Glasbyte i akvarium med aluram

#1 - 3 mars 2008 22:37
Jag har ett 310l akvarium med repigt glas, jag funderar på att byta ut front och sido glasen. Är det någon som kan ge mig lite tips hur jag ska gå till väga.
jag har skurit bort silikonet runt ena sidoglaset men det sitter ju fast i aluramen också, måste jag slå sönder rutan för att få bort den?
Finns det nåt som löser upp silikon limmet? :confused:
#2 - 3 mars 2008 23:40
Tror nog att det smidigaste är att försiktigt ta sönder rutan då glaset är silikonat i alu-ramen. Att hitta något som löser upp silikonet och inte gör märke i varken de återstående glasen eller ramen är nog tveksamt.
#3 - 4 mars 2008 00:07
mikael60 skrev:
...

Finns det nåt som löser upp silikon limmet? :confused:

Nedanstående citat är klippt från: http://www.ciklid.org/forum/showthre...=56926&page=10

"Kom på ett sätt att göra det riktigt enkelt...

Jag läste på nått forum (var det här kanske?) att det var någon som skrev att silikonremovern luktar lacknafta. Jag provade därför att blöta silikonfogarna med lacknaft och låta det dra in nån minut. När det gjort det var det skitenkelt att få bort det med rakbladet. Det släpper mycket lättare. Nästan så att det räcker med ett drag med rakbladet. Det blir ingen hinna kvar heller utan glaset blir rent nästan på en gång.
"
#4 - 4 mars 2008 00:15
Hur får du in rakbladet mellan ramen och glaset utan att skära fingrarna av dig?
#5 - 4 mars 2008 00:29
Jag skulle ha testat med nån av dessa:
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251546
#6 - 4 mars 2008 05:51
Ättikssyra eller lacknafta löser till viss del upp silikonet så att man nästan med ett lätt tryck kan försiktigt trycka ut glaset.

Om inte det funkar...ja då är det bara att panga glas...
#7 - 4 mars 2008 08:36
Tack för svaren!
Det där men lacknaftan lät intresant, det kanske man skulle prova.
Undrar bara om man lyckas få ren aluramen från lacknaftan (som är ganska fet) när det är dax att limma dit glaset sen.
mvh "Micke"
#8 - 4 mars 2008 08:54
ta bort ramen och gör ett helglas :D
#9 - 4 mars 2008 11:55
mikael60 skrev:
Tack för svaren!

Det där men lacknaftan lät intresant, det kanske man skulle prova.

Undrar bara om man lyckas få ren aluramen från lacknaftan (som är ganska fet) när det är dax att limma dit glaset sen.

mvh "Micke"

Det är inga större problem eftersom du tvättar rent med Aceton, men hur ska du göra för att inte lacknaftan eller vad du nu ska använda inte rinner till de fogar som du inte ska göra om?
#10 - 4 mars 2008 12:41
Hej igen!
Har nu provat med lacknaftan och det gick väll sådär, ställde upp karet på högkant och slog på lite lacknafta på sidorutans insida, väntade en stund (15min) och provade. Silikonresterna som var kvar på rutan släppte fint (och fastnar ej på rutan igen pga den feta hinnan) men rutan sitter som F..!!.[:(!]
Efter ett ärende på ICA ,2 tim. senare sitter ruthelvete fortfarande som berg, även om resterna mellan rutorna släpper lite lättare och blir kornigt.
Undra om man törs prova med varmluftpistolen, man har väll inte så mycket att förlora på det, rutan måste väll ändå bort nu när man har kladdat med lacknafta. mvh "Micke":confused:
#11 - 4 mars 2008 18:06
Du måste kolla hur rutorna är satta. De är satta så att de låser varandra och i ett alukar så står längs och sidorutorna ofta på botten. Silikonet mellan glas och aluminium har oftast ingen stark bindning (silikon fäster dåligt på aluminium). Det fins där i princip bara för att hindra direktkontakt mellan glas och ram. När v-fogen är borta så måste du skära mellan glasen.

MVH Lasse
#12 - 4 mars 2008 18:17
Med nylontråden trädd på en större nål kan du penetrera silikonet och skära rent..
#13 - 4 mars 2008 20:36
Mjo...det där med på vilket sätt de fäst glasen är ju viktigt...anliggande vinkel eller ej.
Men egentligen så skulle det vara smart med lacknafta eftersom det löser/luckrar upp silikonet en del...
Så man kan väl säga så här att om du ser till att få bort allt silikon även där du inte ska silikonera om så kan du ju lägga nytt...lite mera jobb...men då har du ju oandra sidan ett kar som är fräscht silikon i och inte bara fräscht på vissa bitar.

Om du nu är krångligt så ta bort alla synliga silikonfogar, strängar som du kan hitta...
Häll lacknafta(1-2flaskor går åt) så du luckrar upp silikonet...
Viktigt är att du kollar hur glasen sitter så du kan trycka ut rätt ruta för att få bort de som du skulle få bort...
För mig tog det tyvärr 2dagar med allt skärande och lacknaftande hit och dit...men sen så var ramen kvar och glasen rengjorda med aceton...
Sen tog jag att rengöra ramen invändigt också...
O lade på nytt silikon...o glasen...
#14 - 4 mars 2008 22:45
Hej igen!
Ja nu är 3 rutor ur, botten och baksidan kvar, ett jäkla jobb. jag trodde nog att det skulle vara mer utrymme mellan rutorna med det var ju nästan sugpassning där. Ja, allting står på bottenglaset och gavlarna håller långsidorna på plats. När jag höll på och bökade gick ramen isär i nedre främre hörnet. Vad har ramen för funktion? är det för att hålla ihopp karet bättre eller är det bara en utseende fråga.
Jaja! detta projekt börjar kännas drygt och mina stackars fiskar som skulle få en större värld att leva i, dom lär få vänta dom stackrarna.
God natt "Micke"
#15 - 4 mars 2008 23:32
Den som väntar på någe gott..
Apropå de ja, du råkar inte ha förevigat ditt projekt?
#16 - 5 mars 2008 06:19
Ramen avlastar glaset från en massa tryck...och fungerar som en viss förstärkning.

Visst det tar en halv evighet att fixa men sen blir det bra...och du nöjd...
#17 - 22 juni 2008 14:24
Hur gick det med glas bytet?? Fuderarr själv på att byta front glaset i mitt kar då det är repigare än vindrutan på en raggar 140. Mitt akar har en palstram som går runt karet och i hörnen siter det Vinklar av någon träimitation.

Annons