Glas kostnad för 500 liters bygge?

Lucas_no1
#1 - 21 december 2004 00:05
Hej!

Har funderat lite på att bygga ett akvarium i storleksklass 500 liter.
Är det någon som kan tänkas veta vad glaskostnaden kan bli till ett sådant?
Är det kanske rent av olönsamt att bygga?

#2 - 21 december 2004 00:22
Enda anledningen som jag ser att beställa är om du vill ha några speciella mått på karet. Annars kan du antagligen hitta ett begagnat för en bra peng. Men det är min åsikt :)
#3 - 21 december 2004 06:37
Tjam vad de lokala priserna för tjockt glas är vet jag egentligen inte. Det jag vet däremot är att jag betalade runt 1100 kr för ett nytt bottenglas till vårt 540 liters.

Precis som KE skriver så är väl anledningen den att man beställer glas för att man vill ha dom i ett visst mått. är det bara ett vanligt 500 liters kar du vill ha skulle jag nog satsa på ett begagnat.

Har du tänkt dig ett speciellt kar eller kollar du bara prisläget ifall uti fall att? *ler*

God Jul! Elinor

Lucas_no1
#4 - 21 december 2004 08:36
Det har bara varit lösa tankar men jag misstänkte att det skulle bli billigare att köpa ett begagnat.
Däremot ska jag bygga in ett akvarium i en vägg i köket och där mäste jag bygga det själv eftersom det kommer bli ett högt smalt akvarium.
Jag tror det kan bli snygg och rätt smidigt för jag kommer bygga in det i en garderob från sovrummet.
Så all servis och lamor och pumpar kan skötas från sovrummet och så blir det enbart en ren vägg med akvarie fönster från köket sett.

Frågan är om det är smart att göra det djupare än 60 centimeter..
Måtten kommer bli ca

B 45 - 50
H 50 - 60
D 30 - 40

Vad bör man ha för glas tjocklek för en kar i den storleken?
#5 - 21 december 2004 08:42
höjd 50 cm – min. 8 mm
höjd 60 cm – min. 10 mm

Annons