Glas i akvariet?

#1 - 31 juli 2008 14:30
Jo jag kom just på en sak. Jag smälter glas och gör pärlor, de är ganska stora för att vara pärlor (såna man trär och gör halsband av) de är ca 2x3 cm.
Visst borde man väl kunna ha lite glaspärlor i vattnet, som dekoration?
Glaset är ju tåligt, eller är det något jag bör tänka på mer än att det inte ska vara vassa kanter?
#2 - 31 juli 2008 17:50
Jag skulle inte tro att det är något problem(fast jag är inte nån expert)
#3 - 31 juli 2008 19:12
Finns ju glasstenar som man har i karen, så länge det inte är vassa kanter som kan skada djuren så är det ingen fara ( koka dom för säkerhets skull innan så det inte finns bakterier p dom )
#4 - 31 juli 2008 19:21
Koka glas? Går det utan att det spricker?
#5 - 31 juli 2008 19:33
Njaa behöver nog inte kokas men borde ju funka typ som i diskmaskin och den blir ju varmt nog i. Så kanske räcker att värma upp glaset ( om det behövs vet jag inte ) och ta bort det precis när det börjar koka.
#6 - 1 augusti 2008 08:28
xlnt4ever skrev:
Njaa behöver nog inte kokas men borde ju funka typ som i diskmaskin och den blir ju varmt nog i. Så kanske räcker att värma upp glaset ( om det behövs vet jag inte ) och ta bort det precis när det börjar koka.

Med tanke på att jag gör pärlorna själv, låter glaset stå över natten i en ugn på 500 grader, så tror jag inte det är mkt bakterier som överlever på dem...

Nu ska jag bara fundera på vilka färger jag vill inreda med!
#7 - 1 augusti 2008 09:18
Kul att experimentera lite :)

Låter som en rolig idé du har. Själv har jag nåt liknande i 45L. Svart sten i botten och gul dekorationssten utströdd uppepå. Har även tre större glasblock och lite växter. Mycket fint ;)

Lycka till med ditt lilla projekt :D
#8 - 9 augusti 2008 22:55
Linapina skrev:
Med tanke på att jag gör pärlorna själv, låter glaset stå över natten i en ugn på 500 grader, så tror jag inte det är mkt bakterier som överlever på dem...

Nu ska jag bara fundera på vilka färger jag vill inreda med!

Ja alla baciluskrna lär vara hårt åtgågngan efter 500 gr C :)
Ja blev oxå sugen på glas pärlorna .... Har du gjort några än ?? Och hur blev det??
#9 - 9 augusti 2008 23:57
bara en liten fundering... .... men vad är ett akvarium oftast gjort av till största del.:confused:
#10 - 10 augusti 2008 00:10
Grahn skrev:
bara en liten fundering... .... men vad är ett akvarium oftast gjort av till största del.:confused:

hmm..... En riktig funderare... Aluminium ?

Men om det ska in i en ugn så är det nog rätt så tomt på dumma bakterier.

Annons