gilla-knappar?

#1 - 2 december 2010 15:36
är det bara jag som tycker att zoopet borde ha gilla-knappar som på facebook?
så man kan gilla till exempel ett inlägg eller en artbeskrivning
#2 - 2 december 2010 16:01
säg till admin :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 december 2010 16:08
Har för mig att vi hade något liknande förr men att det togs bort för att det lätt ledde till att vissa hela tiden "hamnade i rampljuset" medan andra "glömdes bort"
#4 - 2 december 2010 18:11
kanske värt att testa igen?
tror det är många som skulle tycka det var bra
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 2 december 2010 18:13
JacobT skrev:
kanske värt att testa igen?

tror det är många som skulle tycka det var bra

Vi får väl se om många tycker det i denna tråd:confused:
#6 - 2 december 2010 18:14
jag hade gärna haft det!
#7 - 2 december 2010 18:16
Har letat efter gillaknapp många gånger men insett att det ju inte finns :(
Jag tycker visst vi kan prova igen :)
Bilagor:
#8 - 2 december 2010 18:19
redan två efter 5 min:p
#9 - 2 december 2010 18:28
Jag har varit medlem på forum där man tagit bort sådana funktioner efter att de stjälpt mer än de hjälpt, så jag är negativ till funktionen.

Först och främst är det debatterna som ofta ebbar ut något slags virtuellt ryggdunkande där man istället för att kommenterar med något konstruktivt bara "gillar" ena sidan. Detta har en tendens att urholka forumtrådarna.

Sedan ansågs funktionen även vara onödig som sådan då man lika gärna kan slänga in en snabb kommentar och på så sätt lyfta fram inlägget. Den förde helt enkelt med sig negativa saker utan att tillföra något nytt eller konstruktivt.
#10 - 2 december 2010 18:29
Jag har varit medlem på forum där man tagit bort sådana funktioner efter att de stjälpt mer än de hjälpt, så jag är negativ till funktionen.

Först och främst är det debatterna som ofta ebbar ut något slags virtuellt ryggdunkande där man istället för att kommenterar med något konstruktivt bara "gillar" ena sidan. Detta har en tendens att urholka forumtrådarna.

Sedan ansågs funktionen även vara onödig som sådan då man lika gärna kan slänga in en snabb kommentar och på så sätt lyfta fram inlägget. Den förde helt enkelt med sig negativa saker utan att tillföra något nytt eller konstruktivt.

+1
#11 - 2 december 2010 18:34
ansjo skrev:
+1

Snygg ryggdunkning. ;)
Precis samma sak som gilla-knappen!

Jag tror helt enkel att alla har något att säga och man bör uppmuntra alla till att själva bidra, både för deras egen och för alla andras skull. "Gilla" är en lat väg som tyvärr många skulle falla in på.
#12 - 2 december 2010 18:45
Vissa kanske, medan för andra, som mig själv, så kanske inte alltid kommenterar fast jag ser något trevligt. Då skulle det vara enklare att kunna trycka på en gilla-knapp. Nu tror jag det är många som inte får så mycket feedback som de skulle kunna få. I alla fall om det är fler som funkar som mig :p

Men jag förstår absolut din point där.
#13 - 2 december 2010 18:53
Miliimli skrev:
Vissa kanske, medan för andra, som mig själv, så kanske inte alltid kommenterar fast jag ser något trevligt. Då skulle det vara enklare att kunna trycka på en gilla-knapp. Nu tror jag det är många som inte får så mycket feedback som de skulle kunna få. I alla fall om det är fler som funkar som mig :p

Men jag förstår absolut din point där.

Frågan är vad det är för feedback man vinner? Det är som sagt inte mer än en ryggdunkning trots allt. ;)
Orkar man inte skriva "bra skrivet", "fina bilder" eller liknande om ett ett inlägg så kan det inte varit såå viktigt att en gilla-funktion skulle bidra med något konstruktivt. ;)
#14 - 2 december 2010 19:03
Haha, nä konstruktivt blir det ju inte, men man vet i alla fall att det finns någon som gillar det man gör ;) T.ex nykomlingar här kanske inte börjar gå och ge en massa konstruktiv kritik åt t.ex Kjell , hade i alla fall inte jag vågat ;) (OBS, inget illa menat Kjell!!) Känns lite konstlat att börja skriva värsta långa inläggen de gånger man bara vill ge en liten välsittande ryggdunk :)
#15 - 2 december 2010 19:08
Kan man inte skriva *gilla* och *ogilla*??
#16 - 2 december 2010 19:11
Kan man kanske, men det är fortfarande enklare att trycka på en knapp :p (okej, jag erkänner, jag är lat...)
#17 - 2 december 2010 19:21
jag håller med VD här. har med sett forum som nästan dog för att folk börja "gilla! mer än kommentera. forum bygger på dialog. inte massa tummar upp överallt :P
#18 - 2 december 2010 19:40
Facebook har en helt annan inriktning som handlar om att förmedla nyheter, befintlighet och sinnesstämningar. Där är det intressant att ha en snabb funktion för att markera att man tagit del av rapporten.

