glas?

#1 - 5 oktober 2005 17:42
om jag nu ska börja bygga ett andra akvarium
(håller på med ett,som inte är klart än) hurtjock glas bör man ha till ett akvarium som mäter 85X85X85...det glas jag har är 8mm lammel glas duger det eller ska jag beställa nytt tjockare glas..mvh:Kanta novis på firrar
#2 - 5 oktober 2005 17:55
tror att man ska ha "float" glas och inte lamell eftersom vad jag hört är problem med det men har annars ingen koll på sånt vet inte ens med säkerhet om float är samma sak som lamell men tror inte det :) det är ju ca 614-615 liter vi pratar om här! själv tycker jag att dinna mått passar bättre till ett terrarium. du kan ju ha ett mycket roligare kar som är kanske 150cm. tillochmed ett 200x50x50 har mindre volym än den där kuben :p om jag räknat rätt!
#3 - 5 oktober 2005 17:59
det förståss..men ska bygga in det i en mellan väg...tycker inte om att göra som alla andra..hehe,,,
#4 - 5 oktober 2005 18:13
jag ser det men återigen måtten är lite "funky" som man säger :).
själv skulle jag tyckt det var finare med ett långt kar skulle inte du tycka det?
#5 - 5 oktober 2005 18:18
nja..vet inte riktigt..blir så "vanligt" o det gillar jag inte riktigt..men tycker man om traditionela saker så..jo varför inte...men nu är det så att jag redan har glasen hema..o lite extra glas så eventuellt så bygger jag ett 5 kantigt kar av dom..det jag bygger nu är ju 6kantig med måtten 80 cm höjd 62 cm diameter..det blir ca 180 liter..med botten platta på 85X85 som jag i framtiden kommer att göra ett ca 20 cm högt akvarium av (då kommer hexagon akvariet bli inneslutet av det lilla låga,,,,
#6 - 5 oktober 2005 18:25
ok! aja lycka till då :) annars hadde jag tänkt föreslå ett gurami/kampfisk akvarium som är låga men långa och djupa!

inte så vanliga, mest dom som är helkörda på guramis som har sånna små sorter, aldrig sett ett stort sånt.
#7 - 5 oktober 2005 19:22
Lamell är ett glas som består av två glas skivor med en seg plastfilm i mellan och float glas är ett enkelglas som är gjort på en bädd av flyttande tenn man kan säga att lamell är två tunnare floatglas som man lagt en plastfilm i mellan...
#8 - 6 oktober 2005 02:08
lamell måste va tjockare än float för att få samma styrka om ja minns rätt.

king_k klicka på länken i min signatur så hittar du en länk med tabell på glastjocklek.
#9 - 6 oktober 2005 12:34
Tänkte bara tillägga att jag tycker att 85x85x85 låter helt ok :)
Jag skulle visserligen inte ha gjort det 85 djupt, men smaken är som baken...

De har ett akvarium i väggen här på Elmia (Launchen för utställare tror jag bestämt). Med ögonmått+minne vill jag få det till 50 brett och kanske 80 högt. Men djupet var nog inte mycket mer än 20-30. I det fanns det ett stimm med kardinal/neon-tetror.
Tyckte det var mycket fint :)
#10 - 6 oktober 2005 13:37
150x60x60 akvarier har 10mm bottenglas så 8mm lamell är nog i tunnaste laget.
#11 - 6 oktober 2005 19:29
ok..har börjat tänka om lite men inte mycket..eller jo..jag ska nog göra ett 5 kantigt kar med sidor som är 85x85x85x85x85..höjd 85..med 12 mm härdatglas(för det bågnar inte)..desutom så har jag fått veta att lammel glas inte alls är bra(om det kommer vatten imellan) som tur är att dom glas jag har inte var lammel utan härdat..då är det bara till att maximal skydda kanterna för det är där dom är kännsliga.....o nu vet jag att jag är riktig novis på firrar..ska bara ha svartvita fiskar i mitt 1:a kar..o ville köpa 2 zebra plecos..hehe..han ville ha 4000 kr st..tror jag börjar med nått billigsre..tack för alla svar,,mvh:Kanta
#12 - 6 oktober 2005 19:50
zebra pleco drägel säger ja bara.
dom är så läckra men dyra.

kan ju sätta gummilister på glaskanterna.
nåt liknande man har runt dörrar på bilar.
#13 - 6 oktober 2005 19:55
alla kanter kommer att vara skyddade..kommer att ha ett 15 cm högt lock(som jag gömmer alla saker som inte ska synas.pumpar.lampor..o.s.v.) har du nått alternativ till plecona?

Annons