giftiga dekorationer

#1 - 9 december 2005 20:36
hej ! har ett nystartat kar som idag är 3 veckor 180 liter stort och kanske med väl mycket fisk i 4 små slöjstjärtar ca 4 cm 2 "tjocka" slöjisar lite större ca 6 cm och 2 guldfiskar ca 11 cm ej inräknat stjärtfenor bara kroppslängd
funkade bra tills i måndags då började dom bete sig lite mystiskt ryckigt, slöa och lite apatiska om vartannat, lämnade i dag in ett vattentest som blev helt mörkrött, inget kan leva i den nitritbaljan sa dom, hällde i toxivec och aquatan samt bytte 50% vatten tog ur en konstgjord stengrotta från gibbon so m legat sen i måndags när mina problem började färgen har även försvunnit en del från den kanske ancistrusarna har gnagt men visst kan sån färg vara giftig àffären hade en gång tidigare fått tillbaka ett tiotal fuskankare från gibbon alla som köpt dom dog fiskarna för vad tror ni kan ha orsakat min nitrit tacksam från en nybörjare har ahft akvarium förut men nu har jag blivit riktigt biten och vill bli en riktig akvarist, kanske med er andra som hjälp. hej då Börge
#2 - 9 december 2005 21:19
Du har för få nedbrytnings bakterier för din vattenmängd och antal fiskar.
Här ser du bakterierna ökar på ett ungefär.http://www.home.no/telekort/fisk/syklusen.gif
#3 - 9 december 2005 21:21
Var det nitrit så borde det inte bero på någon dekoration.
Utan (förutsatt att det fungerat tidigare med samma setup) något typ, ruttnande fisklik, kraftig övermatning, igensatt filter.
#4 - 9 december 2005 21:34
fisklik finns inga men filtret var rätt kladdigt den vita filter vaddskivan på juwelfiltret i övrigt var det ju helt rent alla de andra filtersvamparna blå grna och det svarta kolfiltret, matat jättelite tycker jag men när den dåliga cirkulationen upptäcktes kanske redsn nitritet hade bildats eller ? hade det inte räckt med det 30 % iga vattenbytet jag gjorde ller "förökar" sig nitrithalten på nåt sätt . hälsn
Börge
#5 - 9 december 2005 21:37
hur får jag fler nedbrytningsbakterier efter toxivecbehandlingen skall jag ha i nitrivec då har använt i 10 dagar innan
#6 - 9 december 2005 21:40
Filtren är alltid för små speciellt när man har Guldfisk/Slöjstjärt.
Har du läst om vattenkemin i ett akvarium.
Om inte så läs, har du gjort det så läs en gång till.
#7 - 9 december 2005 21:44
Antagligen har du för dåligt filter (för lite filter material i förhållande till fiskmängd) redan från början. När cirkulationen minskade så var det kört.
Att filtret SER skitigt ut är inget problem, snarare tvärt om, men när cirkulationen minskar så kan det bli broblem.
Gjorde du desutom rent filtret så tog du bort dom sista nitrifikations bakterierna och nitriten blev ett faktum.
Ja, det är min teori iaf.
#8 - 9 december 2005 21:49
Ett tips bygg ett filter med pumphuvud och filtermatta.
Eller köp ett rejält ytterfilter.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92
#9 - 9 december 2005 21:53
jag gjorde inte rent filtret öm man med det menar skölja svamparna eller så jag bytte endast den vita tunna översta filtervadden .400 liters cirkulation är altså för klent till 180 liters kar i affären sa dom att ofta var det stööre fel att ha stort filter för att då passerade vattnet dom "nyttiga bakterierna " för snabbt. lät ju logiskt när han sa det men jag kanske skulle sätta i ett filter till ? hälsn Börge

Annons