Zoopet (och liknande forum) bygger på att förmedla erfarenheter, kunskap och kritik. Där är diskussionen mer intressant än markeringen i sig och därför bör skrivandet uppmuntras på bekostnad av just ett par markeringar. Börjar man bygga något mellanting går det ofta fel tyvärr.
#19 - 2 december 2010 19:58
Facebook har en helt annan inriktning som handlar om att förmedla nyheter, befintlighet och sinnesstämningar. Där är det intressant att ha en snabb funktion för att markera att man tagit del av rapporten.

Zoopet (och liknande forum) bygger på att förmedla erfarenheter, kunskap och kritik. Där är diskussionen mer intressant än markeringen i sig och därför bör skrivandet uppmuntras på bekostnad av just ett par markeringar. Börjar man bygga något mellanting går det ofta fel tyvärr.

Bra sagt!
#20 - 2 december 2010 20:02

precis min mening med. hela syftet med ett forum är just en dialog.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 2 december 2010 20:21

Vi har ju också en blogg här på Zoopet (åtminstone för goldisar) och den är ju redan ett slag av mellanting
#22 - 2 december 2010 20:35
Snygg ryggdunkning. ;)

Precis samma sak som gilla-knappen!

Du tror inte det var det som var meningen då;)?
#23 - 2 december 2010 20:45
Nej, njet och icket. Än en gång sympatiserar jag med VisualDarkness.
#24 - 2 december 2010 20:58
Vi har ju också en blogg här på Zoopet (åtminstone för goldisar) och den är ju redan ett slag av mellanting

Exakt, men den delen är separerad från forumdelen och bygger just på presentering, så där bryr jag mig inte om det införs en eventuell gilla-knapp.
ansjo skrev:
Du tror inte det var det som var meningen då;)?

Självklart förstod jag! Det var ett klockrent exempel. :)
#25 - 2 december 2010 21:01
Jag försåt ärligt talat inte vad man ska ha de där gillaknapparna till, det är både trevligare och roligare om någon svarar i trådarna även om det inte alltid leder till konstruktiv kritik. Då är det bättre att ha det som det är, är min personliga åsikt iaf:).
#26 - 2 december 2010 21:13
Jag kan oxå hålla med, att det är mkt trevligare att få något litet ord skrivet i en tråd ärn att bara få en massa som "gillar". Är man så lat att man inte orkar lägga 20 sek på o skriva något så är det ju inte lönt o hålla på alls typ.
Jag känner att jag ofta bara skriver helt meningslösa saker, men även det är ju att "putta upp" en tråd, eller iaf att bidra med NÅGOT till trådskaparen.
#27 - 2 december 2010 22:47
Bättre med ett inlägg som följs av 20 st "snyggt"-inlägg än ett inlägg som får en liten ruta med "20 st gillar ditt inlägg".
#28 - 2 december 2010 23:10
I början av tråden var jag positiv för "gilla" men nu har jag ändrat åsikt! NEJ till "gilla" knapp!
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 3 december 2010 10:24
Verkar som om de allra flesta är emot en "gilla-knapp" och då får det väl förbli som det är
#30 - 3 december 2010 10:28
Victory!!
#31 - 3 december 2010 10:29
Bra, själv bojkottar jag facebook helt hehe :)
#32 - 3 december 2010 10:32
facebook?
Som ny medlem här så måste jag hålla med majoriteten, jag tar hellre en kommentar än ett poäng
#33 - 3 december 2010 10:37
Facepet? Zoobook? NEJ tack till en gilla knapp!
Bilagor:
#34 - 3 december 2010 10:57
Instämmer att en gilla-knapp är onödigt
:)
#35 - 3 december 2010 12:20
FaZt skrev:
Bra, själv bojkottar jag facebook helt hehe :)

Facebook är en utmärkt mötesplats tycker jag =) Men som det nämnts tidigare så funkar ju deras gilla knapp på ett annat set en vad den skulle gjort här!

Annons