Gigantisk platy.

#1 - 3 juni 2008 21:37
Hej.

Sitter här med en grymt uppsvälld platyhona. Har aldrig sett något liknande under mina fyra år som akvarist! Fjällen står ut, och hon mäter säkert dubbelt så mycket över ryggraden än innan. Plus en bra bit på andra ledden också. Inga andra fiskar i akvariet är drabbade, men det luktar ändå bukvattensot om det hela. Jag vet inte om fjällen står upp pga att hon bara har svällt upp. Jag har sett två platyyngel i tanken, men jag har dock flera honor. Kanske kan vara förstoppning också. Hon bajsar inte så väldigt tjocka trådar, men ändå ganska smala. Brukar iofs inte iakta detta normalt. Hon äter sådär, spottar ut ibland. Annars är hon hyfsat pigg på maten.

Vad ska jag göra? Det börjar nästan luta lite mot avlivning. Tyvärr.

Hoppas att ni kan hjälpa mig, och ha en schysst dag hursomhelst.(Natt)

Tack på förhand. //figo
#2 - 3 juni 2008 21:43
Om du har misstanke om bukvattensot så är det medicinering som gäller om du vill rädda fisken, men det kan även vara för sent och sjukdomen är för långt gången.
Skulle det vara i mitt kar skulle jag ta bort den sjuka fisken och sedan hålla ögonen öppna så inte fler fiskar drabbas.
#3 - 3 juni 2008 21:57
Jopp. Det får nog bli något sådant. Här är en bild. Bilden längst ned. http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=428495&gid=428609
#4 - 3 juni 2008 21:57
Ta bort den då jag inte tror att den mår särskilt väl.
#5 - 4 juni 2008 21:59
Mm. Det får nog bli så. Hon är groteskt stor nu. Tack för hjälpen, och ha en trevlig morgondag.

//figo
#6 - 4 juni 2008 22:07
Dock så händer det att hon ibland ställer sig i födoposition. Kan det vara så att fjällen har rest sig pga att hon är gravid? Hon är å förbannat stor om magen. Att fjällen har rest sig bidrar ju också till att hon ser tjock ut framifrån. Har ni nåot mer tips?

//figo
#7 - 5 juni 2008 10:42
Hon kanske är gravid, men det är inte det som är problemet i hennes fall. Är Platy med yngel så ser de absolut inte ut på det viset utan tyvärr är hon sjuk.
#8 - 6 juni 2008 09:21
Ja jag instämmer, avliva henne snarast och hoppas att de andra inte blivit sjuka också. Tvätta håven NOGA efter att du har fångat henne......
#9 - 6 juni 2008 17:44
Om du bestämmer dig att avliva henne, prova att öppna upp henne så kanske du finner anledningen. Man borde lätt se om det är bukvattusot, då är allt bara ett stort gegg.
#10 - 7 juni 2008 12:08
Vic skrev:
Om du bestämmer dig att avliva henne, prova att öppna upp henne så kanske du finner anledningen. Man borde lätt se om det är bukvattusot, då är allt bara ett stort gegg.

Jag kan tänka mig att det finns flera olika sjukdomar som ger den effekten, men visst, vill man så kan man kolla upp det....vill bara varna för att om man "öppnar" en fisk som har bukvattensot så splashar innehållet ut på ett ganska slemmigt och brutalt sätt.:p[:o]:)
#11 - 11 juni 2008 11:08
Om du ska öppna henne så gör det UTE :p
#12 - 11 juni 2008 12:25
Har aldrig riktigt förstått vad bukvattensot är. Någon som kan förklara? Tummen kanske? :)
#13 - 11 juni 2008 13:16
XenOn skrev:
Har aldrig riktigt förstått vad bukvattensot är. Någon som kan förklara? Tummen kanske? :)

Googlade på bukvattensot och fick en del info där ;)
#14 - 11 juni 2008 17:36
XenOn skrev:

Jag är ingen sjukdomsexpert sådär, det finns betydligt mer kunniga på det området som svarar på så´nt, i [COLOR=Blue]SJUKDOMSFORUMET[/COLOR];)!!!!!
I sjukdomsforumet finns det som sagt säkert mycket information, gå dit och sök där så får du se, eller gå ut och googla som Nina82 säger.....;) Lycka till
#15 - 11 juni 2008 20:37
tummen skrev:
Jag är ingen sjukdomsexpert sådär, det finns betydligt mer kunniga på det området som svarar på så´nt, i [COLOR=Blue]SJUKDOMSFORUMET[/COLOR];)!!!!!

I sjukdomsforumet finns det som sagt säkert mycket information, gå dit och sök där så får du se, eller gå ut och googla som Nina82 säger.....;) Lycka till

jajaja :) Skulle bara se om jag kunde få info den lata vägen ;)
#16 - 11 juni 2008 22:33
bukvattensot är en infektion orsakad av flagellater!
#17 - 11 juni 2008 22:37
figo skrev:
Dock så händer det att hon ibland ställer sig i födoposition. Kan det vara så att fjällen har rest sig pga att hon är gravid? Hon är å förbannat stor om magen. Att fjällen har rest sig bidrar ju också till att hon ser tjock ut framifrån. Har ni nåot mer tips?

//figo
hon har nog väldigt ont, det kan inte vara skönt att kroppen töjs ut av varbildning på detta sätt och skall av barmhärtighetsskäl och smittorisk avlivas snabbast möjligt! (fjällresning beror på att njurarna lagt av och fisken inte kan göra sig av med vätska)
#18 - 13 juni 2008 22:29
XenOn skrev:
jajaja :) Skulle bara se om jag kunde få info den lata vägen ;)

Aja baja!!!! nu "slösar du" med våran tid igen!:p;):D Sök nästa gång istället, du hade säkert hittat svaret betydligt snabbare på det sättet, och det är väl ännu latare att göra så i så fall?:)
#19 - 16 juni 2008 18:38
de måste va nåt fel på vattnet..
#20 - 18 juni 2008 08:42
Simon H skrev:
de måste va nåt fel på vattnet..

Simon! Nu har du svarat för fort igen, den här tråden var redan "slut", frågeställaren hade fått svar redan, bespara oss från fler sådana kommentarer tack![:o]
#21 - 18 juni 2008 10:06
ja

Annons