Glaskulor?

#1 - 18 februari 2010 14:13
Vad tycker ni om glaskulor i akvariet som dekoration?
Funderar på det då min son på fem år gärna ville släppa i några:) Jag han stoppa honom för att ev senare lägga i några nyköpta tvättade...
#2 - 18 februari 2010 14:36
Hehe ja smaken är ju som baken, men jo det hade väl funkat. Faktum är att vissa personer använder glaskulor som ända bottensubstrat i lekkar till tetror och barber, men det har då mer funktion än prydnad:).
#3 - 18 februari 2010 14:40
Ja, jag har hört om det men jag tänkte mest som rolig dekoration, gröna kulor kanske;) Min son skulle tycka det var kul...om dottern får bestämma blir det rosa...
#4 - 18 februari 2010 14:43
;)
#5 - 18 februari 2010 16:25
Det går alldeles utmärkt att ha glaskulor i akvariet. Är man fem så brukar det uppskattas väldeliga.
På Husdjursmässan under trettonhelgen hade jag ett fantasiakvarium med flera hundra glaskulor i alla färger och storlekar, i lagom noshöjd för de små. Alltid fullt med små ögon framför det, så låt du ungarna häva i både gröna och rosa.
#6 - 18 februari 2010 16:32
då blir det nog glaskulor...
#7 - 18 februari 2010 16:37
Vänta!!!!
Vart köpte ni kulorna??
Det finns vissa kulor som är oljefärgade och släpper ut giftiga ämnen!
Men sen finns det glaskulor som har blivit färgade under tillverkningen med färg i glaset och är inte giftiga!!

Lycka till :)
#8 - 18 februari 2010 16:51
Tack för upplysningen! Jag har inte köpt några ännu men jag får kolla...
#9 - 18 februari 2010 17:02
Jag stoppa i en oljefärgad för några år sedan och ALLA fiskar dog...
Men koka gruset, bytte allt vatten och lät pumpen gå i några veckor (plockade ju så klart ut olje stenen) och sen köpte jag nya fiskar så klara dom sig!
#10 - 18 februari 2010 17:27
oj, jag struntar nog i kulor...
#11 - 18 februari 2010 23:35
Jag har aldrig hört talas om oljefärgade glaskulor, är det inte "vanliga" spelkulor du menar? Dvs, de som är gjorda av lera och sedan har ett färglager ytterst? Där löser färgen upp sig i vatten, men de är ju å andra sidan inte särskilt dekorativa.

Jag har köpt mina glaskulor i leksaksaffären, och haft sådana i säkert fem akvarier vid det här laget. Glas är svårt att färga efteråt, det är betydligt enklare att använda olikfärgad glasmassa för att göra mönster.
#12 - 18 februari 2010 23:54
Glaskulor har alltid fungerat fint för mig, de kulor som är just färgat glas, de släpper inte ut någonting i vattnet. Använder själv dem till odling av romspridare men det funkar väl som dekoration också =)
#13 - 19 februari 2010 01:03
Stenkulor kallas de "vanliga" kom jag just på!
#14 - 19 februari 2010 08:08
Ja, stenkulor kan mycket väl vara oljefärgade, de är ialla fall färgade efter tillverkning, på utsidan.
#15 - 19 februari 2010 08:14
Jag hade tänkt mig glaskulor, enfärgade.
#16 - 19 februari 2010 08:58
jag har ganska stor kulor i och det funkar bra
Bilagor:
#17 - 19 februari 2010 11:19
Jag instämmer med majoriteten. Aldrig hört talas om oljefärgat glas.
#18 - 19 februari 2010 11:22
När jag var i Tyskland såg jag flera akvarium (i fiskaffär) som hade glaskulor, sådan man köper på IKEA, i karen. Varför vet jag inte.
#19 - 19 februari 2010 12:07
Det är populärt som dekoration där nere, inte vidare smakfult att ha ett par glaskulor i karet men det säljer tydligen :S
#20 - 19 februari 2010 12:59
Hej!

Känner mig så dum!!
Det jag menar är inte att alla glaskulorna är oljefärgade!
Dom vi köpte var från IKEA men det finns några som är liksom ränder med färg och så är resten genomskinligt glas!
Men den jag stoppa i var lisom helt färgad och på undersidan var det sånt där oljegrejs :$

Det är lungt stoppa i en glaskula bara inte det är någon annat grejs under...

Hoppas ingen tog illa upp av mina fööra ord...
Och hoppas ni förstår vad jag skriver :$
#21 - 19 februari 2010 13:02
Lineli skrev:
oj, jag struntar nog i kulor...

Testa och stoppa i kolurna i en skål eller liknande innan du tar dom i akvariet för då kan du se ifall det färgar av sig eller liknande!

Jag ville inte avskräcka dig från glaskulor för glas är ett väldigt bra matrial att ha i akvarie för det finns ofta inte så mycket kemikalier i glas!

Lessen om jag låter helt knäpp o.s.v:(
#22 - 19 februari 2010 14:34
Sultanen skrev:
Det är populärt som dekoration där nere, inte vidare smakfult att ha ett par glaskulor i karet men det säljer tydligen :S

Inte för att skriva dig på näsan men "smakfult" var ett suveränt ord för att beskriva något rätt gräsligt.

Dock ska vi kanske inte glömma att Linelis son är fem......så han hinner nog med både att tycka om kulor och växa ifrån dem.

Det viktiga är ju att grabben tycker akvarier är kul att hålla på med. Klok morsa, Lineli!!
#23 - 20 februari 2010 10:02
Speedo: ingen fara, det finns oljekulor! Det var bra att du gjorde mig uppmärksam!!
Ingen tar illa upp:) Den här tråden är ju en diskussionstråd och alla upplysningar och värderingar är lika mycket värda:)
#24 - 20 februari 2010 10:05
Phuu!
Men som sagt så finns det ju glaskulor som inte oljefärgade ;)

Annons