Cryptocoryne Walkeri (lutea) och Opihopogon Kyoto Dwarf nån som har hört talas om att nån av dessa skulle vara giftiga om tex det skulle vara så att en växtätande fisk äter av nån av ovanstående växter och dör dagen efter???
Jag har haft en Ophiopogon japonicus - (Kyoto Dwarf) som fiskarna provsmakade ganska rejält. De dog inte av det, även om jag vid upptäckten, kände för att göra sushi på dem.
Det enda jag med säkerhet kan svara på är att Ophiopogon inte är någon vattenväxt och kommer tyna bort ganska snabbt i ett akvarium. Jag förstår inte varför handlarna fortsätter att saluföra växter under falsk flagg och påstå att de "passar jättebra i akvariet, och oooja de är hur lätta som helst att sköta, och behöver knappt nåt ljus, en glödlampa räcker långt".. Grrr! (har själv råkat ut för det nämligen..)
Är ju en handlare ju..och den är inte helt 100..men fin tycker dom flesta så då kan dom ju få köpa den..Och jag försöker faktiskt se till att kunderna får en insikt ang detta med ljus ..dom flesta har tyvärr glödlampor eller gamla ramper med förbrukade rör i....Hoppas man inte är ett svin bara för att man tillgodo ser människors behov av en växt som du gillar...men visst kan jag delvis hålla med om att det finns växter som absolut inte ska vara i akvarium...så får väl be om ursäkt ang detta:))) Mvh stefan
Det är väl OK att man säljer krukväxter som Ophiopogon japonicus i zooaffärer förutsatt att man talar om att man ALDRIG skall ha dom i akvarium (vissa av dom passar i t.ex. akvaterrier och paludarier).
Riktiga vattenväxter bidrar ju till den biologiska balansen i akvariet genom att de förbrukar kväve och fosfor vilket inte krukväxterna gör - istället tillför dessa kväve och fosfor och försämrar på så sätt den biologiska balansen. Så man kan ju faktiskt säga att just denna växt på sitt sätt är "giftig".
Så även om många krukväxter (den vanligaste är fredsliljan) håller sig en tid i akvarier så är det faktiskt mindre dåligt att hålla plastväxter i akvariet eftersom dessa varken försämrar eller förbättrar den biologiska balansen.
Att Cryptocoryne walkeri skulle vara giftig på något sätt har jag svårt att tänka mig.
[QUOTE=Hamnakvaristen]Är ju en handlare ju..och den är inte helt 100..men fin tycker dom flesta så då kan dom ju få köpa den..Och jag försöker faktiskt se till att kunderna får en insikt ang detta med ljus ..dom flesta har tyvärr glödlampor eller gamla ramper med förbrukade rör i....Hoppas man inte är ett svin bara för att man tillgodo ser människors behov av en växt som du gillar...men visst kan jag delvis hålla med om att det finns växter som absolut inte ska vara i akvarium...så får väl be om ursäkt ang detta:))) Mvh stefan[/QUOTE]
Visst ska folk få köpa den om de tycker den är fin, vilket den är! Men då ska de också få reda på vad det är för något de köper och att det är som att köpa en pensé att sätta på balkongen, när den blommat ut så huttar du den! (ni får stå ut med skånskan)
Vad jag reagerar på är handlare som antingen helt medvetet eller pga okunskap för kunder bakom ljuset och påstår saker som inte stämmer, för att kanske inte vilja framstå som okunniga eller för att de ser en snabb profit. Jag pratar nu helt generellt och känn inte att du behöver stå till svars för hela akvariehandeln. :)
Jo jag kan hålla med både dig och kjell ang detta med växter..försöker hålla mig till så mycket vatten växter som möjligt,men ibland slinker det in dessa "dåliga"växter när man handlar..och det har tom blivit så att vissa kunder är nedvetna ang dessa dåliga växter..vilket inte är så bra kanske..å andra sidan kanske dom lär sig mer genom köp av dåliga växter och satsar på bättre..inget att föredra men, där faktiskt priset i vissa fall spelar roll för kunden,inte lätt att sälja in en växt för 80-100:-...tyvärr är det väl så att det finns många bra och många dåliga växter och jag vill ha dom bra...men iblant kanske inte förnuftet eller ens kunskapen segrar ang vissa saker..och kan mycket väl ta på mig detta att jag har nån eller några dåliga vattenväxter..men det är inte så att jag fösöker sälja dåliga växter för att folk ska köpa nya hela tiden..speciellt inte sen jag var på kurs och hörde ett föredrag ang växter..så vad det lider kommer det bara att finnas riktiga växter i denna affären..men tills dess och tills jag äro full lärd så gott det går blir det små snesteg då och då..alla måste vi krypa innan vi går..tack för svaren och def för kritiken om det ska ses som sådan ang vissa växter som jag har/haft.Ciklidgräset är på utgång här iallafall...funkar som sagt inte så bra...hade tom den den lilla lila ruttnande saken en gång men aldrig mer
mvh stefan(häng mig högt )