Glas eller Plexi?

#1 - 2 augusti 2007 12:37
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Jag har nyss köpt ett 540L kar begagnat. Säljaren hade dock tappat bort täckglasen så jag ska iväg till glasmästaren och köpa nya idag. Det jag undrar är om det går lika bra med plexiglas som inte går sönder lika lätt? Eller ska det vara i glas?[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Tacksam för snabbt svar då glasmestaren stänger snart.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#2 - 2 augusti 2007 12:47
Glas, plexi tappar formen efter ett tag.
#3 - 2 augusti 2007 12:59
Glas, plexi blir repigt och fult med tiden
#4 - 2 augusti 2007 13:22
Glas, när plexi blir varmt (som det blir under lysrampen) så bågnar det. Dessutom är glas MYCKET billigare än plexi!
#5 - 2 augusti 2007 19:37
Föredrar glas framför plexi.
Själv är jag nyfiken vad det kostar att få ny täckglas?
Det kostar väl runt några hundralappar?
#6 - 2 augusti 2007 19:49
abbimicke skrev:
Föredrar glas framför plexi.

Själv är jag nyfiken vad det kostar att få ny täckglas?

Det kostar väl runt några hundralappar?

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Jag var och beställde glas idag till mitt 540L kar och det skulle gå på 300kr[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red](4mm med fina kanter så man inte skär sig)[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#7 - 2 augusti 2007 20:23
Loelle skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]Jag var och beställde glas idag till mitt 540L kar och det skulle gå på 300kr[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red](4mm med fina kanter så man inte skär sig)[/COLOR][/SIZE][/FONT]

Det var ett bra pris.
Du frågade möjligtvis inte vad plexi kostade? Minst dubbelt så dyrt iaf.
#8 - 2 augusti 2007 20:33
Gratis Plexi

icejoy skrev:
Det var ett bra pris.

Du frågade möjligtvis inte vad plexi kostade? Minst dubbelt så dyrt iaf.

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=red]På mitt lilla 61L kar har jag plexi. Jag tycker det funkar bra eftersom jag måste ta bort dom helt vid vattenbyte etc. och då går inte plexi skivorna sönder om dom skulle råka gå i golvet. (När det ena gick sönder köpte jag plexi.) Dom skivorna skulle ha kostat 100kr men vi hade tur att komma mitt i en leverans så han var lite stressad och sa att dom blev gratis :p[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#9 - 3 augusti 2007 06:08
Det var en bra pris!
Fördelar med plexi att de går inte sönder lika lätt som glas.
Vi råkade trampa sönder vårt 19liters täckglasen när vi gjorde vattenbyte.
Men det lär inte kosta mer än 100kr att få en ny men just nu behövs det inte eftersom vi har räkor i akvariet samt locket.

Annons