta hem och prova, och funkar det inte då så lämnar man tillbaka dem, det är ingen kostym du är och köper! Fiskar blir stresade av att hanteras på detta vis, och skulle den nu få stryk misstänker jag det är med fara för fiskens liv, och det är inte något jag skulle riskera med vilje iaf.
Skulle nu trådskaparen följa dina råd och det går åt pipsvängen så hoppas jag att du tar ditt ansvar Amaro!
#18 - 24 juni 2008 06:26
Är det några fler som har bra erfarenheter av glasmal och kampfisk tillsammans då? Jag tycker i alla fall att kampfisken är viktigare än glasmalen, sen om det skulle hända att båda funkar ihop skulle ju det vara urbra, men hur som helst så måste jag jobba lite med akvariet innan jag skaffar fler fiskar, så jag får tid att tänka över saken noga :)
#19 - 25 juni 2008 09:01
Ansjo

"Att säga till någon att den ska köpa fisk till ett akvarium och riskera att de slåss eller gör illa varandra på annat vis, bara för att det för tillfället funkar hemma hos dig"

Det funkar inte bara hos mig, det funkar i allmänhet. Kampfiskar har inget emot glasmalar, de kommer inte slåss. Förstår inte vad du har för underlag till att mena att denna mix är opassande. Det funkar hos mig och hos många andra som jag känner.

"Att du sedan tycker att man ska köpa fisk i affären för att ta hem och prova, och funkar det inte då så lämnar man tillbaka dem, det är ingen kostym du är och köper! Fiskar blir stresade av att hanteras på detta vis, och skulle den nu få stryk misstänker jag det är med fara för fiskens liv, och det är inte något jag skulle riskera med vilje iaf"

Sluta vinkla mina ord ! Jag har inte någonstans skrivit att jag tycker man ska köpa fisk för att testa. Jag har däremot menat att man, om man är intresserad av en fisk men samtidigt är lite orolig för om den kommer funka i ens kar kan köpa den och se hur det går. Denna hobby handlar för övrigt om att våga testa sig fram, hade det inte vart för detta så hade hobbyn inte utvecklats till vad den idag är eller hur ansjo!?!!?

För övrigt så är fiskarna redan sönderstressade från att de fångas tills de blir sålda till rätt person som ger dem ett bra liv. Det e inte så att man testar sig fram för att jävlas med fisken, man testar sig fram för att man vill ha fisken och vill ge den detta "bra liv". Får fisken pga detta gå igenom lite extra stress så ser jag inget fel i det hela.

Sen undrar jag ansjo hur du ens ger dig rätten att utan vidare underlag säga att en viss sak inte funkar då det egentligen helt utan problem kommer att funka. Detta då dina ord leder till att en person avstår från att köpa det den vill ha. VAD fan säger att en kampfisk och glasmalar inte funkar ihop??

Hade jag vart mindre smart och lyssnat på all liknande gojja från andra på denna hemsida så hade jag fassnat i guppystadiet i denna hobby. Klart som fan att man ska testa sig fram förutom när det gäller extrema fall vilket detta knappast är.
#20 - 25 juni 2008 09:05
Aquario, Inget jag eller någon annan säger är 100% fakta. Jag bidrar med mina egna erfarenheter samt vad jag sett, läst och hört. En del andra säger bara sin åsikt helt utan underlag men men.

I slutändan handlar det om att du själv gör valet, låt ingen annan göra det åt dig.
#21 - 25 juni 2008 09:06
Jag har inga som helst kommentarer till ditt eller dina andra inlägg, dina dumheter får du själv stå för, men jag kan säga att det är tur att alla inte resonerar som du gör.
Sedan att jag har hållt på med akvaristik i över 30 år och har då ingen som helst erfarenhet, eller?
#22 - 25 juni 2008 09:22
ansjo får jag ge dig ett litet tips. Lägg ner med att försöka dumförklara mig så det inte blir riktigt otrevligt oss emellan.

