Glada och döda fiskar

#1 - 24 maj 2004 08:21
För en månad sedan bytte jag till mig ett 40l akvarium och för två veckor sedan flyttade de nya invånarna in, två guppyhanar, 5 guppyhonor och en liten liten mal.

Nu har jag läst lusläst inläggen på de här fantastiska forumen(!), och förstått att de flesta problemen med akvarier beror på den kemiska balansen i vattnet. Fast jag vet ändå inte om det är det som är felet i mitt. För igår upptäckte jag att en av hanarna och den lilla malen hade dött. Men de andra fiskarna verkar oförskämt livliga och pigga. Och det lilla ynglet ser ut att må hur bra som helst.

Om det är problem med miljön i akvariet, borde inte alla fiskar drabbas likadant? Men om det inte är fel på vattnet, är det ju lite märkligt att två fiskar dör nästan samtidigt.

Guppyhanen var aldrig lika aktiv runt honorna som den andra hanen. Och innan jag hittade den död, såg jag att den gömt sig på botten under en stock vid ett par tillfällen.

Den stackars malen blev långsammare och långsammare innan den dog. Det har jag läst om här, att det kan bero på syrebrist i vattnet, stämmer det? Men de andra fiskarna rör sig i hela vattendjupet...

Väldigt tacksam för svar på om de här dödsfallen beror på naturliga orsaker, eller om det beror på miljön i akvariet. Vad tror ni?
#2 - 24 maj 2004 08:23
om den va svag innan den flyttade in så kan miljöombytet gjort att den dog...de kan bli ganska stressade av det.
#3 - 24 maj 2004 08:45
Joo jag var inte så jätteförvånad när guppyhanen dog, eftersom han uppträtt annorlunda redan från början. Men att malen strök med, tycker jag är konstigt. Och det tar emot att köpa en ny innan jag vet vad som gick snett med den förra.
#4 - 24 maj 2004 08:54
Kan du ta med en skvätt vatten till affären o kolla vattenkvaliten kanske?
#5 - 24 maj 2004 09:13
Kan ha varit en nitrittopp. sånt kan hända innan "nyttiga bakterier" har hunnit etablera sig i akvariet.
#6 - 24 maj 2004 09:47
Tack för synpunkterna!

Tänkte åka till djuraffären i helgen, då får jag några dar till att se hur de andra fiskarna mår. Om det var en nitrintopp, kanske faran är över? Eller?

Annons