Glädjespridare på lassarett!!

#1 - 18 mars 2004 20:52
Vet inte om jag ska skriva det här just här eller om det hör hemma på typ humormania eller men jag kör på få se hur det går..
Blev bara så nöjd idag när jag på NUS i Umeå vandrade in på en avdelning för strålbehandling.. Vad stod där om inte ett rätt stort kar med malawi ciklider(tror jag, är kass på afrikaner).. Var i allafall några gula inte så stora ciklider(troligen golden, såg jag nu efteråt)
Bredvid karet sitter en gammal man i rullstol, som då troligen ska in på nån behandling, tittandes in i karet och med ett stort leende på läpparna.. Man blir bara så nöjd när man ser vilken glädje akvarierna kan ge.. Snackade med min handledare(gör exjobb) om detta och han sa att på vissa avdelningar är det viktigt med något som har en lugnande effekt på patienterna och vad passar då bättre än ett kar..[:)]
Tycker fler ska nappa på den idén och skaffa akvarier på avdelningarna och på vissa företag också för all del.
Akvariet i fråga var i riktigt bra skick också med inte allt för många fiskar..
Ville bara säga det [:)]
Mvh//Mage
#2 - 18 mars 2004 20:57
Målet är väl ett akvarie i varje rum på alla ställen? ;)
Då kommer vi allihopa att gå omkring som på små moln.. hehe

Måste dit och kika sen ifall man är i svängarna :)

Mvh Fredrik
#3 - 18 mars 2004 21:00
kommer ihåg nån gång när jag va på nån motagning... jag var helt fast framför akvariet även fast det inte var nåt speciellt med det... typ några slöjstjärtar
#4 - 18 mars 2004 21:01
Allt fler börjar väl inse vilken nytta man kan ha av ett akvarium, vilken ro det kan skänka och vilken glädje. Det är väl därför som allt fler Akvarie-leasingföretag dyker upp...

Jag själv blir så glad när man hittar stora vackra akvarier i offentliga miljöer. De har t ex. ett fint växtkar på skeppsholmens vandrarhem i sthlm. På fritidshemmet jag jobbar har vi startat ett 180liters med stim av olika tetror och det är märkbart vilken skillnand det blir på barnen i lokalen.

Fram för fler akvarium i offentliga miljöer...
#5 - 18 mars 2004 21:12
Mage: jag gissar på att akvarielagunen är inblandade.

http://www.akvarielagunen.se/web/pub/readdocument.php?platform=WEB&catid=1033

//Marcus
#6 - 18 mars 2004 21:30
Jo det var nästan så att jag anade det också.. [:)]
Om det inte finns nån akvarietok även på den avdelningen.. [:)]
Tror jag måste göra mig nåt ärende dit nån fler dag så jag kan ta en ordentlig titt..
Ingen som vet av nåt annat ställe med tjusiga kar offentligt? finns t.ex. säkert fler på NUS men man kan ju inte leta igenom hela själv.. [:)]

//Mage
#7 - 18 mars 2004 21:51
Ursprungligen skickat av supersunk

Allt fler börjar väl inse vilken nytta man kan ha av ett akvarium, vilken ro det kan skänka och vilken glädje...

Har läst denna rad 10 gånger nu. Det var så fint skrivet.

Mina akvarium skänker mig både ro och glädje, i mitt allför stressade och komplicerade liv.
#8 - 18 mars 2004 22:18
kom på det nu me... det är nån McDonalds restaurang vi stannar på ibland mellan jkpg och sthlm som har ett stort läckert saltvattensakvarium.... jag försöker alltid sätta mig brevid det :) Himla läckert! Alla McDonalds borde ha det :D
#9 - 18 mars 2004 23:18
Om du menar det i Nyköping så är det ett RIKTIGT fint saltvattensakvaium. Jag gillar det skarpt. Särskilt den fina drakfisken som simmar omkring.

Marie J, tack så mycket...
#10 - 18 mars 2004 23:44
ja det kan nog stämma... typ skithögt måttbeställt... drakfisken e läcker, ja :)
#11 - 19 mars 2004 06:00
När jag var liten så fanns det ett akvarium på folktandvården. Trots dåtidens dåliga borrar så har jag aldrig fått tandläkarskräck. Kan akvariet i väntrummet bidragit? :-)

Jobbar nu på Sahlgrenska där finns ett stort kar med Malawi alldeles utanför dörren till kontoret jag sitter i. Både jag och många andra stannar till då och då och tittar lite och ler ibland. Det är nästan alltid bebisar i karet.
#12 - 19 mars 2004 07:09
Hej!

Har också lagt märke till att det är många offentliga ställen som har akvarie, till exempel apotek och glasögonfirmor och även den största dagstidningen i sta´n. Det är bra, mer sådant! Det förgyller!

Annons