Vi delar helt klart inte samma värderingar och syn på hobbyn, fiskar och allt annat som hör till. Bara för att mina åsikter skiljer sig från dina så innebär inte detta att det jag säger är dumheter eller hur? Visa lite respekt.

Du kan därefter ta din 30åriga erfarenhet och ifrågesätta den lite då du försöker mena att en person ska avstå från en fiskblandning som utan några problem kommer funka.

Är trött på denna falska, fega och passiva attityd där folk spelar helgon, ena sekunden spricker du av ilska för att någon utsätter en fisk för lite stress men i andra sekunden tar du flugsmällan och jagar 10 flugor under de minuter det tar tills du lyckas mosa dem mot väggen. Skulle moder teresa kritisera mig så hade jag respekterat det, men jag tar fanemej inte skit från hycklare som inte har en gnutta självinsikt !

Ta dig en god titt i spegeln innan du vänder ditt pekfinger mot någon annan.
#23 - 25 juni 2008 09:34
Jag tycker jag känner igen dina ord från en tidigare debatt som heller inte ledde någon vart, och om jag inte minns fel var även det en diskution om fisk i fel vatten. Likaså att kalla folk fega och hycklare gör inte att man får ett särskilt stort förtroende för diskutionen utan att det blir stora ord och anfall direkt.
Kan du inte tåla att man har en annan åsikt och erfarenhet än din så är det tråkigt för din del, och det är faktiskt det ett forum är till för, att man delger sin erfarenhet, trots att den kan skilja mellan olika personer.
#24 - 25 juni 2008 09:48
Mina ord ledde någonstans, det gjorde dem. Jag lyckades tack och lov tysta ner lite folk, iallafall tysta ner dem från att börja skriva sin hycklande rättsaktivistpredikan i mina trådar.

Jag har ingenting emot att hamna i en debatt där man argumenterar om vems erfarenhet, åsikt eller liknande som är det rätta. Jag gillar debatter, dem är väldigt givande! Tyvärr så saknar många de färdigheter som krävs för att hålla en debatt på bra nivå.

Jag menar du, pga våra skillnader kommer och dumförklarar mig. Du menar att det jag skriver är dumheter. Du stoltserar kring din 30åriga erfarenhet, du är säkert runt 45-50snäppet. Trots detta så är det du som visar omognad och respektlöshet.

Predika inte för mig om att detta är ett forum och att man delger sin erfarenhet trots att den kan skilja mellan olika personer etc etc etc. Det är ju inte jag som dumförklarat någon eller hur? jag ifrågesatte det du skrev, jag har dock inte dumförklarat dig innan det att du tog diskussionen till en omogen nivå.
#25 - 25 juni 2008 09:52
Asså förlåt. Men det är skrattretande att du skriver

"Kan du inte tåla att man har en annan åsikt och erfarenhet än din så är det tråkigt för din del, och det är faktiskt det ett forum är till för, att man delger sin erfarenhet, trots att den kan skilja mellan olika personer"

Är det jag som behöver höra dessa ord och ta åt mig av dem eller du själv? Det är ju du som inte tål att jag har en annan åsikt, jag menar du visar det tydligt då du skriver "men jag kan säga att det är tur att alla inte resonerar som du gör".

herregud
#26 - 25 juni 2008 09:53
Det skulle vara intressant om du visade mig det inlägget som jag dumförklarade dig. Med detta lämnar jag denna diskussion då den inte leder någon vart och ingen av oss blir varken klokare eller gladare av detta utan bara irriterade på varandra.
#27 - 25 juni 2008 10:25
Ok Amaro, du har dina metoder och funkar dom så är det bra - lycka till med fiskbesättningen!
#28 - 25 juni 2008 16:07
Nu ska jag försöka få en syl i vädret. Jag komemr inte kunna köpa fiskar föränn mot hösten, så som sagt har jag ett tag att fundera på saken. Jag kan även fråga i djuraffären hur deras glasmalar(såg idag att dem hade fem ihop med en kampfiskhane) funkar med kampfisken. Eftersom det är så långt till hösten hinner jag också analysera min/mina kampfiskars beteende.

Annons